Permalänk
Medlem

DSL lampan lyser men inget internet!?

Behöver verkligen hjälp, en tekniker kopplade in lina till mig igår, vdsl hel ledning 60Mbs via telejacket. Jag har DSL kontakt men inget internet. Inkommande trådar till telejacket är 4 st, blå, vit, lila och turkos. Det är bara turkos och lila som är inkopplade på de nedre stiften. Därifrån har jag en mellanpropp och sen en telekabel in i modemet som är en netgear ac1600. Jag har provat allt men inget fungerar. Tips? Är det fel i telestationen?

Permalänk
Medlem

Vad sa din ISP när du ringde deras support?

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Bästa stället att börja i detta fall, de har bra mycket större möjlighet att kunna felsöka din anslutning än någon här.

Sen är det helt normalt att det bara är två trådar anslutna till ett telefonjack, då telefoner inte använder mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad sa din ISP när du ringde deras support?

Dom skulle göra en felanmälan och skicka ut tekniker men om det visar sig att det är fel på min ända så åker jag på att betala kostnad på 2000. Kan dom verkligen ha klantat till det i telestation?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@m4gnify: Bästa stället att börja i detta fall, de har bra mycket större möjlighet att kunna felsöka din anslutning än någon här.

Sen är det helt normalt att det bara är två trådar anslutna till ett telefonjack, då telefoner inte använder mer än så.

Så jag kan låta blå och vit vara urkopplade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@shrugged: Precis. Att det finns fyra stift i ett telefonjack är att de två översta är till för att koppla in kabeln till nästa uttag (om man inte har ett Parallellkopplat system).

Du kan läsa mer om hur det fungerar på: http://www.lby.se/data/files/lby/guider/ovrigt/teleuttag.pdf