Internet funkar med sladd, wifi fungerar, internet fungerar inte med wifi.

Permalänk
Medlem

Internet funkar med sladd, wifi fungerar, internet fungerar inte med wifi.

Hej,

Här är vad som hänt och vad jag försökt med.

1. Telefonen kopplar in på WiFi, når inte internet.
2. Testar gå in på både 5ghz och 2,4ghz banden, fungerar inte.
3. Factory Reset 2 gånger.
4. Testar alla band jag kan hitta, både auto på båda samt de olika alternativen.
5. Både Trace Route samt Ping Request från Routern till www.google.se failar.

Vi har en massa routers i huset, men jag trodde 5ghz skulle lösa det problemet? Vad ska jag göra?

Mvh,
Zoxx0

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Hej,

Här är vad som hänt och vad jag försökt med.

1. Telefonen kopplar in på WiFi, når inte internet.
2. Testar gå in på både 5ghz och 2,4ghz banden, fungerar inte.
3. Factory Reset 2 gånger.
4. Testar alla band jag kan hitta, både auto på båda samt de olika alternativen.
5. Både Trace Route samt Ping Request från Routern till www.google.se failar.

Vi har en massa routers i huset, men jag trodde 5ghz skulle lösa det problemet? Vad ska jag göra?

Mvh,
Zoxx0

Redan när du säger "Vi har en massa routers i huset" kommer varnings trianglarna upp för mig, du får gärna beskriva vad för enheter det finns i nätverket och vad för typ av uppkoppling det är samt hur det är konfigurerat.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Redan när du säger "Vi har en massa routers i huset" kommer varnings trianglarna upp för mig, du får gärna beskriva vad för enheter det finns i nätverket och vad för typ av uppkoppling det är samt hur det är konfigurerat.

Nybygge, alla har exakt samma 1gbit routers, Technicolor TG389AC samt upp till 1gbit fiber.

Hur det är konfigurerat?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Nybygge, alla har exakt samma 1gbit routers, Technicolor TG389AC samt upp till 1gbit fiber.

Hur det är konfigurerat?

Ok, ne jag fick bara fråga eftersom beskrivningen lät som du hade flera routrar och tänkte att det kunde skapa problem.

Låter som ett väldigt udda problem, har du någon annan router att nyttja bara för att utesluta att någon faktiskt e fel med den du har?

För det låter ju verkligen som det som du beskriver eftersom du inte får något nät via wifi inte ens efter reset.
Hittar inte heller någon som beskriver liknande problem med en sådan router.

Testar du med flera enheter att koppla upp dig mot wifi?
Får du någon ip adress när du är uppkopplad mot wifi?
Kan du pinga mot routern och eller andra enheter i nätverket?

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Både Trace Route samt Ping Request från Routern till www.google.se failar.

Då är det inte fel på wi-fi, utan din koppling mellan routern och världen.

Jag föreslår att du gör en bild som beskriver vad som är kopplat till vad, hur de är kopplade och i villka portar. En början för att folk ska kunna felsöka och komma fram till vad för problem du har.