Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dator med äldre komponenter visar inga tecken på liv

Permalänk
Medlem

Dator med äldre komponenter visar inga tecken på liv

Hej!

Har just precis byggt ihop en dator med diverse äldre komponenter men får ett problem vid uppstart då inget sker, inget alls. Inga fläktar snurrar och stannar tvärt, ingen lampa lyser heller på moderkortet som kan bekräfta att det får ström, varken grönt eller rött (hittar inte vart lampan sitter men lyser gör den inte får då hade jag sett den)

När man då byggt ihop en dator som inte ger någon respons gällande elektrisk aktivitet så funderar jag på om någon komponent är historia?

Komponenter är följande:

Moderkort : Gigabyte GA-870A-UD3
Processor: AMD Phenom II x4 955 BE
2x2GB Ramstickor, osäker på dess märke men de är placerade i samma position sedan datorn sist användes (2 år sedan)
Grafikkort Sapphire 7970
Nätaggregat : Silver Power 620W 80/Bronze
Nyinköpt Hårddisk, Western Digital 1 TB Blue edition.

För att skapa en sluten krets ska man ju plugga in 24 pin + 4/8 pin från Nätaggregat till moderkort vilket jag gjort och kontrollerat dessa.

Kortslutning genom missade distanser borde heller inte vara felet då moderkortet ligger på en antistatisk påse då jag ville testa så allt fungerar innan jag sätter in det i chassit.

Vad ska jag börja med att kontrollera vad som är fel? Någon kanske även vet vart lampan på Mobo sitter som indikerar ifall det får ström eller ej?

Tacksam för all hjälp:)

Permalänk
Skrivet av P!ngv!N:

Hej!

Har just precis byggt ihop en dator med diverse äldre komponenter men får ett problem vid uppstart då inget sker, inget alls. Inga fläktar snurrar och stannar tvärt, ingen lampa lyser heller på moderkortet som kan bekräfta att det får ström, varken grönt eller rött (hittar inte vart lampan sitter men lyser gör den inte får då hade jag sett den)

När man då byggt ihop en dator som inte ger någon respons gällande elektrisk aktivitet så funderar jag på om någon komponent är historia?

Komponenter är följande:

Moderkort : Gigabyte GA-870A-UD3
Processor: AMD Phenom II x4 955 BE
2x2GB Ramstickor, osäker på dess märke men de är placerade i samma position sedan datorn sist användes (2 år sedan)
Grafikkort Sapphire 7970
Nätaggregat : Silver Power 620W 80/Bronze
Nyinköpt Hårddisk, Western Digital 1 TB Blue edition.

För att skapa en sluten krets ska man ju plugga in 24 pin + 4/8 pin från Nätaggregat till moderkort vilket jag gjort och kontrollerat dessa.

Kortslutning genom missade distanser borde heller inte vara felet då moderkortet ligger på en antistatisk påse då jag ville testa så allt fungerar innan jag sätter in det i chassit.

Vad ska jag börja med att kontrollera vad som är fel? Någon kanske även vet vart lampan på Mobo sitter som indikerar ifall det får ström eller ej?

Tacksam för all hjälp:)

Det är inte bara en enkel sak som att nätaggets av/på knapp är av?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Avstängd

Jag har haft detta problem till och från, i just det fallet berodde det på glappa kontakter från nätagget, i något fall var det glapp på kontakten till moderkortet.
Kablage som behöver få response, tex load/lastavkänning, power sense (om agget har detta) osv, är det fel i ström-kommunikationen så att säga (om förstås vad jag menar) så kan det inträffa att agget stoppar för att undvika andra problem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Det är inte bara en enkel sak som att nätaggets av/på knapp är av?

Tyvärr inte, hoppades också på det

Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har haft detta problem till och från, i just det fallet berodde det på glappa kontakter från nätagget, i något fall var det glapp på kontakten till moderkortet.
Kablage som behöver få response, tex load/lastavkänning, power sense (om agget har detta) osv, är det fel i ström-kommunikationen så att säga (om förstås vad jag menar) så kan det inträffa att agget stoppar för att undvika andra problem.

Defekt nätaggregat är en möjlighet alltså?

Permalänk
Avstängd

Det behöver inte vara defekt, men det måste ha åter respons från moderkortet. (power sense måste ha aktiv återkoppling och modernare nätagg behöver ha en viss resistans för att vilja starta)

Om någon kontakt (med aktiv funktion, dvs ej passiva kontakter som fläktkontakter, mm) glappar stänger det ned sig i ställetför att mata på ström och öka styrkan som det normalt skulle ha gjort, detta för att förhindra att andra komponenter riskerar att skadas.

Ibland kan det vara skitkonstigt och ta lång tid att upptäcka kontaktglapp, trots att man tycker att man kollat allt...

Om det är trasigt så innehåller åtminstone de gamla ofta en intern säkring som kan ha gått, brukar sitta när nätintaget.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Kortslutning genom missade distanser borde heller inte vara felet då moderkortet ligger på en antistatisk påse då jag ville testa så allt fungerar innan jag sätter in det i chassit.

En antistatpåse är ledande (speciellt den silvriga varianten) så det är inte helt lämpligt att göra som du gjort.
Om man nu inte vill montera in den i ett chassi så är direkt på en icke ledande skiva (plast, trä, glas, etc.) bäst.

Permalänk
Medlem

Nu så har vi fått igång datorn men dessvärre ledde det till nya problem

Vid uppstart så får jag en svart skärm med vit text där det bland annat står

PXE-E61: Media test failure, check cable

PXE:MOF Exiting PXE ROM
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Denna text kom upp efter att jag valt DVD enheten med windows 7 som primära bootalternativ.

DVD enhet är kopplad till sata 1 och Western digital hårddisken i sata 2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@P!ngv!N:

*RUBRIK REDIGERAD*

Vänligen notera:

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Detta för att göra forumet överskådligt.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin