Universitetprogram med mycket programmering

Permalänk
Medlem

Går systemutveckling på Mah. Tycker det är ganska mycket programmering, men teorin är lika viktig i mina ögon. Att programmera kan alla göra, men att lära sig bra principer, mönster, tekniker, algoritmer, OOP, UML, utvecklingsmetoder, testning, design etc är sådant man läser sig till och sedan övar på och applicerar på diverse egna projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Går systemutveckling på Mah. Tycker det är ganska mycket programmering, men teorin är lika viktig i mina ögon. Att programmera kan alla göra, men att lära sig bra principer, mönster, tekniker, algoritmer, OOP, UML, utvecklingsmetoder, testning, design etc är sådant man läser sig till och sedan övar på och applicerar på diverse egna projekt.

Har hört lite blandat om MAH
Lite som att "forska" på Mittuniversitet eller södertörns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Det jag söker är någon treårig utbildning med maxad programmering och minimal matte/fysik, dock ska skolan ha ett ok/bra rykte också (så inte Mittuniversitet osv ).

Citat:

Datavetenskapliga programmet, Mälardalens högskola
Har hört att den ska innehålla mycket programmering med olika språk.

Du kan ju inte på allvar efterfråga en utbildning på en skola med "ok/bra rykte" och sedan nämna Mälardalens högskola i samma veva. Tänker inte klanka ner på utbildningen i sig, men att Mälardalens högskola skulle ha ok rykte håller jag verkligen inte med om.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Tack för förslaget! Om du orkar, kan du jämföra din kursplan med kandidatprogrammmet i Stockholms universitet? Är det detsamma så bor jag kvar här lite till Var det bara matten som var skillt eller fanns det andra större teoriämnen också? Och vilken nivå är programmeringen på? Hur många olika språk?
Tack!

Nejdå, chalmers har en del matte och sedan en hel del annat (onödigt för programmeraren som typ språk) medan linköpings universitet hade ett program som nämt ovan med typ 85% programmering i olika språk (mot ca 50% i chalmers). Mer såna utbildningar jag söker. Datateknik är just det jag menar, för mycket teori och programmeringen är så lite så man hinner nog inte bli bra på det under 3år. Edit: läste lite fel där (mobilen). kollar upp information och mediateknik, tack!

Skrivet av Repair:

Precis jag inkluderade inte matte i listan. Men för mycket matte är onödigt för en högskoleingenjör i datorteknik då programmeringsnivån är för låg. Letar som sagt efter ett program som pumpar ut så mycket programmering som möjligt istället för teori +lite programmering

Jag går just nu på KTH och alla kurser inkluderar på något sätt programmering (Utom möjligtvis ergonomi och miljökursen). Alla föreläsningar är ren teori, och så kommer det vara oavsett vart du läser. Men så gott som varje vecka så har vi inlämningar och redovisningar av saker som ska bland annat programmeras.

Om du fokuserar på antalet språk som lärs ut så fokuserar du på helt fel sak, då nästan alla språk idag ser lika dana ut, och kan man tekniken så spelar språken nästan ingen roll.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Hej TS! Går datavetenskap på mdh just nu. Än så länge (går 4:e terminen) änsålänge har vi programmerat C, C++, lite C#, F# och Java. En kurs i webb med lite PHP, JS och HTML också. Överlag så är det mest språk i C-familjen som gäller. Förutom mattekurserna har alla kurser involverat någon slags programmering hittills.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Repair:

Fast det du gör nu är att jämföra en cililingenjör mot en yrkeshögskolestudent.
Innovativ programmering linjen har ju fortfarande tillräkligt med matte för att få titeln kandidat. Samtidigt bygger den vidare på gymnasiets programmering och bara pumpar ut flera språk. Medan högskoleingenjören läser till gymnasieprogrammeringens nivå i typ 1 år och fördjupar sig lite mer på 1 eller 2 språk på de resterande åren.
Rätta mig om jag har fel men tror inte arbetsgivarna skulle prioritera bort kandidat framför högskole då de väger typ lika mycket.

Det är i princip värdelöst att lära sig flera språk kors och tvärs, det viktiga är att kunna behärska programmering, algoritmer och programvaruteknik för något som består av mer än några hundra rader. Eller något som löser ett svårare problem än att returnera text eller lagra enkel information. Kan du allt detta men bara ett enda språk så går det att lära sig ett till språk mycket snabbt.

Dessutom har titeln "kandidat" inget alls att göra med hur mycket matte som programmet innehåller och utomlands speciellt är högskoleingenjör och kandidat samma sak. Däremot är de flesta andra universitet i Sverige inte lika meriterande som KTH (som är högt rankad inom datavetenskap). Är oinsatt i hur hög rank Linköpings Universitet har inom data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

De duktigaste programmerarna hade oftast hade en bakgrund som civilingenjörer i datateknik och informationsteknik.

Och civilingenjörer i teknisk fysik som anlitas i samband med problem som kräver mycket avancerad matte.

Skrev först teoretisk fysik men det är inte korrekt. Teknisk fysik ska det vara!
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Och civilingenjörer i teoretisk fysik som anlitas i samband med problem som kräver mycket avancerad matte.

Precis. Jag kanske låter förvirrande, men poängen är att kurserna och "teorin" i de datatekniska programmen är allt annat än värdelös och känner många programmerare som efter tre år på Datateknik på KTH var oerhört skickliga kodare, utan att kunna särskilt mycket innan de påbörjade utbildningen. Faktum är att många inte går klart civilingenjörsprogrammet eftersom de blir anlitade av företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Du kan ju inte på allvar efterfråga en utbildning på en skola med "ok/bra rykte" och sedan nämna Mälardalens högskola i samma veva. Tänker inte klanka ner på utbildningen i sig, men att Mälardalens högskola skulle ha ok rykte håller jag verkligen inte med om.

Nämde senare i tråden att skolan har dåligt rykte, gillar dock deras kurser

Skrivet av Haptic:

Jag går just nu på KTH och alla kurser inkluderar på något sätt programmering (Utom möjligtvis ergonomi och miljökursen). Alla föreläsningar är ren teori, och så kommer det vara oavsett vart du läser. Men så gott som varje vecka så har vi inlämningar och redovisningar av saker som ska bland annat programmeras.

Om du fokuserar på antalet språk som lärs ut så fokuserar du på helt fel sak, då nästan alla språk idag ser lika dana ut, och kan man tekniken så spelar språken nästan ingen roll.

Tack för infon!

Skrivet av Poptart:

Hej TS! Går datavetenskap på mdh just nu. Än så länge (går 4:e terminen) änsålänge har vi programmerat C, C++, lite C#, F# och Java. En kurs i webb med lite PHP, JS och HTML också. Överlag så är det mest språk i C-familjen som gäller. Förutom mattekurserna har alla kurser involverat någon slags programmering hittills.

Riktigt intressant! Synd att skolan inte har vidare rykte.

Permalänk
Inaktiv

Att skaffa sig en akademisk titel utan att ha läst de akademiska grunderna i ämnet tycker jag inte är lite fel. Och det är då inte konstigt att en sådan utbildning är svår att hitta.
Mitt råd är gör som normen läs en vanlig utbildning, programmeringen får man sedan lära sig efter skolan. Datavetenskap på många skolor brukar dock programmera mycket, men det finns stor variation i kvalité på dessa utbildningar.

Ky är i sin tur inte fel, jag vet många som har gått dessa och kommit långt.

Permalänk
Medlem

Saken är ju den att en programmering är mer av ett hantverk än ett akademiskt ämne. Därför är det nog svårt att hitta en akademisk utbildning som inte handlar om mycket teori och matte.

Min erfarenhet var att man lärde sig grunderna i programmering under ingenjörsutbildningen men det verkliga hantverkskunskapen kom när man började jobba. Däremot gav matten och teorin kring datorn och programmeringen betydligt bättre förutsättningar för problemlösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

KTH och Chalmers må ha bra rykte här i Sverige men utomlands är dom ganska okända. Är nog inte många i andra länder än Sverige som kan nämna ett Svenskt universitet. Vill du gå på en internationellt känd skola bör du söka dig till de bättre universiteten i Kanada, USA, Australien, England, Singapore, Schweiz, Tyskland och Skottland. Jag tycker du bör söka till civilingenjör datateknik vid Lith, KTH, LTH eller CTH och sedan ta ut en teknologie kandidat det tredje året för att söka master på något av de mer internationellt kända universiteten i länderna jag nämnde. Om du vill jobba i t.ex Kanada så är det lättare om du har en kanadensisk masterexamen från t.ex UBC än om du hade en svensk sådan från t.ex CTH. Vet du i vilket land du vill jobba i i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Nämde senare i tråden att skolan har dåligt rykte, gillar dock deras kurser

Tack för infon!

Riktigt intressant! Synd att skolan inte har vidare rykte.

Ryktet vet jag inte så mycket om, hittar mest flashbacktrådar från 2013 och nedåt när jag googlar. Tror det varierar ganska mycket från program till program, men det är bara en gissning.

Permalänk

Lith (Linköpings Tekniska Högskola) kan jag verkligen rekommendera för programmering, vilket har ofta både mycket teori och pratiska moment i sina kurser. Dock så blir nog matten svår att undvika, men kan säga att även om du inte tycker om matte nu så kan det vara något du gillar senare. Hade ungefär samma syn på matten när jag började min Civilingengörsutbildning men har gått 180° nu när man väl börjar förstå den.
Har dock ingen insyn på Innovativ programmering men har svårt att se att någon basic matte (envarre 1-2, linjär algebra) inte skulle vara med.

Permalänk
Medlem

Jag har läst systemvetenskap. Som nämnts är det inte mycket matte. Det är en kurs som jag tyckte var väldigt enkel. Sedan var det dock obligatoriskt 15hp statistik. Det var lite mer utmanande och hade ju en del matte i sig med olika formler och så. Jag ångrar verkligen inte att jag läste statistik nu i efterhand dock. Fick ganska bra introduktion till programmering, men fick komplettera med andra kurser på fri termin t.ex. Läste även java-fördjupning på distans. Det krävdes bara matte B för att komma in, så det var nice. Pluggar nu master och har samtiigt jobbat i 1 år nu på deltid med programmering. Jag känner att utbildningen gav en väldigt bra grundförståelse som har varit väldigt bra att ha när jag jobbat, men har ju lärt mig mycket mer rent praktiskt när jag jobbat än under studierna, men så är det nog med de flesta program. Jag läste systmemvetenskap i umeå, men jag vet att det finns här i Linköping systemvetare med programmeringsinriktning. Den tror jag är bra

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitefame:

Har dock ingen insyn på Innovativ programmering men har svårt att se att någon basic matte (envarre 1-2, linjär algebra) inte skulle vara med.

Tror snarare att de fokuserar på grunderna i diskret matte.

Permalänk

Har en polare som läser datorlingvistik på uppsala men måste garanterat finnas på andra skolor. Vet inte så mycket om vad de gör förutom att de programmerar väldigt mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av silfverzor:

Har en polare som läser datorlingvistik på uppsala men måste garanterat finnas på andra skolor. Vet inte så mycket om vad de gör förutom att de programmerar väldigt mycket

De bygger datormodeller för naturligt språk. Stort forskningsområde, mycket programmering, mycket språkkunskap (naturliga språk - inte programmeringsspråk). Så man lär studera mycket om språks syntax, semantik och morfologi. Låter intressant men programmeringen verkar inriktad på analys och systematik avseende vanliga språk. AI ingår säkert och då kommer man tveklöst in på matematik i form av statistik och matematiska modeller för t.ex. maskininlärning. Simuleringsteknik kommer man nog också in på för att syntetisera tal, m.m. Vill man inte ha matte så är det nog bara grundkurserna man ska satsa på inom datorlingvistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Har hört lite blandat om MAH
Lite som att "forska" på Mittuniversitet eller södertörns

Jo, "blandat" stämmer bra. En del kurser har varit bra, roliga, intressanta och givande och sedan finns det en del mindre bra. Men Pluggar man högskola/universitet så ligger ju det största ansvaret på en själv, att man läser ordentligt, gör det man ska i skolan men även läser utanför skolan, har egna projekt med mera. Skolan är bara ett klomplement i mina ögon, en redskap på vägen. Har flera kurskamrater som har lika mycket godkänt som mig men som kan betydligt mindre och inte är särskilt intresserade av ämnet, det gör projektarbeten ibland lite svår hanterade.

Mindre stavfel
Permalänk

Letade upp programplanen för innovativ programering, måste säga att det ser riktigt kul ut och mycket mindre matte än jag trodde:

http://kdb-5.liu.se/liu/lith/studiehandboken/action.lasso?&-r...

O.b.s: Det är kurser om har "o" på VOF som är obligatoriska. Sedan de med "v" kan du välja om du vill. ^^