Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tror vi på liv på annan planet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Stefflo,
Nä, men vi fantiserar bara om utomjordingar i duschen... svarta hål i yttre rymden, små gröna män med enorma...
(från The kristet utseende (alien brännvin) )

Alla är vi olika.
Hur många alias har du förresten?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ännu har vi ju inte sett tecken på intelligent liv på någon planet över huvud taget, men hoppet slocknar aldrig...

Men, allvarligt talat, nu när vi har facit i hand så verkar det ju som att andra planeter har ungefär samma beståndsdelar, grundämnen, mm som vi har här och de har såvitt jag förstår i nuläget, alla bildats på ungefär samma vis och vid ungefär samma tid, så osannolikt är det nog alls icke att det kan finnas någonting som vi skulle klassa som liv på andra planeter. ..

Nä, men var ju nån nyhet nu om ett par jordliknande planeter som var 40 ljusår bort, lite svårt att åka dit och kolla så noga om det finns nå där:) när vi uppfinner "faster then light travels" så blir det nog enklare att kolla sånt, vi har lixom varit till månen idag, människans framtid är ju helt klart ut i rymden och andra planeter... kan vara 1000 år bort men dit ska vi garanterat då vi antagligen förstört jorden så vi inte har nått val

Permalänk
Inaktiv

Nu "tror" jag generellt inte men sannorlikheten för intelligent liv är stort. Vi har bara inte hittat/blivit hittade eller för den delen förstått att något mycket mer intelligent än oss närmat sig.

Finner dock ämnet vara intressant även om jag är långt ifrån någon som tror på UFO's. Hade varit häftigt med bevis för existens. Vi har hittat planeter som liknar vår egna, är nog bara en tidsfråga innan vi får ögonkontakt med någon annan varelse.

Något att tänka på är att vi människor av naturen inte tolererar konkurrens, hittar vi något intelligent liv så ska det undersökas, dissikeras och avlivas. Neandertalarna dog nog inte ut av sig själv heller. Jag har en känsla av att en mer avancerad och utvecklad civilisation skulle finna oss vara alldeles för oberäkneliga och rent av farliga. Får hoppas de har förståelse och inte väljer att utrota oss bara.

Skrivet av Stefflo:

Det är en sak som jag tycker är konstigt när det gäller de flesta UFO observationer och annat.
De flesta UFO:n har denna diskliknande form som man ritat och tecknat ner i så många år men när vi själva ska ta fram en farkost så är det alltid avlångt såsom ett flygplan eller raket. Om nu många tror på UFO och att då dessa intelligenta livsformer har tagit sig till Jorden som förmodligen ligger minst 40 ljusår bort så borde väl denna form vara den bästa lösningen.

En annan sak som får att undra är varför alla forskare hela tiden pratar om att planeten måste vara lik jorden med liknande temperaturer, liknande storlek och liknande avstånd från närmaste stjärna. Vem säger att inte de andra som finns trivs bäst när det är 12000 grader varmt eller 170 grader kallt. De kanske inte alls kräver vatten och syre för att överleva bara för att vi gör det.

Det närmaste vi nog lär komma/kommit tefat-designen är nog VZ-9 Avrocar: https://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Canada_VZ-9_Avrocar

Intressant tanke, jag har inte riktigt tänkt på skillnaderna mellan observationer och vad vi människor oftast väljer för designlösningar när vi tänker på fordon för att ta oss fram utanför vår planet.

Något jag dock tänkt på är att vi människor är rätt kalla varelser. Vi ligger väldigt nära absoluta nollgraden medans vi inte tål speciellt mycket värme. En varelse som kräver ett par tusen grader för att överleva eller iallafall vara i ett behagligt klimat vore snudd på omöjlig för oss att vara i närheten av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enceladus:

Varför inte en civilisation?
Om liv uppstod 1 miljard år tidigare eller "bara" någon miljon år tidigare och har fått de perfekta grunderna för överlevnad (tex. inga meteoritnedslag) så kan de väl absolut kunna skapa en civilisation. Allt liv uppstår ju ej samtidigt i universum

Jag menar bara att vi då borde ha funnit "spår" från en tidigare välutvecklad civilisation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

När vi pratar om oändligt antal möjligheter till liv och vi är ett av de möjligheterna så vore det matematiskt omöjligt att det inte finns 2 ?
kanske inte människor, men nog ska det finnas någon form av liv det måste finnas. vi pratar om oändliga möjligheter

Fast om sannolikheten för att liv skapas är motsvarande oändligt låg så slår oändligheterna ut varandra liksom. Sen är det möjligt att sannolikheten för liv är 0%, och att där krävs något som inte sker naturellt för att skapa det. Allt vi kan veta om sannolikheten för liv är att den troligtvis är mindre än 1/<Antal planeter som vi observerat som inte har liv>, vilket absolut ger utrymme till att där bara finns 1 planet med liv i ett universum med oändligt antal planeter.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Helt övertygad om att det finns både liv i allmänhet och även intelligent liv där ute någonstans. Finns ju miljontals och åter miljontals planeter som liknar vår egen där ute. Finns många galaxer liksom. Tycker nästan att det är trams om man inte tror att det finns.

Däremot är det inget vi behöver lägga någon större energi på att nå som det ser ut nu... Överbefolkningen är ju redan ett faktum så vi måste lösa det lokalt innan kolonisering blir intressant. Om nu teknologi som ens tillåter oss att utföra detta någonsin kommer existera ens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Ja ok, men det är svårt med vår teknologi idag, kanske i framtiden om vi inte utplånar oss själva innan dess

Permalänk
Medlem

I stort sett självklart att det finns.

Permalänk
Medlem

Röstar JA. Har egen erfarenhet av Ufon, jobbar inom offentlig sektor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Alla är vi olika.
Hur många alias har du förresten?

Ett men många personligheter...

Nu FALL PÅ KNÄ INFÖR UNIVERSUMS HÄRSKARE!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Nä, men var ju nån nyhet nu om ett par jordliknande planeter som var 40 ljusår bort, lite svårt att åka dit och kolla så noga om det finns nå där:) när vi uppfinner "faster then light travels" så blir det nog enklare att kolla sånt, vi har lixom varit till månen idag, människans framtid är ju helt klart ut i rymden och andra planeter... kan vara 1000 år bort men dit ska vi garanterat då vi antagligen förstört jorden så vi inte har nått val

Vad jag förstod så var det att sammansättning, atmosfär, storlek, mm påminde om jorden, men tippar på att det ser ut ungefär som mars, men kanske med riktiga hav av vatten i ställetför jordfukt som det är på Mars (eftersom Mars är för liten att kunna hålla kvar en vattenbindande atmosfär). Kan även vara en atmosfär som uppfattas såsom himmelsblå om man befann sig där.

Om Mars varit ett par nummer större hade den troligen haft allt detdär, så de är nog inte så sällsynta som vi först trott.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Fast nu har vi ju missat det mest intressanta här..
Det sjuka är ju att NASA hittade sex till sju planeter som kan härbärgera liv i SAMMA SOLSYSTEM !

Skrivet av Mizzarrogh:

Vad jag förstod så var det att sammansättning, atmosfär, storlek, mm påminde om jorden, men tippar på att det ser ut ungefär som mars, men kanske med riktiga hav av vatten i ställetför jordfukt som det är på Mars (eftersom Mars är för liten att kunna hålla kvar en vattenbindande atmosfär). Kan även vara en atmosfär som uppfattas såsom himmelsblå om man befann sig där.

Om Mars varit ett par nummer större hade den troligen haft allt detdär, så de är nog inte så sällsynta som vi först trott.

Även med vatten så vore Mars en trist planet för jordliv, eftersom Mars saknar aktiv kärna så det finns noll magnetfält runt planeten.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd

En liten intressant tänkteställare är ju hur mkt austronauter sett medans de varit ute i kosmos.. Man ser ju titt som tätt hur NASA bryter Livefeed från ISS bl.a.

Så hur mkt tror vi de sett, som idag är hemlighetsstämplat?

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ytbehandlad:

Fast nu har vi ju missat det mest intressanta här..
Det sjuka är ju att NASA hittade sex till sju planeter som kan härbärgera liv i SAMMA SOLSYSTEM !

Även med vatten så vore Mars en trist planet för jordliv, eftersom Mars saknar aktiv kärna så det finns noll magnetfält runt planeten.

Vad jag förstått skulle dock några av de jordlika planeterna i andra solsystem ha det.

(Mission to Mars skulle väl göra sköldar av grus och stenblock.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Absolut finns det med tanke på mängden planeter så måste det utan minsta tvivel finnas och frågan är mer vart och hur vi kunna se dom för även om dom är i våran galax är det fortfarande avstånd som gör det omöjligt att få veta något om dom mer än att det kan vara liv där och även om dom är extremt långt före oss tekniskt är det typ omöjligt att ta sig hit p.g.a uppenbara problem som ljusets hastighet inte kan överskridas och wormholes är sci-fi trams

Men skippar man kvant teleportrar och ser på enklare liv som bakterier så är oddset tom rätt bra att vi kan hitta det i vårat sol system som på mars eller europa och även titan och är helt övertygad om att det finns även intelligent liv men vetefan om vi någonsin kommer hitta varann även om det finns säkert en bunt olika intelligenta livsformer

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Jag tror att anledningen till att vi inte sett intelligent liv i rymden och att ingen stor rymd federation kommit för att besöka oss med otrolig rymd teknologi är för att allt liv har en tendens att ta kål på sig själv så fort de blir avancerade nog att påverka sin egen hemplanet i stor utsträckning.

Det räcker ju med ett kärnvapenkrig mellan Ryssland och USA för att vädret ska bli så pass sabbat att alla våra skördar går förlorade och nästan alla svälter ihjäl...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Högst osannolikt att det inte skulle finnas liv annorstädes i universum.
Komplexa livsformer? Jo troligen, om inte nu så i forntid.
Intelligenta livsformer på vår nivå eller högre? Svårt att säga, men jag är tveksam. Universum är ett våldsamt ställe med goda resurser för att ta ihjäl livsformer, så oddsen är höga, men samtidigt är chanserna ofantligt många ...
Intelligenta utomjordingar som varit på besök här? Nej, knappast ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Även om det finns liv som påminner om oss så bör de troligen som sagt ha motsvarande problematik som vi har vad gäller avstånd och andra faktorer.

Så troligen dröjer det innan vi kan mötas i så fall, men, varför inte, skulle teoretiskt sett kunna finnas någonting som liknar människor någonstans..
Det är ju inte svårt att tänka sig en liknande evolution från någon typ av fiskliknande varelser, osv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vi vet inte huruvida det finns eller inte.
Vi har inte kunnat utesluta att det finns. Men jag har då heller inte sett något övertygande argument för att det lär finnas.

Permalänk
Medlem

Jag ser det som rätt naivt att tro att ut av alla 100 miljarder gånger 100 miljarder gånger 30 som jag hittade en gammal artikel i där man försöker komma fram till en siffra....att det bara skulle vara en som är bestyckad med liv. Var väl så sent som igår som NASA meddelade att dom nyligen hittat 3 planeter som har i princip samma klimat och förutsättningar för liv som oss.

Är iofs roligt med såna personer som följer Sievert Öholms tro och ord, dvs att jorden bara är 10.000 år gammal
Klart det finns liv där ute.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Tittar man på vad de flesta av våra astronomer söker efter så tycks det vara mikroorganismer så intelligent liv kan man nog inte kalla det.

Tanken bakom detta är att komplexa organismer (flercelliga) har funnits i en väldigt liten del av Jordens livslängd (människor ännu mindre), medans mikroorganismer har funnits i nästan 2/3 av dess livslängd. Chansen att hitta mikroorganismer är därför bra mycket större än att hitta komplexa organismer.

Skrivet av Stefflo:

En annan sak som får att undra är varför alla forskare hela tiden pratar om att planeten måste vara lik jorden med liknande temperaturer, liknande storlek och liknande avstånd från närmaste stjärna. Vem säger att inte de andra som finns trivs bäst när det är 12000 grader varmt eller 170 grader kallt. De kanske inte alls kräver vatten och syre för att överleva bara för att vi gör det.

Skrivet av juckeyy:

Denna tanke har slagit mig ett antal gånger också, kul att reflektera över när man duschar.

Allt liv som vi känner till det är kolbaserade livsformer som behöver vatten och syre för att överleva. Det bästa sättet att hitta liv är därför rent logiskt att söka efter tecken som vi faktiskt vet kan klara av att hysa liv, d.v.s. en planet som har flytande vatten (rätt temperatur), magnetfält som skyddar mot kosmisk strålning och en atmosfär som bidrar till båda föregående punkter.

Personligen så har jag svårt att se att det inte skulle finnas liv på andra platser i universum. Bara i vårat eget solsystem så finns det över 30 himlakroppar som är tillräckligt stora för att gravitationen ska göra dem runda, och de flesta är fundamentalt olik från något annat klot i systemet. Att himlakroppar runt någon annan stjärna inte skulle kunna få fördelaktiga förhållanden för liv känns orimligt med tanke på hur många andra solsystem det finns.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jag tror på annat liv men inte som i de gamla böckerna med gröna gubbar och flygande tefat.
Dom fungerar troligtvis inte som vi och klarar sig utan vatten och kanske till och med luft.
Vem vet kanske är det nån som studerar på oss just nu med nå superkikare på den nya planeten.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Tror dock bestämt att om det nu är så att det existerar liv utöver oss där ute så är jag rätt säker på att ingen av oss som sitter här och spekulerar nånsin kommer att få se nåt. Tror det ligger minst en 100-200 år fram i tiden innan vi är så pass utvecklade så vi kan ta oss till dessa platser i universums utkanter.
Hoppas jag har fel dock.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Stör mig lite på er som säger att det är fysiskt omöjligt att färdas snabbare än ljuset eller använda maskhål och allt sånt där. Vi kan inte veta om det är möjligt eller inte, vi förstår inte vad tid och rum är för något. Vi förstår inte hur hjärnan fungerar, vi har inte en jävla aning om vad medvetandet är för något. Vi förstår inte varför gravitationen är som den är eller vad quantum fysik är för något. Så att säga att någonting är omöjligt kan vi inte göra, för vi har knappt pillat på ytan av universums lagar.

Permalänk
Medlem

Fullständigt osannolikt att det inte skulle finnas annat intelligent liv statistiskt sett.
Om vi skulle komma i kontakt med andra vore det med största sannolikhet någon form av sond eller liknande den rasen sänt ut för att utforska.

Permalänk
Medlem

@Malow http://waitbutwhy.com/2014/05/fermi-paradox.html Läste när den kom ut. Förbannat intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Avstängd

Samtidigt ska sägas att vi tog oss till månen och lyckades även att landa där 1969 (om det nu verkligen skett) 😀. Detta var snart 50 år sen och vi gjorde det med datakraft som en enkel persondator har idag.
Borde vi då inte ha lyckats kommit lite längre om det nu sägs att det krashat något flygande tefat i USA (area51) och något i Ryssland (ural). Någon information hur dessa funkar borde kunna överföras till vår teknologi och tänkande eller så är även detta bara hittepå.
Det är som några säger att skulle det finnas något annat liv på en planet långt där borta så tror jag inte vi nu levande människor kommer att få träffa på dessa, och skulle det ändå ske så skulle vi starta ett krig mot dem så fort vi kan. Det är så vi människor gör när vi träffar någon med en annan tro.

Man får nog tänka sig att det i så fall finns någon glad bakterie eller amöba på en annan planet för chansen att de utvecklats på samma sätt som vi är verkligen minimal med tanke på "the butterfly effect"

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Matematiskt är det omöjligt att dra någon slutsats. Även om universum är oändligt och där finns oändligt antal planeter så har vi inte en aning om vad sannolikheten av, eller anledningen till, att liv skapas är.

Filosofiskt så tycker jag Fermi paradoxet och The Great Filter pekar mot att där mycket väl kan vara så att där inte finns något annat liv i universum,, i alla fall inte intelligent sådant, speciellt kombinerat med teorier kring vad AIn kommer att göra för vårt universum. För er som skulle vilja läsa mer om detta så finns ett par bra lättlästa artiklar här:

http://waitbutwhy.com/2014/05/fermi-paradox.html
http://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolut...
http://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolut...

Samtidigt tycker jag Elon Musk's teori att vi bara lever i en simulation av en avancerad civilisation är rätt intressant, och svår att motbevisa, vilket absolut skulle peka mot att där finns annat liv.

Där kom det jag hade tänkt att länka. Väldigt intressanta artiklar på WBW!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tror utan tvekan på att det finns liv någonstans där ute. Så ofantligt många galaxer och stjärnor som det finns.

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på möjligt liv i universum så kan jag väl dela med mig av en något märklig händelse från mina yngre dar som jag aldrig kommer att glömma.

Det var sommar och året var 1994, klockan var någonstans runt 12 på natten. Det var jag (15) och gammal barndomsvän (14). Vi var på väg hem och för att spara lite tid så fick vi för oss att ta en genväg, en liten stig som sköt rakt igenom skogen. Vi lämnade så sakta hus och gatlamporna bakom oss och ju längre ifrån bebyggelsen vi kom ju mörkare blev det. Efter en tids promenerade så befann vi oss mitt inne i skogen, för att ens se vart stigen gick så var vi tvungna att kolla efter stjärnorna genom öppningen i trädtopparna. Det var helt vindstilla och runt omkring oss var allt knäpptyst, allt vi kunde höra var oss själva.

Vi går där och småpratar lite när det helt plötsligt slår ner en ljuskägla på ca 3 meter runt oss, ljuset är helt kritvitt, fruktansvärt starkt och kanterna runt om på marken vassa. Ljuset från käglan är stumt fixerad vid samma punkt på marken runt oss, men vinkeln ändras sakta i sidled då skuggorna från löven på marken också rör sig i sidled. Det är fortfarande helt tyst, inget brummade, surrande eller vindsus. Ljuset verkade komma från en bit ovanför träden, ca 10-12 meter upp. Där stod vi då som 2 förskräckta fån mitt inne i skogen och kollade upp i en ljusstråle.

Det hela var över efter bara 7-8 sekunder...lika snabbt som det kom så var det borta. Vi blev givetvis skiträdda då vi visste att där mitt inne i skogen fanns absolut inga lampor eller ens el för den delen. Kan än idag inte förklara vad det var vi såg. Träffade barndomsvännen 20 år senare och händelsen kom på tal, han mindes den natten mycket väl men hade heller ingen förklaring.