Problem att installera Windows 10 på nybyggd dator

Permalänk
Medlem

Problem att installera Windows 10 på nybyggd dator

Jag har precis byggt ihop en ny dator själv.
Jag köpte Windows 10 Home Svensk 64-bit OEM men det händer ingenting när jag bootar med skivan.

Har jag beställt fel? Ska jag inte ha OEM? Är det så illa så jag betalat 1000:- i onödan?

Jag har aldrig installerat Windows på en ny dator förut, bara installerat Windows efter formateringar.
Några tips på hur jag löser detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska egentligen inte ha OEM men det ska inte vara några problem att installera för den sakens skull. Det är inte så enkelt att du glömt koppla in DVD-läsaren?

Permalänk
Medlem

Nej, den är igång och den hittar dvd-läsaren i menyn.
Har valt så att den bootar med dvd-läsaren.

Det är inte så att man redan måste ha en Windows-version installerad och att detta bara är en skiva där man uppgraderar till Win10?

Vad har jag missat?

Permalänk
Medlem

Du kanske vill köra med skiva men har du testat att ladda ner en iso i stället och köra via usb?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Nu fick jag igång skivan. Verkade vara dvd-läsaren som inte ville läsa av skivan först.
Men nu till nästa problem. När jag ska börja installera Windows och ska skriva in produktnyckeln så
står det "Det gick inte att bekräfta produktnyckeln. Kontrollera installationsmediet."

Vad är det frågan om?
Jag har kollat noga så jag inte skriver in fel nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXz:

Nu fick jag igång skivan. Verkade vara dvd-läsaren som inte ville läsa av skivan först.
Men nu till nästa problem. När jag ska börja installera Windows och ska skriva in produktnyckeln så
står det "Det gick inte att bekräfta produktnyckeln. Kontrollera installationsmediet."

Vad är det frågan om?
Jag har kollat noga så jag inte skriver in fel nyckel.

Kan vara så att det krävs internet för att aktivera och installationen inte har en drivrutin till nätverkskortet. Skippa aktiveringen och skriv in nyckeln när windows är installerat helt. Det ska fungera.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Kan vara så att det krävs internet för att aktivera och installationen inte har en drivrutin till nätverkskortet. Skippa aktiveringen och skriv in nyckeln när windows är installerat helt. Det ska fungera.

Jag har iofs inte internet i den burken än.
Trodde det inte behövdes, men kan såklart testa.
Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Löste sig, visade sig att det var dvd-läsaren som var trasig och inte läste skivan som den skulle.
Köpte en ny på Webhallen för 199:- och då fick jag igång allt problemfritt.