Behöver vägledning... VPN L2TP IPsec på en Edgerouter Lite

Permalänk

Behöver vägledning... VPN L2TP IPsec på en Edgerouter Lite

Har nu slått huvudet i väggen i några dagar då jag inte förstår vad jag gör för fel. Föröskt få hjälp på Edgemax-forumet men fick inga svar där så hoppas på att nån här kan hjälpa..

Kör en L2TP IPsec-VPN på en Edgerouter Lite enligt denna guiden: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/204959404-EdgeRouter-...

Är ny på VPN så vet inte riktigt hur jag ska felsöka, vet ju inte när det jag ser är fel. Det funkar att ansluta bra, problemet är att jag har inte internet-access när jag är ansluten genom VPN. Surfa är stendött t.ex. Redan etablerade anslutningar fortsätter dock att funka, som en ssh-session t.ex.

ipconfig /all anlsuten (är det normalt att inte få en gateway när man ansluter till en VPN?):

PPP adapter ER-L:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : ER-L
Physical Address. . . . . . . . . :
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.200(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
Default Gateway . . . . . . . . . :
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.114
8.8.4.4
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Känns som att det inte finns någon routing? Jag vet inte... Om det hjälper kan jag posta min conf, säg till vad du behöver... Tänkte lägga in hela här men finns ju inget bra sätt att infoga kod tyvärr.

Permalänk
Medlem

Du får bestämma dig hur du vill ha det. Vill du ha split tunneling eller ska allt gå igenom tunneln när den väl är öppen?

Klickar du på en windows-burk i "använd standard gateway på fjärrnätverket" (i kontrollpanelen->nätverkskort->L2TP VPN-kortet-> Nätverk ->internetprotokoll IP v4 -> Egenskaper -> advanced.
Där bestämmer du om du ska skicka all trafik in i tunneln eller bara till det specifika nätet (192.168.1.0/24).

Hur man gör i edgeroutern vet jag inte. Den måste väl ha en separat NAT från L2TP-interfacet mot internet antar jag, men hur man konfigurerar det vet jag inte.

Permalänk

@Talisker00: Wowow, kunde mindre om VPN:er än jag hade en aning om. Visste inte att man inte kunde komma åt intranet och internet samtidigt utan split tunneling. Jag får läsa på en del till på egen hand tror jag. Tack för svaret, det ledde mig in på rätt spår igen

Om någon har pedagogiskt bra länkar att dela om mer avancerade vpn-funktioner och vilka tjänster som tillhandahåller dom, dela gärna!