Permalänk
Medlem

Telia ADSL port 25

Jag har sökt i forumet men ej funnit svar. Troligen gammalt och raderat ut ur systemet.

Det var en stor diskussion om att Telia ADSL blockerade port 25 pga spammare. Jag vet inte vad hela resultatet resulterade i.

1) Kan någon bekräfta att verkligen Telia ADSL blockar port 25 ?
2) Finns det något sätt att övertala dem att öppna porten?
3) Har andra ADSL leverantörer (Telenordia, Spray) samma blockering ?

// BOFH

Permalänk
Hedersmedlem

1) Ja.
2) Ja, ring dem (på allvar)
3) Inte vad jag vet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

dom har öppnat port 25 för mig igen utan att jag har bett om det.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

1, nej/ja. Det vill s'ga alla 'r inte blockade
2, ifall man 'r blockad, s[ 'r det bara att ringa och snellt be dom att ;ppna upp porten
3, vet inte

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vill verka dum men; vilket program använder port 25?

Visa signatur

[size="1"]trodde att jag hade koll på läget... men när jag öppnade dörren o kom ut
i den stora världen så fattade jag att jag inte fattade...[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

SMTP, dvs mail.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ringde till Telias kundtjänst och tro om ej det, de svarade på första signalen och sedan fick jag tala med en trevlig tjej där och som sa "javisst, det fixar vi men det kanske inte fungerar förrän på måndag pga helgen".

Det här anser jag vara helt i sin ordning och fair play om det fungerar.

Bättre än förväntat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BOFH
Ringde till Telias kundtjänst och tro om ej det, de svarade på första signalen och sedan fick jag tala med en trevlig tjej där och som sa "javisst, det fixar vi men det kanske inte fungerar förrän på måndag pga helgen".

Det här anser jag vara helt i sin ordning och fair play om det fungerar.

Bättre än förväntat.

Lite trögt kanske, men bra att de iaf kunde ordna det...=)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Jag pratade med en tjej där... Marianne tror jag hon heter (DNS avdelningen). Hon var hur trevlig som helst, sen att hon lät söt åxå... Iaf, tror jag pratade med henne 30 minuter eller något, det slutade med att hon inte riktigt visste hur hon skulle göra, eller ifall det var möjligt, men hon skulle kolla upp, och ringa tillbaka sen. Vilket hon gjorde. Tur för telia att dom har några i supporten som kan ge support utan att låta som en inspelad röst.

Permalänk
Medlem

Visst är det roligt när dom som skall ge support inte kan det, utan måste ringa upp vid ett senare tillfälle...

Visa signatur

OpenBSD! The proactively secure operating system! ...FOR ME TO PISS ON!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paulis
Jag pratade med en tjej där... Marianne tror jag hon heter (DNS avdelningen). Hon var hur trevlig som helst, sen att hon lät söt åxå... Iaf, tror jag pratade med henne 30 minuter eller något, det slutade med att hon inte riktigt visste hur hon skulle göra, eller ifall det var möjligt, men hon skulle kolla upp, och ringa tillbaka sen. Vilket hon gjorde. Tur för telia att dom har några i supporten som kan ge support utan att låta som en inspelad röst.

Tänkte på Gyllene tider: "marie i växlen"

Ringde till telia igår och frågade om de har dhcp eller pppoe eller va de nu kan vara, han svarade; "Vet inte, det ska du nog fråga routertillverkaren" varpå jag sa "Men tele2s support viste vad det skulle vara" då gick han iväg och frågade nån kollega som kunde.

Visa signatur

[size="1"]trodde att jag hade koll på läget... men när jag öppnade dörren o kom ut
i den stora världen så fattade jag att jag inte fattade...[/size]

Permalänk

går väll o köra smtp på andra portar?? aja dålig stil att stänga port 25 endå..

Visa signatur

Sojuz Sovetskich Sotsialistitjeskich Respublik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Al Capone
går väll o köra smtp på andra portar?? aja dålig stil att stänga port 25 endå..

Lite svårt att ta emot mail då, om du inte ska övertyga världen om att byta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Lite svårt att ta emot mail då, om du inte ska övertyga världen om att byta.

Det går ju utmärkt att lyssna på port 26 t.ex, sätta MX recordet till en annan burk som t.ex kör rinetd och kastar vidare allt på port 25 till port 26 på den datorn man har port 25 spärrat på, så löste jag det tills jag fick porten öppnad.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phreak
Det går ju utmärkt att lyssna på port 26 t.ex, sätta MX recordet till en annan burk som t.ex kör rinetd och kastar vidare allt på port 25 till port 26 på den datorn man har port 25 spärrat på, så löste jag det tills jag fick porten öppnad.

Vart har du den andra burken??

Blockeringen sitter knappast i modemet....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leo-leo
Vart har du den andra burken??

Blockeringen sitter knappast i modemet....

Ja inte hemma hos mig i alla fall, jag förstår inte vad det har med saken att göra?

Givetvis sitter inte blockeringen på kundens sida av koppartråden.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey