Permalänk
Medlem

@anon159643:
Ja AMD brukar vara generösa då det gäller ECC support på sina CPU'er, så man kan ju alltid hoppas att moderkortstillvärkarna inte tycker att det gör någonting heller.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jonathanknet:

@yoshman @enigma
http://www.sweclockers.com/test/23332-intel-core-i3-7350k-och...
Borde inte 7700k prestera bäst med tanke på att den har bättre ipc i speltesterna? Varför hamnar 6950x i toppen vid samma frekvens? Ser ut som det skalar med antalet kärnor?

Ju högre frekvens, desto mer blir GPUn en faktor. Ju mer GPUn blir en faktor desto större blir den seriella delen. Ju större den seriella delen, desto sämre skalning med CPU-kärnor enligt Amdahls lag.

Moderna spel använder sig av en teknik som kallas "work-stealing scheduler". Använder man denna teknik på rätt sätt så har man i teorin skalbarhet över kärnor som enbart begränsas av hur pass mycket separata "work-items" som finns.

Men det som ställer till det är en rad serialiseringpunkter i spelen. Dessa kommer från t.ex. kommunikation med GPU, de kommer från synkronisering mellan CPU-trådar, de kommer från att flera kärnor behöver tillgång till RAM, m.m.

Ju lägre klockad, eller egentligen, ju lägre prestanda per kärna man har desto större andel av tiden spenderar man i att processa "work-items". D.v.s. detta är en variant av Gustafssons lag, i stället för att göra jobbet större så minskar vi kapaciteten hos den som ska göra jobbet -> samma effekt som att göra jobbet större med konstant enkeltrådprestanda.

Vad Gustafsons lag säger är att gör man den parallella delen tillräckligt stor kommer det skala till så många kärnor man har i sitt system. Eller i detta fall, skalningen är högre vid 2,8 GHz än vad den kommer vara vid >=4,0 GHz för varje specifikt fall (varierar ju mellan fallen).

Har precis lärt mig hur man gör icke-linjär regression i R (programspråk) (måste tacka @sAAb igen för att uppmärksammat mig på R i Ryzen-tråden, det är så djävulskt användbart) så kan nu enkelt göra en anpassning av Amdahls speedup-funktion för att beräkna p-värdet (andelen av programmet som kan dra nytta av flera CPU-kärnor).

Formeln för speedup enligt Amdahl ser ut så här

S(c, p) = 1 / (1 - p + p / c)

Där S är maximal prestandaökning över en CPU-kärna man kan få med c CPU-kärnor och p (tal mellan 0.0 och 1.0) i ett visst problem.

Använder Haswell-modeller och senare för att skillnad i IPC inte ska påverka allt för mycket. Tar också bort i5 samt G3258 då de saknar HT, annars måste man på något sätt bedöma hur mycket av en kärna HT motsvarar.

BF1: p~0,69
Witcher 3: p~0,72

D.v.s. vid 2,8 GHz så skalar faktiskt Witcher 3 lite bättre än BF1 med avseende på CPU-kärnor.

Vad betyder då detta i lite mer lekman-termer? Det betyder för Witcher 3 att

  • 8 kärnor kan maximalt bli 24 % snabbare än 4 kärnor

  • 6 kärnor kan maximalt bli 15 % snabbare än 4 kärnor

  • 4 kärnor kan maximalt bli 40 % snabbare än 2 kärnor

Edit: ovan gäller alltså när alla kärnor har identisk prestanda per kärna.

Skulle inte säga att 0,69-0,72 är jättehögt, framförallt inte när man betänker att värdet på p kommer minska ju mer GPUn blir flaskhals, d.v.s. ju mer man skruvar upp frekvensen på CPU. Det jag sagt tidigare har varit att spel typiskt ligger under 0,8. AoS ligger någonstans mellan 0,8 och 0,9.

Så det här är faktiskt lägre skalning än vad jag gissat innan, men kanske förklarar resultatet som Digital foundry ser där i7-6700 @ 4,6 GHz är snabbare än både i7-5820K @ 4,6 GHz och i7-5960X @ 4,4 GHz.

Titta också vad som händer med lägsta FPS kontra genomsnittlig FPS när man skruvar upp frekvens. Tycker det ser väldigt mycket ut om lägsta FPS skalar bättre med enkeltrådprestanda (framförallt för i3) medan genomsnittlig FPS skalar lite bättre med kärnor (beräkningen ovan är gjort på genomsnittlig FPS i respektive spel).

Blir väldigt spännande att se hur Ryzen uppför sig i spel. Vi har fått en del läckor, tyvärr testar i princip alla samma sak som Blender (skalära flyttal med SSE), vilket också förklarar varför man ser ungefär samma relativa prestanda mellan Haswell/Broadwell och Ryzen. Spel beror i stället främst av prestanda för skalära heltal, något vi än så länge vet väldigt lite om från läckorna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman:
Det känns ganska logiskt, de fall där 2 kärnor blir överbelastad kommer att öka om det kommer regelbundna trådar som fightas om prestanda, medans 4 kärnor har mer plats. Så den generella upplevelsen blir märkbart bättre då man går till 4 kärnor bara pga jämnare fps (och vi måste klocka en ryzen högt för att ens komma i närheten av samma användarupplevelse som en 7700K )

Känns dock som att något är fel på mig då jag hellre läser igenom dessa ekvationer istället för att se på youtube videor

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Ja AMD brukar vara generösa då det gäller ECC support på sina CPU'er, så man kan ju alltid hoppas att moderkortstillvärkarna inte tycker att det gör någonting heller.

Hoppas verkligen ECC är standard på alla Ryzen modeller, dom billigaste varianterna blir ju då intressanta för ex. ZFS NAS byggen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ddelin:

Hoppas verkligen ECC är standard på alla Ryzen modeller, dom billigaste varianterna blir ju då intressanta för ex. ZFS NAS byggen.

Instämmer helt, för om man gör något vettigt vid dator så bör man väl ha ECC? (det mycket man borde ha)
Och allt fler utrustning påverkas idag av kosmisk strålning:
http://m3.idg.se/2.1022/1.676405/kosmisk-stralning-kan-ligga-...
Fast samma foliehatt som man brukar ha på huvudet, kanske man kan ha i chassiet för att skydda datan? Skämt åsido, men något åt detta håll lär det snart bli, då jordat såklart.

Annars är spekulationerna intressanta, Ryzen lär helt klart bli en bra processor, hoppas ivrigt att den blir bra för så många som möjligt. Att den är en Socket 2011 konsumentc-cpu killer kan nog de flesta hålla med om, men går man till våra elkedjor så är det inte precis så många Socket 2011 som säljs där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Hoppas verkligen ECC är standard på alla Ryzen modeller, dom billigaste varianterna blir ju då intressanta för ex. ZFS NAS byggen.

Om en variant av Ryzen kommer att ha ECC kommer alla att ha det, samtliga modeller bygger på samma krets, kan moderkort ha olika stöd för ECC minne?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Instämmer helt, för om man gör något vettigt vid dator så bör man väl ha ECC? (det mycket man borde ha)
Och allt fler utrustning påverkas idag av kosmisk strålning:
http://m3.idg.se/2.1022/1.676405/kosmisk-stralning-kan-ligga-...
Fast samma foliehatt som man brukar ha på huvudet, kanske man kan ha i chassiet för att skydda datan? Skämt åsido, men något åt detta håll lär det snart bli, då jordat såklart.

Annars är spekulationerna intressanta, Ryzen lär helt klart bli en bra processor, hoppas ivrigt att den blir bra för så många som möjligt. Att den är en Socket 2011 konsumentc-cpu killer kan nog de flesta hålla med om, men går man till våra elkedjor så är det inte precis så många Socket 2011 som säljs där.

Hade du tänkt något jordat skal? Typ ett chassi

Ja vad ska man säga, inte ens flera källor länkade (men om man läser källan så säger dom att konsumentvärlden inte behöver bry sig ett dugg), visst är kosmisk strålning ett problem, men jag betvivlar faktist att en konsument CPU med lager av metall runt om kommer ha något större problem, speciellt när man tänker på att kosmisk strålning så som norrsken inte verkar vara någon fara då man använder mobilen

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

@Johan86c:
Ja AMD brukar vara generösa då det gäller ECC support på sina CPU'er, så man kan ju alltid hoppas att moderkortstillvärkarna inte tycker att det gör någonting heller.

Har dom ont?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Har dom ont?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom behöver kanske lite capsaicin?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Sorry hade inte vaknat förrän nu då jag jobbar natt. Hjärnan hade inte vaknat i alla fall Såg senare att någon postat högre upp

Så går det när man blir för zen... (var bara tvungen...)

Skrivet av yrfhar:

Ska sluta läsa denna tråd just nu och som jag följt i ett halvår. Står inte ut längre. Klarar inte av detta. Har inga naglar kvar. Känner samma som en skrev, i en annan tråd om en annan kul pryl:

Blir att trycka på "sluta följa" och invänta 28 februari om man nu inte glömt godiset till dess.

https://youtu.be/idBExZfQ4fQ

Såja nu bromsar vi tåget lite

Skrivet av Jonathanknet:

@yoshman @enigma
http://www.sweclockers.com/test/23332-intel-core-i3-7350k-och...
Borde inte 7700k prestera bäst med tanke på att den har bättre ipc i speltesterna? Varför hamnar 6950x i toppen vid samma frekvens? Ser ut som det skalar med antalet kärnor?

Problemet är att det går att teoretisera resultat och sen göra en vettig bedömning på hur saker upplevs och så också varför. När vi snackar spelupplevelse så undgår det många varför vissa redaktioner testar med 1% och .1% FPS istället för bara snitt och minfps. Det finns en tendens till att flerkärniga (minst 8 trådar eller mer än 4 kärnor) processorer börjar göra större och större skillnader i dessa scenarion. I dessa fall då med 1%/.1% så upplevs det ofta som stuttering där ser man lite det jag försökt förklara innan, att man får inte samma extrema varians i frame-times. Att gå från en 4 kärnig 6600K t.ex till en 6700K som har SMT så såg man en vinst på 26% bättre 1%/.1% i Battlefield 1 och då snackar vi 8 trådar. Spelet fortsatte att skala med 8c/16T, så att gå från en 6600K till en 8 kärnig 16 trådad CPU gav nästan 40% bättre 1%/.1% FPS i Battlefield 1. Det låter som en petitess men är något som en del kan lära sig mer om här:

Vill man köpa en i3 eller quad utan SMT idag för att "det räcker" så får man gärna göra det. Har sett i flera FCAT tester hur i3 tappar ner mot 40-50fps i en del moderna spel vilket skulle göra mig allergisk och tom hamna utanför synkroniseringsområdet hos många skärmars scaler's som kör Freesync/G-sync=spelupplevelsen kass. Kul om man köper ett grafikkort för 6000kr eller mer och åker ner till sådana FPS för att CPU inte orkar... Personligen lägger jag gärna extra pengar för att få SMT eller 6-8 trådar med SMT och kombinerar det med så hög klockfrekvens som möjligt. Jag har heller aldrig hävdat att Ryzen skulle möjliggöra någon ny magisk skalning i kommande eller befintliga spel, utan snarare så är det väl ett faktum att många blir sugna på en 8 kärnig Ryzen när dom släpps för såpass låga priser. Att spela framtida spel som skalar väl med 8 trådar/kärnor och köra stream+server samtidigt är något jag ser som väldigt realistiskt. Jag har också personligen väldigt många bakgrundstjänster och säkert 100 chromeflikar uppe samtidigt samt en del bevakningsapplikationer som äter CPU. Ser inte varför allt ska slåss på samma kärnor i all evighet när man ser en stadig utveckling för flertrådade applikationer.

Skrivet av serverfel:

Alla andra nyheter på SC är ju totalt ointressanta nuförtiden. Ny skärm från AOC... WHO CARES!!!

Fantastisk nyhet enligt mig! Det betyder att den Kinesiska skräppanelen från AU Optronics som sitter i varenda IPS-baserade 1440p 144Hz gamingskärm nu för tiden inte är den enda alternativet längre om man är på jakt efter en icke-TN 1440p 144Hz 27"+ skärm

Skrivet av FishTank:

Se nedan

Skrivet av Danmyr:

Ryzen har alltså bekräftat minnesstöd på 3600Mhz, mumma.. WCCFTECH RYZEN 3600Mhz DDR4

Se nedan

Skrivet av TurboFreak68:

Tydligen så har Biostar nu bekräftat att deras Ryzen moderkort (x370) ska stödja upp till 3600MHz DDR4 minnen. Så det lär bli åka av.

http://wccftech.com/amd-ryzen-cpus-support-ddr4-memory-speeds...

Inte för att vara tråkig men detta betyder bara att moderkorten är kompatibla med minnena, men inte någon garanti för dess specificerade hastighet. Minnen har ingen bestämd hastighet utan bara vad dom är kapabla att köras i. Zen's integrerade minneskontroll kommer att avgöra vilken frekvens och timings som vi kommer att kunna köra våra minnen i. Har vi tur så får Zen en hyffsat stark minneskontroller, men det som är viktigast är att Zen också kan dra nytta av detta.

Skylake är en av få arkitekturen som uppvisar större prestandaökningar än vanligt med ökad bandbredd/timings i t.ex min-fps scenarion i spel (kritiskt när data inte finns i CPU-cache och behöver anropa data från RAM och systemet stallar). Zen har en ny cachearkitektur och kanske drar liknande nytta, men och andra sidan så har Zen stor L2 cache och L3 som victim cache till L3 för att undgå detta=bästa möjliga latens i dom flesta fall).

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Fantastisk nyhet enligt mig! Det betyder att den Kinesiska skräppanelen från AU Optronics som sitter i varenda IPS-baserade 1440p 144Hz gamingskärm nu för tiden inte är den enda alternativet längre om man är på jakt efter en icke-TN 1440p 144Hz 27"+ skärm

Tyvärr så har 27" bara 1920*1080...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Om en variant av Ryzen kommer att ha ECC kommer alla att ha det, samtliga modeller bygger på samma krets, kan moderkort ha olika stöd för ECC minne?

Vill minnas att FX moderkorten hade blandat stöd för ECC. Är väl så att när ex. Asus tittar på målgruppen för "Ultra super Fatal1ty LED bling bling edition" med extra mycket värdelösa plastbitar på så tycker dom väl inte att det är värt att lägga med ECC stöd även om det är skitenkelt. Hoppas det inte blir så med Ryzen brädorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

För alla som hoppas att Ryzen har stöd för ECC minne.
http://www.shahrsakhtafzar.com/fa/images/95/11/khb/bbopbbyuoojjH/aaaa.PNG

Ser ut som att Ryzen ser ut att ha stöd för ECC minne, i för sig hade även die shotesen anspelning på att Ryzen har ECC stöd.
https://www.3dnews.ru/assets/external/illustrations/2016/07/25/936669/zen-die.png

Finns även en cachad sida för Asus PRIME X370-PRO där det står att Ryzen CPUer stödjer ECC minne.

Taget från: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5v0cqo/ryzen_supports_e...

Kul att det dyker upp moderkort med ECC-stöd, om det nu inte är typo som någon befarade. Har dock aldrig sett ECC och 3GHz+ OC-stöd samtidigt på minnen, så det är väl risk att det blir antingen eller. Tror inte det är omöjligt att få till åtminstone med obuffrade minnen, men risken är stor att branschen fortfarande betraktar gaming och dataintegritet som olika världar.

Skrivet av wowsers:

Om en variant av Ryzen kommer att ha ECC kommer alla att ha det, samtliga modeller bygger på samma krets, kan moderkort ha olika stöd för ECC minne?

På intelsidan är det så, tex finns moderkort med intel c232 både med och utan ECC-stöd, men det måste inte fungera likadant med Zen. Detta torde hänga på om det är något i chipsetet utanför processorn som behöver ta hänsyn till ECC.

EDIT:

Skrivet av ddelin:

Vill minnas att FX moderkorten hade blandat stöd för ECC. Är väl så att när ex. Asus tittar på målgruppen för "Ultra super Fatal1ty LED bling bling edition" med extra mycket värdelösa plastbitar på så tycker dom väl inte att det är värt att lägga med ECC stöd även om det är skitenkelt. Hoppas det inte blir så med Ryzen brädorna.

Precis! Jag tror tyvärr det är så de tänker. Men så ska minnestillverkarna vara med på tåget också vad gäller stöd för hög klock.
END EDIT.

Skrivet av sAAb:

Trevliga nyheter från

https://fossbytes.com/linux-kernel-4-10-released-new-features...

- AMDGPU DRM driver fixes
- ADM Zen code mainlined

Det betyder att

https://forum.level1techs.com/t/type-1-hypervisor-ryzen-linux...
man kommer att kunna köra på två grafikkort av olika märken (nVidia + AMD) och ha det ena för operativsystemet (Linux) och det andra för ett virtualiserat (t.ex. Windows) med full hastighet.

Det lär bli lite bökigt att få ihop det. Men...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av wowsers:

@sAAb: 1800X med 3x bred vatten kylare + XFR, kör linux och delegera 4 kärnor + andra GPU'n till windows VM... Oj vad skoj

Ett separat grafikkort till virtualiserad windows går som sagt att köra redan idag under linux, på AMD Opteron och de flesta intelprollar (typ alla nyare i5/i7). Kommer säkerligen att gå på Ryzen också, vilket jag räknar med till mitt nästa bygge. Detta är alltså redan fullt möjligt med Intels konsumentriggar, många här har redan all hårdvara som behövs iom extern spel-GPU samt överblivet IGD. Däremot får det ju snabbt 4c8t att kännas snålt idag, varför jag allra helst hade velat se Raven Ridge 8c16t.

Det som verkar vara nytt är dock nåt som hos AMD kallas multi-IOMMU och verkar handla om att partitionera upp ett befintligt grafikkort så att det kan delas av två OS, vilket tar bort behovet av ett extra kort. Det kräver dock drivare som är medvetna om detta, något som AMD nog är mer villiga att fixa än nvidia. Men jag gissar att det är en bit bort vad gäller full support oavsett plattform, även om nya AMDGPU-drivaren i linux tycks vara på god väg. Se även vfio-maillistan om hur detta är tänkt att funka.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Undrar om det blir några leaks idag. För varje dag som går hoppas man ju

Ja, det dräller av dem, när man minst anar.

Skrivet av HenrikM:

Det är intressant att diskussionen går till "vi behöver inte snabbare processorer" nu när amd kommer ikapp

GPUerna börjar ju bli så starka att det åter märks.

Jag kunde inte låta bli att stoppa in dessa värden gentemot andra i ett diagram, här nedan, bl.a. för att se hur mycket det förskjuts av överklockning.

Dold text

Cinebench igen, vilket tydligt visar att det finns stråk av cpuer, där lutningen (inte interceptet) sannolikt följer en ipc-kurva/linje.

Det finns två gröna stråk, en lägre för 4C HTO och en 4C HT1. Sedan sex kärnor som är laxrosa, röd 8-kärniga osv.

Ryzen 1700X ligger i rätt ipc-härad för 8-kärniga! Den ligger ju rätt fett bra till där uppe, rent visuell, för det priset.

Skrivet av Jonathanknet:

http://www.sweclockers.com/test/23332-intel-core-i3-7350k-och...
Borde inte 7700k prestera bäst med tanke på att den har bättre ipc i speltesterna? Varför hamnar 6950x i toppen vid samma frekvens? Ser ut som det skalar med antalet kärnor?

Visst ser det ut så.

Skrivet av Yoshman:

Har precis lärt mig hur man gör icke-linjär regression i R (programspråk) (måste tacka @sAAb igen för att uppmärksammat mig på R i Ryzen-tråden, det är så djävulskt användbart) så kan nu enkelt göra en anpassning av Amdahls speedup-funktion för att beräkna p-värdet (andelen av programmet som kan dra nytta av flera CPU-kärnor).

Nu när du kan leka med 88 trådar kanske du kan få till det med följande länkar:

High-Performance and Parallel Computing with R
https://cran.r-project.org/web/views/HighPerformanceComputing...

Själv får jag nöja mig med:

OpenCL: Interface allowing R to use OpenCL
https://cran.r-project.org/web/packages/OpenCL/index.html

BTW, vilken aktivitet det var här. !

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Kul att det dyker upp moderkort med ECC-stöd, om det nu inte är typo som någon befarade. Har dock aldrig sett ECC och 3GHz+ OC-stöd samtidigt på minnen, så det är väl risk att det blir antingen eller. Tror inte det är omöjligt att få till åtminstone med obuffrade minnen, men risken är stor att branschen fortfarande betraktar gaming och dataintegritet som olika världar.

På intelsidan är det så, tex finns moderkort med intel c232 både med och utan ECC-stöd, men det måste inte fungera likadant med Zen. Detta torde hänga på om det är något i chipsetet utanför processorn som behöver ta hänsyn till ECC.

Ett separat grafikkort till virtualiserad windows går som sagt att köra redan idag under linux, på AMD Opteron och de flesta intelprollar (typ alla nyare i5/i7). Kommer säkerligen att gå på Ryzen också, vilket jag räknar med till mitt nästa bygge. Detta är alltså redan fullt möjligt med Intels konsumentriggar, många här har redan all hårdvara som behövs iom extern spel-GPU samt överblivet IGD. Däremot får det ju snabbt 4c8t att kännas snålt idag, varför jag allra helst hade velat se Raven Ridge 8c16t.

Det som verkar vara nytt är dock nåt som hos AMD kallas multi-IOMMU och verkar handla om att partitionera upp ett befintligt grafikkort så att det kan delas av två OS, vilket tar bort behovet av ett extra kort. Det kräver dock drivare som är medvetna om detta, något som AMD nog är mer villiga att fixa än nvidia. Men jag gissar att det är en bit bort vad gäller full support oavsett plattform, även om nya AMDGPU-drivaren i linux tycks vara på god väg. Se även vfio-maillistan om hur detta är tänkt att funka.

Tack för tipset. Fick min Q6600 att fungera med VirtualBox och kunde köra Civ V i maximerat fönster, men aldrig äkta fullscreen. Har inte testat på 2500K, då den enbart har Windows.

Avvaktar 1800X

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Kul att det dyker upp moderkort med ECC-stöd, om det nu inte är typo som någon befarade. Har dock aldrig sett ECC och 3GHz+ OC-stöd samtidigt på minnen, så det är väl risk att det blir antingen eller. Tror inte det är omöjligt att få till åtminstone med obuffrade minnen, men risken är stor att branschen fortfarande betraktar gaming och dataintegritet som olika världar.

Borde fungera, på det moderkort jag har, ASUS Sabertooth 990FX, så går det att köra minnen med ECC.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

...
Inte för att vara tråkig men detta betyder bara att moderkorten är kompatibla med minnena, men inte någon garanti för dess specificerade hastighet. Minnen har ingen bestämd hastighet utan bara vad dom är kapabla att köras i. Zen's integrerade minneskontroll kommer att avgöra vilken frekvens och timings som vi kommer att kunna köra våra minnen i. Har vi tur så får Zen en hyffsat stark minneskontroller, men det som är viktigast är att Zen också kan dra nytta av detta.

Skylake är en av få arkitekturen som uppvisar större prestandaökningar än vanligt med ökad bandbredd/timings i t.ex min-fps scenarion i spel (kritiskt när data inte finns i CPU-cache och behöver anropa data från RAM och systemet stallar). Zen har en ny cachearkitektur och kanske drar liknande nytta, men och andra sidan så har Zen stor L2 cache och L3 som victim cache till L3 för att undgå detta=bästa möjliga latens i dom flesta fall).

Vi får helt enkelt hoppas att moderkortstillverkarna (om läckor ens är någonting att lita på så här nära in på release) faktiskt har testat att köra RAM i de hastigheter de ger reklam för, och att spel utnytjar work stealing

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Tack för tipset. Fick min Q6600 att fungera med VirtualBox och kunde köra Civ V i maximerat fönster, men aldrig äkta fullscreen. Har inte testat på 2500K, då den enbart har Windows.

Avvaktar 1800X

Ja 2500k saknar precis som q6600 VT-d-flaggan enligt ARK, den är ett krav. Jag tror att du precis missade fönstret, det kan ha kommit på bred front med Broadwell. Finns VT-d så ska det gå bra att dedikera grafikkort till VM, men bäst att googla varje specifik rigg och kolla om någon stött på problem, innan köp (blir ju svårt med Ryzen om man vill slippa vänta).

Skrivet av OldComputer:

Borde fungera, på det moderkort jag har, ASUS Sabertooth 990FX, så går det att köra minnen med ECC.

Ja det ser ju ganska gaminginriktat ut i övrigt, så det är ett gott tecken. Asuskortet med ECC som länkades ovan tycks vara deras workstationmodell.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ett separat grafikkort till virtualiserad windows går som sagt att köra redan idag under linux, på AMD Opteron och de flesta intelprollar (typ alla nyare i5/i7). Kommer säkerligen att gå på Ryzen också, vilket jag räknar med till mitt nästa bygge. Detta är alltså redan fullt möjligt med Intels konsumentriggar, många här har redan all hårdvara som behövs iom extern spel-GPU samt överblivet IGD. Däremot får det ju snabbt 4c8t att kännas snålt idag, varför jag allra helst hade velat se Raven Ridge 8c16t.

Problemet med Intels konsumentplattform, iallafall Z170/Skylake är att den har pissdålig separering av IOMMU grupper. För Linux finns det ful patchar, med blandade stabilitets problem, som försöker arbeta runt det, men jämfört med mina gamla AMD konsumentmaskiner är det inte bra. Till och med min el-chepo FM2+ maskin hade i princip perfekt separering av PCI enheterna i IOMMU:n. Hoppas AMD fortsätter den traditionen med Ryzen, då skall det byggas nya Proxmox maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Tyvärr så har 27" bara 1920*1080...

Ser inget hinder för en 31.5" Enormt mycket mer bör dyka upp nu under 2017 när vi snackar icke-TN 144Hz+ med 1440p eller högre.

Skrivet av wowsers:

Vi får helt enkelt hoppas att moderkortstillverkarna (om läckor ens är någonting att lita på så här nära in på release) faktiskt har testat att köra RAM i de hastigheter de ger reklam för, och att spel utnytjar work stealing

JEDEC är ju bara ett standardiseringsorgan och förmodligen klarar Zen betydligt högre hastigheter, men att köra 3600MHz minnen i dess maximala hastighet måste testas först med Zen. Det bästa är om vi ser en stark minneskontroller och att Zen kan dra någon nytta av detta också. Ligger ett par G-Skill "b-die" 3600MHz 16-16-16 minnen här och väntar på AM4 moderkort och Zen

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

http://web.archive.org/web/20170221231130/http://www.memoryex...

De använder frasen "Industry Leading Instructions Per Clock for extreme computing performance" som en del i beskrivningen. (!!!!)

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enigma:

Problemet är att det går att teoretisera resultat och sen göra en vettig bedömning på hur saker upplevs och så också varför. När vi snackar spelupplevelse så undgår det många varför vissa redaktioner testar med 1% och .1% FPS istället för bara snitt och minfps. Det finns en tendens till att flerkärniga (minst 8 trådar eller mer än 4 kärnor) processorer börjar göra större och större skillnader i dessa scenarion. I dessa fall då med 1%/.1% så upplevs det ofta som stuttering där ser man lite det jag försökt förklara innan, att man får inte samma extrema varians i frame-times. Att gå från en 4 kärnig 6600K t.ex till en 6700K som har SMT så såg man en vinst på 26% bättre 1%/.1% i Battlefield 1 och då snackar vi 8 trådar. Spelet fortsatte att skala med 8c/16T, så att gå från en 6600K till en 8 kärnig 16 trådad CPU gav nästan 40% bättre 1%/.1% FPS i Battlefield 1. Det låter som en petitess men är något som en del kan lära sig mer om här:

samma typ av argument går åt, tidigare var det, ska man köpa 4 i stället för två och idag är det 4 eller 6/8c.
själv blir det 6 eller 8c

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ramdrive here we come!
Helskotta va snabbt det lär gå att packa upp och ner sina filer på den.

Vad händer vid strömavbrott?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Vad händer vid strömavbrott?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte ofta det händer. Inte här i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Vad händer vid strömavbrott?

Skickades från m.sweclockers.com

Då får UPSen jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Kul att det dyker upp moderkort med ECC-stöd, om det nu inte är typo som någon befarade. Har dock aldrig sett ECC och 3GHz+ OC-stöd samtidigt på minnen, så det är väl risk att det blir antingen eller. Tror inte det är omöjligt att få till åtminstone med obuffrade minnen, men risken är stor att branschen fortfarande betraktar gaming och dataintegritet som olika världar.

På intelsidan är det så, tex finns moderkort med intel c232 både med och utan ECC-stöd, men det måste inte fungera likadant med Zen. Detta torde hänga på om det är något i chipsetet utanför processorn som behöver ta hänsyn till ECC.

EDIT:
Precis! Jag tror tyvärr det är så de tänker. Men så ska minnestillverkarna vara med på tåget också vad gäller stöd för hög klock.
END EDIT.

Ett separat grafikkort till virtualiserad windows går som sagt att köra redan idag under linux, på AMD Opteron och de flesta intelprollar (typ alla nyare i5/i7). Kommer säkerligen att gå på Ryzen också, vilket jag räknar med till mitt nästa bygge. Detta är alltså redan fullt möjligt med Intels konsumentriggar, många här har redan all hårdvara som behövs iom extern spel-GPU samt överblivet IGD. Däremot får det ju snabbt 4c8t att kännas snålt idag, varför jag allra helst hade velat se Raven Ridge 8c16t.

Det som verkar vara nytt är dock nåt som hos AMD kallas multi-IOMMU och verkar handla om att partitionera upp ett befintligt grafikkort så att det kan delas av två OS, vilket tar bort behovet av ett extra kort. Det kräver dock drivare som är medvetna om detta, något som AMD nog är mer villiga att fixa än nvidia. Men jag gissar att det är en bit bort vad gäller full support oavsett plattform, även om nya AMDGPU-drivaren i linux tycks vara på god väg. Se även vfio-maillistan om hur detta är tänkt att funka.

Eftersom jag inte provat måste jag fråga☺ Måste man verkligen ha dedikerat GFX på hosten? Jag kör iaf alltid med remote management på mina VM:s. Det har inte varit en relevant fråga förrän nu😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så det här är faktiskt lägre skalning än vad jag gissat innan, men kanske förklarar resultatet som Digital foundry ser där i7-6700 @ 4,6 GHz är snabbare än både i7-5820K @ 4,6 GHz och i7-5960X @ 4,4 GHz.

Titta också vad som händer med lägsta FPS kontra genomsnittlig FPS när man skruvar upp frekvens. Tycker det ser väldigt mycket ut om lägsta FPS skalar bättre med enkeltrådprestanda (framförallt för i3) medan genomsnittlig FPS skalar lite bättre med kärnor (beräkningen ovan är gjort på genomsnittlig FPS i respektive spel).

Håller inte helt med det fetstilta. i7 2600K som presterar ganska nära i3 7350K har i några av spelen högre lägsta FPS trots att den senare har högre enkeltrådsprestanda (och frekvens). Lägger upp ett par bilder på de mest slående exemplen.

Angående Digital Foundry testet så jämför de en Skylake CPU med Haswell-E CPUer. Problemet är att i dagsläget är det Broadwell-E som gäller för >4-kärniga CPUer och är det bästa som finns idag. Att då jämföra Skylake med Haswell-E blir missvisande då det finns processorer med bättre IPC och högre enkeltrådsprestanda idag.

Broadwell-E har högre IPC jämfört med Haswell-E, det är bara att jämföra prestanda i spel vid samma klockfrekvenser. För att ha någorlunda IPC jämförelse jämför de 6-kärniga processorerna mot varandra (6800K och 6850K mot 5820K och 5930K) och de 8-kärniga processorera mot varandra (6900K mot 5960X).

Taget från: http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-...

Är väl ändå en noterbar IPC skillnad i spel. Notera dock att Haswell-E kördes med lägre klockade minnen (2133 MHz) mot Broadwell-E (2400 MHz) dock har båda minnen samma timings. Kaby Lake såg en uppsving av de högre klockade minnen i speltesterna vid samma klockfrekvenser jämfört med Skylake.

Nu vet jag inte om Broadwell-E får en uppsving av högre bandbredd då bandbredden är redan hög för Haswell-E pga. quad channel men kanske kan den lägre latencyn i Broadwell-E göra en skillnad.

Om jag har tolkat dina inlägg om fler kärnor kontra högre enkeltrådsprestanda rätt gäller det att så länge den flerkärniga processorn har inte mindre än ~15-20% lägre enkeltrådsprestanda är den flerkärniga processorn att föredra i spel.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Vad händer vid strömavbrott?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en ättestupa i närheten så det är lugnt.
Nej jag har vad jag vet haft ett strömavbrott på 10år. Skulle jag göra en vettig lösning som inte på något sätt är svår så skulle jag skaffa en UPC som har ett modbusinterface, där jag sedan skapar en applikation på en av VM-maskinerna eller flera (redundans) som hela tiden frågar UPS om dens driftstratus (ja polling, men endast en gång var 5 minut). Där man med funktionen i princip kan läsa av allt och vid ett strömavbrott så skickar funktionen information till alla användare, om att alla maskiner stängs ner om ca 30 minuter om strömmen ej kom tillbaka. Och sedan att att samma VM som upptäckte strömavbrottet stänger ner alla maskiner lugnt och fint, när de är nere så stänger den av sig själv och även hypervisorn.
Orsak till att jag inte gör det är att jag har haft kollegor som har pillat budget upser för runt 15 000kr och de sög, på avseendet modbus. (de följer ej protokollet och knappt har testat det)
Och 15 000kr för mig i detta är mycket pengar.

Nå lösningen jag gör är att jag struntar i det den dagen den sorgen, om man tänker till och använder ramdrive riktigt med script som gör backup säg 1 gång i timman så är det 1h jobb som man kan förlora. Men så ovanför är en typlösning på vad en riktig nörd bör ha hemma vid sin desktop.

Min tanke med min dator är att den ska stå på dygnet runt, på jobbet så har man tillgång till maskiner för ett tiotalsmiljoner, men lika kraftiga som de är, lika mycket skit kör de. En helt egen Ryzen 1800X kommer bli så mycket snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Finns en ättestupa i närheten så det är lugnt.
Nej jag har vad jag vet haft ett strömavbrott på 10år. Skulle jag göra en vettig lösning som inte på något sätt är svår så skulle jag skaffa en UPC som har ett modbusinterface, där jag sedan skapar en applikation på en av VM-maskinerna eller flera (redundans) som hela tiden frågar UPS om dens driftstratus (ja polling, men endast en gång var 5 minut). Där man med funktionen i princip kan läsa av allt och vid ett strömavbrott så skickar funktionen information till alla användare, om att alla maskiner stängs ner om ca 30 minuter om strömmen ej kom tillbaka. Och sedan att att samma VM som upptäckte strömavbrottet stänger ner alla maskiner lugnt och fint, när de är nere så stänger den av sig själv och även hypervisorn.
Orsak till att jag inte gör det är att jag har haft kollegor som har pillat budget upser för runt 15 000kr och de sög, på avseendet modbus. (de följer ej protokollet och knappt har testat det)
Och 15 000kr för mig i detta är mycket pengar.

Nå lösningen jag gör är att jag struntar i det den dagen den sorgen, om man tänker till och använder ramdrive riktigt med script som gör backup säg 1 gång i timman så är det 1h jobb som man kan förlora. Men så ovanför är en typlösning på vad en riktig nörd bör ha hemma vid sin desktop.

Min tanke med min dator är att den ska stå på dygnet runt, på jobbet så har man tillgång till maskiner för ett tiotalsmiljoner, men lika kraftiga som de är, lika mycket skit kör de. En helt egen Ryzen 1800X kommer bli så mycket snabbare.

Jag har precis skapat en tråd om UPS:er i Feedback

#16676796

där jag frågade om Sweclockers kunde komma med ett jämförande test. De hade en artikel 2014 men inget test.

Jag har strömavbrott, i centrala Stockholm, typ varannat år.

Priser ligger på från 500 kr till långt över 10000 kr

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Fantastisk nyhet enligt mig! Det betyder att den Kinesiska skräppanelen från AU Optronics som sitter i varenda IPS-baserade 1440p 144Hz gamingskärm nu för tiden inte är den enda alternativet längre om man är på jakt efter en icke-TN 1440p 144Hz 27"+ skärm

RYZEN > Gamingskärm

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli