mac mini G4 Classic enviorment hjälp

Permalänk
Avstängd

mac mini G4 Classic enviorment hjälp

Drog fram min gamla mac mini med OS 10.4 för lite retro-feeling, hittade en sida med massa gamla spel för mac men alla är för macOS9 eller äldre, så då behöver man classic enviorment. Efter att i timmar ha försökt boota olika macOS 9 isos så lyckades jag googla fram att mac mini inte kan boota os9, så det förklarar varför jag inte lyckats trots många försök med olika CD's och isos

"None of the Mac mini G4 models are capable of booting MacOS 9, but all can run MacOS 9 applications with the MacOS X "Classic Environment". As shipped, the "Classic Environment" was not pre-installed, but it was included with bundled CD-ROMs."

Behöver nu lite hjälp, vart kan jag hitta en såndär bundled CD? (borde vara abandonware som OS9?) eller finns det nåt annat sätt att installera classic på en mac mini med OS10.4 ?

Permalänk
Avstängd

Detta är närmaste jag lyckas komma genom att antingen starta classic med en OS9 iso mounted, eller kopiera en OS9 systemmapp till min home folder

Permalänk
Avstängd

Lyckades lösa det själv genom att använda systemmappen från ison "Mac OS 9.2.2 General Image" på macos9lives.com