Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

AM4 ska tydligen ha en annan offset mellan toppen på CPU och clip fästet, men andra har sagt annat, vet ej själv.

I see. Har lagt ett case till Corsair själva, får se vad de svarar. Såg listan här som tyder på att jag kommer behöva ett "upgrade kit".

Har beställt en 1700X som ju verkar komma utan kylare, så förhoppningsvis är detta utrett innan release.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nu har komplett också slut på 1800x för 2 mars leverans :). Nästa batch 12 mars!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Måste säga att deras 6c 12t cpu verkar bli bang för the buck

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Måste säga att deras 6c 12t cpu verkar bli bang för the buck
https://pbs.twimg.com/media/C5W9TrlW8AEGlJY.jpg

Kritiska så jämför de multicore prestandan på en 4c/4t mot en 6c/12t cpu. Hade dom inte vunnit stort så var något fel!

Men för priset man betalar så tar jag gärna Ryzen över intel. Vi går bara mot att flera kärnor används.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Kritiska så jämför de multicore prestandan på en 4c/4t mot en 6c/12t cpu. Hade dom inte vunnit stort så var något fel!

Men för priset man betalar så tar jag gärna Ryzen över intel. Vi går bara mot att flera kärnor används.

De gör det för den kommer kosta runt samma så de vill visa att de är bättre för samma peng.

Permalänk
Medlem

Har lagt tre beställningar på Webhallen, vet inte om man vågar avbeställa de två jag lade tidigare eller om man kommer få en ändå. Jag beställde en 1700 och ett X370-Pro igår kväll precis när de dök upp. Sen beställde jag en 1700X och ett X370-Pro när jag kom till jobbet då jag ville ha alternativet om det visade sig att X:et var intressant. Sen beställde jag en 1700X och ett X370-Pro till när priset på moderkortet sänktes med 300 kr nu på förmiddagen, och det är denna jag nu känner att jag vill behålla.

Vad göra? De har ju sagt att det kommer vara god tillgång, så jag vet inte hur några timmar hit och dit i kombination med Webhallens ordersystem kommer påverka saker och ting.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flopper:

Måste säga att deras 6c 12t cpu verkar bli bang för the buck
https://pbs.twimg.com/media/C5W9TrlW8AEGlJY.jpg

Spelprestanda då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Blir fortfarande att vänta på bättre tider för min del, DDR4 (då det är bra/mycket) är dyrt och om jag ska köpa en 1700 blir det ändå för dyrt, så väntan går till att 1600X kommer ligga mellan 3000 och 3100 kr så att en vanlig dödlig kommer att ha råd

(sedan får man väl spara upp 6k för fiberkonverter så att man kan börja streama grejer)

6k för en fiber converter?
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/natverk...

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skrev egentligen inte att XFR skulle vara irrelevant. Poängen jag försökte göra, uppenbarligen utan någon större framgång, var att även med XFR finns en hård övre gräns för frekvensen. Så ur den aspekten skiljer den sig inte från någon annan idag existerande boost funktion.

Det faller på sin egen orimlighet att AMD skulle stoppa in en funktion som får för sig att välja en frekvens som kretsen aldrig validerats för, det bara för att kylningen är super.

Att boosta till en otestad frekvens lär vara en garanti för att vissa kretsar fallerar p.g.a. andra begränsningar än mängd utvecklad värme, med grupptalan och domstolscirkus i USA som följd.

Den diskussionen framkom främst efter mina inlägg. Det är mycket av det du skriver som jag aldrig påstått, samtidigt är du så säker på hur det fungerar. Jag har iaf länkat till patenten rörande detta och beskrivit vad befintlig AVFS är och vad det har för inverkan, och hur detta skiljer sig från tidigare processorer.

Vilken är den övre hårda frekvensen undrar jag? Källa? Argumentation med hänsyn till AVFS gen.3 och SMI modulen i Zen? Har aldrig påstått att frekvenspotentialen inte har någon gräns heller, snarare hur gränsen uppnås och varför då implementationen är väldigt dynamisk.

Folk hörde Linus säga att den ger 100Mhz boost utöver standard 4.0GHz.

Först så tvivlade folk stort på att 4GHz på en 8-kärnig processor med SMT @ 95w TDP. Frågan är då hur mycket mer kan man förvänta sig då när man överträffat sig själva och vad folk trott? Hur mycket marginal har man kvar på 95w? Troligtvis inte mer än 100MHz. Dom testmaskiner som jämfördes i CB R15 är värt att tillägga återigen att dom kördes i 4GHz boost med identiska setups (ITBM 3.0 aktiverat på 6900K).

Jag har fått bekräftat sedan tidigare att TDP ska gå att justera upp över 95w, och samtidigt körde systemen med en originalkylare, men denna är knappast begränsningen för 100MHz högre XFR frekvens då wraith är specad för 140w TDP. Det krävs också ett moderkort med bra VRM och det finns en anledning till varför en del av korten har 8 pin+4-pin kontakt vid socketen.

Det finns datablad som visar hur 14LPP skalar med spänning och frekvens, så det finns marginal. Har heller aldrig sett en typiskt x86 arkitektur bottna i frekvens på 95w. Det handlar om PpW med resterande marginal att ge till dom som vill överklocka.

Dom gjorde ett nytt världsrekord i CB R15 och CanardPC svarade såhär:

"That "world record" will not last more than a few days..."

För att idag skriva:

"On 1C with proper cooling, that process can already reach close to 6 GHz"

Hurvida folk tolkar att alla 8 kärnor ska boosta symmetriskt helt plötsligt vet jag inte, för befintlig maxturbo på samtliga CPU'er har vart på en kärna (samma sak med ITBM3.0 som du själv inte kände till för en kort tid sedan). Innan en bedömning kan göras så får man nog vänta på en officiellt lansering. Det är inte jag som gjort presentationsbladen till XFR eller skrivit ansökt om patenten, utan jag har bara tolkat dom så tydligt som möjligt. Men klart, AMD marknadsför en funktion som ska göra skillnad från rumstemp och ner till LN2 på -196c för skoj skull då där 100MHz är "max" enligt vissa oavsett vad. Visar jag mig ha fel så är det iaf ingen annan som har tagit sig mer tid att forska och hitta såpass mycket information relaterat till detta och postat det jag gjort i tråden för att lyfta fram vad vi borde kunna förvänta oss från XFR.

För dom som gör överklockning manuellt såvida XFR är autoboost för endast 1 kärna så kan man bli nog mycket nöjd om 2 eller 4 kärnor kan köra 5GHz och resten lägre för att täcka både enkeltrådat och flertrådat där Ryzen redan krossar sin konkurrent.

Lisa Su och AMD är också av tron att multicore till skrivbordet är framtiden, och där dom lägger ner mycket resurser för programutvecklare/programmerare att utnyttja detta. Dom hade en ganska stor inverkan på grafiska API'er, och jag tror dom kan ha det på CPU sidan också.

Är heller inte i tråden för att dalta om vem som har rätt eller fel som om det vore en tävling, utan försöker förhålla mig till den info som finns tillgänglig och diskutera denna. Hade det inte vart för dig och mig ihop med ett gäng andra så hade mycket information och kunskap aldrig dykt upp här.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Spelprestanda då?

Prestenterats och extrapolerats i tråden tidigare flertalet gånger och varenda video som uppvisats hittills (speciellt från igår) så har Ryzen haft samma eller bättre in-game fps än en 6900K med ITBM3.0 aktiverat (4GHz).

Vad blev det för moderkort?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Spelprestanda då?

4k ingen skillnad.
1440p ingen skillnad (Min upplösning)
1080p ingen skillnad.

dvs bara fördelar med amd Ryzen.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flopper:

4k ingen skillnad.
1440p ingen skillnad (Min upplösning)
1080p ingen skillnad.

dvs bara fördelar med amd Ryzen.

*Suck*... vad mer ser du i spåkulan när du ändå är igång?
För övrigt har upplösningar har ingenting med CPU'er att göra, den önskade frameraten man vill ha har det. Det finns 144Hz 1440p-skärmar till exempel.

Är så trött på "CPU X flaskar inte vid upplösning Y".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Permalänk
Entusiast

Aouch, endast +100MHz och "The VRM's were cooking" på lower end moderkort :/
Aja, Ryzen är ju gjorda för att vara multitrådade monster.

Är det dock någon som vet vilken frekvens till exempel R7 1700 körs i vid full load på alla kärnor? 3.0GHz (bas), 3.7GHz (boost) eller någonting däremellan? Har AMD gått in på hur den fungerar?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hjälpsam

Skulle inte förvåna mig om Ryzen klockar dåligt, det är en ny design och en ny tillverkningsprocess, finns säkert många hörn som skall filas av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om Ryzen klockar dåligt eller inte då jag troligen inte kommer att klocka den alls. Den är ju trots allt bra mycket snabbare än min nuvarande dator. Jag gnäller inte för några fjuttiga frames hit eller dit

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Jag bryr mig inte om Ryzen klockar dåligt eller inte då jag troligen inte kommer att klocka den alls. Den är ju trots allt bra mycket snabbare än min nuvarande dator. Jag gnäller inte för några fjuttiga frames hit eller dit

Samma här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Om jag får upp en 1600X till 4.2 är jag nöjd, dom sade väl någonstans att optimal prestanda över watt uppnåddes ungefär då på kretsen?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Jag är i samma tankar, dock MSI X370 Carbon istället för Prime. De är i mitt tycke de enda moderkorten som ser bra ut Men det skulle ju komma många fler moderkort närmare lanseringen så kanske bäst vänta till dess.

Någon som vet om Noctua kommer släppa sina kylare med AM4-fästen snart? Tror ni en Noctua NH-U9B SE2 kommer duga för en R7 1700 med överklockning (4.2-4.5 GHz)? Är även öppen för förslag på andra kylare

MSI Carbon se ju också rätt bra ut.

Skrivet av byerley:

Funderar också på Gigabyte Aorus. Noterade att enda skillnaden mellan Gigabyte Aorus Gaming K7 och Gigabyte Aorus Gaming 5 verkar vara att K7 har Turbo B-Clock ("...enable overclockers to have the ability to change their BCLK frequency to a desired value of their choice."). I övrigt identiska utöver färger. Tidigare har det även nämnts en K5 (finns på dustin.se) och normlt har K-modellerna har något sämre specs än respektive icke-K.

så du skulle rekomendera Gaming 5 över K7 då eller.

mhm...då står det lite gran mellan Gaming 5 eller Crosshair Hero. vill gärna har gott om fläkt anslutningar samt USB. känns så svårt att bestämma sig. Vilket tycker ni är det bättre valet?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv

Redan när de öppnade för pre-order tänkte jag att de vill sälja innan folk fått se recensionerna och sett hur dåligt den överklockar. Allt mer tyder på att det är precis vad som händer, men om prestanda vid standardfrekvenser är bra så har det kanske inte så stor betydelse. Intel's 8-kärniga är inga fantastiska överklockare heller. Man kan inte jämföra med fyrkärniga Kaby Lake som överklockar fantastiskt bra. Vore dock synd om Zen's förmodade dåliga överklockningspotential smittar av sig på de modellerna med färre kärnor. Det skulle vara riktigt trist, för då kommer Kaby Lake visa sig vara ganska överlägsen i den fyrkärniga klassen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wowsers:

Om jag får upp en 1600X till 4.2 är jag nöjd, dom sade väl någonstans att optimal prestanda över watt uppnåddes ungefär då på kretsen?

Knappast. Optimal prestanda per watt brukar ligga lååångt under standardfrekvenser. Det är därför du ser serverprocessorer som rullar på i t.ex. 2GHz.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att man kanske kan ha en oc profil för spel som gillar enkeltrådad prestanda vari man stängt av ett par kärnor... Skulle det kunna innebära högre hastigheter tro?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jocke86:

Jag tänker att man kanske kan ha en oc profil för spel som gillar enkeltrådad prestanda vari man stängt av ett par kärnor... Skulle det kunna innebära högre hastigheter tro?

Det här är ju faktiskt mycket möjligt.
Speciellt eftersom det sägs att man nått 6.0GHz på en kärna med LN2 (har jag för mig?)

Spel tar förvisso vara på fler än 4 trådar men en specifik OC på de första kärnorna av CPU'n kan ju mycket väl ge en boost till Ryzen. AMD's nya OC-mjukvara verkar ju göra just det här väldigt enkelt också.
Jag hoppas verkligen att någon/några recensenter provar just detta vid launch.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jocke86:

Jag tänker att man kanske kan ha en oc profil för spel som gillar enkeltrådad prestanda vari man stängt av ett par kärnor... Skulle det kunna innebära högre hastigheter tro?

Tror inte det är meningsfullt att stänga av kärnor. Bättre att försöka överklocka turbo-läget. Så är det iallafall på min FX.

Permalänk
Hjälpsam

Om nu Ryzen R7 1700 skulle överklocka lät som en plätt till 4,5 GHz, varför då inte släppa en sådan variant?
Jag kommer vara nöjd med min i originalklock och en effektförbrukning på 65W, detta för 3700kr, slå det med en åttakärnig Intel om ni kan.

Men vi ser redan vad komma skall, XFR, bättre binning, AI och avancerade klockmöjligheter, låter som en vinnare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tror ni man får upp en 1800x i 4.4 ghz på vatten iaf?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SectionX2:

Tror ni man får upp en 1800x i 4.4 ghz på vatten iaf?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det tror jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Ja det tror jag.

Det verkar ju dock som om att det gäller att ha ett riktigt påkostat moderkort om man vill ha de bättre överklockningsresultaten.

Framförallt Asus om man ska överklocka minnen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB