Permalänk
Medlem

Stock core voltage på i7 7700k?

Hej precis byggt ihop mitt nya system i sign.

Satte upp HW-monitor och körde x264 för att testa temps i load. Med min Be Quiet! Pure rock stack temp snabbt iväg till 85c, vilket känns lite högt för standardklock.

HW-monitor rapporterar vid detta tillfälle 1.35 i Vcore. Är det verkligen normalt? Vad jag sett i reviews på 7700k verkar standard Vcore ligga på runt 1.25?

Nu har jag allt inställt på auto i UEFI för tillfället, men hade tänkt börja klocka lite imorgon och då är det bra att veta vad standard Vcore bör vara. Håller på att läsa på lite då det var ett tag sedan jag klockade sist, och en hel del har ändrats.

Skulle även uppskattas om någon visste om en bra guide till hur överklockning funkar på Kabe Lake plattformen!

Tack

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Ska vara runt 1.24V, ja. Skumt, testa att dra ner och se om datorn fortfarande Ar stabil.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Ska vara runt 1.24V, ja. Skumt, testa att dra ner och se om datorn fortfarande Ar stabil.

Lekte lite snabbt i bios nu:
Satte voltage mode på adaptive, sen Vcore till 1.25. Gick upp till ca 1.3 under load, så lite bättre iaf. Stängde av LLC (Vad jag tolkar som avstängt iaf, mode 8 på mitt moderkort) och nu har jag Vcore på ca. 1.28 under load enligt HW. Känns fortfarande lustigt, sätter jag vcore på 1.25 och ingen LLC bör ju jag få Vdroop under load och hamna på under 1.25...

Körde stabilitetstest i 10 min nu, stabilt än så länge iaf, men får forsätta imorgon, börjar bli sent.

Grymt, visste inte att det fanns en guide här på forumet, tack!

EDIT: Testade nu att uppdatera bios till senaste (verision 1.3), och kör allt på defualt, vilket nu ger mellan 1.29 och 1.3 under load. Fortfarande högt, eller missar jag något och detta är fullt normalt?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD