Andra gången postnord "försökte lämna paket"...

Permalänk

Andra gången postnord "försökte lämna paket"...

Hejsan ville bara komma hit för att skriva om hur mycket jag avskyr postnord.

Förra året beställde jag en skärm från tyskland som skulle skickas med DHL och sedan postnord. Vid leveranstid var det en solig sommar dag och föräldrarna var ute i trädgården hela dagen och dörren till huset stod t.o.m. öppen nästan hela dagen. Även fast någon definitivt var hemma så stod det på postnord att det inte gick att lämna paketet för att ingen var hemma.... Okej tänka jag, detta kanske händer ibland och man kan förstå att det inte är så lätt att ta sig upp för den 10m långa och branta backen till huset. Jag hämtade skärmen på ica och så var jag nöjd.

Spola fram tills nu och jag har precis beställt ett chassi till min nya dator. Jag har återigen varit hemma hela dagen men får ändå en notis att paketet kunde inte lämnas för att ingen var hemma... suck. Det står att leveransen försökte göras kl 15:14 ungefär samma tid som jag var ute och skottade backen upp till huset. Aja hoppas att de kanske lyckas nästa gång men frågan är varför postnord hatar mitt hus ?..

Har ni haft liknande problem med postnord eller är det bara jag?

Permalänk
Medlem

@JohanKJIP: Ett välkänt fenomen, vill man ha hemleverans ska man inte välja posten. http://cornucopia.cornubot.se/2016/08/posten-medger-struntar-...

Permalänk
Medlem

Kanska välkänt problem att många budbärare är överbelastade till max. Så för att spara in tid så skiter man i att stanna vid ditt hus. Tom så de inte ens lastar paket i bilen för den är full.
Har varit med själv om det från UPS där jag var ute och skottade snö när budbilen körde rätt förbi.
Kollade statusen på paket och såg att de hade försökt lämna det till mig.

Bästa jag varit med om är att jag beställde nya backplates från EVGA som kom från Tyskland. Brevbärare hade varit där och satt lapparna i dörrspringar till våran entre ingång som ingen av oss i familjen använder utom när gäster kommer.
Så fick glatt åka tur och retur 16 Mil till utlämningsstället och hämtat paketet.
(Hade inte fått något sändingsnummer tyvärr annars hade jag märkt det mycket tidigare)

Så ja du är inte ensam.

Jobbar själv inom branchen och pratar med många olika budbolag chaufförer och de lastar bilarna max och då får inte allt plats men man ändå scannar in att paket finns i budbilen. Bara för att kunden ska se att något händer.

Permalänk
Medlem

Märkligt det där. Själv blev jag förvånad idag över att faktiskt få paket ifrån UPS hemkört. 3 trappor utan hiss med ett paket innehållandes bromsar till bilen på 6-10kg. Stackars budet tänkte jag

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det är därför jag aldrig beställer hemleverans. Nä tack, jag hämtar hellre själv hos ombudet då får jag paketet när jag vill!

Permalänk
Medlem

Händer exakt varje gång, skulle jag nog hellre säga.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

@FearKill: Det är synd att det ska vara på det viset. Får åka till ica imorgon antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

@JohanKJIP: Ett välkänt fenomen, vill man ha hemleverans ska man inte välja posten.

Visst är det så, men om man beställer något från utlandet så går det inte alltid att välja.
Företaget som man beställer ifrån har ofta ingen aning om vad fraktfirman som de anlitar i sitt land kan ha för paket-leverantör i Sverige. Det kan bli olika leverantörer i slutändan från samma fraktfirma i sändarlandet utan att det för konsumenten går att se vad som är skillnaden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Själv jobbar jag aktivt för att slippa hemleverans. Idag valde jag att hämta ut min vara på terminalen istället

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Inaktiv

Förstår dem inte, en enkel sak, som ett SMS eller ett samtal skulle bespara postnord tusentals onödiga körningar, dagligen.

Permalänk
Medlem

Har väl hänt då och då att man inte är hemma enligt PostNord, trots att man är det.
Den bästa händelsen för min del var dock när jag hörde att det rasslade till vid dörren, och en lapp stacks ner i brevinkastet. "Vi har försökt lämna paket till dig, men du var inte hemma". Postnissen hade inte ringt eller knackat på dörren, så hur skulle denne veta om jag var hemma eller inte? Borde öppnat dörren, men gjorde inte det av någon anledning. Gick och hämtade paketet på närliggande Ica några timmar senare istället.

Kanske borde öppnat dörren och sagt att jag var hemma trots allt, hade ju kunnat bli en kul upplevelse...

Permalänk
Medlem

Kan man inte kräva ersättning i form av förlorade inkomst PGA att dom gör som dom gör ? dom flesta tar väl ändå ledigt en hel dag för att ta emot sitt paket, och e det känt att dom satt det i system o erkänt det själva så gör dom medvetet så folk förlorar pengar.

blir ju ganska dyrt paket om man för stanna hemma 1 dag och ändå åka i vissa fall ganska långa sträckor för att hämta ?

Permalänk
Medlem

Lite oft men ändå nyfiken. Min mormor bor 6 mil från närmsta storstad (60k invånare) men hennes ica i byn med 1k invånare i mörkaste småland har ändå postutlämning.

Liksom ni som måste åka 8 mil för det inte finns mågot utlämningställe???

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Förstår dem inte, en enkel sak, som ett SMS eller ett samtal skulle bespara postnord tusentals onödiga körningar, dagligen.

De kör inga onödiga körningar eftersom de inte kör någon tur över huvud taget. Jag har fått hämta alla postnord-paket själv det senaste året. De har blivit totalt värdelösa. Det är väldigt synd för deras app är bra men utkörningen är bland det sämsta jag varit med om.
Bottenbetyg på det företaget. Bättring tack.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Överbelastning är det, låt säga att kalle klarar av att göra 25 utkörningar på en dag men trots att det är max antal utkörningar så får han 40 totalt, vad som görs då är att han markerar överskottet som "Kunde inte levereras"

Det hela är väldigt tråkigt och jag har varit med om detta själv, ex när jag köpte min nya stol så fick jag detta meddelande dag efter dag och efter en massa bokningar hit och dit körde en kille ut det.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Inaktiv

Detta är ju inte någonting unikt för posten, så gott som alla stora fraktfirmor fuskar med detta på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem

Problemet är att man man köper en tjänst som de inte kan leverera. Eftersom de är underleverantörer till den butik man handlar ifrån händer inget. Om IKEA skulle göra likadant med soffan du beställt är det nog sista soffan man köpt där eller krävt god kompensation.

Sedan är det ju inte det vanliga utlämningstället för sådana leveranser, det är paket-terminalen.

Permalänk
Avstängd

På min arbetsplats jobbar vi över om vi inte hinner med alla paket under ordinarie utdelningstid. Det händer väldigt väldigt sällan att paket blir försenade om det inte händer något unikt som att bilen går sönder, för har man mycket att göra - prioriteras mottagare som stänger tidigare så att alla paket levereras. Det är jobbigt och mödosamt att ta tillbaks försändelser till terminalen, för att inte nämna att skriva en notis istället, det tar minuter medans en leverans/påskrift sker på sekunder!

Jobbar inte på PostNord, men på ett större företag.

Har dock utan att vara partisk haft samma problem med UPS den enda gången jag beställt med hemleverans - dom klarade av att smyga in en lapp genom mitt brevinkast men inte plinga på dörrklockan - när jag var hemma & Tv'n var igång så dom hörde att någon var i lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Lite oft men ändå nyfiken. Min mormor bor 6 mil från närmsta storstad (60k invånare) men hennes ica i byn med 1k invånare i mörkaste småland har ändå postutlämning.

Liksom ni som måste åka 8 mil för det inte finns mågot utlämningställe???

Även byar med <500 invånare har postutlämning ibland. Så mjo har någon åtta mil till närmsta bor de nog fan långt in i skogen =D
Det lär ju vara till närmsta butik antar jag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Lite oft men ändå nyfiken. Min mormor bor 6 mil från närmsta storstad (60k invånare) men hennes ica i byn med 1k invånare i mörkaste småland har ändå postutlämning.

Liksom ni som måste åka 8 mil för det inte finns mågot utlämningställe???

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av BergEr:

Även byar med <500 invånare har postutlämning ibland. Så mjo har någon åtta mil till närmsta bor de nog fan långt in i skogen =D
Det lär ju vara till närmsta butik antar jag.

Han kanske menar postterminalen - dom brukar vara lite mer glest placerade

Permalänk

Jag brukar sätta jobbet som alternativ leveransadress. Företagsleveranserna brukar oftast funka bättre, I alla fall här. Men det kräver förstås ett tillåtande arbetsklimat.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Postnord är inte vad dem en gån var. Nu har de fått för sig att inte leverera post på tisdagar. Ja har under de senaste månaderna aldrig fåt något post på tisdag eller torsdag. Vanligtvis brukar jag få på måndagar, onsdagar och fredagar. Är det någon annan som kan bekärfta dessa udda datum?

Permalänk
Medlem

Har hänt nån gång för mig med... Men det som verkligen gjorde mig arg var när ett paket hade lämnats på min uteplats under vintern en snöig dag (27/11-16). Upptäckte paketet en hel månad efter leverans då det börjat töa. På postnords hemsida stod det att mottagaren tagit emot paketet. Fantastiskt bra skött

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Har många gånger varit hemma när postbudet kommit.
Allt ifrån budet stannar och lägger en lapp i lådan och kör igen till skåpbil som bara saktar in och tittar upp mot huset och fortsätter köra vidare.
Vid ett sånt tillfälle så hann jag ut och stoppa budet och fråga va tusen som pågick.
Svaret jag fick var att dem inte hade skyldighet att stanna om man inte stod ute och väntade på dem. Ringde direkt när jag kom in och frågade chefen för centralen där jag bodde och han verifierade att budet har ingen skyldighet mer än att köra upp till huset, alltså inte ringa, tuta eller gå ut och ringa på dörklockan/knacka, bara sitta där i några sekunder.

Jag beställer alltid paket så leverans infaller på ett kvällsskift så jag är alltid hemma men så gott som aldrig så har dom paketet med sig eller så hinner jag inte ut och fånga dem när dem glider förbi utan avsikt att stanna för leverans.

Nä postnord är något av det sämsta val man kan göra om man faktiskt vill ha hem varorna hela och i tid.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Märkligt det där. Själv blev jag förvånad idag över att faktiskt få paket ifrån UPS hemkört. 3 trappor utan hiss med ett paket innehållandes bromsar till bilen på 6-10kg. Stackars budet tänkte jag

Haha, ja, jag blev faktiskt också förvånad senaste gången jag inte hade några andra alternativ än UPS, och de faktiskt levererade. Förvisso gjorde budet ingen ansats av att kliva ur bilen, och var på väg att dra när jag gick ut och klippte honom, men han var i alla fall på adressen. Bara en sån sak

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

@JohanKJIP: Kan inte låta bli att skratta...beställde varor på en onsdag på jobbet för några veckor sen. Kryssade i för express leverans. På torsdag fick jag veta att paketet gått från Borås till Örebro och skulle levereras på fredagen. Inget paket på fredagen, stannade på jobbet extra för att ta emot paketet som var viktigt.Följande måndag så får jag veta via mejl att paketet gått från Borås till Örebro igen och skulle levereras på tisdag. På fredagen samma vecka kom paketet. En gång i tiden hette det Posten och dom hade kontor i varenda stad och stadsdel och det fungerade. Efter att Erik Olsson tog hand om posten så har det bara lutat utför.Jag säger som en kompis som älskar 50 talets kvalitet..." Det enda som blivit bättre är lim"

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Postnord verkar glömma att "leverera" och då skickar de tillbaka paketet till något lager istället för att köra det till utlämningsstället. De borde åt miståne skicka paketet till ICA eller liknande samma dag om de nu hävdar att mottagaren inte var hemma så kan mottagaren hämta paketet samma dag.

Permalänk
Medlem

Klaga där ni köpt varan , enda sättet att få bättring , om Posten förlorar tillräckligt många kunder så måste dom lösa sina problem , kan man hoppas i alla fall , och jo jag är en drabbad...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Postnord löser problem genom att höja priset...

Permalänk
Medlem

@RainesX: Det där var det sjukaste jag hört. Man förväntas alltså sitta beredd att sprinta ut på två sekunder när man ser bilen, om man inte har möjlighet att sitta vid brevlådan och vänta.