Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Kan få minst 950 megabit på speedtest med ER-X-SFP om det hjälper :^)

Ok, den är ju dock snabbare enligt specen iallafall. 880MHz dualcore. Så runt 800Mbit borde kanske vara rimligt iallafall då.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Ok, den är ju dock snabbare enligt specen iallafall. 880MHz dualcore. Så runt 800Mbit borde kanske vara rimligt iallafall då.

Hur är 800 snabbare än 950? o.o
950 megabit per sekund på EdgeRouter X och EdgeRouter X SFP är vad jag brukar läsa att folk får ut. Har själv båda två och brukar maxa på 900-950 megabit per sekund, men svårt för mig att säga om den kan gå högre än så eftersom min anslutning aldrig levererar högre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Hur är 800 snabbare än 950? o.o
950 megabit per sekund på EdgeRouter X och EdgeRouter X SFP är vad jag brukar läsa att folk får ut. Har själv båda två och brukar maxa på 900-950 megabit per sekund, men svårt för mig att säga om den kan gå högre än så eftersom min anslutning aldrig levererar högre än så.

Det jag menade var att din router är snabbare, en 880Mhz dualcore processor och med den får du ut 950Mbit typ.
En edgerouter poe har 500Mhz dualcore så då borde den rimligtvis klara runt 800Mbit iallafall.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

@depalma:
Alla EdgeRouter klarar fullfart WAN-LAN dvs. 1Gbit,även USG klarar detta.
Det finns en massa hårdvaru stöd som avlastar, så CPU farten är inte så viktig.
Sedan att det inte blir 1Gbit utan 950+ beror oftast på vad som sitter i del olika ändarna.

De jobbar rätt mycket på USG så man kan göra mer och mer via GUI på den.
Finns också samma CLI som på Edgerouter om man vill göra nåt som inte stöds av GUI.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@depalma:
Alla EdgeRouter klarar fullfart WAN-LAN dvs. 1Gbit,även USG klarar detta.
Det finns en massa hårdvaru stöd som avlastar, så CPU farten är inte så viktig.
Sedan att det inte blir 1Gbit utan 950+ beror oftast på vad som sitter i del olika ändarna.

De jobbar rätt mycket på USG så man kan göra mer och mer via GUI på den.
Finns också samma CLI som på Edgerouter om man vill göra nåt som inte stöds av GUI.

Ok, låter ju intressant.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Det jag menade var att din router är snabbare, en 880Mhz dualcore processor och med den får du ut 950Mbit typ.
En edgerouter poe har 500Mhz dualcore så då borde den rimligtvis klara runt 800Mbit iallafall.

Jaså, det var EdgeRouter PoE du menade, då blev det lite missförstånd Tyvärr har jag ingen och har inte direkt läst så mycket om den, så vet inte hur den levererar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Kan få minst 950 megabit på speedtest med ER-X-SFP om det hjälper :^)

Vad jag fått fram, när man slår på så man får ut 1Gbit. Så stängs funktioner av, kommer inte ihåg vika på rak arm, just det priotering av nätverkstrafiken bland annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Behöver en enkel trådad gigabitswitch. Kommer köra 1000mbit i hela nätet. Behöver egentligen bara 5 portar men tog med några med 8 portar också då det skiljde så lite i pris.

Är det någon av de här som är bättre än de andra? Några som är direkt sämre än de andra eller kan man ta den billigaste? Har fått för mig att Netgear och TP-Link gör bra grejer?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=254585,254586,1498225,2...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Behöver en enkel trådad gigabitswitch. Kommer köra 1000mbit i hela nätet. Behöver egentligen bara 5 portar men tog med några med 8 portar också då det skiljde så lite i pris.

Är det någon av de här som är bättre än de andra? Några som är direkt sämre än de andra eller kan man ta den billigaste? Har fått för mig att Netgear och TP-Link gör bra grejer?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=254585,254586,1498225,2...

Jag har kört föregångaren till Netgear gs108, en med 100 Mbps i snart 15 år utan problem. De är outslitliga!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Behöver en enkel trådad gigabitswitch. Kommer köra 1000mbit i hela nätet. Behöver egentligen bara 5 portar men tog med några med 8 portar också då det skiljde så lite i pris.

Är det någon av de här som är bättre än de andra? Några som är direkt sämre än de andra eller kan man ta den billigaste? Har fått för mig att Netgear och TP-Link gör bra grejer?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=254585,254586,1498225,2...

http://www.tomshardware.com/reviews/unmanaged-gigabit-etherne...

http://www.michaelstechtips.com/three-8-port-gigabit-unmanage...

Med tanke på den lilla prisskillnaden mot TP Link och mot 5-portars switchar så tycker jag att Netgear GS108v4 verkar vara ett vettigt val då den har livstids garanti och saknar de där kondensatorerna som brukar kunna gå sönder. Det är alltid bra att ha någon extra ledig port för rätt var det är behöver man koppla in något man tidigare inte tänkt på att man behöver, kanske en extra raspberry pi eller något sådant.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

http://www.tomshardware.com/reviews/unmanaged-gigabit-etherne...

http://www.michaelstechtips.com/three-8-port-gigabit-unmanage...

Med tanke på den lilla prisskillnaden mot TP Link och mot 5-portars switchar så tycker jag att Netgear GS108v4 verkar vara ett vettigt val då den har livstids garanti och saknar de där kondensatorerna som brukar kunna gå sönder. Det är alltid bra att ha någon extra ledig port för rätt var det är behöver man koppla in något man tidigare inte tänkt på att man behöver, kanske en extra raspberry pi eller något sådant.

Tack! Precis ett sådant inlägg jag hoppades på (jag antar att du menar GS108v3 då jag inte hittar någon v4) (GS105 verkar bara finnas i v2? Är den ett sämre val?)

Jag tolkar svaren som att Netgear generellt är bättre än TP-Link?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tack! Precis ett sådant inlägg jag hoppades på (jag antar att du menar GS108v3 då jag inte hittar någon v4) (GS105 verkar bara finnas i v2? Är den ett sämre val?)

Jag tolkar svaren som att Netgear generellt är bättre än TP-Link?

https://www.netgear.com/support/product/GS108v4?cid=wmt_netge...
Där står det GS108v4 så den finns säkert någonstans att köpa. Nu tror jag inte version 3 är dålig heller. Själv har jag en GS108Tv2 och den har funkat utan problem i många år så jag tror det inte är något större problem att köpa de äldre versionerna heller. Artikeln jag länkade till skrev att GS108v4 saknade kondensatorer (som GS108v2 hade) och att detta är bra för då kan dessa inte gå sönder. Å andra sidan så skyddar kondensatorer mot störningar så det kan ju finnas nackdelar också att de saknas (de vill kanske bara spara pengar).

Netgear Prosafe serien är riktade mot företag och är gjorda för att hålla länge. Men jag vet inte, kanhända TPLink också funkar bra och att de också har någon sådan serie. Hade prisskillnaden varit större så kunde man ju chansa på TP Link men i det här fallet känns det inte lönt.

För övrigt så var senaste switchen jag köpte en HP (med 24 portar) så jag är inte särskilt märkestrogen utan köper det som verkar mest prisvärt för tillfället.

Edit: Här finns GS108 v4
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/11503-n...

Permalänk
Medlem

Hej, vill få till ett bra stabilt wifi hemma i huset (2*100m2 60 tal). med diverse routrar genom åren har jag inte stabil täckning hela huset, kan tappa helt ibland på vissa delar. Med en budget på 2-3 tusen vad skall man köra på. (idag ADSL om 2 månader fiber 100mbit)

Ubiquiti AmpliFi HD AC1750 inkl 2 extenders:
https://www.inet.se/produkt/5405043/ubiquiti-amplifi-ac1750#m...

eller:
Ubiquiti AmpliFi HD AC1750 bara basenhet
https://www.inet.se/produkt/5405047/ubiquiti-amplifi-hd-ac175...

eller:
Edgerouter x: https://www.inet.se/produkt/5402738/ubiquiti-edgerouter-x#spe...
och 2st AP : https://www.inet.se/produkt/5402774/ubiquiti-unifi-ac1300-lon...

Elllr annat alternativ, vill ha det ENKELT, vill helst kunna prioritera ner vissa enheter på nätverket (iphoneh*lveten som totalt förstör ping ibland)

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem

@johanca
Om du kör på EdgeRouter X och två AP's, välj EdgeRouter X SFP istället så slipper du PoE injectors till accesspunkterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

@johanca
Om du kör på EdgeRouter X och två AP's, välj EdgeRouter X SFP istället så slipper du PoE injectors till accesspunkterna

Hej
SFP och PoE, kan någon snabbt förklara för mig vad det betyder..

Med sfp kan jag väl inte koppla in den med vanlig näteverkskabel? något extra jag behöver köpa till? nu har jag ju en nätverkstaget från adaptern i elefonjacket till routern.

PoE injectors? vad innebär detta för min installation...

För att klargöra, jag behöver väl inte dra nätverkskabel till alla accesspunkterna? bara till den jag sätter vid routern.. (fasen jag har ingen koll alls längre..)

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanca:

Hej
SFP och PoE, kan någon snabbt förklara för mig vad det betyder..

Med sfp kan jag väl inte koppla in den med vanlig näteverkskabel? något extra jag behöver köpa till? nu har jag ju en nätverkstaget från adaptern i elefonjacket till routern.

PoE injectors? vad innebär detta för min installation...

SFP (Small form-factor pluggable transceiver) är en port som man kan använda för både fiber och koppar kabel.
Används mest för fiber.
Det finns billiga SFP till RJ45 konverterare.
Men du behöver inte används SFP, vilken som helst av portarna kan sättas som WAN port i routern.

PoE (Power over Ethernet) strömmen skickas genom RJ45 kabeln så det behövs bara en sladd. Väldigt bra om man vill t.ex. vill sätta en Acess Punkt (AP) i taket eller på väggen.

Ubiquiti har en egen variant till deras billigare prylar som de kallar "Passive PoE". Sedan finns standard varianten: IEEE 802.3af
I t.ex. UniFi AP AC Lite följer det med PoE injector som är liten burk med ström sladd en RJ45 ingång och en utgång.
På utgången skickas samma signal som ingången + ström för att driva enheten.
Om man har en router/switch med PoE så slipper man lösa ström adaptrar.

Jo du behöver dra kabel till alla AP.
Om du vill slippa detta får du skaffa ett Mesh nätverk istället.
Ett sådant har oftast sämre prestanda eftersom bandbredd som skulle kunna användas till klienter går åt till att kommunicera mellan enheterna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

SFP (Small form-factor pluggable transceiver) är en port som man kan använda för både fiber och koppar kabel.
Används mest för fiber.
Det finns billiga SFP till RJ45 konverterare.
Men du behöver inte används SFP, vilken som helst av portarna kan sättas som WAN port i routern.

PoE (Power over Ethernet) strömmen skickas genom RJ45 kabeln så det behövs bara en sladd. Väldigt bra om man vill t.ex. vill sätta en Acess Punkt (AP) i taket eller på väggen.

Ubiquiti har en egen variant till deras billigare prylar som de kallar "Passive PoE". Sedan finns standard varianten: IEEE 802.3af
I t.ex. UniFi AP AC Lite följer det med PoE injector som är liten burk med ström sladd en RJ45 ingång och en utgång.
På utgången skickas samma signal som ingången + ström för att driva enheten.
Om man har en router/switch med PoE så slipper man lösa ström adaptrar.

Jo du behöver dra kabel till alla AP.
Om du vill slippa detta får du skaffa ett Mesh nätverk istället.
Ett sådant har oftast sämre prestanda eftersom bandbredd som skulle kunna användas till klienter går åt till att kommunicera mellan enheterna.

Hej, tack för ett mycket bra svar!

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem

Hej!

Om nån vill hjälpa mig att hitta en ny router (eller annan lösning) som levererar stabilt internet i min lägenhet vore jag mycket tacksam! Har läst på vad jag kan men får inte fram någon bra enskild lösning eller router som verkar perfekt för mig.

Bor i en trea (60kvm) med betongväggar i stort sett överallt. har Fiber (100/10) från ett uttag i ett av sovrummen, där min Asus RTAC51U sitter. Inget prestandamonster vad jag förstår, men tänkte att den skulle täcka bättre än vad den gör. När jag sitter i det sovrummet får jag fantastiskt stabilt internet, men när jag rör mig utåt i lägenheten tappar jag anslutning ibland och får en generellt ostabil uppkoppling. Har testat med extender som inte fungerade, och jag har testat ändra kanaler för båda banden osv. Bäst vore säkert att sätta routern mer centralt, men det har jag tyvärr inte möjlighet att göra.

Undrar så om en "maffigare" router kan ge bättre signal runt i lägenheten trots betongväggar, eller om jag bör felsöka fler orsaker innan jag shoppar loss.

tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grohlism:

Hej!

Om nån vill hjälpa mig att hitta en ny router (eller annan lösning) som levererar stabilt internet i min lägenhet vore jag mycket tacksam! Har läst på vad jag kan men får inte fram någon bra enskild lösning eller router som verkar perfekt för mig.

Bor i en trea (60kvm) med betongväggar i stort sett överallt. har Fiber (100/10) från ett uttag i ett av sovrummen, där min Asus RTAC51U sitter. Inget prestandamonster vad jag förstår, men tänkte att den skulle täcka bättre än vad den gör. När jag sitter i det sovrummet får jag fantastiskt stabilt internet, men när jag rör mig utåt i lägenheten tappar jag anslutning ibland och får en generellt ostabil uppkoppling. Har testat med extender som inte fungerade, och jag har testat ändra kanaler för båda banden osv. Bäst vore säkert att sätta routern mer centralt, men det har jag tyvärr inte möjlighet att göra.

Undrar så om en "maffigare" router kan ge bättre signal runt i lägenheten trots betongväggar, eller om jag bör felsöka fler orsaker innan jag shoppar loss.

tack på förhand.

Vet inte om du kan förbättra det så enkelt.

Väggar är wifi värsta fiende, speciellt massiva betongväggar.

En ap kan lösa det, det bästa är om du kan köra tråd till den i så fall. Finns säkert fler lösningar, men det är det jag kommer på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

En ap kan lösa det, det bästa är om du kan köra tråd till den i så fall. Finns säkert fler lösningar, men det är det jag kommer på.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag misstänkte det, men tänkte att en bättre router kanske ger bättre prestanda.
Kan man göra en ap genom homeplug? alltså koppla routern till en homeplug och köra från andra änden till en router inställd som accespoint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grohlism:

Jag misstänkte det, men tänkte att en bättre router kanske ger bättre prestanda.
Kan man göra en ap genom homeplug? alltså koppla routern till en homeplug och köra från andra änden till en router inställd som accespoint.

Funderade på det, borde gå. Prestanda är ju inte jätte bra, men borde ju fungera i alla fall.

Jo kan bli bättre med ny router, men det finns en gräns hur stark signalen får vara (därför jag tror inte du kan lösa problemet med ny router).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Funderade på det, borde gå. Prestanda är ju inte jätte bra, men borde ju fungera i alla fall.

Jo kan bli bättre med ny router, men det finns en gräns hur stark signalen får vara (därför jag tror inte du kan lösa problemet med ny router).

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, hur mycket prestanda tappar man? Läste att en extender typ halverar hastigheten på wifi, men en homeplug ska vara bättre och typ vara som att dra en kabel fast genom elnätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grohlism:

Okej, hur mycket prestanda tappar man? Läste att en extender typ halverar hastigheten på wifi, men en homeplug ska vara bättre och typ vara som att dra en kabel fast genom elnätet?

MM det gör den, homeplug får du runt 10Mbit (beroende på faser och produkten). Sen får du tänka på olika homeplug presterar olika, så kan bli att du får prova dig fram.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag har blivit satt på att leta reda på en ny router till mitt studentkorridorskök. Vi har ett 100/100 utag och det är inte mycket till väggar som blockerar. Problem jag tror vi har haft är att det är väldigt många enheter som är anslutna till wifi (vi är 15 personer i korridoren) så även det inte är särskilt tunga saker som utföras på detta wifi så är det många mobiltelefoner/tablets som är connected till det och då går det trådlösa nätverket ner, vi använder i dagsläget en Netgear RangeMax wpn824. Har någon något tips på en router som hade fungerat bättre för oss?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreel:

Hejsan, jag har blivit satt på att leta reda på en ny router till mitt studentkorridorskök. Vi har ett 100/100 utag och det är inte mycket till väggar som blockerar. Problem jag tror vi har haft är att det är väldigt många enheter som är anslutna till wifi (vi är 15 personer i korridoren) så även det inte är särskilt tunga saker som utföras på detta wifi så är det många mobiltelefoner/tablets som är connected till det och då går det trådlösa nätverket ner, vi använder i dagsläget en Netgear RangeMax wpn824. Har någon något tips på en router som hade fungerat bättre för oss?
Tack på förhand!

Behöver du verkligen en router och inte bara wifi?
En Ubiquiti accesspunkt borde duga. Och om du nu behöver det, en EdgeRouter innan accesspunkten

Permalänk
Medlem

Hej! Jag är på jakt efter en ny router då nuvarande ger klen signal till övervåningen på andra änden av huset samt att min Chromecast kan vara svår att ansluta då och då. Jag skulle vilja ha hyfsad signal både ute i trädgården och i rummet längst bort på övervåningen. Vi har betongväggar överallt i kåken.

Just nu har jag en Netgear WNR2200, som står några meter från fiberboxen. Jag kan inte ansluta både dator och router till fiberboxen med kabel, min ISP har pillat med den och stängt av massa portar... Så jag måste dra kabel till routern, då jag vill ha så bra anslutning som möjligt, men andra enheter nöjer jag mig med wifi.

Ett gäng telefoner, surfplattor, Chromecast och en laptop är de enheter som kommer använda sig av trådlösa nätverket.

Ritade lite i paint för att ge er en bild av hur det ser ut: http://i.imgur.com/j8af5zZ.png
Funderar på att placera routern över dörrkarmen där jag skrivit ett A, bra eller anus?

Vet inte om ni skulle rekommendera denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3214704 , men har extrapris på den via Media Markt Club, 1490:-

Eller denna, http://cdon.se/hemelektronik/asus-rt-ac87u-nordic-dual-band-w... som CDON kör kampanj på nu?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Like every man of sense and good feeling, I abominate work.

Permalänk
Medlem

@Mogashi:
Blir svårt med skorstenen.
Väldigt svårt att täcka ett helt hus med två våningar från en Wifi enhet.
Om den sedan den är placerad i ett hörn blir det nog omöjligt oavsett hur bra Wifi routern har.

Om du kan sätta routern mitt i huset kanske det kan gå men övervåning kan bli problematisk.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Tjena behöver lite hjälp då jag är helt lost när det gäller det här med routrar o internet

Har köpt en sommarstuga vid havet så behöver fixa en router som täcker så jag får wi-fi signal i hela huset på ca 130kvm och hela uteplatsen med gäststuga och ner till bryggan som är kanske 70 meter ifrån huset

Har kollat in den här tror ni den funkar eller har ni något bättre förslag? budget uppåt 4-5k behöver man en sån där extender eller räcker det med routern?
https://www.inet.se/produkt/5420048/asus-rt-ac5300-ac5300?utm...

det är ett äldre timmerhus så wifi signalen går väl igenom rätt bra?

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogashi:

Hej! Jag är på jakt efter en ny router då nuvarande ger klen signal till övervåningen på andra änden av huset samt att min Chromecast kan vara svår att ansluta då och då. Jag skulle vilja ha hyfsad signal både ute i trädgården och i rummet längst bort på övervåningen. Vi har betongväggar överallt i kåken.

Just nu har jag en Netgear WNR2200, som står några meter från fiberboxen. Jag kan inte ansluta både dator och router till fiberboxen med kabel, min ISP har pillat med den och stängt av massa portar... Så jag måste dra kabel till routern, då jag vill ha så bra anslutning som möjligt, men andra enheter nöjer jag mig med wifi.

Ett gäng telefoner, surfplattor, Chromecast och en laptop är de enheter som kommer använda sig av trådlösa nätverket.

Ritade lite i paint för att ge er en bild av hur det ser ut: http://i.imgur.com/j8af5zZ.png
Funderar på att placera routern över dörrkarmen där jag skrivit ett A, bra eller anus?

Vet inte om ni skulle rekommendera denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3214704 , men har extrapris på den via Media Markt Club, 1490:-

Eller denna, http://cdon.se/hemelektronik/asus-rt-ac87u-nordic-dual-band-w... som CDON kör kampanj på nu?

Tacksam för hjälp!

Framgår inte riktigt var du har datorn någonstans men om du ändå drar en kabel till datorn så kan du sätta en switch vid datorn och koppla in en acesspunkt där som hjälper till att täcka huset med wifi. Det kanske inte räcker med enbart en anslutningspunkt för wifi i huset.

Permalänk
Medlem

Har en 10x10m lägenhet och kommer ställa en router i ett hörn av lägenheten (där nätverksuttaget är). Vilken router av ASUS borde jag köpa? Har 100mbit, och ett 5GHz modem från ComHem. Vill kunna få 100/10 trådlöst i andra sidan av lägenheten.

Räcker en RT-N66U eller borde jag satsa på en tyngre variant?

Tänkte dra kabel först, men insåg att det är nice att kunna ha bra uppkoppling överallt för flickvännen som kör med bärbar.=)