Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Jo, men många har igång mer än ett program, alternativt har igång youtube i bakgrunden i någon flik samtidigt som andra grejer används i flikar

Jag tror inte youtube eller spotify i bakgrunden eller en webbläsare med många öppna flikar tar särskilt mycket kraft. Däremot om du kompilerar programvaror samtidigt som du spelar spel och streamar det live så får man mera nytta av kärnorna. Beror på vad man gör förstås.

Själv pillar jag en hel del med video och har märkt att för att ordentligt dra nytta av min FX-8350 (med sina 8 kärnor) så behöver komprimera två videor samtidigt. Kan vara något videofilter som bearbetar källan som körs på bara en tråd och därmed sänker ner nyttan av alla kärnorna eftersom de inte hinner få indata tillräckligt snabbt för att kunna jobba fullt ut. Men jag tror absolut jag kan ha nytta av fler kärnor/trådar men framförallt av högre singeltrådsprestanda för att kunna mata kärnorna med mera indata. Tror ändå att jag kanske hellre väljer en högt klockad 6-kärnig än en lågt klockad 8-kärnig så kanske R5 1600X är den jag borde köpa framöver när det är dags att uppgradera. Alternativt överklocka R7 1700 om det visar sig ha goda chanser. Det är ju alltid en fråga om vad som ger mest för pengarna och då kan man få kompromissa lite.

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Alltså att spela när man tankar spel på steam är ju inte direkt ett problem med en i7a redan.

Permalänk
Inaktiv

Snackas mycket om streaming så jag tänkte dela med mig lite tankar efter ett SSIM-test jag gjorde igår. Det var mest för min egen skull så jag har inte sammanställt någon data jag kan presentera, men jag kan dela med mig av min slutsats, och jag blev lite förvånad faktiskt.

Använde ett 50 sekunder långt filmklipp i BluRay-kvalitet som källa.

Jämförde x264 (genom ffmpeg 20170214-8fa18e0) och AMD VCE (genom A's Video Converter 7.0.1). Tyvärr har jag inte tillgång till QuickSync eller NVENC.

Jag började med att konvertera klippet med VCE på högsta möjliga inställningar. Tänkte att det inte skulle kunna konkurrera på lägre inställningar så det är lika bra att börja där. Använder Fixed QP, Best quality, GOP=300, BFrames=3, CABAC=1, DeBlock=1 och High Profile. Övriga inställningar lämnas på auto. Dessa inställningar resulterar i ungefär 75-95fps på mitt Fury.

Filen blev 16,7mb så jag gör en lika stor fil med x264 att jämföra med. Först använder jag veryfast eftersom detta resulterar i nästan samma prestanda som VCE på min FX-8350.

När jag kör SSIM-analysen på filerna så blir jag lite förvånad när jag ser att VCE faktiskt har något bättre värden än x264

Jag kör om x264 och kör långsammare preset med ett steg i taget. När jag kommer till slow så kommer det upp i samma SSIM som VCE. Vid detta laget är jag väldigt förvånad eftersom VCE i så fall är 7-8ggr snabbare vid motsvarande kvalitet. Tidigare trodde jag inte ens hårdvarukodning kunde komma upp i den här sortens kvalitet, utan jag trodde eventuellt det skulle komma upp i motsvarande x264 veryfast.

Jag testar x264 veryslow också, och nu går x264 om VCE på SSIM-skalan. Skillnaden är dock väldigt liten, knappt mätbar.

För skojs skull avslutar jag med x265 också. Börjar på preset medium vilket ger ungefär samma prestanda som x264 veryslow och nu ser jag en ordentlig förbättring på SSIM-skalan, där tidigare försök med x264 och VCE snittade på 0.996xx så visar nu x265 snittvärden på över 0.997xx.

Testar också påverkan de olika kvalitetsstegen i VCE har. När jag kör constant quality så ser jag på SSIM-värdena att kvaliteten knappt påverkas, däremot blir filerna större med de snabbare inställningarna. Från speed till balanced förbättras komprimeringsgraden med ca. 22%. Från balanced till quality får jag bara ynka 0,7% förbättring, så detta kan man mer eller mindre se som ett placebo-läge. Speed ger 200fps, balanced ligger omkring 130fps och quality som sagt 75-95fps.

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:

Decoding av youtube material tar upp ganska mycket kraft från datorn (om man jämför med webbläsaren själv), och ja sidorna drar inte direkt någon prestanda. Men att updatera sidan kan ta seriöst längre tid om man har för lite kärnor/trådar (prövat själv med 4C8T, 4C4T, 2C4T och 2C2T) vilket försämrar användarupplevelsen.

Så vitt som jag förstod det kommer Ryzen ha ca. 50% AVX prestanda mot Intel vid samma IPC och clock pga. att FPU'n i Ryzen bara klarar av en bred/två smala varje cykel. Så för pro marknaden kommer nog Intel fortfarande ligga som det säkra valet tills Naples kommer ut (om Naples kommer köra fullt ut). Den största marknaden som Ryzen är inriktad till kommer inte märka någon skillnad.

Blir nog en 1600X och 3x bred AIO kylare för min del (om jag hittar något billigt nog)

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Riktiga tester!

https://videocardz.com/66182/amd-radeon-7-1700x-pictured-and-...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wowsers:

Jo, men många har igång mer än ett program, alternativt har igång youtube i bakgrunden i någon flik samtidigt som andra grejer används i flikar

Och du menar att en i3 inte räcker till detta?

Sitter med en dual core U-processor på jobb och det där är ju en barnlek.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det ser vädligt trevligt ut.

Dock är ju alla dessa tester optimerade för multitrådat men nog ser det vädligt lovande ut. Jag är helt förstummad över att AMD, faktiskt, verkar ha dragit sig själv upp ur skiten och faktiskt producerat en processor som är en värdig motståndare mot Intel. Jag misstänker att en Intel i5 kommer vara bättre, på grund av högre klock och lite bättre IPC, i spel än Ryzen men det är svårt att argumentera med att du kan komma få en (6 kärnor)12 trådad AMD processor för samma pris som en (4 kärnor)4 trådad Intel processor.

Tittar man bara på senaste bench av Watch Dogs 2 så är det ju ett lysande exempel på vad som händer när utvecklarna fokuserar på multi trådat och också en hint om att det är fullt möjligt att göra multi trådade spel.

Lägger man sen därtill att både PS4 och Xbox bygger på AMD-hårdvara så förstår man ju att spelutvecklarna fokuserar på att ta till vara på så många kärnor som möjligt och inte bara dra nytta av ultrasnabb enkeltrådad prestanda.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SeF.Typh00n:

Och du menar att en i3 inte räcker till detta?

Sitter med en dual core U-processor på jobb och det där är ju en barnlek.

Antar att du inte sitter med SolidWorks eller annan CAD hårdvara mjukvara, men sitter man som majoriteten av alla kontorsnissar och skriver i Word, Outlook och Excel så behövs ju knappast några quad, hexa eller octa cores.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

NDA sägs lyftas kl. 15-16 den 28e för skarp lansering den 2:a mars.
Personligen är jag sjukt hyped inför lanseringen, längtar tills testerna kommer ut.

Jo det är rimligt. SweClockers har väl redan sina för test nu. Det märktes i hur självsäkert de rapporterade rykten som sanning igår. Tänker på att plötsligt vet de att det bara är 1800X, 1700X och 1700 som släpps först. Man ser alltid det mönstret. De vidarebefordrar plötsligt vissa rykten med en jäkla säkerhet en vecka innan en recension kommer.
Som om de plötsligt har möjlighet att korrekt avgöra vilka rykten som ska vidarebefordras och inte.

Permalänk
Hjälpsam

Detta med att en i3a duger som tunn klient, var lite ironiskt menat, den förmedlar ju bara gränssnittet mot användaren, allt det tunga jobbet körs ju på servern.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag har lekt med tanken på att vänta in Zen+... Mitt resonemang har varit att om taket är 5 nm så är 7 nm mindre långt bort och det blir en mindre vinst vid nästa krympning. Men, jag har släppte det. Jag skall stålsätta mig, vara seriös och vänta in tester; inte F5:a första timmen men om någon vecka, kanske. Fast, testerna kommer ju direkt, innan. Svårt.

zen+ är inte zen på 7nm. zen+ kommer vara på 14nm.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Vet inte om det är så mycket till fynd. Någon krona hit eller dit kvittar väl. När Zen släpps så kommer det handla om hundralappar och tusenlappar. Det är då det roliga börjar.

Permalänk
Medlem

@anon78208:
En jobbarkompis som streamar testade NVENC med hans 980 Ti då han skulle streama Dark Souls 2, det vi kom fram till var att NVENC ger en betydligt grynigare bild istället för en suddig bild med någon fps drop då och då, men x264 funkade fortfarande bättre då NVENC i slutändan hade sämre kvalitet på högsta inställningar.

Relevanta upplösningar/bitrate är fortfarande 720p60 vid 3300 bitrate eller lägre (tydligen ökade dom från 2500 vid något tilfälle), bitraten är gränsen för twitch och folk som ser på streams verkar ha enats att 720p funkar fint så länge snabba spel blir 60 fps då man ser på source quality. (vi kom fram till att "deblock=-3:-1" fungerade för han, såg bättre ut på mörka områden eller något)

Sedan är stream kvalitet sällan nära placebo, så för de flesta som kör live kommer extrem encoding vara irrelevant (måste finnas kvar lite till spel + annat )

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Jepp men inte enkeltrådad prestanda kan inte var så dålig om man knäcker in intel med lika många kärnor och trådar...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir några leaks idag. För varje dag som går hoppas man ju

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

zen+ är inte zen på 7nm. zen+ kommer vara på 14nm.

zen+ har de sagt kommer vara 7nm i slutet av 2018.

Vilket är varför jag kommer köpa en 6/12 Ryzen och sen vänta på 7nm zen+ som de även lovar 15% mer IPC.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

@wowsers:
Ja, det är väl ungefär så det brukar låta.

Inställningarna jag körde i mitt SSIM-test fungerar inte alls för streaming, utan jag siktade bara på att få ut så hög kvalitet som möjligt ur VCE. Det är mer representativt för om man vill använda VCE till att arkivera sina BluRay's på sin hårddisk eller något i den stilen.

Jag är ingen streamer. Jag har bara testat lite för skojs skull, men när jag testat att streama till Twitch med VCE genom t.ex. OBS och ReLive så känner jag att VCE ger ett väldigt tydligt block-mönster när bitraten kommer ner på rimlig streaming-nivå. x264 har inte lika stora problem med det. Rent subjektivt så tycker jag att x264 har ett litet övertag i dessa situationer, men det lär vara irrelevant för de allra flesta utom professionella streamare. För vanliga svenssons så tycker jag att fördelarna med hårdvaruaccelererad kodning borde väga tyngre än nackdelarna.

Att lägga pengar på en kraftfull CPU för att få upp kvaliteten på sin stream tror jag inte är en bra idé. Det kommer helt enkelt ge alldeles för dålig valuta för pengarna. För att förbättra kvaliteten 50% krävs nämligen 10-20ggr mer beräkningskraft. Om vi tittar på hur mycket mer beräkningskraft jag skulle få till videokodning om jag gick från min FX-8350 till en Ryzen 7 1800X så snackar vi inte 10-20ggr, utan vi snackar en ökning på ungefär 2ggr. Jag är högst tveksam till att det skulle ge någon märkbar förbättring i kvalitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Antar att du inte sitter med SolidWorks eller annan CAD hårdvara mjukvara, men sitter man som majoriteten av alla kontorsnissar och skriver i Word, Outlook och Excel så behövs ju knappast några quad, hexa eller octa cores.

Då hade jag inte heller suttit med en U-processor. Vilket var det jag menade.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

@Implor:
Intressant resultatet. Om vi tar Cinebench R15 resultatet så är cpun nedanför en Xeon X5650 med 12core och 24 threads.
När jag googlar på Xeon X5650, så är det en 6 core med 12threads:
http://ark.intel.com/sv/products/47922/Intel-Xeon-Processor-X...

En förklaring skulle vara att de i Cinebench testar emot en dual Xeon X5650, men borde de ej ha skrivit ut detta?
Det är bilden nedanför jag tänker på:
https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/AMD-Ryzen-7-1700X-Cinebe...

*edit*
Det är nog vanlig att man bara skriver ut kärnor och vilken cpu. Sedan låter folk själva räkna ut antalet cpuer som behövs.. Jag har för mig jag har sett detta tidigare..

Skrivet av _Merc_:

zen+ har de sagt kommer vara 7nm i slutet av 2018.

Vilket är varför jag kommer köpa en 6/12 Ryzen och sen vänta på 7nm zen+ som de även lovar 15% mer IPC.

Väntar man 2 år till så kommer ddr5.. Där den stor fördelen är att det kommer minnesmoduler med lite vettiga storlekar. Fast om 4 år vill man säkert ha minst det dubbla mängden minne..
För min del blir det en Ryzen 1800x, ej nödvändigtvis dag 1 p.g.a. tidsbrist.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

@Implor:
Intressant resultatet. Om vi tar Cinebench R15 resultatet så är cpun nedanför en Xeon X5650 med 12core och 24 threads.
När jag googlar på Xeon X5650, så är det en 6 core med 12threads:
http://ark.intel.com/sv/products/47922/Intel-Xeon-Processor-X...

En förklaring skulle vara att de i Cinebench testar emot en dual Xeon X5650, men borde de ej ha skrivit ut detta?
Det är bilden nedanför jag tänker på:
https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/AMD-Ryzen-7-1700X-Cinebe...

X5650 är inte speciellt bra längre heller. Det är ju trots allt 7 år gamla Westmere med låg frekvens.
Att X5650 finns med i testerna är ju för att den ligger med i grunddatabasen i Cinebench.

Men däremot ligger resultatet bra till, jag får en bit över 1500 med en 5960X i 4.0Ghz.
Får även ~19200 med samma processor i Fire Strike för lite jämförelse.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Den knäcker också en XEON E5-2697 v2 med minsta möjliga marginal i CB. Det är en $2200 CPU.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

@SeF.Typh00n: Den knäcker också en XEON E5-2697 v2 med minsta möjliga marginal i CB. Det är en $2200 CPU.

Det var en konstig jämförelse? Vad har en gammal 12-kärnig Ivy Bridge-E E5-Xeon med detta att göra?

X5650 kostade också 1000 dollar vid release men det spelar ju ingen som helst roll i sammanhanget.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Det här stör mig med Ryzen, att AVX inte är på topp. Du nämnde fler optimeringar för några veckor sedan. Fast, jag får väl lära mig att programmera i OpenCL, vilket torde hjälpa i de allra flesta av dessa matris-baserade fall, eller?!

Er dual E5 2699 v4, med 44 kärnor och 88 trådar, går den i 2,2 GHz, enligt spec?

femtifem papp per processor https://www.dustin.se/product/5010994550/intel-xeon-e5-2699v4...

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Xeon+E5-2699+v4...

envy

Naples?! Sannolikt mindre än 55k

Vi har knappast överklockat en serverplattform med CPUer för 100k
Men den boostar ändå till 3,6 GHz när få kärnor används.

Kom på att jag inte testat Ryzen Blender demo på denna, här ser man dimishing returns även på något som skalar så pass väl som rendering...

Med senaste Blender, 2.78b, körandes på Ubuntu server skiljer det faktiskt rätt lite mellan dual Xeon E5 2690 (totalt 16 kärnor) och 2699v4 (totalt 44 kärnor). Är bara delvis under körning som det riktigt lyser upp på alla kärnor. Blir 18,2 s på den förra och 16,0 s på den senare. Rendering i Blender skalar uppenbarligen bättre på GPUer, 16,0 s är i nivå med GTX 970/1060 medan Titan X tar sig under 10 s strecket.

"cat /proc/cpuinfo" är ändå lite andäktigt, 88 st av dessa

processor : 87 vendor_id : GenuineIntel cpu family : 6 model : 79 model name : Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2699 v4 @ 2.20GHz stepping : 1 microcode : 0xb00001b cpu MHz : 1200.375 cache size : 56320 KB physical id : 1 siblings : 44 core id : 28 cpu cores : 22 apicid : 121 initial apicid : 121 fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 20 wp : yes flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx pdpe1gb rdtscp lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good nopl xtopology nonstop_tsc aperfmperf eagerfpu pni pclmulqdq dtes64 monitor ds_cpl vmx smx est tm2 ssse3 sdbg fma cx16 xtpr pdcm pcid dca sse4_1 sse4_2 x2apic movbe popcnt tsc_deadline_timer aes xsave avx f16c rdrand lahf_lm abm 3dnowprefetch epb intel_pt tpr_shadow vnmi flexpriority ept vpid fsgsbase tsc_adjust bmi1 hle avx2 smep bmi2 erms invpcid rtm cqm rdseed adx smap xsaveopt cqm_llc cqm_occup_llc cqm_mbm_total cqm_mbm_local dtherm ida arat pln pts bugs : bogomips : 4391.43 clflush size : 64 cache_alignment : 64 address sizes : 46 bits physical, 48 bits virtual power management:

Dold text

Är senaste budet att NDA för Ryzen avslutas mitten av nästa vecka?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

zen+ har de sagt kommer vara 7nm i slutet av 2018.

Vilket är varför jag kommer köpa en 6/12 Ryzen och sen vänta på 7nm zen+ som de även lovar 15% mer IPC.

Du får nog komma med en källa på det. Som jag förstått det ska man komma med nya CPUer årligen fram till 2020 då planerad krypning till 7nm ska ske. Dock verkar detta inte vara satt i sten utan beror lite på PCIE4.0 och DDR5. Så tidigast 2020 lär vi se 7nm från AMD...

Känns också orimligt att ha samma produkter i 3år. Måste komma minst två steg fram till 2020. iofs kan det räcka med förfinat kisel och högre frekvenser beroende på intels svar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Är senaste budet att NDA för Ryzen avslutas mitten av nästa vecka?

Det är väl fortfarande 28 feb. alltså sju dagar från och med nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@wowsers:
...
Att lägga pengar på en kraftfull CPU för att få upp kvaliteten på sin stream tror jag inte är en bra idé. Det kommer helt enkelt ge alldeles för dålig valuta för pengarna. För att förbättra kvaliteten 50% krävs nämligen 10-20ggr mer beräkningskraft. Om vi tittar på hur mycket mer beräkningskraft jag skulle få till videokodning om jag gick från min FX-8350 till en Ryzen 7 1800X så snackar vi inte 10-20ggr, utan vi snackar en ökning på ungefär 2ggr. Jag är högst tveksam till att det skulle ge någon märkbar förbättring i kvalitet.

Inte i kompressionen själv, men spelen går oftast i 60+ FPS om spelet är CPU krävande, det är skillnaden, självklart är riktig hårdvaruencoding bättre om man kan, men halvdan kvalitet med stabila 60 FPS ser bätre ut än stutter och klipp med hög kvalitet, där gör skillnaden mellan en i5 och en i7 extrem skillnad, och en Ryzen med 6/8 kärnor ger inte lika mycket effekt där (speciellt med den låga klockningen jämfört med Intel), men man kan ju också komma med argumentet att det är billigare för en Ryzen 1600 än en i7

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det är väl fortfarande 28 feb. alltså sju dagar från och med nu.

Lite olika bud, vissa säger att NDA lyfts den 28/2 med säljstart den 2/3, andra säger att NDA lyfts den 2/3. Jag säger såhär jag kommr vara sömnlös mellan den 28/2-2/3 -.-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Inaktiv

@wowsers:
Absolut. Flyter inte spelen så kvittar det hur bra videokomprimeringen flyter. Upplevelsen blir ändå inte bra i så fall.