Ny kampanj mot svenska fildelare inleds – tusentals riskerar skadestånd

Permalänk

Folk borde börja skicka kärleksbrev till denna underbara byrå.

Hoppas dom drar åt helvete.

Dessvärre har jag använt vpn tjänster sedan Ipred..
Så mkt kommer dom inte åt. Det suger dock för de som inte gör det får man ett sådant brev och inte använt vpn är Det inte mkt finkan göra förutom att sätta på dig dumstruten ock betala. Fast efter det kommer du sannolikt köra vpn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"bland annat Lars von Triers filmbolag Zentropa" - Ah, då vet vi att de flesta som fildelar inte riskerar något problem med dessa schysters..

Sen kan vi hoppas att dessa går samma väg som "Spridningskollen" gjorde, och att de Svenska domstolarna inte agerar på vad man endast kan tro är tvivelaktigt så kallat "bevis".
Därefter så måste de antagligen bevisa utom tvivel att personen de anklagat är i faktum den som fildelat.
Dock kan man då fråga sig; Varför fildela sådana sketna filmer?

We gillar att fildela. We the folket of Sveden.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Folk borde börja skicka kärleksbrev till denna underbara byrå.

Hoppas dom drar åt helvete.

Dessvärre har jag använt VPN tjänster sedan Ipred..
Så mkt kommer dom inte åt. Det suger dock för de som inte gör det får man ett sådant brev och inte använt vpn är Det inte mkt finkan göra förutom att sätta på dig dumstruten ock betala. Fast efter det kommer du sannolikt köra vpn

Skickades från m.sweclockers.com

Kärleksbrev är ju gulligt..
Men faktum är att fast du använder VPN så kommer dom att hitta dig, för eller senare.

När jag läser ditt inlägg, så får jag en känsla att du kan lura dom, jag är så väldigt ledsen att skriva detta, men det kan du inte!!!!!

Dom kommer att hitta dig.
Du vet, dom är inte så dumma som man tror.....

Sen, spelar det ju stor roll "Vilken Pirat" du är

Hänger du på puplica trackers...
Hänger du på privata "kända"
Hänger du på privata "okända"

Sen finns det dom "som inte ens finns" typ scenen.........

Men sorgligt men sant, om femton år + tror jag vi alla är "fast"

Men tills dess, har vi Pirater hittat en lösning

Det företaget som fixar en globalpremiär, d v s att en premiär släpps överallt hemma , på bio etc samtidigt........... kommer att bli multimiljonär. Och det kommer att hända när alla bolag "skakat" hand....... Och när fan händer det ? Då är jag död o begraven

Ha det.....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Ja, tyvärr ligger inte bevisbördan automatiskt på den anklagande (kärande?), utan om de kan presentera ett tillräckligt rimligt argument, så faller bördan över på dig att bevisa din oskuld. Och att försöka bevisa att man inte laddat ner en viss film vid ett visst tillfälle kan presentera en del svårigheter.

Är det verkligen så det går till? För det argumentet i sådant fall håller inte eftersom man kan inte bevisa att något inte existerar..

Skrivet av Shudnawz:

Jag tycker snarare tvärtom. Det hon i stort sett säger är att Telia kommer lägga sig platt om det kommer ett domstolsbeslut, så mycket för att värna om integriteten i motvind.

Spridningskollen lades inte ner för att de stötte på motgångar i rätten, det var opinionen som var mot dem. Och "såvida de inte går via domstol", det har de redan gjort. Och är påväg att vinna första striden.

Alternativet är ju att bryta mot lagen.. Att Telia kräver domstolsbeslut plus ett nog stort brott är bara logiskt eftersom de inte kan slåss emot lagen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Kärleksbrev är ju gulligt..
Men faktum är att fast du använder VPN så kommer dom att hitta dig, för eller senare.

När jag läser ditt inlägg, så får jag en känsla att du kan lura dom, jag är så väldigt ledsen att skriva detta, men det kan du inte!!!!!

Dom kommer att hitta dig.

Ha det.....

det var det dummaste jag har läst idag

mitt ip är 46.227.67.161

var är jag?

Permalänk
Skrivet av makerspace:

det var det dummaste jag har läst idag

mitt ip är 46.227.67.161

var är jag?

Då du kör OVPN och deras klient så ser jag inga webRTC eller DNS läckor för ditt IP nummer, så blir såldels väldigt svårt att få fast dig utan social engineering eller liknande.

Med det sagt till alla de som INTE kör OVPN så är det mkt vanligt med webrtc och DNS Läckor vilka lindar in folk i en sorts falsk säkerhet då deras ip med enkla medel kan hittas. Skulle vara intressant om det gjorde något test på de 20 vanligaste vpn tjänsterna kan lova er att åtminstonde hälften skulle läcka, och i stort sett 100% av alla som inte har sin egen klient utan använder openvpn klienten, där är dns läckor mkt vanliga då extremt få personer lägger in VPN tjänsten DNS serverar manuellt med anslutningen och du kommer däför kör din ISPs DNS.
Kör du dessutom chrome eller annan webbläsare utan webRTC blocker plugin så kommer du också visa ditt riktiga IP.

Går att kolla här om du läckor ditt IP

https://ipleak.net/

Jag har visat denna sida för många av mina vännor och alla känner sig lika korkade när dom inser dom kört vpn i flera år men att det hela tiden har läckt deras riktiga IP (jag minns inte exakt hur länge webrtc har används nu, men det gick väl rykten för några år sedan att antipirat organisationer använder webrtc för att få reda på ditt ip, tror detta var åtminstonde 4 år sedan)

Permalänk
Medlem

Ang Njord Lawfirms kampanj i Norge, Norska konsumentverket anbefalld folk som mottagit kravbrev att ignorera det helt då brevets ordljud påminner om olaga hot.

Citat:

Forbrukerrådet: - Ikke svar, ikke betal

Forbrukerrådet er ikke nådige mot det som nå er i ferd med å skje.

- Dette fremstår som et rent trusselbrev, hvor man forsøker å skremme kundene til å betale, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

Saken kan ifølge Forbrukerrådet ikke sendes til inkasso, og de gir en klar anbefaling om å ikke engang gi lyd fra deg til selskapet

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/ikke-betal-krav-fra-...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Laddar folk fortfarande ner? Låter så 2012! Rätt åt er isåfall:) Och välkommen till framtiden!

Framtiden? Inlåsta i diverse pissiga drm lösningar där du behöver viss mjukvara, hårdvara och rätt landskod för att se det man vill? Ja stort steg framåt.. Verkligen trevligt..

Jag är beredd att betala för varje avsnitt jag ser och få en digital kopia av denna, sålänge inget annat än att vara olaglig kan tillgodose mina behov så kissar jag på alla mediabolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Framtiden? Inlåsta i diverse pissiga drm lösningar där du behöver viss mjukvara, hårdvara och rätt landskod för att se det man vill? Ja stort steg framåt.. Verkligen trevligt..

Jag är beredd att betala för varje avsnitt jag ser och få en digital kopia av denna, sålänge inget annat än att vara olaglig kan tillgodose mina behov så kissar jag på alla mediabolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller fullständigt med om att playtjänsterna borde bli bättre. Men det är faktiskt inte din mänskliga rättighet att kolla på just den där serien/filmen precis när det passar dig. Var glad åt att utvecklingen iaf går åt rätt håll, och respektera att nedladdning faktiskt är olagligt. Internet är svårkontrollerat och lagar är svåra att få till på en internationell plattform, men du inser nog att det bara var en tidsfråga. "The internet wants to be free" etc är bara löjligt.

Sen kan man ju diskutera hur bra detta initiativ med kravbrev är... borde finnas bättre sätt tycker jag!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

Ang Njord Lawfirms kampanj i Norge, Norska konsumentverket anbefalld folk som mottagit kravbrev att ignorera det helt då brevets ordljud påminner om olaga hot.
https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/ikke-betal-krav-fra-...

Med andra ord.. Njord Lawfirm luktar spridningskollen lång väg.

Skrivet av Iwar:

Laddar folk fortfarande ner? Låter så 2012! Rätt åt er isåfall:) Och välkommen till framtiden!

Marknaden backar. Den börjar mer och mer likna problemen som fanns med t.ex. VHS på 90-talet och DVD på början av 2000-talet där regionlåsningar leder till att vissa områden inte får samma service som ett annat område.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Framtiden? Inlåsta i diverse pissiga drm lösningar där du behöver viss mjukvara, hårdvara och rätt landskod för att se det man vill? Ja stort steg framåt.. Verkligen trevligt..

Jag är beredd att betala för varje avsnitt jag ser och få en digital kopia av denna, sålänge inget annat än att vara olaglig kan tillgodose mina behov så kissar jag på alla mediabolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag chrome har ju redan börjat med detta i och med V57 kommer inkludera DRM som ej går att stänga av då det i i och med v57 blir omöjligt att deaktivera plugins!
Det sägs även inkludera chromium.

http://www.tomshardware.com/news/chrome-57-permanently-enable...

http://www.ghacks.net/2017/01/29/google-removes-plugin-contro...

jag använder just nu https://github.com/Eloston/ungoogled-chromium som webbläsare men tror dom hittar någon lösning för detta, skulle känna mig väldigt maktlös om jag inte ens kunnde kontrollera mina plugins.

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Håller fullständigt med om att playtjänsterna borde bli bättre. Men det är faktiskt inte din mänskliga rättighet att kolla på just den där serien/filmen precis när det passar dig. Var glad åt att utvecklingen iaf går åt rätt håll, och respektera att nedladdning faktiskt är olagligt. Internet är svårkontrollerat och lagar är svåra att få till på en internationell plattform, men du inser nog att det bara var en tidsfråga. "The internet wants to be free" etc är bara löjligt.

Sen kan man ju diskutera hur bra detta initiativ med kravbrev är... borde finnas bättre sätt tycker jag!

Det är jurdidiskt omöjligt att göra det möjligt att göra allt matrial tillgängligt på laglig väg via streaming tjänster, kommer därför alltid finnas ett behov av olaglig fildelning i de fall där advokaterna inte kan komma överrens.

Sedan glöms gärna "gammal skåpmat" bort alltså saker som en gång i tiden var riktigt bra glöms bort, finns alltså mkt matrial som dessa stora jättar har i sina arkiv men inte bryr sig om att göra tillgängliga detta är ett stort problem om nu netflix med flera ska bli världens nya biblotek för matrial. Vad som är släppt på dvd överstiger i väldigt stor grad det som finns via netflix med mera.

Det finns så många juridiska problem med streaming tjänster, tex netflix dom har ju sina egna tjänster, och dom får därmed ensamrätt på dessa, vill vi ha en framtid där man måste premunera på 10 olika streamingtjänster för att få tillgång till allt matrial ?

Om folk nu gillar bit torrent hur kommer det sig att inte någon aktör erbjuder detta istället för streaming där skaparna får betalat per nedladdadning ?

jag tror om vi nu ska bestämma oss att stremaing tjänster är de nya mediabibloteken som ska representera mänsklighetens media biblotek då måste man göra detta möjligt juridiskt.. som det är nu handlar det mest om att man tjänar pengar på att förhandla till sig ensamrätt på en viss strömningstjänst, tex apple music dom vill ju gärna skriva avtal med artister och ger dom extra betalt om dom går med på att bara apple music kommer få distribuera musiken.

Jag tror inte det är bra att vi ska låta hela mänsklighetens media biblotek bara ligga i 4 media jättars händer, dvs netflix, spotify, apple och amazon. Största problemet är ju att dessa aktörer vill ta en stor del av kakan rent pengamässigt, det bästa hade ju varit om man lyckades ta fram tjänster som inte var vinstdrivande utan som hade i uppgift att förse mänskligheten med allt vi skapat genom tiderna ett komplett mediaarkiv helt enkelt där även skapare får betalt.

Permalänk
Medlem

industrins fokus borde ju vara att ge folk bättre alternativ än att ladda ner filmer/serier, netflix är inte i närheten av tillräckligt det saknar så mycket inte vill man sitta o betala för 4-5 film tjänster i månaden.........

gör en tjänst där alla series och filmer kommer ut gamla och nya ett helt jävla gigantiskt bibliotek av film och serier till ett vettigt pris då kommer mer folk att köra på det än att ladda ner men varför ska man anstränga sig när man kan försöka sig på sånt här skit och sen fråga sig varför folk laddar ner..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Laddar folk fortfarande ner? Låter så 2012! Rätt åt er isåfall:) Och välkommen till framtiden!

Många gånger det enda alternativet för att få tag på vissa saker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Immersion:

jag tror om vi nu ska bestämma oss att stremaing tjänster är de nya mediabibloteken som ska representera mänsklighetens media biblotek då måste man göra detta möjligt juridiskt.. som det är nu handlar det mest om att man tjänar pengar på att förhandla till sig ensamrätt på en viss strömningstjänst, tex apple music dom vill ju gärna skriva avtal med artister och ger dom extra betalt om dom går med på att bara apple music kommer få distribuera musiken.

Yes. Agreed!

Skrivet av Immersion:

Jag tror inte det är bra att vi ska låta hela mänsklighetens media biblotek bara ligga i 4 media jättars händer, dvs netflix, spotify, apple och amazon. Största problemet är ju att dessa aktörer vill ta en stor del av kakan rent pengamässigt, det bästa hade ju varit om man lyckades ta fram tjänster som inte var vinstdrivande utan som hade i uppgift att förse mänskligheten med allt vi skapat genom tiderna ett komplett mediaarkiv helt enkelt där även skapare får betalt.

Typ traditionella bibliotek. Tanken bakom bibliotek är inget mindre än fantastisk! De har till uppgift att förse samhället med precis det du efterfrågar. Av någon anledning har bibliotekens betydelse och inverkan i samhället hamnat lite i skymundan i den digitala boomen. Dessa borde kunna agera centrum även för nyare medier utan att det ska kosta skjortan för biblioteken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Agreed!

Typ traditionella bibliotek. Tanken bakom bibliotek är inget mindre än fantastisk! De har till uppgift att förse samhället med precis det du efterfrågar. Av någon anledning har bibliotekens betydelse och inverkan i samhället hamnat lite i skymundan i den digitala boomen. Dessa borde kunna agera centrum även för nyare medier utan att det ska kosta skjortan för biblioteken.

Många bibliotek har ju redan börjat hyra ut diverse elektroniska produkter så som e-böcker, digitala verk av musik och film. Vet att biblioteken i Umeå gör detta och i Piteå kommun likaså.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Många bibliotek har ju redan börjat hyra ut diverse elektroniska produkter så som e-böcker, digitala verk av musik och film. Vet att biblioteken i Umeå gör detta och i Piteå kommun likaså.

Japp, biblioteken ska vi värna om, nu har jag (o)turen att även ha tillgång till Legimus.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Suck^facepalm

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hade varit grymt om de gjort något liknande som radiokanaler har gjort i mååååånga år redan. Kör igång en fet torrentsite med någon form av STIM-lösning. Enkelt eller? 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte hur man juridiskt kan binda en IP till en människa. På vilket sätt är det rättssäkert egentligen. Man har ju inte en blekaste aning om vem som begår det så kallade brottet, bara vem som äger IP adressen.

Permalänk
Skrivet av Mnemozyne13:

Förstår fortfarande inte hur man juridiskt kan binda en IP till en människa. På vilket sätt är det rättssäkert egentligen. Man har ju inte en blekaste aning om vem som begår det så kallade brottet, bara vem som äger IP adressen.

det stämmer men i sverige har man valt att göra det, rent teoretisk kan man ju blivit hackad och någon annan utfört dådet via ens dator utan ens känndedom.

Men jag tror de få fall fildelare åker dit så har dom också gjort husransakan och beslagtagit ens dator.

Även om man inte är skyldig så måste ju detta vara den största kränkingen som man kan göra på en människa ens dator innehåller ju hela ens digitala liv.

Permalänk
Skrivet av theailer:

Hade varit grymt om de gjort något liknande som radiokanaler har gjort i mååååånga år redan. Kör igång en fet torrentsite med någon form av STIM-lösning. Enkelt eller? 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror också på någon sorts internationell stim lösning.
Problemet är att alla är redan fast i olika kontrakt som gör det svårt.
Men Känns bättre med stim dvs att man får ansöka om ersättning om man nu finner sina verk på en viss tjänst. Men ja lycka till att få till något sådant.. just sånna här frågor kommer extremt lågt på den politiska agendan... många vill ha kvar sina monopol..

Permalänk
Medlem

@Immersion: Jag har inga stora förhoppningar jag heller, men det gick ju tydligen med musik...

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Kärleksbrev är ju gulligt..
Men faktum är att fast du använder VPN så kommer dom att hitta dig, för eller senare.

När jag läser ditt inlägg, så får jag en känsla att du kan lura dom, jag är så väldigt ledsen att skriva detta, men det kan du inte!!!!!

Dom kommer att hitta dig.
Du vet, dom är inte så dumma som man tror.....

Sen, spelar det ju stor roll "Vilken Pirat" du är

Hänger du på puplica trackers...
Hänger du på privata "kända"
Hänger du på privata "okända"

Sen finns det dom "som inte ens finns" typ scenen.........

Men sorgligt men sant, om femton år + tror jag vi alla är "fast"

Men tills dess, har vi Pirater hittat en lösning

Det företaget som fixar en globalpremiär, d v s att en premiär släpps överallt hemma , på bio etc samtidigt........... kommer att bli multimiljonär. Och det kommer att hända när alla bolag "skakat" hand....... Och när fan händer det ? Då är jag död o begraven

Ha det.....

Om företag vill satsa pengar på att jaga alla som inte vill betala kommer de få hålla på. De kommer aldrig ta alla, precis som de inte lyckades få bort piratkopiering från kasett/CD de bara utvecklades

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Går att kolla här om du läckor ditt IP

https://ipleak.net/

...

Ska den visa en lokal ip?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Immersion:

Då du kör OVPN och deras klient så ser jag inga webRTC eller DNS läckor för ditt IP nummer, så blir såldels väldigt svårt att få fast dig utan social engineering eller liknande.

Med det sagt till alla de som INTE kör OVPN så är det mkt vanligt med webrtc och DNS Läckor vilka lindar in folk i en sorts falsk säkerhet då deras ip med enkla medel kan hittas. Skulle vara intressant om det gjorde något test på de 20 vanligaste vpn tjänsterna kan lova er att åtminstonde hälften skulle läcka, och i stort sett 100% av alla som inte har sin egen klient utan använder openvpn klienten, där är dns läckor mkt vanliga då extremt få personer lägger in VPN tjänsten DNS serverar manuellt med anslutningen och du kommer däför kör din ISPs DNS.
Kör du dessutom chrome eller annan webbläsare utan webRTC blocker plugin så kommer du också visa ditt riktiga IP.

Går att kolla här om du läckor ditt IP

https://ipleak.net/

Jag har visat denna sida för många av mina vännor och alla känner sig lika korkade när dom inser dom kört vpn i flera år men att det hela tiden har läckt deras riktiga IP (jag minns inte exakt hur länge webrtc har används nu, men det gick väl rykten för några år sedan att antipirat organisationer använder webrtc för att få reda på ditt ip, tror detta var åtminstonde 4 år sedan)

WebRTC är ett lika stort hot idag som då. Mitt svar inte bara riktat mot dig utan till alla som bemödar sig att läsa vad jag nu skriver. Skaffar man en bra VPN (Bra, som i att dom inte loggar vilken användare som har vilket IP vid given tidpunkt), så kan dom inte ge något till polisen eller målsägande vid en civilstämning / civilrätt. Du kan inte associeras med IP adressen, oavsett vad för betalningsform du använder. Det finns dock en riskzon om man betalar för tilläggstjänster som publikt IP, då den tjänsten måste knytas till ett konto och då försvinner den anonymiteten. Man kan dock ibland betala med Bitcoin, t.ex. hos ovpn.se

Däremot så kan man skjuta sig själv i foten om man använder en webbläsare med WebRTC utan att ta reda på hur man slår av detta, då WebRTC är en legitim funktion som kompromissar med integriteten när man använder VPN och visar ditt riktiga IP utåt trots du har VPN påslaget. Flash kan också läcka IP adresser rätt ordentligt, bortsett från prestanda och övriga säkerhetshål. Avinstallera skiten och skaffa ett plugin till webbläsaren som aktivt blockerar allt med flash och enbart tillåter HTML5.

Ska man vara lite dubbelt säker så ska man också använda en VPN med egen DNS server, så undviker man att ISP kan se vilka adress-uppslag som kommer in i anslutningsägarens namn. Javascript kan också läcka men är ett mindre problem då man måste ha någon form av skript på datorn för att det ska ske....tror jag. Jag ska inte svära dyrt och heligt då jag bara är amatör-paranoidiker. WebGL kan också användas för att komma åt IP, men som jag har förstått det så är det inte en läcka i sig utan någon måste aktivt ta sig in i datorn för att nyttja det. Jag rekommenderar att man slår av det i sin webbläsare.

Kakor kan användas för att sammanlänka ditt riktiga IP med VPN IP't. Har själv hänt mig, men slutade efter att jag installerade selfdestructing cookies. Rekommenderar det pluginet, samt https everywhere eller http nowhere likaså då det inte finns skäl för att surfa utan SSL. Chrome har väl för övrigt börja kräva SSL anslutningar och portat vanlig HTTP?

Jag är för det mesta alldeles laglydig. Däremot tror jag på personlig integritet där folk ska ge fan i vad jag gör online, och har en brandväggad VPN killswitch. Går VPN ner så kan jag inte ens surfa med webbläsaren, för att förhindra staten att snoka. Jössess vad folie-hattad man känner sig när man uttrycker sig på det viset.

1. VPN Som inget loggar.
2. Avaktivera WebRTC
3. Avinstallera Flash / Blockera / Bannlys skiten
4. Använd enbart Javascript på betrodda lagliga sidor.
5. Använd selfdestructing cookies som förstör kakor på känsliga sidor, för att förhindra att ditt riktiga IP loggas igenom länkning.
5. Brandväggsbaserad killswitch + program som låter dig välja gränssnitt att ansluta igenom.

Med detta sagt stödjer jag inte pirat aktiviteter eller uppmuntrar till sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

WebRTC är ett lika stort hot idag som då. Mitt svar inte bara riktat mot dig utan till alla som bemödar sig att läsa vad jag nu skriver. Skaffar man en bra VPN (Bra, som i att dom inte loggar vilken användare som har vilket IP vid given tidpunkt), så kan dom inte ge något till polisen eller målsägande vid en civilstämning / civilrätt. Däremot så kan man skjuta sig själv i foten om man använder en webbläsare med WebRTC utan att ta reda på hur man slår av detta, då WebRTC är en legitim funktion som kompromissar med integriteten när man använder VPN. Flash kan också läcka IP adresser rätt ordentligt. Ska man vara lite dubbelt säker så ska man också använda en VPN med egen DNS server, så undviker man att ISP kan se vilka adress-uppslag som kommer in i anslutningsägarens namn. Javascript kan också läcka, om jag inte missminner mig, men är ett mindre problem då man måste ha någon form av skript på datorn för att det ska ske....tror jag. WebGL kan också användas för att komma åt IP, men som jag har förstått det så är det inte en läcka i sig utan någon måste aktivt ta sig in i datorn för att nyttja det.

Jag är för det mesta alldeles laglydig. Däremot tror jag på personlig integritet där folk ska ge fan i vad jag gör online, och har en brandväggad VPN killswitch. Går VPN ner så kan jag inte ens surfa med webbläsaren, för att förhindra staten att snoka. Jössess vad folie-hattad man känner sig när man uttrycker sig på det viset.

1. VPN Som inget loggar.
2. Avaktivera WebRTC
3. Avinstallera Flash / Blockera / Bannlys skiten
4. Använd enbart Javascript på betrodda lagliga sidor.
5. Använd selfdestructing cookies som förstör kakor på känsliga sidor, för att förhindra att ditt riktiga IP loggas igenom länkning.
5. Brandväggsbaserad killswitch + program som låter dig välja gränssnitt att ansluta igenom.

Med detta sagt stödjer jag inte pirat aktiviteter eller uppmuntrar till sådant.

Egentligen ska man köra VPN-klient på en yttre router med OpenWRT istället. Sedan sätter du upp reglerna för routing så att trafik inte får routas från LAN -> WAN. På det sättet kan inte datorer/spelkonsoler/telefoner läcka din riktiga adress, eftersom de inte kan veta vad den är även om de lyckas ta sig in på din router genom sparat lösenord eller exploit.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Djhg2000:

Egentligen ska man köra VPN-klient på en yttre router med OpenWRT istället. Sedan sätter du upp reglerna för routing så att trafik inte får routas från LAN -> WAN. På det sättet kan inte datorer/spelkonsoler/telefoner läcka din riktiga adress, eftersom de inte kan veta vad den är även om de lyckas ta sig in på din router genom sparat lösenord eller exploit.

Helt korrekt. Har dock inte haft möjlighet att själv leka med OpenWRT eller flashbara routrar på grund av väldigt begränsad ekonomi, men det du säger stämmer fint plus så slipper man meka och confa varje enskild enhet. Beroende på hur hushållets nätverksaktivitet / bandbredd ser ut så kan det dock krävas rejäla doningar och bli lite dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

Helt korrekt. Har dock inte haft möjlighet att själv leka med OpenWRT eller flashbara routrar på grund av väldigt begränsad ekonomi, men det du säger stämmer fint plus så slipper man meka och confa varje enskild enhet. Beroende på hur hushållets nätverksaktivitet / bandbredd ser ut så kan det dock krävas rejäla doningar och bli lite dyrt.

Tja, plocka godtycklig relativt modern maskin med x86 och släng in OpenWRT så har du något som utan problem klarar 100 Mb/s med OpenVPN. Har provat att köra på halvgammal router med 600 MHz MIPS-processor och fick bara ut 10-20 Mb/s men efter att jag bytte till en riktigt billig barebone ligger load average på ca 0.1-0.2 vid 100 Mb/s och trafikkomprimering (effektivt ca 120-130 Mb/s innan komprimering). Det krävs egentligen inte så mycket av en modern x86 helt enkelt, antar att det finns mycket optimering med assembler och moderna instruktioner i OpenVPN för x86.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Så... Rent krasst kan jag fildela allt jag orkar och få tillgång till ALLT, får jag ett kravbrev på 3000kr betalar jag bara, och fortsätter fildela som vanligt. Sen kanske jag får ett nytt kravbrev, och betalar sedemera även detta osv osv... Helt okej system, betalar gärna 3000kr nån gång då och då och fildelar "lagligt".

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.