Permalänk
Medlem

Computerbase förbereder genomgående speltester med renderingstider för Zen:

" - ComputerBase will test Ryzen for his playability over the next days in the same course as the one presented today. However, the diagrams published today are extended by additional perspectives such as Frametimes."

@yoshman

Vi har diskuterat detta många gånger och du hävdar att quad är bäst för spel. Computerbase har gjort ett färskt speltest nu i väntan på Ryzen med en hel del varierande titlar som jag tror du är intresserad att se. "Favoriten" i3 är tyvärr inte med men tittar du på skillnaden mellan en quad utan SMT, en quad med SMT och dom 6 och 8 kärniga processorerna i testet så är det ganska tydligt med det jag skrivit så många gånger innan:

  • Anno 2205 – FPS

  • Ashes of the Singularity (DX12) – FPS

  • Battlefield 1 (DX11/DX12, Multiplayer) – FPS

  • Deus Ex: Mankind Divided (DX11) – FPS

  • Dishonored 2 – FPS

  • Doom (Vulkan) – FPS

  • F1 2016 – FPS

  • Gears of War 4 – FPS

  • Project Cars – FPS

  • Rise of the Tomb Raider (DX11/DX12) – FPS

  • Shadow Warrior 2 – FPS

  • The Witcher 3 – FPS

  • Total War: Warhammer (DX11) – FPS

  • Watchdogs 2 – FPS

Testat med Titan X Pascal i låg upplösning för att göra CPU till största flaskhals

Sammanfattade resultat:

Enskilda resultat från varje spel finns på sidan (hela testet med översättning till Engelska):

https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&pre...

Detta trots att Skylake/Kabylake är en nyare arkitektur med mycket högre frekvens också, så dom extra kärnorna/trådarna gör det dom ska...

Citat från testet:

" - Current games, drivers and APIs benefit from more cores
The game test parcours for Ryzen with fourteen current or still popular titles using current drivers and a very fast graphics card shows: Games and drivers will benefit significantly from more cores in early 2017."

Observera: Lätt att missa, men varje enskilt test ligger i en drop-down many under rubriken "Benchmarks der Spiele im Detail" och fungerar inte med translatorn så kika här:

https://www.computerbase.de/2017-02/cpu-skalierung-kerne-spie...

6900K vinner 14 av 16 test över 7700K. Ryzen har god SMT och uppvisar bättre fps i dom spel man sett hittills.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Computerbase förbereder genomgående speltester med renderingstider för Zen:

" - ComputerBase will test Ryzen for his playability over the next days in the same course as the one presented today. However, the diagrams published today are extended by additional perspectives such as Frametimes."

@yoshman

Vi har diskuterat detta många gånger och du hävdar att quad är bäst för spel. Computerbase har gjort ett färskt speltest nu i väntan på Ryzen med en hel del varierande titlar som jag tror du är intresserad att se. "Favoriten" i3 är tyvärr inte med men tittar du på skillnaden mellan en quad utan SMT, en quad med SMT och dom 6 och 8 kärniga processorerna i testet så är det ganska tydligt med det jag skrivit så många gånger innan:

  • Anno 2205 – FPS

  • Ashes of the Singularity (DX12) – FPS

  • Battlefield 1 (DX11/DX12, Multiplayer) – FPS

  • Deus Ex: Mankind Divided (DX11) – FPS

  • Dishonored 2 – FPS

  • Doom (Vulkan) – FPS

  • F1 2016 – FPS

  • Gears of War 4 – FPS

  • Project Cars – FPS

  • Rise of the Tomb Raider (DX11/DX12) – FPS

  • Shadow Warrior 2 – FPS

  • The Witcher 3 – FPS

  • Total War: Warhammer (DX11) – FPS

  • Watchdogs 2 – FPS

Testat med Titan X Pascal i låg upplösning för att göra CPU till största flaskhals

Sammanfattade resultat:

https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/ComputerBase-multi-core-gaming-performance-720p.png

https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/ComputerBase-multi-core-gaming-performance-1080p.png

Enskilda resultat från varje spel finns på sidan (hela testet med översättning till Engelska):

https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&pre...

Detta trots att Skylake/Kabylake är en nyare arkitektur med mycket högre frekvens också, så dom extra kärnorna/trådarna gör det dom ska...

Citat från testet:

" - Current games, drivers and APIs benefit from more cores
The game test parcours for Ryzen with fourteen current or still popular titles using current drivers and a very fast graphics card shows: Games and drivers will benefit significantly from more cores in early 2017."

Observera: Lätt att missa, men varje enskilt test ligger i en drop-down many under rubriken "Benchmarks der Spiele im Detail" och fungerar inte med translatorn så kika här:

https://www.computerbase.de/2017-02/cpu-skalierung-kerne-spie...

6900K vinner 14 av 16 test över 7700K. Ryzen har god SMT och uppvisar bättre fps i dom spel man sett hittills.

Frågan är om 7700K är överklockad i det testet? 7700K vinner nog om man lyckas klocka den till 5 GHz

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Jag är lite ledsen över att det inte finns några moderkort med dubbla gen3 x4 M.2-platser. Känns rätt meningslöst om andra platsen bara körs i gen2 eller x2. Visst, man kan klämma in ett kort i en PCIe-plats men då droppar GPUn ner till x8 och vidare expansion är omöjlig. Just nu kanske det är ok, men det känns inte så framtidssäkert.

Tråkigt nog börjar jag känna att det bästa med Ryzen för min del är att Intel sannolikt tvingas sänka priserna på X99-plattformen Vill man på allvar tävla mot Intel om high end desktop-marknaden så hade ett par PCIe-banor till varit trevligt.

Kan till viss del förstå dilemmat men å andra sidan så kan man kanske fundera på vilket behov man har av raidad gen3 x4 m.2 nvme (32 Gb/s)? Gen3 x2 ger 16Gb/s, Gen2 x2 ger 10Gb/s och sata3 6Gb/s.

Skrivet av AMD-FX:

Frågan är om 7700K är överklockad i det testet? 7700K vinner nog om man lyckas klocka den till 5 GHz

Man kan inte klocka någon annan deltagare i testet eller hur tänker du nu?

@Enigma: Det är ingen idé att ens försöka övertala vissa om hur saker presterar i olika applikationer genom att visa fakta, har man en övertygelse så har man

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Själv börjar man bygga upp pepp!!! Känns som Ryzen kommer att vara en förträfflig CPU att satsa på om man som jag sysslar med musikproduktion där stödet för fletrådat är väl implementerat! Fick en rejäl skjuts i Studion när vi bytte ut den fyrkärniga mot en i7 5820K. Då kan man ju anta att det blir ännu trevligare med en 1800X?!?

Väntar med spänning på tester så man får se hur moderkorten hanterar diverse audioengines. Historiskt har det varit en del problem med att köra AMD-bestyckade musikproduktionsburkar/DAWs då de haft problem med drop outs å glitchar m.m. i ljudfiler.

Visa signatur

Cooler Master budget case, i7 8700, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Själv börjar man bygga upp pepp!!! Känns som Ryzen kommer att vara en förträfflig CPU att satsa på om man som jag sysslar med musikproduktion där stödet för fletrådat är väl implementerat! Fick en rejäl skjuts i Studion när vi bytte ut den fyrkärniga mot en i7 5820K. Då kan man ju anta att det blir ännu trevligare med en 1800X?!?

Väntar med spänning på tester så man får se hur moderkorten hanterar diverse audioengines. Historiskt har det varit en del problem med att köra AMD-bestyckade musikproduktionsburkar/DAWs då de haft problem med drop outs å glitchar m.m. i ljudfiler.

Kan vara bra att avvakta DPC latency tester på moderkorten, detta är oerhört viktigt för sådan produktion och här spelar moderkorten oftast mycket stor roll. Anandtech brukar ha med DPC latency i sina tester.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kan till viss del förstå dilemmat men å andra sidan så kan man kanske fundera på vilket behov man har av raidad gen3 x4 m.2 nvme (32 Gb/s)? Gen3 x2 ger 16Gb/s, Gen2 x2 ger 10Gb/s och sata3 6Gb/s.

Personligen är jag inte intresserad av RAID, men framöver vill jag ha två x4 nvme-diskar för olika mediatyper vid tung videoredigering. Som är det nu erbjuder inte X370 något utöver Z170 för mig på den fronten. 1800X bara skriker videoredigering men plattformen som helhet är lite underdimensionerad för att vara framtidssäker.

Nåja. Det blir väl att vänta på Skylake-X/Neaples.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

@reflux:
Borde inte ändå 1800X bli flaskhals i det fallet? Om du nu inte hade tänkt exportera rå video till redigerad rå video.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@reflux: problemet är att du då inte få priserna som vi har nu. PCIe banor är inte gratis. samma gäller Quad Channel Minne. Tror inte majoriteten vill betala för en massa lanes dom aldrig kommer använda. bättre att dem som verkligen behöver så många lanes sikta in sig på server versionen av Ryzen då.

Visst, jag köper det, men samtidigt gör det att de ständiga jämförelserna med i7-6900K haltar en smula. Det är ju knappast en konsumentprodukt och troligtvis köper man den inte bara för antaler kärnor.

Men nej, det är inget stort problem för de flesta entusiaster. Jag önskar bara att jag kunde vara mer pepp :-/

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kan vara bra att avvakta DPC latency tester på moderkorten, detta är oerhört viktigt för sådan produktion och här spelar moderkorten oftast mycket stor roll. Anandtech brukar ha med DPC latency i sina tester.

Precis! Men jag lever på hoppet!!!

Visa signatur

Cooler Master budget case, i7 8700, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

@reflux:
Borde inte ändå 1800X bli flaskhals i det fallet? Om du nu inte hade tänkt exportera rå video till redigerad rå video.

Inte om du jobbar med väldigt många samtidiga lager, typ multicam-produktioner med 10-12 kameror (vilket jag gör då och då). Det är främst realtidsprestandan under redigeringen jag är ute efter.

Förmodligen kommer jag att klara mig ypperligt med en vanlig SATA för OS/program plus en 960 EVO för mediafiler eller något, men när jag ändå köper helt nytt och lägger en massa pengar hade det varit trevligt att veta att man framöver kan expandera med en nvme-disk till utan att den går i halvfart.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Inte om du jobbar med väldigt många samtidiga lager, typ multicam-produktioner med 10-12 kameror (vilket jag gör då och då). Det är främst realtidsprestandan under redigeringen jag är ute efter.

Förmodligen kommer jag att klara mig ypperligt med en vanlig SATA för OS/program plus en 960 EVO för mediafiler eller något, men när jag ändå köper helt nytt och lägger en massa pengar hade det varit trevligt att veta att man framöver kan expandera med en nvme-disk till utan att den går i halvfart.

hmmm, skulle det inte gå att köra en PCIe NVMe disk och en M.2 NVMe disk (eller två PCIe NVMe diskar)? Borde ju finnas kvar några lanes på vanliga PCIe portar om man inte gör någonting väldigt GPU intensivt samtidigt?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

hmmm, skulle det inte gå att köra en PCIe NVMe disk och en M.2 NVMe disk (eller två PCIe NVMe diskar)? Borde ju finnas kvar några lanes på vanliga PCIe portar om man inte gör någonting väldigt GPU intensivt samtidigt?

Jo, men då droppar GPU-porten till x8. resterade PCIe-portar verkar bara vara gen 2. Ingen jätteförlust i nuläget men det känns ändå lite trist om man tänker ha systemet i ett par år och nya GPUer kanske pressar hårdare när man använder den till realtidsberäkningar på 4k-video.

Äh jag vet inte, är bara sur för att jag inte hittar något kort som är konfat precis som jag vill ha

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Jo, men då droppar GPU-porten till x8. resterade PCIe-portar verkar bara vara gen 2. Ingen jätteförlust i nuläget men det känns ändå lite trist om man tänker ha systemet i ett par år och nya GPUer kanske pressar hårdare när man använder den till realtidsberäkningar på 4k-video.

Äh jag vet inte, är bara sur för att jag inte hittar något kort som är konfat precis som jag vill ha

Borde det inte bli "12x" (en M.2 och en PCIe) med tanke på att PCIe lanes är mer dynamiskt än varmt smör (om man vill kan man köra en 16x GPU i en 1x slot om det är öppet i slutet av porten så att kortet ryms) ?

Det borde inte vara någon fara.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

har inte hunnit att titta än men:

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Enigma:

Computerbase förbereder genomgående speltester med renderingstider för Zen:

" - ComputerBase will test Ryzen for his playability over the next days in the same course as the one presented today. However, the diagrams published today are extended by additional perspectives such as Frametimes."

@yoshman

Vi har diskuterat detta många gånger och du hävdar att quad är bäst för spel. Computerbase har gjort ett färskt speltest nu i väntan på Ryzen med en hel del varierande titlar som jag tror du är intresserad att se. "Favoriten" i3 är tyvärr inte med men tittar du på skillnaden mellan en quad utan SMT, en quad med SMT och dom 6 och 8 kärniga processorerna i testet så är det ganska tydligt med det jag skrivit så många gånger innan:

  • Anno 2205 – FPS

  • Ashes of the Singularity (DX12) – FPS

  • Battlefield 1 (DX11/DX12, Multiplayer) – FPS

  • Deus Ex: Mankind Divided (DX11) – FPS

  • Dishonored 2 – FPS

  • Doom (Vulkan) – FPS

  • F1 2016 – FPS

  • Gears of War 4 – FPS

  • Project Cars – FPS

  • Rise of the Tomb Raider (DX11/DX12) – FPS

  • Shadow Warrior 2 – FPS

  • The Witcher 3 – FPS

  • Total War: Warhammer (DX11) – FPS

  • Watchdogs 2 – FPS

Testat med Titan X Pascal i låg upplösning för att göra CPU till största flaskhals

Sammanfattade resultat:

https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/ComputerBase-multi-core-gaming-performance-720p.png

https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/ComputerBase-multi-core-gaming-performance-1080p.png

Enskilda resultat från varje spel finns på sidan (hela testet med översättning till Engelska):

https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&pre...

Detta trots att Skylake/Kabylake är en nyare arkitektur med mycket högre frekvens också, så dom extra kärnorna/trådarna gör det dom ska...

Citat från testet:

" - Current games, drivers and APIs benefit from more cores
The game test parcours for Ryzen with fourteen current or still popular titles using current drivers and a very fast graphics card shows: Games and drivers will benefit significantly from more cores in early 2017."

Observera: Lätt att missa, men varje enskilt test ligger i en drop-down many under rubriken "Benchmarks der Spiele im Detail" och fungerar inte med translatorn så kika här:

https://www.computerbase.de/2017-02/cpu-skalierung-kerne-spie...

6900K vinner 14 av 16 test över 7700K. Ryzen har god SMT och uppvisar bättre fps i dom spel man sett hittills.

Man kan ju inte heller gärna påstå att testen irrelevanta då majoriteten är vädligt populära spel där många av dom är AAA-titlar. Att påstå att det inte finns någon nytta med fler kärnor är "quad core" är en mentalitet som Intel mycket gärna vill att vi ska tro på.

Med tanke på att det sitter octa core i både PS4 och XBOX One borde ju skvallra om att det kommer optimeras mer och mer för octa core.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Intressant artikel: https://www.nordichardware.se/nyheter/amd-ryzen-7-1700-overkl...

Är 1800x handplockade exemplar eller hur är det?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Intressant artikel: https://www.nordichardware.se/nyheter/amd-ryzen-7-1700-overkl...

Är 1800x handplockade exemplar eller hur är det?

Stämmer nog ganska bra, 1800X är kretsar som get högre prestanda per watt (man behöver inte pumpa lika många volt i dom), men som som artikeln säger måste man (mest troligt) ha ett BRA moderkort för att man inte ska koka moderkortet själv

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Stämmer nog ganska bra, 1800X är kretsar som get högre prestanda per watt (man behöver inte pumpa lika många volt i dom), men som som artikeln säger måste man (mest troligt) ha ett BRA moderkort för att man inte ska koka moderkortet själv

Hur mycket vet vi om skillnaden mellan exempelvis X370-Pro och Crosshair? Jag har råkat ut för VRM-tjafs förut med mina två 290 DC2or som i princip inte går att överklocka pga kokande VRMs, vore trist att hamna i en liknande situation med moderkortet.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS220j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Hur mycket vet vi om skillnaden mellan exempelvis X370-Pro och Crosshair? Jag har råkat ut för VRM-tjafs förut med mina två 290 DC2or som i princip inte går att överklocka pga kokande VRMs, vore trist att hamna i en liknande situation med moderkortet.

Inte mycket, Crosshair verkar ha fler "chokes" (12) än X370-Pro (10) och en extra 4 pin strömkontakt vid CPU ström grejen, men jag vet faktiskt inte hur stor skillnad det skulle göra, vi får vänta på reviews

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arzei:

Hur mycket vet vi om skillnaden mellan exempelvis X370-Pro och Crosshair? Jag har råkat ut för VRM-tjafs förut med mina två 290 DC2or som i princip inte går att överklocka pga kokande VRMs, vore trist att hamna i en liknande situation med moderkortet.

gibbo type, 3.8ghz med ryzen och mindre kostnad kort vs 4ghz+ med crosshair hero.
8kärnor påfrestar och för de med pris/prestanda är troligen 4c/8t eller 6c/12t ett mer överklockarval.
ska man överklocka 8 kärnor gäller det att köpa rejäla grejor.

https://www.nordichardware.se/nyheter/amd-ryzen-7-1700-overkl...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

har inte hunnit att titta än men:

https://youtu.be/O2zyjSqPAFs

Man kan använda både AM3 och AM4 kylarfästen på Hero kortet? låter ju skitbra ju

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

gibbo type, 3.8ghz med ryzen och mindre kostnad kort vs 4ghz+ med crosshair hero.
8kärnor påfrestar och för de med pris/prestanda är troligen 4c/8t eller 6c/12t ett mer överklockarval.
ska man överklocka 8 kärnor gäller det att köpa rejäla grejor.

https://www.nordichardware.se/nyheter/amd-ryzen-7-1700-overkl...

Eftersom jag alltid köper extrema brädor så kommer det nog bli en R7 1700 för min del (om nu inte R7 1800X överklockar mycket bättre).
Hoppas på att se Asus ROG, MSI XPower och någon fet bräda från Asrock i mITX format som klockar bra

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Finns det nån svensk butik man kan lita gällande att få tag på ASRock moderkort?

Varken Inet ("nej") eller Webhallen ("kanske i framtiden") har planer på att ta in dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

2666mhz default.
allt annat räknas som överklockad ram dvs tillverkaren kan inte säga direkt att det stöds officiellt.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Egentligen är detta fel, för JEDEC-standarden går bara upp till 2400Mhz. Så det är bara det som kan stödas officiellt.

Skrivet av tellus82:

Många tror att minnesfrekvensen begränsas av moderkorten på något vänster och det kan för visso stämma på de allra billigaste korten (A320 borden) men de flesta X370 borden bör hamna ganska nära varandra i fråga om överklockningsbar frekvens då största faktorn är minneskontrollern som sitter i processorn. I extremfallen där man jagar väldigt höga frekvenser så kommer valet av moderkort vara viktigt men för 3200MHz funkar nog vilket x370 och B350 som helst. På min 6 år gamla setup funkar 2133MHz prima (1600MHz max enligt JEDEC standard) och AMD har med tidigare processorer stött höga frekvenser, faktiskt mycket högre frekvenser än JEDEC standard så det finns precis ingenting som visar att dom skulle gått in och på något sätt begränsat detta.

Skrivet av Flopper:

8 kärnor påfrestar moderkorten extra.
ocuk med Gibbo indikerade det.
ej förvånad dock.

Hittade detta på Videocardz, Verkar som ram hastigheten kan bli lite begränsat till en början.

"Also speaking about the memory support, because that is still a concern of many, here’s a statement from ASUS published by Gibbo from OCUK:

I’ve decided to provide some recommendations on DDR4 limitations concerning AM4 currently.

As it stands the AMD code has restricted RAM tuning options which means many RAM kits at launch will not be compatible. This is the same for our competitors also.
What we recommend is the following:
If fully populating a system with 4 DIMMs (2DPC), use memory up to a max of 2400MHz.
If using 1DPC (2 DIMMs) ensure they are installed in A2/B2 and use memory up to max of 3200MHz.

The indication I have received from HQ is that AMD has focused all their efforts on CPU performance so far and will release updated code in 1~2 months when we expect improved DDR4 compatibility and performance.”
In short if filling all 4 DIMM’s set your speed to 2400MHz and work up from there.
If using 2 DIMM’s put them in the A2/B2 slots and a max of 3200MHz should be possible.

In our testing only the Crosshair board achieved 3000-3200MHz, the others were in the 2400-2666MHz range.

BIOS updates will come!"

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

proshop har i alla fall en hel del asrock. Huruvuda dom är bra eller dåliga får nån annan tala om. Har ingen aning.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av byerley:

Finns det nån svensk butik man kan lita gällande att få tag på ASRock moderkort?

Varken Inet ("nej") eller Webhallen ("kanske i framtiden") har planer på att ta in dem.

Asrock har väl tappat lite fotfäste på den svenska marknaden som jag förstått det.

Så det ser ju inte ljust ut. Alternativen är väl Proshop och Caseking.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@Implor:
Så vi kommer mest troligt bara behöva vänta på uppdateringar, blir nog bra ändå då jag måste vänta på 1600X (som förhoppningsvis inte behöver lika extrem strömtillförsel)

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lowngcawt:

Eftersom jag alltid köper extrema brädor så kommer det nog bli en R7 1700 för min del (om nu inte R7 1800X överklockar mycket bättre).
Hoppas på att se Asus ROG, MSI XPower och någon fet bräda från Asrock i mITX format som klockar bra

väntar på 6c/12t varianten, pga min använding av dator så är det en bra balans.
men en fet bräda blir det nog

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Computerbase förbereder genomgående speltester med renderingstider för Zen:

" - ComputerBase will test Ryzen for his playability over the next days in the same course as the one presented today. However, the diagrams published today are extended by additional perspectives such as Frametimes."

@yoshman

Vi har diskuterat detta många gånger och du hävdar att quad är bäst för spel. Computerbase har gjort ett färskt speltest nu i väntan på Ryzen med en hel del varierande titlar som jag tror du är intresserad att se. "Favoriten" i3 är tyvärr inte med men tittar du på skillnaden mellan en quad utan SMT, en quad med SMT och dom 6 och 8 kärniga processorerna i testet så är det ganska tydligt med det jag skrivit så många gånger innan:

  • Anno 2205 – FPS

  • Ashes of the Singularity (DX12) – FPS

  • Battlefield 1 (DX11/DX12, Multiplayer) – FPS

  • Deus Ex: Mankind Divided (DX11) – FPS

  • Dishonored 2 – FPS

  • Doom (Vulkan) – FPS

  • F1 2016 – FPS

  • Gears of War 4 – FPS

  • Project Cars – FPS

  • Rise of the Tomb Raider (DX11/DX12) – FPS

  • Shadow Warrior 2 – FPS

  • The Witcher 3 – FPS

  • Total War: Warhammer (DX11) – FPS

  • Watchdogs 2 – FPS

Testat med Titan X Pascal i låg upplösning för att göra CPU till största flaskhals

Sammanfattade resultat:

https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/ComputerBase-multi-core-gaming-performance-720p.png

https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/ComputerBase-multi-core-gaming-performance-1080p.png

Enskilda resultat från varje spel finns på sidan (hela testet med översättning till Engelska):

https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&pre...

Detta trots att Skylake/Kabylake är en nyare arkitektur med mycket högre frekvens också, så dom extra kärnorna/trådarna gör det dom ska...

Citat från testet:

" - Current games, drivers and APIs benefit from more cores
The game test parcours for Ryzen with fourteen current or still popular titles using current drivers and a very fast graphics card shows: Games and drivers will benefit significantly from more cores in early 2017."

Observera: Lätt att missa, men varje enskilt test ligger i en drop-down many under rubriken "Benchmarks der Spiele im Detail" och fungerar inte med translatorn så kika här:

https://www.computerbase.de/2017-02/cpu-skalierung-kerne-spie...

6900K vinner 14 av 16 test över 7700K. Ryzen har god SMT och uppvisar bättre fps i dom spel man sett hittills.

Hade redan läst den och bara undrar när någon skulle posta den här.

Någon har i så fall gjort fel. Jämför dessa resultat, framförallt lägsta FPS mot vad SweClockers fick i sitt i7-7700K test. SweClockers har i flera fall testat samma titlar, så varför skiljer sig resultaten så pass?

Och i så fall har även TechReport gjort någon tabbe, där mäter man en rad saker kring timings och i7-7700K har bättre frame-times än i7-6950X i alla lägen utom ett, Crysis 3.

En sak som möjligen kan förklara TechReports resultat är att man kör med väldigt högt klockat RAM, verkar som Skylake svara bättre på det än tidigare generationer. Men det förklarar inte SweClockers resultat då de kör med högsta officiellt stödda minneshastighet (2400MT för Kaby Lake).

Edit: när jag tänker på det är du nog och försöker lägga ord jag inte sagt åt mitt håll.

Har skrivit att moderna spel använder work-stealing scheduler och de därför rent teoretiskt har en design som skalar till egentligen hur många kärnor som helst: d.v.s. har INTE sagt att spel inte skalar med kärnor.

Vad jag däremot försöker påpeka, totalt utan framgång känns det som, är att det finns en lag (och detta är till skillnad från Moores "lag" en riktigt lag med verkliga fysiska och matematiska implikationer, denna lag kan brytas lika mycket som man kan bryta fysikens lagar) som beskriver ett tak (d.v.s. det är OMÖJLIGT att få bättre än detta, man kan få sämre) för hur mycket skalning man kan få med kärnor.

Givet nivån de senaste spelen har på potentiell parallellism så betyder det att:

  • 1 -> 2 kärnor ger upp till 70 % boost, fanns en stor anledning varför övergången till två kärnor gick så fort: nästan alla fick en relevant boost här

  • 2 -> 4 kärnor ger upp till 50 % boost, också en rejäl skillnad så finns absolut en vinst att gå från i3 -> i7, framförallt när den senare också är högre klockad. Poängen med i3 är främst att man kanske inte parar en sådan med GTX 1080 eller Titan X, med GTX 1050 Ti (och rimligen även RX 470) är skillnaden mellan Pentium G4560 och i5-7600K (eller i7-6950X för den delen) i princip noll när man kör 1920x1080 med höga inställningar

  • 4 -> 8 kärnor upp till 30 %. 30 % är inte försumbart och framförallt inte noll så har aldrig hävdat att spel inte alls skalar. Men det är "upp till", 80 % parallell andel är det få spel som kommer nära och så här långt har kvoten IPC * frekvens mellan 4 kärnor och 6/8 kärnor ändå blivit i närheten av 30 % högre så 4-kärnors modellen blir alltid minst lika bra eller bättre.

  • 4 -> 6 ger upp till 20 %, så tror ändå på 6 kärnor som toppvalet för gamers om något år. Det då det måste vara lättare att pressa upp 6 kärnor mot dagens 4,4 GHz som i7-7700K håller med alla kärnor aktiva än att göra det för 8 kärnor. Är betydligt sannolikare att man lyckas klocka CPUer med 6/8 kärnor till dagens toppnivåer än att spel skulle lyckas gå mot och över 90 % parallellism (öka detta blir exponentiellt svårare för varje snäpp mot 100 % man kommer).

Tror däremot 4-8 kärnor kommer vara vad vi har på skrivbordet under väldigt lång tid framöver. För att få någon vettig boost av fler än 8 kärnor måste man ha extremt hög parallellism, det är i många fall inte ens möjligt och även där det är möjligt blir det väldigt dyrt att utveckla programvaran på ett sätt som fungerar där (men hoppas att man försöker, älskar sådan typ av programmering och det är fundamentalt svårt == bra för oss som jobbar med det).

Så spel kan använda många kärnor, men det är snabbt avtagande effekt av att dubbla antalet kärnor. DET är poängen jag försöker göra.

Och de resultat jag sett så här långt pekar på att lägsta FPS dikteras mer av enkeltrådprestanda än antal kärnor, men båda påverkar. Vi lär få långt fler mätpunkter på detta nästa vecka.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det är flera detaljer jag inte har koll på vad gäller moderkort, överhuvudtaget. Hittade en artikel

"Anatomy of a Motherboard: VRM, Chipset, & PCI-E Explained"

som förklarar en del.

http://www.gamersnexus.net/guides/1229-anatomy-of-a-motherboa...

Måste ju förstå mer om jag skall kunna välja rätt till en Ryzen 1800X.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|