Digitaliseringsinitiativet.se Seriöst tjänst eller inte?

Permalänk
Medlem

Digitaliseringsinitiativet.se Seriöst tjänst eller inte?

Tja, skulle nyss göra ett utdrag från belastningsregistret för första gången och hade ingen aning om hur man gjorde. Så det första som kom fram på google var digitaliseringsinitiativet.se. Jag gick in där och det såg ut som en väldigt seriös sida och det stod hur allt gick till för att göra ett utdrag. Jag fyllde i personnr, e-post telnr och kortuppgifter för en avgift på 90kr.
Inte förän jag var klar märkte jag hur jävla lätt allt gick, för lätt. Jag fick inget sms eller e-post som försäkring att de har tagit emot min begäran heller.
Sen när jag kolla upp ser jag att man lätt kan skriva ut och fylla i ett papper från polisens hemsida och att man inte behöver använda den här tjänsten. Så jag tänkte avbryta min begäran men det finns inget konto att logga in på eller liknande.

Är det någon som vet nåt om digitaliseringsinitiativet.se?

Permalänk
Medlem

Deras hemsida är typ en vag kopia utav Skatteverkets eller nånting åt myndighetshållet... Bolaget ploppa upp under 2016 och dom tar betalt för nånting som är gratis(!?).

Tittar man lite på allabolag.se etc, så verkar det vara nå riktiga kotlettkammade typer som är styrande.

Klickar man på Kundtjänst eller Kontakta oss så, får man mer eller mindre en ganska blank sida framför sig med ett kontaktformulär.

Dom kan ju var "seriösa"... men är man intresserad utav att styra sin egen vardag så löser man ju de här tjänsterna, som dom erbjuder, alldeles själv. Utan någon extra kostnad till några mellanhänder.

Permalänk
Medlem

Huh, det är alltså en tjänst som egentligen agerar som en väldigt dyr skrivare?

Spännande!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Deras hemsida är typ en vag kopia utav Skatteverkets eller nånting åt myndighetshållet... Bolaget ploppa upp under 2016 och dom tar betalt för nånting som är gratis(!?).

Tittar man lite på allabolag.se etc, så verkar det vara nå riktiga kotlettkammade typer som är styrande.

Klickar man på Kundtjänst eller Kontakta oss så, får man mer eller mindre en ganska blank sida framför sig med ett kontaktformulär.

Dom kan ju var "seriösa"... men är man intresserad utav att styra sin egen vardag så löser man ju de här tjänsterna, som dom erbjuder, alldeles själv. Utan någon extra kostnad till några mellanhänder.

90 spänn är inget jag direkt bryr mig om, det var ett dumt misstag att inte kolla upp mer innan jag gjorde det bara... Bara rädd att jag ska behöva vakna upp till ett tömt konto.

Permalänk
Medlem

Man kan skicka efter belastningsutdrag med enkom falskt personnummer, huh.
Min gissning är att de använder uppgifterna till annan verksamhet, som att sälja nya iPhones på blocket eller liknande.
Förmodligen så påverkar det inte TS själv, nog får han sitt utdrag vilket som, och polisen vet hur sjön suger så blir möjligtvis inte ens något samtal. Skulle dock hålla koll på slantarna på kontot bara utifall att, TS. Passa på byta kort om du använt det.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Mindre kul om dom sänder ett originalliknande kuvert med något skräppapper inuti som
t.ex. din tänkta arbetsgivare öppnar och läser så är det ett A4 med en penisbild eller något.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Man kan skicka efter belastningsutdrag med enkom falskt personnummer, huh.
Min gissning är att de använder uppgifterna till annan verksamhet, som att sälja nya iPhones på blocket eller liknande.
Förmodligen så påverkar det inte TS själv, nog får han sitt utdrag vilket som, och polisen vet hur sjön suger så blir möjligtvis inte ens något samtal. Skulle dock hålla koll på slantarna på kontot bara utifall att, TS. Passa på byta kort om du använt det.

Fått någon info om detta? Jag använde mitt kort och har världens ångest nu. Är sidan legit eller inte?

Använde mobilt bankid och betalade mitt mitt kort för tjänsten.

Vet att jag hade kunnat gå ur själv gratis men visste inte det innan.

Det har dragits rätt peng i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Jag vet ingenting om sidan. Men jag skulle inte bli särskilt förvånad om dom har en del nöjda kunder.
På förstasidan ser jag en lista på tjänster dom förenklar, och att dom kallar sig fristående. Dessutom inkluderade dom "initiativet" i adressen.

På det stora hela känns det inte som att sidan utger sig för att vara något annat än den (möjligen) är.

Jag kan tänka mig att dom tjänar pengar på att helt enkelt hamna högt upp bland sökresultaten och göra något ganska enkelt ännu enklare.
Sedan kan det förstås vara någon form av bedrägeri ändå, men jag ser alternativ (även om jag själv aldrig skulle använda en sådan tjänst).
Återigen; jag har aldrig hört talas om sidan tidigare.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag vet ingenting om sidan. Men jag skulle inte bli särskilt förvånad om dom har en del nöjda kunder.
På förstasidan ser jag en lista på tjänster dom förenklar, och att dom kallar sig fristående. Dessutom inkluderade dom "initiativet" i adressen.

På det stora hela känns det inte som att sidan utger sig för att vara något annat än den (möjligen) är.

Jag kan tänka mig att dom tjänar pengar på att helt enkelt hamna högt upp bland sökresultaten och göra något ganska enkelt ännu enklare.
Sedan kan det förstås vara någon form av bedrägeri ändå, men jag ser alternativ (även om jag själv aldrig skulle använda en sådan tjänst).
Återigen; jag har aldrig hört talas om sidan tidigare.

Får väl se, är ju inte mer att man blir id kapad och totalrånad

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Får väl se, är ju inte mer att man blir id kapad och totalrånad

Låt oss hoppas att det inte är så, men återkom gärna med resultat.
Du kan ju förstås spärra ditt kort om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spierzy:

Tja, skulle nyss göra ett utdrag från belastningsregistret för första gången och hade ingen aning om hur man gjorde. Så det första som kom fram på google var digitaliseringsinitiativet.se. Jag gick in där och det såg ut som en väldigt seriös sida och det stod hur allt gick till för att göra ett utdrag. Jag fyllde i personnr, e-post telnr och kortuppgifter för en avgift på 90kr.
Inte förän jag var klar märkte jag hur jävla lätt allt gick, för lätt. Jag fick inget sms eller e-post som försäkring att de har tagit emot min begäran heller.
Sen när jag kolla upp ser jag att man lätt kan skriva ut och fylla i ett papper från polisens hemsida och att man inte behöver använda den här tjänsten. Så jag tänkte avbryta min begäran men det finns inget konto att logga in på eller liknande.

Är det någon som vet nåt om digitaliseringsinitiativet.se?

Låter udda, du får ju papper på polisstationen eller ett digitalt på deras hemsida.

Enda jag betala var frimärke och kuvert.

Permalänk

Detta kan omöjligt vara legit, av den enkla anledningen att för att få ett utdrag så måste du signera förfrågan personligen, alltså inte digitalt. Du skriver ut en PDF, signerar och sen skannar in eller postar den till polisen. Så om de gjort detta åt dig lär det vara rätt grov urkundsförfalskning..

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Detta kan omöjligt vara legit, av den enkla anledningen att för att få ett utdrag så måste du signera förfrågan personligen, alltså inte digitalt. Du skriver ut en PDF, signerar och sen skannar in eller postar den till polisen. Så om de gjort detta åt dig lär det vara rätt grov urkundsförfalskning..

Har du en källa på att det inte får vara digitalt? Själv har jag ingen aning.

Permalänk
Skrivet av Lathranir:

Detta kan omöjligt vara legit, av den enkla anledningen att för att få ett utdrag så måste du signera förfrågan personligen, alltså inte digitalt. Du skriver ut en PDF, signerar och sen skannar in eller postar den till polisen. Så om de gjort detta åt dig lär det vara rätt grov urkundsförfalskning..

Men om man signerar med Mobilt bankid online är det väl samma som att skriva på ett papper?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Vad hade ni tagit för åtgärder? Har ID kapningsskydd i min försäkring men ska jag spärra kortet och få ett nytt ifall?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/elektronisk-underskrift-kan-...

Det verkar som att jag får hem ett brev att skicka iväg själv, så förhoppningsvis betalade jag bara 120 onödiga kronor för något kyrkan kunde gjort gratis.

Står på deras sida: Hur fungerar uträde med bankid? : På Digitaliseringsinitaitivet strävar vi efter att göra det så enkelt som möjligt för dig. Med säkerhetsapplikationen BankID bekräftar du din identitet och ger oss tillåtelse att i ditt namn signera nödvändiga papper. Detta är en metod som i praktiken fungerar, trots att lagstiftning har halkat efter teknikutvecklingen. Om du saknar BankID eller önskar signera papperen själv ges alltid möjlighet att få papperen hemskickade.

Sen enligt artikeln går detta bra med vissa kyrkor, men andra vill fortfarande ha papper.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Har du en källa på att det inte får vara digitalt? Själv har jag ingen aning.

Stod på kyrkans hemsida såg jag nu..

Har faktiskt spärrat allt, kort, bankid osv. Blev supernojjig så lika bra då det tar max 5 dagar så har jag nya grejer. Har annat kort att använda så länge.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Stod på kyrkans hemsida såg jag nu..

Har faktiskt spärrat allt, kort, bankid osv. Blev supernojjig så lika bra då det tar max 5 dagar så har jag nya grejer. Har annat kort att använda så länge.

Exakt vad stod det?

Ja, det är ju ganska smidigt att byta oavsett.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Exakt vad stod det?

Ja, det är ju ganska smidigt att byta oavsett.

https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1516985

Frågan är om nu sidan är bluff, nu kan dom inte göra något va? Mitt bankid som kunde vara kapat är spärrat, på mitt konto är det reserverat 120kr men kortet jag använde är nu spärrat. Så dom borde inte kunna dra pengar någonstans?

Sen att lämna ut mitt personnr är väl skitsamma för det går ju hitta på två röda ändå.

Här är info om en annan sida som tog betalt för samma sak:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/de-tjanar-pengar-pa-kyrkout...

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Detta kan omöjligt vara legit, av den enkla anledningen att för att få ett utdrag så måste du signera förfrågan personligen, alltså inte digitalt. Du skriver ut en PDF, signerar och sen skannar in eller postar den till polisen. Så om de gjort detta åt dig lär det vara rätt grov urkundsförfalskning..

Det de gör är att de fyller i papprena åt en, skickar hem och sen får man signera och skicka in till polisen själv.

Citat:

Utdrag ur belastningsregistret

Behöver du ett utdrag från Polisens belastningsregister? Fyll i ditt personnummer och kontaktuppgifter så får du snabbt hem korrekt ifyllda handlingar för begäran om utdrag. Det enda du behöver göra är att signera och skicka in handlingarna i medföljande kuvert. Observera att handlingarna skickas till din folkbokföringsadress. Vår avgift är 90 kr.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Har du en källa på att det inte får vara digitalt? Själv har jag ingen aning.

Skrivet av SimpanDirr:

Men om man signerar med Mobilt bankid online är det väl samma som att skriva på ett papper?

Vet att det inte fungerar att begära utdrag med bankID, gjort det nyligen. Det är underskrift med penna på papper som gäller.

Skrivet av SimpanDirr:

Vad hade ni tagit för åtgärder? Har ID kapningsskydd i min försäkring men ska jag spärra kortet och få ett nytt ifall?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/elektronisk-underskrift-kan-...

Det verkar som att jag får hem ett brev att skicka iväg själv, så förhoppningsvis betalade jag bara 120 onödiga kronor för något kyrkan kunde gjort gratis.

Står på deras sida: Hur fungerar uträde med bankid? : På Digitaliseringsinitaitivet strävar vi efter att göra det så enkelt som möjligt för dig. Med säkerhetsapplikationen BankID bekräftar du din identitet och ger oss tillåtelse att i ditt namn signera nödvändiga papper. Detta är en metod som i praktiken fungerar, trots att lagstiftning har halkat efter teknikutvecklingen. Om du saknar BankID eller önskar signera papperen själv ges alltid möjlighet att få papperen hemskickade.

Sen enligt artikeln går detta bra med vissa kyrkor, men andra vill fortfarande ha papper.

Skrivet av moonblase:

Det de gör är att de fyller i papprena åt en, skickar hem och sen får man signera och skicka in till polisen själv.

Så kan det iofs vara, världens dyraste skrivare i så fall. Men verkar som att enligt citatet från sidan att de påstår sig ha rätt att signera papper åt dig iom att du signerat med bankID, detta är inte sant. De har inte rätt att signera ett papper i ditt namn bara för att du signerat något via BankID..

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Rekordmedlem

De kanske är seriösa i så mening att de utför jobbet men de är oseriösa i så mening att de tar betalt och servern är dessutom placerad i USA och det är inget bra tecken när det gäller myndighetsformalia för de uppgifterna ska helst aldrig lämna Sverige eller i värsta fall EU och att passera gränsen till USA innebär att USA/NSA har tillgång till dem, det är bara dumt att hjälpa deras avlyssningsorganisationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att deras styrelseordförande även är styrelseordförande i det lilla obskyra bolaget BabyBjörn AB så kan man nog utan större problem anta att det är 100% legit.

Permalänk
Skrivet av Vesh:

Med tanke på att deras styrelseordförande även är styrelseordförande i det lilla obskyra bolaget BabyBjörn AB så kan man nog utan större problem anta att det är 100% legit.

Verkar vara okey, dom svarade på mitt mail och makulerade ordern iaf idag. Men de påstår fortfarande att när jag signerade med bankid så fick dom fullmakt och kan skriva på mitt utträde i kyrkan åt mig, har alltid funherat innan tydligen.

Får se om mina 120kr ramlar in igen och jag har som sagt spärrat kortet och det bankid jag använde på sidan..

Tänkte också att om man är med i det företaget och endel andra så borde det inte vara en bluffsida.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Vet att det inte fungerar att begära utdrag med bankID, gjort det nyligen. Det är underskrift med penna på papper som gäller.

Så kan det iofs vara, världens dyraste skrivare i så fall. Men verkar som att enligt citatet från sidan att de påstår sig ha rätt att signera papper åt dig iom att du signerat med bankID, detta är inte sant. De har inte rätt att signera ett papper i ditt namn bara för att du signerat något via BankID..

jag kollade bara "utdrag från belastningsregistret" och tråden har blandats ihop så vissa pratar om detta och andra om utträde från svenska kyrkan

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Vet att det inte fungerar att begära utdrag med bankID, gjort det nyligen. Det är underskrift med penna på papper som gäller.

Så kan det iofs vara, världens dyraste skrivare i så fall. Men verkar som att enligt citatet från sidan att de påstår sig ha rätt att signera papper åt dig iom att du signerat med bankID, detta är inte sant. De har inte rätt att signera ett papper i ditt namn bara för att du signerat något via BankID..

det kan finnas flera förklaringar. antingen den legala, att de har rätten att "skriva på hand" som det kallas. det brukar iof bara andra myndighete, gode män och vårdfolk bruka få göra. men det kan ju kanske finnas fler möjligheter.

andra alternativet är att det finns något finstilt som avsljöjar att de bara tunnlar din begäran, och alltså är det inte dem direkt du har att göra med rent tekniskt.

Skrivet av mrqaffe:

De kanske är seriösa i så mening att de utför jobbet men de är oseriösa i så mening att de tar betalt och servern är dessutom placerad i USA och det är inget bra tecken när det gäller myndighetsformalia för de uppgifterna ska helst aldrig lämna Sverige eller i värsta fall EU och att passera gränsen till USA innebär att USA/NSA har tillgång till dem, det är bara dumt att hjälpa deras avlyssningsorganisationer.

ja det värsta som kan händ aär inte att du kontot blir tömt, utan att man hamnar på en amerikansk turistanläggning på Kuba för att IS har tömt det det.

skriv aldrig på nått med annat än aluminiumpenna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå ur svenska kyrkan precis och använde Digitaliseringsinitiativet hemsida för det. Det ska tydligen komma hem ett brev på posten som ska signas och skickas tillbaka. Det kostade 120kr som för alla andra. Även kyrkoavgiftning.se tar samma summa. Båda sidorna ligger i top på google och är annonserade.

En sida som är ren scam skulle väl ändå inte kunna ligga på top i googles söklista så pass länge?

Får väl se om jag åker på något men då vet jag vart man ska gå med slagträt iallafall

Visa signatur

- ekloeef i7 6700k, 2x EVGA Titan Black, 16GB Corsair Vengence DDR4

Permalänk
Mattecoach

@ekloeef: Varför använda du inte https://www.svenskakyrkan.se/uttrade_ur_svenska_kyrkan och skrev ut ett papper själv? Papper + kuvert + frimärke är billigare än 120 kr...