Asus GTX 1070 Turbo eller Strix?

Permalänk
Medlem

Asus GTX 1070 Turbo eller Strix?

Tjenare!

Tänkte köpa ett 1070-kort från ASUS. Turbo-versionen finns för 4000kr medan Strix OC billigast för 5200kr. Jag ville egentligen ha Strix OC, men 1200kr är fan mycket när korten får nästan samma prestandaresultat i tester. Vilken hade ni tagit? Jag kommer att köra i ett Node 202-chassi, så orolig att Turbo-versionen kommer bli för varm med tanke på att den bara har en fläkt såvitt jag kan se på bilder.

Tack!

Permalänk
Medlem

@Geteex:

du jämför en referenskylare med ett kort med eftermarknadskylare

skulle valt turboversionen i ditt fall då den kylare kommer prestera bättre i ett litet chassi (node 202 som du nämner)

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@Geteex:

du jämför ett referenskort med ett kort med eftermarknadskylare

skulle valt turboversionen i ditt fall då den kylare kommer prestera bättre i ett litet chassi (node 202 som du nämner)

Instämmer

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Förresten, hittar inga bra tester på Turbo. Är det någon som gör det? Alltså typ temperatur/ljudnivåer framför allt.

Här är enda recensionen jag hittar, men på GTX 1080, och där har Turbo dålig temperatur och ljudnivå jämfört med Strix: http://www.geeks3d.com/20161205/asus-geforce-gtx-1080-turbo-r...

Skrivet av erieri02:

@Geteex:

du jämför ett referenskort med ett kort med eftermarknadskylare

skulle valt turboversionen i ditt fall då den kylare kommer prestera bättre i ett litet chassi (node 202 som du nämner)

Okej! Det låter ju fantastiskt. Får man fråga varför? Vill förstå så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem

Turbo har en fläkt som förmodligen låter mkt mer och är sämre på att skyffla undan värmen från själva kortet. Men den skyfflar ut varmluften ut från chassit vilket inte Strix gör. Strix skickar bara runt luften inuti chassit.

Jag vet inte hur luftflödet är i det där chassit men kan va värt att tänka på iaf.

Permalänk
Medlem

@Geteex:

turboversionen lever om lite mer om du hade haft ett vanligt chassi med luftflöde men i ett litet chassi skulle strix-kortet blivit varmare
så gissar att ljudnivån är marginell mellan dessa 2 kort i ett litet chassi som Node 202

en eftermarknadskylare presterar bäst i ett stort chassi (eller ''vanligt'' chassi) med bra luftflöde då eftermarknads kylaren i princip ''vispar runt luften'' medans en referenskylare suger in luften i fläkten och skjuter ut luften bakåt genom gallret där bildsskärmsanslutningarna sitter

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Referenskylare nej tack. Kommer låta som en helikopter där inne. Finns många kort där ute som kostar en bra bit under 5000 och som har samma typ av kylare som Strix OC. Jag körde på Palit Superjetstream GTX1080 som har en grym kylare och är helt knäpptyst även vid 50% fläkthastighet, vilket är max vad den behöver snurra för att ligga runt 60c vid full load. Vid idle är fläkten helt avstängd.

Jag skulle kört på tex Zotac GeForce GTX 1070 AMP! Edition
Finns på komplett för 4700 just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth:

läste du att kortet ska sitta i ett Node 202?
i små chassin är ref. kylare att föredra då de ger ett bättre luftflöde i chassit

visst referens lever om mer i vanliga chassin men absolut inte som helikopter
(vi som är mer insatt förstår nog din liknelse) men det är långt ifrån alla

men ref kylare är att föredra i små chassin

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Av erfarenhet skulle jag använda referenskort i ett Node 202 pga. 2-kammarsuppbyggnaden. Skaffa ett par slim-fläktar som insug under kortet så det får ordentligt med luft så blir allt bättre. Sen får du inte ens plats med ett Strix i ett Node 202.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Måste nämna. Asus Turbo är inget referenskort.
Det är en custom PCB med radialkylare. Dvs referenskylare och vattenblock för referenskort passar inte på Turbo.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hm blir lite förvirrad av inläggen i tråden. Det låter som att Turbo är att föredra över Strix, men att referenskylare (vad är det? Founders Edition?) är att föredra över Turbo?

PallitJetstream GTX 1070 kostar runt 6000kr och det vill jag inte betala.

Skrivet av Edge1:

Av erfarenhet skulle jag använda referenskort i ett Node 202 pga. 2-kammarsuppbyggnaden. Skaffa ett par slim-fläktar som insug under kortet så det får ordentligt med luft så blir allt bättre. Sen får du inte ens plats med ett Strix i ett Node 202.

Vad är slim-fläktar? Inet kommer bygga datorn, kan jag be dem göra det?

Strix är 298mm enligt https://www.asus.com/Graphics-Cards/ROG-STRIX-GTX1070-O8G-GAM...
Node 202 har 310mm enligt http://www.anandtech.com/show/10342/the-fractal-design-node-2...

Så då borde det vara lugnt?

Skrivet av DavidtheDoom:

Måste nämna. Asus Turbo är inget referenskort.
Det är en custom PCB med radialkylare. Dvs referenskylare och vattenblock för referenskort passar inte på Turbo.

Jag kommer inte sätta på vattenblock eller något!

Permalänk
Lego Master

@Geteex:
Diskussionen handlar främst om vilken typ av kylare som är att föredra. Många menar (med rätta) att i ett litet chassi är det viktigt att få ut värmen på ett effektivt sätt, och referenskylare (samt deras avarter) är anpassade för detta, men använder radialfläktar vilket oftast låter mer.

Den andra typen av kylare (fan vet vad det kallas) är normalt tystare, men blåser bara runt luften i chassit och då måste man därför ha bättre ventilation överlag för att inte få högre temperaturer internt.

Det är ju frågan vad du själv prioriterar; ljudnivå eller temperaturer. Det går ju såklart att ha rimliga temps i ett litet chassi med, även med annat än referenskylare, men då ställs som sagt mycket högre krav på genomtänkt luftflöde.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Geteex:
Diskussionen handlar främst om vilken typ av kylare som är att föredra. Många menar (med rätta) att i ett litet chassi är det viktigt att få ut värmen på ett effektivt sätt, och referenskylare (samt deras avarter) är anpassade för detta, men använder radialfläktar vilket oftast låter mer.

Den andra typen av kylare (fan vet vad det kallas) är normalt tystare, men blåser bara runt luften i chassit och då måste man därför ha bättre ventilation överlag för att inte få högre temperaturer internt.

Det är ju frågan vad du själv prioriterar; ljudnivå eller temperaturer. Det går ju såklart att ha rimliga temps i ett litet chassi med, även med annat än referenskylare, men då ställs som sagt mycket högre krav på genomtänkt luftflöde.

Okej. Tack så väldigt mkt för förklaringen!

Jag som är total-noob: jag vill inte att grafikkortet ska gå sönder pga temperaturer, men bryr mig mest om ljudnivån. Och jag har ingen aning hur jag gör ett genomtänkt luftflöde så därför jag låter Inet bygga den. Kan jag be dom göra något speciellt för att förbättra luftflödet? Eller tror ni att Turbo räcker för att få tillräckligt bra ljud/temps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Turbo har en fläkt som förmodligen låter mkt mer och är sämre på att skyffla undan värmen från själva kortet. Men den skyfflar ut varmluften ut från chassit vilket inte Strix gör. Strix skickar bara runt luften inuti chassit.

Jag vet inte hur luftflödet är i det där chassit men kan va värt att tänka på iaf.

Stämmer väl inte riktigt mitt ASUS 980TI Strix drar ut det mesta av luften bak

Till TS tänk på att STRIX modellerna har 0db fan alltså fläktarna är off vid temps under 60 eller 65 kommer ej ihåg vad det var men där omkring..
STRIX har oftast bättre komponenter med så mindre risk för spoltjut osv
Jag hade köpt STRIX iallafall

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Stämmer väl inte riktigt mitt ASUS 980TI Strix skyfflar ut varmluften bak iallafall

Till TS tänk på att STRIX modellerna har 0db fan alltså fläktarna är off vid temps under 60 eller 65 kommer ej ihåg vad det var men där omkring..
STRIX har oftast bättre komponenter med så mindre risk för spoltjut osv
Jag hade köpt STRIX iallafall

Okej tack!

Fan vad svårt det blev. Alla verkar tycka annorlunda. Synd att det inte finns några benchmarks att gå på! Jag har Strix nu (GTX 970 som jag ska sälja) och gillar det. Låter ju ingenting. Visserligen har jag en större låda nu, så kanske inte borde gå på anekdoter... men 1200kr dyrare känns svettigt om det egentligen inte spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geteex:

Okej tack!

Fan vad svårt det blev. Alla verkar tycka annorlunda. Synd att det inte finns några benchmarks att gå på! Jag har Strix nu (GTX 970 som jag ska sälja) och gillar det. Låter ju ingenting. Visserligen har jag en större låda nu, så kanske inte borde gå på anekdoter... men 1200kr dyrare känns svettigt om det egentligen inte spelar roll.

Har en kompis som har Turbo kortet och den låter som ett jetplan i jämnförelse med mitt..Han ångrar sig idag att han snålade och köpte det billigaste.Plus den har börjat liksom ticka vid högre hastigheter..Trodde han skämtade först men åkte över och lyssnade och det lät inge vidare.

Prestandan är ju lika men byggkvaliteten är överlägsen i STRIX kortet

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Geteex:

Okej. Tack så väldigt mkt för förklaringen!

Jag som är total-noob: jag vill inte att grafikkortet ska gå sönder pga temperaturer, men bryr mig mest om ljudnivån. Och jag har ingen aning hur jag gör ett genomtänkt luftflöde så därför jag låter Inet bygga den. Kan jag be dom göra något speciellt för att förbättra luftflödet? Eller tror ni att Turbo räcker för att få tillräckligt bra ljud/temps?

Jag hade ett GTX 670 med referenskylare innan mitt 970 STRIX, och det lät som ett goddamn jetplan när det blev lite varmt. Även om man har finslipat på designen så är ändå faktum att en radialkylare kommer låta mer.

Nu har jag ett relativt stort chassi med rejält tilltagen fläktbemanning, men i ett litet chassi kan du hjälpa till genom att se till att alla kablar är dragna ur vägen för den tänkta luftströmmen (ofta in fram och ut bak/upptill). Det gäller samtliga kablar: ström, SATA, fläkt osv. Hur Inet gör detta vet jag inte, då jag själv inte beställt färdigbyggd dator av dem. Maila och fråga?

Jag skulle hellre lagt lite tanke på luftflödet än köpt ett referenskort (eller liknande kylare) igen.

EDIT:
För att formulera mitt resonemang lite enklare:
Du kan lösa luftflödet genom en referenskylare enkelt, men då är du fast med jobbet att lösa ljudnivån på annat sätt.
Eller, så kan du lösa ljudnivån med en eftermarknadskylare (som STRIX) och lösa luftflödet på annat sätt.

I min erfarenhet är det enklare att lösa luftflöde sekundärt, än ljudnivå. Speciellt på en referenskylare som kommer skjuta en del av ljudet bakåt där du inte kan sätta dämpmattor för utblåset.

Sen gäller det ju att vara på det klara med att det finns inga perfekta lösningar. Du kommer att få kompromissa nånstans.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@SpeedRebirth:

läste du att kortet ska sitta i ett Node 202?
i små chassin är ref. kylare att föredra då de ger ett bättre luftflöde i chassit

visst referens lever om mer i vanliga chassin men absolut inte som helikopter
(vi som är mer insatt förstår nog din liknelse) men det är långt ifrån alla

men ref kylare är att föredra i små chassin

Jag kör själv ett Node 202 ihop med ett https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3793860 överklockat 250mhz just nu. Så det drar ju lite mer än standard och det har inga problem att hålla sig kylt. CHassit har ju även 2st 120mm fläktplatser rakt under grafikkortet så det är inte direkt brist på ventilation för GPU. GTX 1070 är ju inte energihungrigt det heller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Stämmer väl inte riktigt mitt ASUS 980TI Strix drar ut det mesta av luften bak

Till TS tänk på att STRIX modellerna har 0db fan alltså fläktarna är off vid temps under 60 eller 65 kommer ej ihåg vad det var men där omkring..
STRIX har oftast bättre komponenter med så mindre risk för spoltjut osv
Jag hade köpt STRIX iallafall

https://rog.asus.com/wp-content/uploads/2013/07/matrix-cooler.png

"Stämmer väl inte riktigt mitt ASUS 980TI Strix drar ut det mesta av luften bak"

Stämmer väl inte riktigt då bilden du själv länkat till beskriver hur 1/4 av värmen letar sig ut bakvägen? Det vill jag knappast kalla för "det mesta"

Jag tycker valet är riktigt enkelt. Det finns situationer där referenskylare lever upp till sitt syfte, TS fall är ett sådant. Nu när vi klarlagt att ASUS Turbo är ett Custom-kort med referenskylare så så får man alltså ett påkostat kretskort med en kylare som i sammanhanget är ett betydligt mer genomtänkt val, sett till burken kortet ska sitta i.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag kör själv ett Node 202 ihop med ett https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3793860 överklockat 250mhz just nu. Så det drar ju lite mer än standard och det har inga problem att hålla sig kylt. CHassit har ju även 2st 120mm fläktplatser rakt under grafikkortet så det är inte direkt brist på ventilation för GPU. GTX 1070 är ju inte energihungrigt det heller.

det finns tillfällen då eftermarknadskylare är bättre och tillfällen då referenskylare är bättre
och jag anser att i detta fall är ref. att föredra

visst kylning går att lösa men TS vill ha en motivering att lägga ut extra pengar för att rättfärdiga köpet av strix varianten istället för ref. kylare

hade han däremot behållit sitt 970 och köpt övrigt nytt hade det sparat honom en del cash'
då hade han kunna lagt in 2 extra fläktar i chassit för att förbättra kylningen

till TS @Geteex
du kan se denna video där Jay byggt i detta chassi och vad hans synpunkter är

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fortfarande extremt snurrigt.
Eftermarknadskylare - alla som inte är designade av GPU tillverkaren.
Referenskylaren kommer bara på referenskorten.

Turbo är en kylare från partnertillverkare med radialfläkt. Det är ingen Referenskylaren även om likheterna är stora.

Strix är en kylare från partnertillverkaren med axialfläkt.

Om man tittar på Gtx 560 ti så har referenskorten en kylare med axialfläkt.

Notera alltså att Referenskylaren och kylare med radialfläkt är inte samma sak.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/4980?l=eyJyZXNvdXJjZ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin