Hur högt kan man spela innan hörlurarna och hörsel ger upp?

Permalänk

Hur högt kan man spela innan hörlurarna och hörsel ger upp?

Gokväll!

Har 2 stycken frågor jag suttit och funderat på lite och båda frågor hänger ihop typ.

1. Jag har ett par simpla Philips over-ear hörlurar för en 500kr ish, hur högt kan man spela på vanliga over-ear lurar innan dom ger upp på ett ish?

2. Är 15 år och det händer man man spelar rätt hög house musik i sina lurar, men hur högt pallar öronen. På vissa kvällar några gånger per månad så burkar jag spela tills jag nästan känner mig tvungen att sänka för det gör ont i öronen, är det en bra inställning för att kanske få behålla hörseln eller vart bör man sätta gränsen?

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk

Tror du ska lägga ljudnivån betydligt under göra ont gränsen.
Även om de inte stämmer exakt kan du ju ladda ned en db mätningsapp och stoppa in telefonen mellan öra och hörlur för att få en fingervisning.
Tror skadligt nivån börjar runt 80 db när det är under längre tid.

Permalänk

Fel tråd xD

Permalänk

När du väl får en hörselskada så har du den för livet..Och det är ju direkt oroligt. Det gäller ju inte bara musik såklart. Allt oljud kan vara skadligt för livet, sunt förnuft vinner man på i längden.

Har vart på många fester runt om Europa där volymen är så hög så att man nästan blir yr. Kunde lika gärna haft tinnitus i dagsläget men peppar peppar så har jag klarat mig. jag hade ångrat mig jävligt mycket om så inte vore fallet.

Permalänk
Medlem

Hörselskador är lurigt. Mycket höga ljud kan på kort tid ge hörselskador, de kan läka eller bli permanenta.

Men även betydligt lägre ljud ger skador på din hörsel om du utsätts under en längre tid. När du märker en försämring ( hörselkontroll vid hälsoundersökning t ex ) så kan det vara för sent att göra något.

Ljud man tycker om tenderar vara lättare att tåla och därmed större risk.

Tagga ner volymen, särskilt vid längre lyssningar, eller betala om kanske 10-15år utan att kunna göra det ogjort.

Edit: jag har alltid varit rätt okänslig för höga ljud, särskilt som ung, nu har jag en dipp i min hörselkurva och ett ständigt sus till sällskap, särskilt nu när det är tyst hemma. Jag har lärt mig att skydda hörseln bättre och har inte fått så mycket sämre de senaste tio åren sedan jag använt hörselskydd mer. Är man i bullriga miljöer måste man ha hörselskydd hela tiden även om det inte känns högt, för man vänjer sig snabbt och tror man är safe..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det är väl när man anstränger öronen under en längre tid och ofta man löper en risk för att åka på något obehagligt. Over ear tror jag inte du behöver vara jätterädd för och verkligen inte om det är ett par simpla från philips. Värre om du sitter vid datorn som jag med ett par ordentliga lurar(JVC HA SZ 2000) med ett moderkort som har inbyggd hörlursförstärkare och inte tänker sig för. Driver du dina hörlurar med en vanlig telefon och kör over ear tror jag nästan du kan lyssna på maxvolym innan hörseln tar stryk. Dessutom borde du nog upptäcka långt innan dess att det inte är någon höjdare att lyssna på endast distorsion. Se upp för lättdrivna inear lurar också för den delen. Kör själv ett par Jaybird x2 på gymmet och kan ibland reagera på hur högt jag har haft det när man kommit in i en lugn miljö med samma volym som när man kör på.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Du bör ALDRIG få ont i öronen av för hög musik!
Av egen erfarenhet kan jag säga att du inte vill riskera att få tinnitus, det är ett rent helvete och det är inte värt att riskera det!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zadrok:

Driver du dina hörlurar med en vanlig telefon och kör over ear tror jag nästan du kan lyssna på maxvolym innan hörseln tar stryk.

Det här känns som ett extremt farligt råd att ge.

Permalänk

Okej okej, tack för råden
Brukar ladda ner en låt, dra på max volym i windows och slänga upp till 125% i VLC, kanske dags att sluta med det då

Men vad tror vi om hörlurar, hur mycket tål hörlurar? Är det dom ljusa tonerna som är värst för dom?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av mmarks:

Du bör ALDRIG få ont i öronen av för hög musik!
Av egen erfarenhet kan jag säga att du inte vill riskera att få tinnitus, det är ett rent helvete och det är inte värt att riskera det!

Får redan tinnitus ett par gånger i månaden

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonathan0101:

Gokväll!

Har 2 stycken frågor jag suttit och funderat på lite och båda frågor hänger ihop typ.

1. Jag har ett par simpla Philips over-ear hörlurar för en 500kr ish, hur högt kan man spela på vanliga over-ear lurar innan dom ger upp på ett ish?

2. Är 15 år och det händer man man spelar rätt hög house musik i sina lurar, men hur högt pallar öronen. På vissa kvällar några gånger per månad så burkar jag spela tills jag nästan känner mig tvungen att sänka för det gör ont i öronen, är det en bra inställning för att kanske få behålla hörseln eller vart bör man sätta gränsen?

//Jonathan

1: Det brukar stå i manualen hur mycket effekt lurarna tål och vilken känslighet de har, med de siffrorna kan du räkna ut maximalt ljudtryck, det lär vara betydligt starkare än det som ger dig hörselskador.

2. Hur starkt du kan spela utan att riskera permanenta hörselskador beror på hur lång tid du utsätts för ljud, en nivå på maximalt 80dB(A) kan hörseln klara av kontinuerligt utan att det ger fysiska skador och nivåer över 115dB(A) brukar anses som mycket riskabla och leder nästan omedelbart till permanenta skador och alla ljud över 135dB(A) ger permanenta skador av nån sort även om det bara är en kort impulsljud. Det finns naturligtvis lite individuella skillnader men de gränsvärdena är det som anses gälla en normalperson.
Du kan ju läsa lagstiftningen för ljudnivåer arbetsplatser, den är baserad på seriös forskning >
https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrift...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Får redan tinnitus ett par gånger i månaden

Tinnitus är kroniskt så "ett par gånger i månaden" är nog samma sak som uppstår om du gjort en tabbe och gått på en konsert utan pluggar så ta det lite lugnt med detdär-högre är inte nödvändigtvis bättre.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonathan0101:

Brukar ladda ner en låt, dra på max volym i windows och slänga upp till 125% i VLC, kanske dags att sluta med det då

Skrivet av Jonathan0101:

Får redan tinnitus ett par gånger i månaden

Jo de här två påstående känns ju helt klart kopplade till varandra... Dags att lägga ner innan det blir värre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Det är väl när man anstränger öronen under en längre tid och ofta man löper en risk för att åka på något obehagligt. Over ear tror jag inte du behöver vara jätterädd för och verkligen inte om det är ett par simpla från philips. Värre om du sitter vid datorn som jag med ett par ordentliga lurar(JVC HA SZ 2000) med ett moderkort som har inbyggd hörlursförstärkare och inte tänker sig för. Driver du dina hörlurar med en vanlig telefon och kör over ear tror jag nästan du kan lyssna på maxvolym innan hörseln tar stryk. Dessutom borde du nog upptäcka långt innan dess att det inte är någon höjdare att lyssna på endast distorsion. Se upp för lättdrivna inear lurar också för den delen. Kör själv ett par Jaybird x2 på gymmet och kan ibland reagera på hur högt jag har haft det när man kommit in i en lugn miljö med samma volym som när man kör på.

Det behövs inte så mycket faktiskt. Vågar påstå att du kan fördärva hörseln permanent med nästan vilka lurar som helst.

Problemet är att du inte märker det själv. Det tar dit och sen är det för sent..

Skrivet av Jonathan0101:

Okej okej, tack för råden
Brukar ladda ner en låt, dra på max volym i windows och slänga upp till 125% i VLC, kanske dags att sluta med det då

Men vad tror vi om hörlurar, hur mycket tål hörlurar? Är det dom ljusa tonerna som är värst för dom?

Dina öron går sönder innan lurarna. Lurar går att köpa nya.
Hörselskador är inte lika coolt när man är 30.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Ja du, jag råder dig att du kastar varenda par hörlurar du äger. Kör högtalare istället, mycket bättre. Jag har en kompis som jobbar med öron och öronapparater. Där får han in patienter dagligen som säger att de har problem med öronen. Många av dem är unga som dig. I framtiden kommer du ångra att du hade så högt ljud. Att de gör ont när du lyssnar är ju knäppt. Man lyssnar ju på musik för att de är najs, inte för att det ska göra ont.

Var rädd om dig, du vinner inget på att dunka hög musik i hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Får redan tinnitus ett par gånger i månaden

Dags att lägga av innan den blir permanent. Ta det från en person som har haft tinnitus i 30 år nu, det är ingenting att se fram emot.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av Fantgrenen:

Ja du, jag råder dig att du kastar varenda par hörlurar du äger. Kör högtalare istället, mycket bättre. Jag har en kompis som jobbar med öron och öronapparater. Där får han in patienter dagligen som säger att de har problem med öronen. Många av dem är unga som dig. I framtiden kommer du ångra att du hade så högt ljud. Att de gör ont när du lyssnar är ju knäppt. Man lyssnar ju på musik för att de är najs, inte för att det ska göra ont.

Var rädd om dig, du vinner inget på att dunka hög musik i hörlurar.

Äger ett högtalarsystem som jag brukar dunka i, utan det är mest på kvällar/nätter då och då man drar på sig lurarna istället

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Ligger alltid under 10% i ljudkontrollen, låter alldeles lagom högt för mig

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

1: Det brukar stå i manualen hur mycket effekt lurarna tål och vilken känslighet de har, med de siffrorna kan du räkna ut maximalt ljudtryck, det lär vara betydligt starkare än det som ger dig hörselskador.

2. Hur starkt du kan spela utan att riskera permanenta hörselskador beror på hur lång tid du utsätts för ljud, en nivå på maximalt 80dB(A) kan hörseln klara av kontinuerligt utan att det ger fysiska skador och nivåer över 115dB(A) brukar anses som mycket riskabla och leder nästan omedelbart till permanenta skador och alla ljud över 135dB(A) ger permanenta skador av nån sort även om det bara är en kort impulsljud. Det finns naturligtvis lite individuella skillnader men de gränsvärdena är det som anses gälla en normalperson.
Du kan ju läsa lagstiftningen för ljudnivåer arbetsplatser, den är baserad på seriös forskning >
https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrift...

En avlossad pistol i kaliber .22 ( väldigt liten kaliber ) lär ge runt 154 decibel om jag inte minns fel. Magnumladdat eller grov kaliber i allmänhet en bra bit över. Tänk på det när de skjuter för fullt på film inomhus och sen kan prata direkt efter.
I verkligheten skulle öronen ringa högre än allt annat

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Får hålla mig till längre volymer. Det jag märkt är att om man (jag) drar på riktigt hög volym i början så blir man van med det, när jag känner att det är dags att sänka lite, ja då tycker man de är för lågt...
Lösningen till det är väl att pausa musiken ett tag och sedan komma tillbaka med lägre volym från början

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Låter som permanent tinnitus är mera en tidsfråga och hörapparat vid 40 års åldern är att vänta ifall du fortsätter på det viset, speciellt då du är så ung.

Själv är jag hörslursentusiast och promotar musik och mastrar låtar för nykomlingproducenter så det blir en hel del lyssnande men jag har sedan många år tillbaka börjat sporta med det att alltid lyssna till konstant samma ljudnivå som jag upplever på dagen när jag är som piggast är "tillräckligt" för att ge fullständigt nöjje/kunna höra alla detaljer. Det farliga är när du håller på justera volymen hela tiden så blir du liksom beroende av högre och högre volym för att få samma tillfredställning för öronen har en tendens att bli trötta/justera sig mot högt volym så du kräver mer och mer.

Det är troligen ett psykologiskt problem som du handskar med då du håller på boosta volymen sådär. Mitt tips vore att pröva hålla dig till samma volymnivå som är betydligt lägre än vad du vanligtvis lyssnar till i en eller två veckas tid. Försök vara ihärdig och inte boosta den. Jag tror bara du vänjer dig din hjärna att lyssna till en viss volym nivå så kommer den heller inte kräva högre volym heller. Så funkar det för mig åtminstone, jag får mindre tillfredställelse då jag lyssnar i dagsläget till en högre volym än jag är van vid. Min hjärna har vant mig vid den här volymen jag kör med att den föredrar att lyssna till samma volymnivå.

Jag tycker att du och dina öron förtjänar ett försök att förbättra din ovana...

EDIT: Ifall du t.ex. vill känna bastrycket ifall du lyssnar till House musik, se till att du har rätt "ljudkurva" till att börja med som passar din smak. Gillar du stark bas är det då bättre att ha hörlur/EQ settings/förstärkare som kan levera det utan att du behöver maxa ljudnivån så att mids och highs blir så höga också.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av Jonathan0101:

så burkar jag spela tills jag nästan känner mig tvungen att sänka för det gör ont i öronen, är det en bra inställning för att kanske få behålla hörseln eller vart bör man sätta gränsen?

//Jonathan

Skrivet av Fantgrenen:

Att de gör ont när du lyssnar är ju knäppt. Man lyssnar ju på musik för att de är najs, inte för att det ska göra ont.

Lite halt felformulerat, menade mer åt hållet tills det nästan gör ont i i öronen

Nej men absolut ska nog ta tag i mitt liv och tänka på framtiden med mina öron

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonathan0101:

Får hålla mig till längre volymer. Det jag märkt är att om man (jag) drar på riktigt hög volym i början så blir man van med det, när jag känner att det är dags att sänka lite, ja då tycker man de är för lågt...
Lösningen till det är väl att pausa musiken ett tag och sedan komma tillbaka med lägre volym från början

Du borde var extremt försiktig och inte utsätta dig för ljudtryck som är i närheten av skadliga eftersom du troligen redan har en permanent hörselskada och du är inte gammal och hörseln kan inte läkas på nått sätt utan bara försämras så du kommer troligen att höra ganska dåligt när du blir äldre.
Jag tycker att du med tekniska metoder bör begränsa risken att utsättas för skadliga ljud, nån typ av nivåspärr eller mäta och sedan ha bra självdisciplin är vad du behöver och du bör aldrig någonsin lyssna på starka ljud om du druckit alkohol eftersom det fysisk ökar risken för hörselskador samtidigt som omdömet försämras kraftigt hos de flesta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så fort du känner att öronen är "varm" eller "bränner" så ska du sänka direkt och ta bort hörlurarna, när du får den känslan så är det trumman i örat som säger ifrån att den har fått nog och inte vill längre, ignorerar du den känslan och fortsätter lyssna på musik i samma volym så får du sämre hörsel då du sakta men säkert dödar stråna som finns i örat, dessa stråna kommer aldrig tillbaka om dem dör, har dem dock bara tagit lite skada och du som sagt lägger ifrån dig hörlurarna så kan dem återhämta sig

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du borde var extremt försiktig och inte utsätta dig för ljudtryck som är i närheten av skadliga eftersom du troligen redan har en permanent hörselskada och du är inte gammal och hörseln kan inte läkas på nått sätt utan bara försämras så du kommer troligen att höra ganska dåligt när du blir äldre.
Jag tycker att du med tekniska metoder bör begränsa risken att utsättas för skadliga ljud, nån typ av nivåspärr eller mäta och sedan ha bra självdisciplin är vad du behöver och du bör aldrig någonsin lyssna på starka ljud om du druckit alkohol eftersom det fysisk ökar risken för hörselskador samtidigt som omdömet försämras kraftigt hos de flesta.

Tur man "bara" är 15, alkohol finns inte direkt lätt åtkommet än
Förstår vad du menar och som sagt så var väl "ont" i öronen lite att ta i men jag vet ej vad det betyder när jag pausar musiken med lurarna på så hör man ett rätt skevt ljud, går ej att beskriva men närmast skulle väl vara typ en dörr-ringklocka som hängt sig, hörs knappt när man tagit av sig lurarnar.
Men jag anser att jag har självdiseplin nog att kunna sänka, måste bara tänka på att välja en lagom hög volym från början och sedan inte röra volymen mer

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Så fort du känner att öronen är "varm" eller "bränner" så ska du sänka direkt och ta bort hörlurarna, när du får den känslan så är det trumman i örat som säger ifrån att den har fått nog och inte vill längre, ignorerar du den känslan och fortsätter lyssna på musik i samma volym så får du sämre hörsel då du sakta men säkert dödar stråna som finns i örat, dessa stråna kommer aldrig tillbaka om dem dör, har dem dock bara tagit lite skada och du som sagt lägger ifrån dig hörlurarna så kan dem återhämta sig

Ska komma ihåg det, dock aldrig något jag upplevt

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonathan0101:

Men jag anser att jag har självdiseplin nog att kunna sänka, måste bara tänka på att välja en lagom hög volym från början och sedan inte röra volymen mer

Nej du bör egentligen göra det tekniskt omöjligt att uppnå riskabla ljudnivåer så att du inte kan göra ett misstag, du kommer under din livstid att bli utsatt för starka ljud som du själv inte kan påverka så du bör verkligen undvika all form av riskabel exponering som du kan påverka, att lyssna på musik vid höga nivåer är nått du kan undvika, det går att ha mjukvaruspärrar på nivåerna som det tex finns i telefoner eller att ha dämpsatser som begränsar signalen eller använda en kompressor/limiter som omöjliggör för höga nivåer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tar o passar på att fråga detta också så jag kan bygga upp min allmänkunskap mer
Hur ser det förresten ut på högtalarfronten?
Äger dessa , hur ser det ut med hörseln här? Går det att pumpa skön musik i hög volym med mindre risk till hörselskor?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Får redan tinnitus ett par gånger i månaden

Rekommenderar att du sänker ljudstyrkan en aning. Satt i en symfoniorkester för ett 6-7 år sedan, precis framför nybörjarblås som inte har någon volymkontroll alls och sen dess har jag haft konstant tinnitus, inte att rekommendera

/N0iZE

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonathan0101:

Tar o passar på att fråga detta också så jag kan bygga upp min allmänkunskap mer
Hur ser det förresten ut på högtalarfronten?
Äger dessa , hur ser det ut med hörseln här? Går det att pumpa skön musik i hög volym med mindre risk till hörselskor?

Det spelar ingen roll vad det är för ljudkälla utan allt hänger på nivån, högtalare gör däremot att andra än du själv också kan utsätts för ljudet och kanske klagar på nivån, du utsätts även för vibrationer i kroppen av högtalare och de kan göra att du upplever ljudet lite starkare vid samma nivå om du jämför med att lyssna via hörlurar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.