Reklamation eller garantiärende

Permalänk
Medlem

Reklamation eller garantiärende

Hej !

Känns som att frågan ställts 1000 gånger tidigare men jag hittar tusan inget.

Min frus telefon gav precis upp. En G4 med det välkända Bootloop-problemet.
Dvs ett solklart fall av tillverkningsfel. Inga frågetecken där.
MEN!

Om jag nu åker till Netonnet och lämnar in den. Vad ska jag säga då? Är det ett garantiärende eller en reklamation?
Spelar det någon roll vad jag säger?

Telefonen är inte 1 år än, så garanti finns ju.

Tacksam för snabba svar då jag snart ska åka dit.

/RitPer

Permalänk
Medlem
Skrivet av RitPer:

Hej !

Känns som att frågan ställts 1000 gånger tidigare men jag hittar tusan inget.

Min frus telefon gav precis upp. En G4 med det välkända Bootloop-problemet.
Dvs ett solklart fall av tillverkningsfel. Inga frågetecken där.
MEN!

Om jag nu åker till Netonnet och lämnar in den. Vad ska jag säga då? Är det ett garantiärende eller en reklamation?
Spelar det någon roll vad jag säger?

Telefonen är inte 1 år än, så garanti finns ju.

Tacksam för snabba svar då jag snart ska åka dit.

/RitPer

Så länge produkten har garanti så lämnar du in den på garanti. Har garantin gått ut har man alltid tre års reklamationsrätt i Sverige och det är i detta fallet du reklamerar din vara.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll samt du behöver inte ens säga något utav dem. Bara gå in med kvitto i hand visa upp telefonen och säga den är sönder. Och då kommer du på rätt spår direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jag har haft min G4a inne en gång och min frus har varit inlämnad två gånger för samma problem. Har tagit det med TRE och alltid fått en fraktsedel och skickat in telefonerna.

Permalänk
Medlem

Om man är tveksam ska man alltid hävda garanti. Skulle garantin ge sämre villkor än reklammationsrätten enligt konsumentköplagen, gäller alltid det senare istället (detta enligt lag). Hävdar du reklammation före garanti är det inte säkert att butiken ger dig garantivillkoren även om de är bättre. Här finns det ingen lag som tvingar butiken att ge dig de bättre garantivillkoren om du inte själv påpekar detta.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Grymt tack för de snabba svaren! Då bör det inte vara några problem detta.

Skrivet av Peterboxy:

Jag har haft min G4a inne en gång och min frus har varit inlämnad två gånger för samma problem. Har tagit det med TRE och alltid fått en fraktsedel och skickat in telefonerna.

Har du gjort detta nyligen? Någon uppfattning om de fortfarande reparerar dessa eller skrotar?

Permalänk
Medlem

Man behöver inte hänvisa till vare sig garanti eller KKöpL. Man reklamerar (=meddelar säljaren att det finns ett fel som man anser att denne ansvarar för) helt enkelt varan. Sedan är det säljarens ansvar att se till att såväl avtalade rättigheter (garantivillkoren) som lagstadgade rättigheter (den s k "reklamationsrätten" i KKöpL) följs.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@RitPer: Oktober eller november var det senaste, då hade de bytt "main board" stod det när den kom tillbaka.

Permalänk
Medlem

@RitPer: Lämnade in min HTC One M9 för den hade hamnat i en bootloop, detta var till Mediamarkt dock. Telefonen var borta i två veckor och då hade den fått resa från norra till södra Sverige för reperation. Ta det på din garanti, de kommer bara byta mainboard på mobilen och så får man hålla tummarna det inte händer igen

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

@RitPer: Oktober eller november var det senaste, då hade de bytt "main board" stod det när den kom tillbaka.

Skrivet av SebKro:

@RitPer: Lämnade in min HTC One M9 för den hade hamnat i en bootloop, detta var till Mediamarkt dock. Telefonen var borta i två veckor och då hade den fått resa från norra till södra Sverige för reperation. Ta det på din garanti, de kommer bara byta mainboard på mobilen och så får man hålla tummarna det inte händer igen

Om man läser på Swedroids forum verkar det vara typ 50-50 om man får den utbytt eller pengar tillbaka.
Just nu hoppas jag lite på pengar tillbaka.

Dels för att man inte vill ha till baka en mobil som man vet kommer krascha inom en snar framtid igen.

Sen flyttade jag kretsarna från en vattenskadad Nexus 5 till en bootloopad nexus 5 som jag lyckades få liv i. Så den kör hon på nu och verkar nöjd. Så vi behöver kanske ingen ersättare.

Synd detta med G4'an och dess bootloop-problem. Det är i övrigt en helt outstandning telefon som jag lätt hade kunnat ha 3 -4 år.
Men peppar peppar, min egen kanske håller så länge.