Permalänk
Medlem

Hårdvara för CCNA

Hej,

Tänkte nu ta chansen att plugga CCNA på jobbet.
Även sätta upp en labb miljö, så nu till min fråga.
Går det att köra 3st Cisco 1841 och 2st 3560G och en 3560?

Eller rekommenderar ni att man kör något annat?

/Mathias

Visa signatur

Internet: IP-Only Bahnhof 1000/1000 fibern direkt in i UDM Pro
Nät: Unifi UDM Pro, Unifi Switch Pro 48 PoE, U6-Pro, U6-Long-Rang, U6-Lite,
Kameror: 2st G3 Flex, 4st G4 Dome, 4st G4 Bullet
Lagring: QNAP TVS-H1288X W-1290 / 80GB ECC / 2x 500GB M.2 / 2x SSD 1TB / 6x Ironwolf 4TB
UPS: UPS 2000W

Permalänk
Inaktiv

Rekommenderar GNS3, cisco har också en.

Permalänk
Medlem

Absolut, det funkar bra. Med de switcharna kan du även köra CCNP Switch-labbar utan problem om du nu skulle vilja fortsätta efter CCNA.

Om du har tillgång till ett Netacad-konto kan du även laddar Packet Tracer. Simulatorn har blivit bra mycket bättre det senaste åren och du kan ta dig igenom CCNA med den.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Du vill nog helst ha 4st switchar, för att labba spanning-tree, samt så lade de väl till FHRP(First Hop Redundancy Protocol) till CCNA. Om du skall göra officiella labbar så brukar det grundas på 3st routrar och 4st switchar.

Permalänk
Medlem

Jag hade motsvarande hårdvara men tröttnade snabbt på den och körde allt i packet tracer. Då kan man fokusera på det viktiga istället för att flytta runt massa kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dahlgren:

Jag hade motsvarande hårdvara men tröttnade snabbt på den och körde allt i packet tracer. Då kan man fokusera på det viktiga istället för att flytta runt massa kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Pixxello:

Om du har tillgång till ett Netacad-konto kan du även laddar Packet Tracer. Simulatorn har blivit bra mycket bättre det senaste åren och du kan ta dig igenom CCNA med den.

Detta, om inte utbildningen kräver användandet av fysisk hårdvara då.
Har själv pluggat mig igenom CCNA1, CCNA2, CCNA3 och snart CCNA4 nästan exklusivt med Packet Tracer.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Har själv Packet Tracer, men kan inte riktig göra allt.
Så jag har tillgång till plats och hårdvara att labba med på jobbet så därför vill ja ha hårdvara istället mjukvara.
Men då fixar jag 3st routrar och 4st switchar.

Visa signatur

Internet: IP-Only Bahnhof 1000/1000 fibern direkt in i UDM Pro
Nät: Unifi UDM Pro, Unifi Switch Pro 48 PoE, U6-Pro, U6-Long-Rang, U6-Lite,
Kameror: 2st G3 Flex, 4st G4 Dome, 4st G4 Bullet
Lagring: QNAP TVS-H1288X W-1290 / 80GB ECC / 2x 500GB M.2 / 2x SSD 1TB / 6x Ironwolf 4TB
UPS: UPS 2000W