Permalänk
Medlem

Vågar ni spekulera runt hur heatspreadern presterar?
Kommer det vara meningsfullt att lappa den? Hur är AMD-cpuer att lappa generellt? Kommer de med något skydd för pinsen?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@SectionX2: Kanske om du har en löjligt stor rad, typ x3 eller x4 bred (vet ej om det finns x4 breda)

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Tror ni man får upp en 1800x i 4.4 ghz på vatten iaf?

Skickades från m.sweclockers.com

Garanterat!

Man fick upp en 1800x till 5.2Ghz med LN2 på alla 8 kärnor. Du borde få 4.4Ghz med luft utan problem

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Garanterat!

Man fick upp en 1800x till 5.2Ghz med LN2 på alla 8 kärnor. Du borde få 4.4Ghz med luft utan problem

Overclockers fick upp 1700 till 4,0 GHz (max på 4,05 GHz) på Crosshair och 3,8 GHz med sämre moderkort.
De tror att 1800X borde nå 4,1-4,3 GHz.
Stod inget om kylning, men jag är lite tveksam mot "utan problem"-delen.
5960X klockar väl inte mycket högre än 4,5 GHz på luft men har nått 6 GHz med LN2 på alla kärnor.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Garanterat!

Man fick upp en 1800x till 5.2Ghz med LN2 på alla 8 kärnor. Du borde få 4.4Ghz med luft utan problem

det är tydligen problem dock:

we just tested a 1700, it hit 4.0GHz stable in everything, but ONLY in the Crosshair mainboard, the lower-end boards it was hovering around 3.80GHz as the VRM's were cooking with extra voltage. It however was maxing around 4050MHz, so I'd say 1700 can do 3.9-4.1GHz, of course the 1800X will probably do 4.1-4.3 as no doubt better binned, but if your clocking the motherboard has a big impact on the overclock and so far Asus Crosshair and Asrock Taichi seem the best two

https://redirect.viglink.com/?format=go&jsonp=vglnk_148787340...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Overclockers fick upp 1700 till 4,0 GHz (max på 4,05 GHz) på Crosshair och 3,8 GHz med sämre moderkort.
De tror att 1800X borde nå 4,1-4,3 GHz.
Stod inget om kylning, men jag är lite tveksam mot "utan problem"-delen.
5960X klockar väl inte mycket högre än 4,5 GHz på luft men har nått 6 GHz med LN2 på alla kärnor.

Skrivet av SectionX2:

det är tydligen problem dock:

we just tested a 1700, it hit 4.0GHz stable in everything, but ONLY in the Crosshair mainboard, the lower-end boards it was hovering around 3.80GHz as the VRM's were cooking with extra voltage. It however was maxing around 4050MHz, so I'd say 1700 can do 3.9-4.1GHz, of course the 1800X will probably do 4.1-4.3 as no doubt better binned, but if your clocking the motherboard has a big impact on the overclock and so far Asus Crosshair and Asrock Taichi seem the best two

https://redirect.viglink.com/?format=go&jsonp=vglnk_148787340...

Men 1700 har bas på 3.0ghz som bas. Så med andra ord fick man upp den 1Ghz!

Sedan kan de låga 65W TDP begränsa.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Overclockers fick upp 1700 till 4,0 GHz (max på 4,05 GHz) på Crosshair och 3,8 GHz med sämre moderkort.
De tror att 1800X borde nå 4,1-4,3 GHz.
Stod inget om kylning, men jag är lite tveksam mot "utan problem"-delen.
5960X klockar väl inte mycket högre än 4,5 GHz på luft men har nått 6 GHz med LN2 på alla kärnor.

När Haswell-E släpptes så var det detta som gällde för 5960X.

Över medel 4.6Ghz på 1.3V
Medel 4.5Ghz på 1.3V
Under Medel 4.4Ghz på 1.3V

Skrivet av Implor:

Men 1700 har bas på 3.0ghz som bas. Så med andra ord fick man upp den 1Ghz!

Sedan kan de låga 65W TDP begränsa.

Den lär inte ha legat kvar på den 65W gränsen överhuvudtaget.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är bara att välja, 3 års garanti och ingen pingvinstång, eller 1 års garanti och en pingvinstång.

Och nu är de 3 års garanti och ingen pingvinstång, eller 3 års garanti och en pingvinstång.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 1700X New Benchmarks Leaked, Beats Kaby Lake In IPC / Single-threaded Performance

http://wccftech.com/amd-ryzen-1700x-benchmarks-leaked-beats-k...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

Sedan kan de låga 65W TDP begränsa.

65W är hur mycket värmeeffekt som måste flyttas bort från processorn VID STANDARDFREKVENS. När du överklockar så betyder den siffran absolut ingenting, förutom att du garanterat överstiger den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

AMD Ryzen 1700X New Benchmarks Leaked, Beats Kaby Lake In IPC / Single-threaded Performance

WCCFtech skriver om benchmarks från Userbench.... fantastiskt. Dom gör inget för att ändra på sitt rykte.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

WCCFtech skriver om benchmarks från Userbench.... fantastiskt. Dom gör inget för att ändra på sitt rykte.

hehe true true :). Dock måste vi ge dom lite credit då deras Ryzen rykten varit mer eller mindre spot on...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

WCCFtech skriver om benchmarks från Userbench.... fantastiskt. Dom gör inget för att ändra på sitt rykte.

Snart kommer det att Vega är 30% snabbare än 1080 Ti på GPUBoss.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

hehe true true :). Dock måste vi ge dom lite credit då deras Ryzen rykten varit mer eller mindre spot on...

Javisst, men dom varvar fortfarande varannan nyhet med helt absurda källor och spekulationer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

ser att moderkortet jag förbeställt (asus crosshair) fixar 3200 DDR4. Hur mycket ger det egentligen att köra i den hastigheten? Är det värt de extra kronorna på minnet eller bör jag lägga det på något annat? Jag tänkte mig 64GB minne direkt för att det är roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Men 1700 har bas på 3.0ghz som bas. Så med andra ord fick man upp den 1Ghz!

Sedan kan de låga 65W TDP begränsa.

Varför skulle en tdp begränsa en överklock? Hur tänkte du nu?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Några nyheter om mer moderkort? Gått en dag nu och ingen verkar ha uppdaterat med nåt nytt. Skulle det inte finnas nåt hundratal? :/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

http://i.imgur.com/WQRsxCh.jpg

över 4.8M transistorer på ~200m2

Kan man använda die-shots till något vettig överhuvudtaget förutom att de faktiskt ser rätt snygga ut?

Enda jag kan komma på är att eftersom AMD berättat arean på kärnorna samt L3 cache när de gjorde jämförelser mot Skylake så går det att beräkna arean för hela. Den verkar vara 210-220 mm^2.

Eller trodde i alla fall man kunde göra det...

Fast sen hitta jag information om att Skylake 4C med GT2 (i.e. i7-7700K) totalt är 122,4 mm^2 (vilket verkar rimligt då Intel har sagt att alla 2C modeller är klart under 100 mm^2 på 14nm) och hittade denna:

.

Hur kan AMD få det till att fyra Skylake-kärnor är 49mm^2, rätt uppenbart att de inte tar 40 % av ytan. Enligt denna bild är kärnorna totalt 32 mm^2.

Än mer fel har de räknat på L3$, AMD hävdar att den är 19,1 mm^2 men mäter man på denna bild är bara 6 mm^2. Faktum är att båda känns fel. Utgår man från att AMD vet storleken på sin egen L3$ och att de har rätt storlek på en 6T-cell så borde 8 MB L3$ i Skylake vara runt 12 mm^2 om 8 MB L3$ är 16 mm^2.

Lägger inget värde i om tätare är bättre/sämre, men känns som informationen även de som designar kretsar hos AMD får ut av ett Skylake die-shot är sämre än de flesta vilda gissningar.

Så vad får vi som i sammanhanget är lekmän rimligen ut av en die-shot?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Osäker, skulle gissa på det. Kommer köpa nytt block och sälja nuvarande dator hel (förhoppningsvis)

*EDIT*
https://www.ekwb.com/shop/mounting-plate-supremacy-amd-black
https://www.ekwb.com/shop/ek-backplate-supremacy

= ~120:- för kittet. Bra mycket bättre än 900-1000:- för ett nytt block

Japp, håller med, helt klart värt det, blir till att beställa.

Skrivet av jmeistr:

Min var av den gamla typen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Hur kan AMD få det till att fyra Skylake-kärnor är 49mm^2, rätt uppenbart att de inte tar 40 % av ytan. Enligt denna bild är kärnorna totalt 32 mm^2.

De har ju räknat spännande förr: http://www.sweclockers.com/nyhet/14802-amd-sanker-antalet-tra...

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 7 1700 Gaming Performance Benchmarks in GTA V and Cinebench R11.5 Revealed – Tested Versus Intel’s Top Mainstream Core i7-7700K Processor

http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1700-gaming-performance-bench...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skulle inte förvåna mig om Ryzen klockar dåligt, det är en ny design och en ny tillverkningsprocess, finns säkert många hörn som skall filas av.

Klockar dåligt tror jag inte, men du har absolut en poäng då det är nytt för många vad en ny process och ny arkitektur i regel innebär för utmaningar/hinder. AMD/GF kör troligtvis fortfarande APM så Zen kommer mogna i frekvens, inte minst dess uppföljare.

Skrivet av Jocke86:

Jag tänker att man kanske kan ha en oc profil för spel som gillar enkeltrådad prestanda vari man stängt av ett par kärnor... Skulle det kunna innebära högre hastigheter tro?

Kärnorna kan klockas individuellt så enklast är väl att se vad dom olika kärnorna klarar Fint om man får iaf 2 kärnor med SMT i högre frekvens som utför alla operationer som är mest latensberoende t.ex.

Skrivet av Ratatosk:

Om nu Ryzen R7 1700 skulle överklocka lät som en plätt till 4,5 GHz, varför då inte släppa en sådan variant?

Ditt förra inlägg svarar nog på din fråga här rätt bra. Samtidigt vill man ha marginal på sina produkter och troligtvis har Zen det också när man bara ligger på 95w TDP med en 8 kärnig, 16 trådad processor. Zen som namn representerar balans och en av dom absolut viktigaste punkterna med Zen var prestanda/w vilket just Zen är lysande bra på. Marginalen lämnas nog till överklockare eller framtida SKU's, och det är här AMD är lite luriga, då vi historiskt sett hur nya revisioner dyker upp och frekvensen ökar, och redan om ca ett år så ska Zen+ stå klar om det nu inte kommer något innan.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bootsman:

Japp, håller med, helt klart värt det, blir till att beställa.

Min var av den gamla typen

Själv är jag redo!

Permalänk
Medlem

@murklor: Det är ju faktiskt inte lanseringsdag ännu utan "förbokning". Inet har exempelvis skrivit att de uppdaterar när det kommer mer information från de olika tillverkarna.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Någon som sett några Asrock kort hitta ut i handeln än? Personligen tycker jag att de är de enda intressanta då strömförsörjningen på deras F4tality och Taichi modeller är helt överlägsna.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

ser att moderkortet jag förbeställt (asus crosshair) fixar 3200 DDR4. Hur mycket ger det egentligen att köra i den hastigheten? Är det värt de extra kronorna på minnet eller bör jag lägga det på något annat? Jag tänkte mig 64GB minne direkt för att det är roligt.

Hur det är hos Asus vet jag inte. Men på msi's hemsida säger dom att skillnaden mellan 2133mhz och 3200mhz är 15 fps i Witcher 3 (1080p max settings utan hairworks) från låga 90 till höga 100 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Vågar ni spekulera runt hur heatspreadern presterar?
Kommer det vara meningsfullt att lappa den? Hur är AMD-cpuer att lappa generellt? Kommer de med något skydd för pinsen?

IHS brukar ju uteslutande vara nickelbelagd koppar och AMD löder sina IHS och brukar ha mycket god kontakt mellan kärna och IHS. Dock kan man ju tjäna på att lappa ovansidan som ligger emot kylaren, speciellt på Intel CPU'er där dom ofta är extremt konkava.

Det första resultaten är extrapolerade resultat, men kanske stämmer hyffsat, vet dock inte vad det benchmarket testar riktigt.

Det andra testet i GTA så har Kaby Lake 1Ghz högre frekvens än den testade Ryzen då Kaby Lake har all core boost på 4.4GHz, medans Ryzen gick i 3.4GHz.

Skrivet av LeVvE:

Snart kommer det att Vega är 30% snabbare än 1080 Ti på GPUBoss.

Skulle inte förvänta mig alls då Vega är ett monster. När Lisa Su och Raja Koduri hade möte med bankerna/investerare så beskrev man Ryzen som "very fast", medans man beskrev Vega ordagrant som "Very, Very fast. Det tillsammans med dom nya SIMD's och klockfrekvenserna som man känner till hyffsat tyder mycket riktigt också på en väldans massa prestanda. Mina prestandaförväntningar är högre på Vega än vad dom vart om Ryzen.

Skrivet av noobs:

ser att moderkortet jag förbeställt (asus crosshair) fixar 3200 DDR4. Hur mycket ger det egentligen att köra i den hastigheten? Är det värt de extra kronorna på minnet eller bör jag lägga det på något annat? Jag tänkte mig 64GB minne direkt för att det är roligt.

Minneskontrollern i Ryzen bestämmer vilken frekvens och timings som du kan köra så länge minnena klarar det. Det är okänt ännu om snabbt RAM ger någon nämnvärd prestandaskillnad men det får vi reda på snart. Själv köpte jag värstingminnen för att eliminera detta om det visar sig att Zen trivs med snabbt RAM. Intressant nog så har AMD gjort ett avtal med RAMBUS, och RAMBUS har i samma veva sin nya DDR4 PHY i produktion på exakt samma processnod som Ryzen. Det verkar som att Ryzen har en minneskontroller med RAMBUS gener i, men det är bara en spekulation från min sida. Är det dock den som det är tal om så snackas det om frekvenser upp emot 3600MHz, men JEDEC har endast standardiserat DDR4 upp till 2400MHz.

Skrivet av Yoshman:

Kan man använda die-shots till något vettig överhuvudtaget förutom att de faktiskt ser rätt snygga ut?

Enda jag kan komma på är att eftersom AMD berättat arean på kärnorna samt L3 cache när de gjorde jämförelser mot Skylake så går det att beräkna arean för hela. Den verkar vara 210-220 mm^2.

Eller trodde i alla fall man kunde göra det...

Fast sen hitta jag information om att Skylake 4C med GT2 (i.e. i7-7700K) totalt är 122,4 mm^2 (vilket verkar rimligt då Intel har sagt att alla 2C modeller är klart under 100 mm^2 på 14nm) och hittade denna:
https://www.techpowerup.com/img/15-08-18/77a.jpg.

Hur kan AMD få det till att fyra Skylake-kärnor är 49mm^2, rätt uppenbart att de inte tar 40 % av ytan. Enligt denna bild är kärnorna totalt 32 mm^2.

Än mer fel har de räknat på L3$, AMD hävdar att den är 19,1 mm^2 men mäter man på denna bild är bara 6 mm^2. Faktum är att båda känns fel. Utgår man från att AMD vet storleken på sin egen L3$ och att de har rätt storlek på en 6T-cell så borde 8 MB L3$ i Skylake vara runt 12 mm^2 om 8 MB L3$ är 16 mm^2.

Lägger inget värde i om tätare är bättre/sämre, men känns som informationen även de som designar kretsar hos AMD får ut av ett Skylake die-shot är sämre än de flesta vilda gissningar.

Så vad får vi som i sammanhanget är lekmän rimligen ut av en die-shot?

Intressant fråga. Enklast hade vart om man orkade sätta sig och fixera dom i skala 1:1 med typ Ryzen/Skylake. Intel har ju iGPU som tar massa plats, och andra sidan har AMD dubbelt så mycket L2 cache, dubbelt så mycket L3 cache, dubbla mängden kärnor och extra logik för SOC.

Första gången jag räknade så hamnade jag på runt 190mm2 men det kändes för litet så mitt senaste mått låg väl på runt 205mm2.

Densiteten verkar hög i Zen, men den varierar lite beroende på om det är SRAM eller övrig logik. Intel har hög densitet på SRAM och är bl.a det som inte går högt i frekvens (LLC ligger på egen klockdomän).

Får samtidigt erkänna att die-shot på Zen fick mig att lyfta på ena ögonbrynet.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Någon som sett några Asrock kort hitta ut i handeln än? Personligen tycker jag att de är de enda intressanta då strömförsörjningen på deras F4tality och Taichi modeller är helt överlägsna.

Tror det blir ett Taichi X370 här. Digital VRM på 16 faser med alla kvalitétskomponenter är en stor anledning till varför:

Också sugen på ASUS Crosshair Hero kortet men ASrock känns som minst likvärdigt eller bättre.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Någon som sett några Asrock kort hitta ut i handeln än? Personligen tycker jag att de är de enda intressanta då strömförsörjningen på deras F4tality och Taichi modeller är helt överlägsna.

+ på det. Har visserligen bara haft ett kort från dom, det som sitter i nuvarande x99 riggen, Fatal1ty X99M Killer. Klockrent kort, utan tvekan det bästa man haft, känns verkligen som att dom gått från att vara lite av ett 2:a hands alternativ förr i tiden till att bli ett av de bättre, har inga belägg för att dom skulle varit sämre förut men det var så jag såg på dom.
Nu är det som sagt helt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hur det är hos Asus vet jag inte. Men på msi's hemsida säger dom att skillnaden mellan 2133mhz och 3200mhz är 15 fps i Witcher 3 (1080p max settings utan hairworks) från låga 90 till höga 100 fps.

Nice catch! Lyft fram sådant här direkt när du ser det Detta betyder enligt MSI att Zen svarar bra på ökad frekvens på RAM! Det bästa med detta är att det är snitt-fps som anges, och det är oftast min-fps 1%/.1% fps som får störst ökning med RAM, iaf exakt det beteende man ser på Skylake t.ex!

Givetvis ska det fångas på bild och läggas upp:

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]