Permalänk
Medlem

Laptop för studier

Det börjar bli dags att köpa en ny laptop då min ASUS K53U är inne på sitt sista år (köpt -11). Jag har dock inte en susning om vad jag ska köpa då jag inte kan någonting om datorer, what so ever. Har ni några tips på bra laptops?

Jag söker en laptop som är passande för studier, d.v.s. att jag ska kunna skriva och surfa utan problem. Den ska vara snabb och ha gott om utrymme samt bra batteritid då jag vill att den ska klara en hel dag i skolan utan att behöva laddas. Jag har kikat på HP 15-BA016NO, men eftersom jag inte vet vad jag ska kolla på i specifikationen kan jag inte avgöra om den är bra och söker därför tips här.

Budget: 5000 kr

Permalänk
Medlem

Bara sett till att det är 41Wh batteritid och 15W CPU så skulle jag gissa på 3h-5h batteritid på sin höjd. Finns inte mycket kul i den prisklasen och jag har inget bättre tips

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@Thotis90: Någon billig HP ProBook skulle jag satsa på

Permalänk
Medlem

@Thotis90 Sökte på lite olika saker på prisjakt och hittade denna på inet.

Edit: Kanske ska lägga till länken också! 🤔 https://www.inet.se/produkt/1978347/acer-aspire-e5-575-i3-6gb...

- 1080p upplösning. (Bra att ha i word och excel)
- En SSD för OS och basprogram. 1 TB mekanisk hårddisk för bilder, filmer osv.
- bluetooth för trådlösa tillbehör
- duglig CPU med bra inbyggt grafikkort (för att vara en billig laptop)
- Batteri med 6 celler bör ge hyfsad batteritid (6-8 timmar är min uppskattning vid vanligt bruk och skärmen på duglig ljusstyrka) Står dock inget specifikt om exakt tid och inte tittat på några tester på den. EDIT: Såg nu att det står 4 celler på inet. Min uppskattning gäller dock fortfarande. Står 7 h på inet men det är nog bästa scenariot. Räkna med 4-5 om du surfar med wi-fi osv. 4-5 timmar räcker dock en hel skoldag förutsatt att du inte sitter vid datorn 100 % av tiden.

Nackdelar
- Storleken. 15,4 tum är skönt när man jobbar med den men inte det mest portabla. 14 tum är enligt mig rätt så optimalt. Dock inga problem att rymmas i en vanlig datorväska eller ryggsäck. (Ungefär stor som en perm)
- Byggkvalitén lär bli lidande och det är inte den tunnaste av datorer. Dock ser den rätt så bra ut på bilderna.
- skärmen lär inte vara den bästa, vilket är något man nästan alltid måste offra på datorer i de lägre prisklasserna.
-ingen DisplayPort. Den har dock HDMI som finns på nästan alla nya skärmar samt VGA för uråldriga saker. Du lär dock inte kunna plugga in en 4K-skärm och köra i 60 Hz utan 4K i 30 Hz lär vara max. Är dock inte hundra procent säker på detta (står inte vilken hdmi-version det är). Någon kanske vet mer. För vanliga datorskärmar fungerar hdmi oftast bra och alltid till TVn.

Det är nog mitt tips. Några andra tips är att undvika AMD-processorer på bärbara. Intels är mer effektiva så batteriet räcker längre. Det är nästan en allmän regel.

Hoppas du hittar någon du gillar!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av 997a:

@Thotis90: Någon billig HP ProBook skulle jag satsa på

Tack. Då kikar jag på det för att se vad jag hittar.