Permalänk

Plex HTPC

Ska beställa från Inet tänkte jag, https://www.inet.se/kundvagn/visa/10247160/

Vad tror ni? Priset är inga problem, vill ha en HTPC som ska klara flera streams via PLEX. Vill fylla den med mina WD-red hårddiskar.

Sen när det blir aktuellt med en gamingdator kan jag köpa till grafikkort, alternativt köpa nytt chassi även då, men det blir inte aktuellt förrän om 2-3år.

Permalänk
Medlem

köp en server med dubbla e5-2670 och 100gb ecc minne för halva priset istället... den må leva om mer men känns som mer value

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Entusiast

Ja herrejävlar den lär klara "flera Plex-streams"
Spelar själv upp .mkv-filer i näst intill rå BluRay-kvalitet via Plex och det hanterar en gammal i7 2600-dator utan problem.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hur mycket ska den klara egentligen? Normalt är rekommendationen 2000 poäng på Passmark per 1080p stream men det är i extrem överkant, om du inte hostar för typ 10-20+ clienter så är det extremt ovanligt med mer än ett par streams samtidigt och kör du sedan direkt play på server och klienter som standard valet så sjunker detta kravet ännu mer.

Med den där kommer CPU troligen inte belastas märkbart någonsin om du som sagt inte hostar 10+ som alla av någon anledning måste transcoda allt.

Jag har en handfull klienter som kör på en A4-5300 APU med passmark på 4000 utan problem, de mesta streamas direkt utan transcoding och external subs körs oftast via overlay som drar relativt lite CPU.

EDIT:
Ryzen behöver väl även GPU om inte moderkortet klarar headless?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Är det en HTPC eller en server du pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är det en HTPC eller en server du pratar om?

Iom att han vill att den ska klara flera streams så är det troligen en media server han är ute efter

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Iom att han vill att den ska klara flera streams så är det troligen en media server han är ute efter

Jo, men han kanske vill att den ska vara både och?

I vilket fall som helst så kanske det vore bra med någon form av grafik så du kan koppla in en skärm för installation och så?

Just nu har du ingen fungerande skärmutgång öht.

Moderkortet har bara 4 SATA-platser och om det är tänkt som en server tycker jag det känns lite lågt.

Permalänk
Medlem

Känns spontant lite overkill för en mediaserver? Själv kör jag min Plex server med några gamla komponenter jag hittade i källaren typ, har aldrig kört mer än 3-4 strömmar men den klarar det galant iaf. "Servern" sitter undanstoppad i nätverksskåpet med endast el och nätverk inkopplat och förser då hela hushållet med media och funkar även som NAS. Med din budget borde du kanske kolla på "riktiga" servrar, http://www.mullet.se/ har färdiga lösningar. Sen kan du ju strömma till billigare enheter, typ RPi, Chromecast eller Apple TV.

Visa signatur

i7 4790K | MSI Z97 Gaming 5 | Corsiar 16GB DDR3 | MSI R7 370 Gaming 2G | Kingston SSD 120 GB, 4x1 TB HDD | Corsair 750 W PSU | W10 x64

Permalänk

Annat chassi?

Skrivet av Amaymon:

Känns spontant lite overkill för en mediaserver? Själv kör jag min Plex server med några gamla komponenter jag hittade i källaren typ, har aldrig kört mer än 3-4 strömmar men den klarar det galant iaf. "Servern" sitter undanstoppad i nätverksskåpet med endast el och nätverk inkopplat och förser då hela hushållet med media och funkar även som NAS. Med din budget borde du kanske kolla på "riktiga" servrar, http://www.mullet.se/ har färdiga lösningar. Sen kan du ju strömma till billigare enheter, typ RPi, Chromecast eller Apple TV.

Tanken är att det i framtiden ska bli en gaming dator. Jag har även kikat på ett chassi som är större, https://www.inet.se/produkt/6910012/fractal-design-define-r5-....

Men vilket moderkort ska man välja? Vill inte ha grafikkort än, och när jag väl skaffar det så blir det maxat. Tanken är att datorn ska stå bredvid min 4k tv, jag streamar via min shield just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kille här på marknad säljer 2011 CPU med moderkort och 32gb minne för en spotstyver av det du vill ge. Köp det!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@Robocop86: Okej, jag förstår vad du är ute efter men jag vill ändå rekommendera att du separerar din "Plex Media Server" och din HTPC. Du kan komma undan med en rätt billig ny torn server (alltså en dator som är anpassad för det här ändamålet) t.ex. denna för 6.495:- som du fyller med dina diskar och sedan lägger in ett (valfritt gratis) NAS operativ.
Eller så använder du en gammal dator om du har en stående någonstans. Sen skyfflar du undan den och låter den gå 24/7 (eller så mycket du vill att den ska gå), skulle du behöva ändra inställningar, lägga till filmer o.s.v. så ansluter du till servern via en hemsida och sköter den från en annan dator eller telefon/surfplatta.

Jag tycker detta funkar jättesmidigt, har det som ett "eget netflix" där jag t.ex. kan kolla på filmer/serier när jag pendlar. Detta skulle också funka om du gör som du tänkt men det är just biten med att du då skulle ha en högljudd HTPC bredvid din TV igång 24/7.

Skulle du göra detta har du ju fortfarande ca. 9.000:- att lägga på en HTPC/framtida gaming rig vilket du kommer rätt långt med.

Vad gäller moderkort om du kör på original idén så måste du ju anpassa antalet SATA-portar till antalet diskar du ska köra, och då är 4 portar i minsta laget för en HTPC/Media Server. Har för mig att Node 804 chassit har plats för 8 diskar och då tycker jag att du borde satsa på ett moderkort med minst 8 sata portar. Det kanske är svårt att hitta ett lämpligt mATX kort med många sata portar så du kanske måste gå upp till ATX, men det betyder ett större chassi och isåfall är Define R5 ett utmärkt val i min mening.

Visa signatur

i7 4790K | MSI Z97 Gaming 5 | Corsiar 16GB DDR3 | MSI R7 370 Gaming 2G | Kingston SSD 120 GB, 4x1 TB HDD | Corsair 750 W PSU | W10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocop86:

Vill inte ha grafikkort än

Du fixar att installera och fixa med datorn utan skärmutgång eller du har tänkt att använda ett gammalt grafikkort eller hur tänker du?

Permalänk

Japp

@Kilroy:

Jag kommer att ta det större chassit (R5 black edition) med ett ATX-moderkort med inbyggt grafikkort. Jag förstår era spartips och att det är enklare att göra på ett speciellt sätt, men jag gillar att ha ett snyggt chassi och nyare grejer, pris spelar ingen större roll, har 20k att spendera. Grafikkort kommer inköpas sen när rätt spel på VR dyker upp. Jag har 4st WD-Red på 8TB, ska förmodligen skaffa 4st till. Många filmer o serier redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocop86:

@Kilroy:

Jag kommer att ta det större chassit (R5 black edition) med ett ATX-moderkort med inbyggt grafikkort. Jag förstår era spartips och att det är enklare att göra på ett speciellt sätt, men jag gillar att ha ett snyggt chassi och nyare grejer, pris spelar ingen större roll, har 20k att spendera. Grafikkort kommer inköpas sen när rätt spel på VR dyker upp. Jag har 4st WD-Red på 8TB, ska förmodligen skaffa 4st till. Många filmer o serier redan.

Moderkorten du har pratat om har inget integrerat grafikkort utan kräver att processorn har integrerad grafik för att deras skärmutgångar ska fungera, men du har valt en processor utan integrerad grafik och därmed fungerar inte inte skärmutgångarna öht.

Så vitt jag vet så har dom inte lanserat något AM4-moderkort med dedikerad grafik.

Med SSD till operativsystem osv vill du kanske ha ett moderkort med fler än 8 SATA-portar, då är dessa de enda jag hittar:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4188879
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4188882

Kan ju köpa kontrollerkort senare om du hellre vill det.

Permalänk

Du kommer behöva ett grafikkort då denna generation ryzen inte har något GFX stöd i processorn. släpps inte förrns i nästa generation.

ska du köra SLI i framtiden när du bestämmer dig för att införskaffa grafik korten? då borde du satsa på ett annat moderkort. 350M chipset har inget stöd för SLI. Du måste kolla på X370 moderkort (dom har alla stöd för crossfire / SLI)