Hur högt kan man spela innan hörlurarna och hörsel ger upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Mjo, menade väl mer att jag då lika väl kan sälja lurarna, jag nyss skaffat.. Surt, men, men.
Håller helt med om att det inte skulle vara kul. Jag är van vid fläktljud och spoltjut i sovrummet. Vilket förvisso inte stör mig speciellt. Men att ha så dygnet runt, oavsett omgivning, och troligen i än högre ton.. Ja, det är inte en allt för behaglig tanke.

Oj. Ett par dyrare lurar låter bättre vid alla volymer.

Som någon nämnt innan. Det känns destruktivt att nå nivåerna där öronen och hjärnan stretar emot och försöker sänka den höga volymen men tar stor stryk.

Härligt att höra om tuffa kids som lyssnar på hög volym och yolar. Men själv försöker jag hålla hellre låg än hög volym. Har även hörselproppar när jag är på konsert och nattklubb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Oj. Ett par dyrare lurar låter bättre vid alla volymer.

Som någon nämnt innan. Det känns destruktivt att nå nivåerna där öronen och hjärnan stretar emot och försöker sänka den höga volymen men tar stor stryk.

Härligt att höra om tuffa kids som lyssnar på hög volym och yolar. Men själv försöker jag hålla hellre låg än hög volym. Har även hörselproppar när jag är på konsert och nattklubb

Sant, men skillnaden är inte tillräklig för att kostnaden ska kunna försvaras för min del. Om jag inte sitter helt bortkopplad under lyssnandet dvs. Dra på någon låt med lite tryck i rösten och bara rysa av njutning.. Mhhh, så härligt.

Mjo, det är dock inget som inträffar för min del. Jag hör som jag alltid gjort, bortsett från nu när jag nyligen spräckte trumman pga förkylning. Är den som alltid talar med låg volym, till den grad att folk runt om knappt hör, pga att jag hör klart och tydligt. Därför jag tycker det låter så konstigt, att jag som har grym hörsel inte skulle kunna avgöra när det är för högt. Förvisso är jag verkligen inte känslig för höga ljud heller, som t ex sirener.. Ähh, har som jag la till satt volymen på 50%, så nu får den stanna där.

Haha, tuffa kids.. Nee du. Sådant bryr jag mig inte om. Jag är gärna stolt tönt om jag finner mening i det Synd att man vill vara lite anonym, annars hade jag kunna ge mycket roliga exempel..
Nattklubb och konsert är inget för min del just pga ljudnivån, dock mer pga basen som ger hjärtat rytmrubbningar.. Men också för att jag vill kunna höra vad jag själv skriker >.>

Edit: Aja, får i alla fall fortfarande rysningar av lite Back in Black.. Får väl hoppas att jag på något vis börjar finna allt annat lika njutbart på denna volym.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon186252:

@xxargs: Ahh, missade ditt inlägg. Tackar för massvis med bra läsning.
Jo, det låter jobbigt! Jag tänker väl i för sig på hörlurar där det ändå är hyfsat konstant nivå, i många låtar, men självklart inte alla. Även lite knepigt att installera den korrekt för hörlursmätning skulle jag tro.. Så en sådan mätare gör mig nog mindre nytta. Skulle väl i för sig aldrig ha råd med en, bara för att stilla nyfikenheten heller..
Men hmm.. Blir uträkningen knepig om vi låtsas att det är ganska jämn nivå under en viss period? För som du skriver så kan jag nog inte svinga någon 20sidig uträkning bara sådär. Matte B nivå eller no dice helt enkelt (kan nog klara lite högre, men inte läst mer än så)

Bra att du påpekade att jag nog missat inlägget.
Gör mig dock lite fundersam om jag ska gå efter dessa. Jag lyssnar nog säkerligen på >100dB vid njutlyssning. Och det är i dessa nivåer jag anser musiken låta optimalt i hörlurarna. Så, det låter en aning knepigt att få allt från båda världarna.

Räknat lite, och med mina lurar på 93dB i sensitivity och ljudkortet ALC892 så anser jag att full volym är för lågt. Detta ljudkort kan putta ut 1.1Vrms vid 32ohm(tror jag det var). Så om vi låtsas som att den gör det vid 35ohm också bör jag få ut 34-35mW. Om Nwavguys post stämmer att det krävs 40mW för 110dB vid 94 sensitivity bör jag då nå strax under 110dB.. Vad gör jag med mina öron.. Vart nästan lite skakis nu..

Man ska principiellt räkna ut hur mycket energi som man utsätter hörseln för över en given tidsrymd, det går att likna det med skillnaden på kW och kWh, gymnasiematte räcker och formeln står i AFS 2005:16 på sidan 14, jag har räknat på det manuellt nån gång i forntiden, har faktisk för mig att vi gjorde det på gymnasiet en gång men mängden beräkningar för att göra det "på riktigt" gör att det inte är nått man gör manuellt, ett par mätvärden för att kolla principen orkar man med men att göra det på miljontals för att kolla ett dygn är inget man gör, man hinner dö av ålder innan man är färdig i så fall.

Det kräver specialutrustning för att mäta rätt på hörlurar typ en mät-torso med konstöron.

http://www.gras.dk

Du måste ta hänsyn även till insignalens nivå innan du säger att ett system inte kan spela starkt nog, det du räknar fram är maximal nivå om insignalen är 0dBFS, det är en nivå som är möjlig att nå men ingen musik som låter bra kan ha det som medelnivå eftersom det finns dynamik i musik, att bara veta hur mycket effekt systemet kan hantera säger alltså ensamt inget om hur starkt det låter utan bara om hur starkt det maximalt kan bli.

Om du verkligen lyssnar kring 100dB så är det illa för din hörsel om du inte befinner dig i tystnad resten av dygnet, du har i princip inga marginaler kvar.
Tillåten medelnivå på en konsert är 100dB (97 om barn får komma in) och topparna får nå 115 (110), att utsätta sig för de nivåerna dagligen under längre tider än en konsert är inget du bör göra.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/documents/publicerat-mate...
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/...

Man vill sänka nivån lite till och det har debatterats och konsertarrangörerna är emot men Sverige tillåter idag faktisk högre ljudnivåer än tex Tyskland så våra nuvarande gränsvärden anses ju skadliga av andra som väger tungt inom forskningen.

Skrivet av PlogarN97:

Oj. Ett par dyrare lurar låter bättre vid alla volymer.

Som någon nämnt innan. Det känns destruktivt att nå nivåerna där öronen och hjärnan stretar emot och försöker sänka den höga volymen men tar stor stryk.

Härligt att höra om tuffa kids som lyssnar på hög volym och yolar. Men själv försöker jag hålla hellre låg än hög volym. Har även hörselproppar när jag är på konsert och nattklubb

Skickades från m.sweclockers.com

Ljudtryck och ljudkvalitet är inte alls samma sak och man brukar leva sig in i musiken efter ett tag när man lugnat ner sig även om man inte spelar tokstarkt förutsatt att det låter bra, det handlar då inte bara om att anläggningen ska återge bra för det gör ju att det låter dåligt om musiken som återges bra är dålig. Då bör man byta musik i stället för att spela starkare eller färga ljudet.

Befinner man sig i en bullrig miljö så ska man inte spela starkt för att överrösta bullret utan dämpa bullret.

Ja hörselskydd är tyvärr fortfarande ett måste i vissa situationer men det har blivit bättre eftersom miljökontoren relativt ofta är ute och kollar och ger vitesförelägganden numera, men en del har fortfarande inte tekniska nivåspärrar i ljudanläggningen, tyvärr är det inget absolut krav på sånt men det förekommer att det ställs krav på tekniska åtgärder, det borde dock vara ett absolut krav som ledde till högt vite om det inte följdes, med högt vite menar jag då i storleksordningen att företaget måste stängas om regeln inte följs, det ska helt enkelt inte gå att köpa sig förbi regelefterlevnaden under några omständigheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sänk volymen omedelbart. Permanent tinnitus vill du verkligen inte få. Själv vet jag faktiskt inte varför jag fick det (inte pga hög ljudnivå) när jag var 7-8 år. Jag har inte kunnat sova mer än 6 timmar per natt sedan dess.

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd

@Rigor:

fick tinnitus i somras.. sen har jag haft konstant huvudvärk sedan dess.. livskvaliten har typ gått ner med 80%.. skulle lätt ge en miljon för att bli av med skiten... kan inte sova på nätterna.. jobba är ett helvete...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Man ska principiellt räkna ut hur mycket energi som man utsätter hörseln för över en given tidsrymd, det går att likna det med skillnaden på kW och kWh, gymnasiematte räcker och formeln står i AFS 2005:16 på sidan 14, jag har räknat på det manuellt nån gång i forntiden, har faktisk för mig att vi gjorde det på gymnasiet en gång men mängden beräkningar för att göra det "på riktigt" gör att det inte är nått man gör manuellt, ett par mätvärden för att kolla principen orkar man med men att göra det på miljontals för att kolla ett dygn är inget man gör, man hinner dö av ålder innan man är färdig i så fall.

Det kräver specialutrustning för att mäta rätt på hörlurar typ en mät-torso med konstöron.
www.gras.dk/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/4/5/45bb_f_btehearingaid_web_1.jpg
http://www.gras.dk

Du måste ta hänsyn även till insignalens nivå innan du säger att ett system inte kan spela starkt nog, det du räknar fram är maximal nivå om insignalen är 0dBFS, det är en nivå som är möjlig att nå men ingen musik som låter bra kan ha det som medelnivå eftersom det finns dynamik i musik, att bara veta hur mycket effekt systemet kan hantera säger alltså ensamt inget om hur starkt det låter utan bara om hur starkt det maximalt kan bli.

Om du verkligen lyssnar kring 100dB så är det illa för din hörsel om du inte befinner dig i tystnad resten av dygnet, du har i princip inga marginaler kvar.
Tillåten medelnivå på en konsert är 100dB (97 om barn får komma in) och topparna får nå 115 (110), att utsätta sig för de nivåerna dagligen under längre tider än en konsert är inget du bör göra.
https://www.pixeltopic.com/files/2017/2/rwazujjdbbpqnu.png
https://www.folkhalsomyndigheten.se/documents/publicerat-mate...
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/...

Man vill sänka nivån lite till och det har debatterats och konsertarrangörerna är emot men Sverige tillåter idag faktisk högre ljudnivåer än tex Tyskland så våra nuvarande gränsvärden anses ju skadliga av andra som väger tungt inom forskningen.

Alright, så om jag skulle göra någon uträkning är den rätt irrelevant, och snarare för att se principen än något att gå efter. Det var synd :/ Kanske ändå sätter mig och räknar lite på några värden senare för att det kan vara intressant dock.

Hmm.. Ja, konsert/klubb-nivåer känns det inte direkt som, men å andra sidan så brukar de inte ha speciellt bra utrustning när jag lyssnat. Detta kan väl då kanske påverka hur jag bedömmer ljudnivån, kan jag tänka mig. Blir ju genast mindre intressant med hög ljudnivå om man tycker att det låter som någon skinnar en katt, eller vad vi nu ska ta för liknelse.

Men okej.. Jag kan alltså inte gå efter den beräkningen, utan mest se det som att det är vad peakarna i musiken kan ligga på som maximalt?
Även om detta är sant så störde jag mig inte på "pink noice"-tester. Det var såklart mindre behagligt pga att det är ett rätt trist ljud, men jag fann det inte vara en obehaglig ljudnivå. Detta är väl ändå ett test med ganska konstant ljudnivå?
Hmm.. Knepigt detta. Velar fram och tillbaka om det faktiskt är någon fara.

Kan ju säga att när jag hade ett lite billigare mätinstrument här så har jag väl en 40-50dB i sovrummet. Yes, de flesta skulle bli tokiga. Så knäpptyst är det då verkligen inte. Men detta skulle alltså göra det än viktigare att inte lyssna allt för högt. Klart bra att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rigor:

Sänk volymen omedelbart. Permanent tinnitus vill du verkligen inte få. Själv vet jag faktiskt inte varför jag fick det (inte pga hög ljudnivå) när jag var 7-8 år. Jag har inte kunnat sova mer än 6 timmar per natt sedan dess.

Man kan få tinnitus av andra orsaker också - som tex. antibiotikabehandling mot öroninflammationer. Detta var något som man visste redan på tidig 70-tal men ingen pratade om det och det var också därför som det hela tiden kollades med hörselprover efter sådana behandlingar.

slag mot huvudet kan också ge skador av den typen.

Permalänk
Inaktiv

För de som är nyfikna så går det helt klart att njuta på lägre volym. Men, det är än enklare att höra lite dåliga val av mastrande.. (yes hör fortfarande lägre frekvenserna) Det är också som tidigare skrivet inte samma sak. Skulle säga att detta blir mer analytiskt än njutbart. Men jag sänkte nog mer än nödvändigt, så kanske kan höja en aning senare, om det nu inte skulle bli bättre.