Stor brist på NES Classic (here we go again Nintendo...)

Permalänk
Medlem

Den retro recievern, kan man koppla den till sin dator och bara köpa en kontroll och på så sätt lira spelen på en emulator?
Eller den är bara till för att koppla till NES Classic för att få trådlösa kontroller?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Solaris: Jag insinuerar inte, om du läser vad personen som jag citerade skrev så ser du att det är så.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

När jag fingrade på ett examplar så var A och B knapparna lätt ovala, vilket förde tankarna till knapparna på en SNES handkontroller men knappast en NES kontroller. Knapparna på en O.G. NES kontroller ska vara platta så om det var ett måndagsex eller inte kan jag inte svara på men jag kan iallafall säga så pass mycket att min upplevelse inte var den "korrekta".

Efter att ha läst ditt meddelande så gick jag och klämde på både original från 80/90-talet och classic mini, kände då ingen större skillnad mer än att den nya till classic mini hade mer motstånd (troligen då för att den är ny och den andra har nött gammalt gummi).

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Efter att ha läst ditt meddelande så gick jag och klämde på både original från 80/90-talet och classic mini, kände då ingen större skillnad mer än att den nya till classic mini hade mer motstånd (troligen då för att den är ny och den andra har nött gammalt gummi).

Jag misstänker att det handlar mer om att det hade smygit in ett par knappar som var lätt ovala i produktionen. Kul för min kompis dock som har en NES Mini som är lite annorlunda jämnfört med alla andra.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag misstänker att det handlar mer om att det hade smygit in ett par knappar som var lätt ovala i produktionen. Kul för min kompis dock som har en NES Mini som är lite annorlunda jämnfört med alla andra.

Då skulle jag tippa att din vän inte har en originalkontroll, tog två bilder där jag jämför gamla mot nya:

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Då skulle jag tippa att din vän inte har en originalkontroll, tog två bilder där jag jämför gamla mot nya:

Den kom med i paketet så jag har svårt att tro att det skulle handla om något annat än en fnurr i produktionen.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

När jag fingrade på ett examplar så var A och B knapparna lätt ovala, vilket förde tankarna till knapparna på en SNES handkontroller men knappast en NES kontroller. Knapparna på en O.G. NES kontroller ska vara platta så om det var ett måndagsex eller inte kan jag inte svara på men jag kan iallafall säga så pass mycket att min upplevelse inte var den "korrekta".

Jag tror du menar konkav och inte oval. Men även gamla NES-kontrollens knappar var konkava. Om du menar att de är ovala på den nya så tror jag du har fel.

Citat:

Min upplevelse kan du läsa om ovan.

Det har inte hindrat Nintendo att direkt hyckla om piratkopering och sedan är jag avsikten att det är upp till var och en hurvida man vill emulera eller köpa spelkassetterna. Vad du gör på din fritid berör mig typ inte.

Nja, att ta ner en piratversion av ens egna programvara vet jag inte om jag skulle kalla för hyckleri.

Citat:

Du ska vara försiktig med att direkt insinuera utan att du har belägg för det, för man kan ju tolka det som att du piratkopierar, trots allt så har du byggt en dator och med ditt inlägg i åtanke så piratkopierar du. Det blir lätt problematiskt förstår du.

En dator kan användas för piratprogram och spel likväl som lagliga, en pi likaså förstås men eftersom du säger att det är ett alternativ till denna så tolkas det förstås som att du ska använda den för att emulera spel vilket inte är lagligt om du inte äger originalen.

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Den retro recievern, kan man koppla den till sin dator och bara köpa en kontroll och på så sätt lira spelen på en emulator?
Eller den är bara till för att koppla till NES Classic för att få trådlösa kontroller?

Det undrar jag, någon som vet svaret på detta?

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat några inlägg då tonen var otrevlig och därför hamnar under § 1.1.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Den retro recievern, kan man koppla den till sin dator och bara köpa en kontroll och på så sätt lira spelen på en emulator?
Eller den är bara till för att koppla till NES Classic för att få trådlösa kontroller?

Ja, den skall gå att koppla in i datorn (via microUSB). Har dock bara använt min i NES Mini.

Detta då det är helt onödigt om din dator, platta, PI eller telefon redan har inbyggd BT. Då är det bara att köra på den. Fungerar hur smidigt som helst. Har kört så länge med både NES och SNES-replika ifrån 8bitdo.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Lessnade tillslut på supermarioshoppen (varning!) som inte leverarade, stått i kö sedan JULI förra året. Har ej tid att jaga konsolen på toys'r'us / Ica hemma / ellos utan det blev en blocket för 1600 kr plus frakt med REK för 135 kr.
Har sån god lust att skicka en faktura till Nintendo / Bergsala på 935 kr för deras totala misslyckade lansering av denna produkt. Jag menar, hur svårt skall det vara att leverera en vara som det finns en ENORM efterfrågan hos kunderna för, det är en gåta för mig. Visst man kan ju spekulera om att de inte vill ta fokus från switch osv men va fan, pengar är väl pengar? Om Nintendo tycker att mini nes inte genererar tillräckligt med pengar, då skall ni få ett alldeles gratis tips från mig: HÖJ PRISET! Om produkten kostade 1400 kr så skulle fortfarande lika många vilja köpa den så ja.. Sammanfattningsvis är detta den sämsta lanseringen av Nintendo på väääldigt länge.. det som återstår för mig nu är att hitta en extra kontroll samt bra förlängningskablar. Någon som har några tips?? PS. Reagerade på att själva enheten var jäääävligt lätt alltså. Underbar känsla i spelet!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

Jag själv köpte bara en för att ha på hyllan aldrig att jag skulle spela på den.

Det Input lag som uppkommer är ju hemskt och då skall man inte tala om man använder trådlösa kontroller också typ 8bitdo.

Folk som kanske inte var med när begav sig kanske tror spelen skall vara så svåra men icke.

Tacka vet jag ett orginal moddat nintendo till rgb eller HDMI eller en analogue nt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiSNEYN:

Lessnade tillslut på supermarioshoppen (varning!) som inte leverarade, stått i kö sedan JULI förra året. Har ej tid att jaga konsolen på toys'r'us / Ica hemma / ellos utan det blev en blocket för 1600 kr plus frakt med REK för 135 kr.
Har sån god lust att skicka en faktura till Nintendo / Bergsala på 935 kr för deras totala misslyckade lansering av denna produkt. Jag menar, hur svårt skall det vara att leverera en vara som det finns en ENORM efterfrågan hos kunderna för, det är en gåta för mig. Visst man kan ju spekulera om att de inte vill ta fokus från switch osv men va fan, pengar är väl pengar? Om Nintendo tycker att mini nes inte genererar tillräckligt med pengar, då skall ni få ett alldeles gratis tips från mig: HÖJ PRISET! Om produkten kostade 1400 kr så skulle fortfarande lika många vilja köpa den så ja.. Sammanfattningsvis är detta den sämsta lanseringen av Nintendo på väääldigt länge.. det som återstår för mig nu är att hitta en extra kontroll samt bra förlängningskablar. Någon som har några tips?? PS. Reagerade på att själva enheten var jäääävligt lätt alltså. Underbar känsla i spelet!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Kan absolut förstå dig. Kände länge precis samma frustration. Till slut så fick jag tag på ett par av ren tur med tajming att läsa denna tråden i rätt ögonblick.

Har dock inte lyckats med att fått tag på några extrakontrollers. Fick köpa ett par extra NES Mini till, och har tillsvidare plockat kontrollerna ur de paketen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Jag själv köpte bara en för att ha på hyllan aldrig att jag skulle spela på den.

Det Input lag som uppkommer är ju hemskt och då skall man inte tala om man använder trådlösa kontroller också typ 8bitdo.

Folk som kanske inte var med när begav sig kanske tror spelen skall vara så svåra men icke.

Tacka vet jag ett orginal moddat nintendo till rgb eller HDMI eller en analogue nt istället.

Har du provat att koppla in NES Mini till din TV och testat?

Tips är att ställa din i spelläge eller game mode. Då stänger du av alla bildförbättringar som ofta ökar inputlag på bilden och HDMI-ingångarna. Detta har alltså inte främst med NES Mini att göra, men mest beroende på din TV och dess inställningar.

Har du testat BT-kontrollers ifrån 8bitdo?

Kör en som jag hämtade ut igår, och även om känslan inte är exakt lik i knapparna (speciellt styrkorset skiljer sig lite ifrån original Nintendo), så tycker jag att kontrollen fungerar lika bra som alla andra BT-kontrollers.

Tips: Vill du så kan du även köra med Nintendos original trådlösa Pro-kontrollers om du inte gillar 8bitdos (jag tycker de är grymt fina).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har du provat att koppla in NES Mini till din TV och testat?

Tips är att ställa din i spelläge eller game mode. Då stänger du av alla bildförbättringar som ofta ökar inputlag på bilden och HDMI-ingångarna. Detta har alltså inte främst med NES Mini att göra, men mest beroende på din TV och dess inställningar.

Har du testat BT-kontrollers ifrån 8bitdo?

Kör en som jag hämtade ut igår, och även om känslan inte är exakt lik i knapparna (speciellt styrkorset skiljer sig lite ifrån original Nintendo), så tycker jag att kontrollen fungerar lika bra som alla andra BT-kontrollers.

Tips: Vill du så kan du även köra med Nintendos original trådlösa Pro-kontrollers om du inte gillar 8bitdos (jag tycker de är grymt fina).

Klart jag har, och det är emulationen i sig som ger input lag sen kan du plussa på tvn och använder du trådlösa blutooth kontrollers ökar de på en del till.

8bitdo snes30 kontroll är okej men nes30 har en usel dpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag gillar att du försöker liksom klämma in något om piratkopering där, fast det faller rätt platt.

Nej. Och givetvis är det inte alls jämförbart med ett system där man stjäl programvaran.
Givetvis tar Nintendo betalt för spelen också.
Skulle de tillåta köp av säg ett tiopack spel på Steam så skulle de kosta vad? €20 / st? I.s.f. är du uppe i €60 bara för spelen där utan någon hårdvara överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Klart jag har, och det är emulationen i sig som ger input lag sen kan du plussa på tvn och använder du trådlösa blutooth kontrollers ökar de på en del till.

8bitdo snes30 kontroll är okej men nes30 har en usel dpad.

Jag har iofs. inte haft problemet med att styrkorset ger fel kommandon (upp när man går till vänster), men däremot så håller jag med att den inte är lika bra som på original Nintendo NES/Mini, eller ens på 8bitdos SNES-kopia som du påpekat.

Funderar faktiskt på att lämna tillbaka senaste exemplaret. Problemet är att den trådlösa BT-mottagaren inte går att köpa lös än (står på kö för det).

Sedan så tycker jag att Nintendo lyckats ganska väl med emulationen. Ligger ungefär på samma nivå som de jag använt innan (fceux, etc). Dvs. helt godkänt och inget som jag tycker fördärvar spelupplevelsen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Jag har iofs. inte haft problemet med att styrkorset ger fel kommandon (upp när man går till vänster), men däremot så håller jag med att den inte är lika bra som på original Nintendo NES/Mini, eller ens på 8bitdos SNES-kopia som du påpekat.

Funderar faktiskt på att lämna tillbaka senaste exemplaret. Problemet är att den trådlösa BT-mottagaren inte går att köpa lös än (står på kö för det).

Sedan så tycker jag att Nintendo lyckats ganska väl med emulationen. Ligger ungefär på samma nivå som de jag använt innan (fceux, etc). Dvs. helt godkänt och inget som jag tycker fördärvar spelupplevelsen.

Det är bevisat att emulationen är halv-okej och att det betydande "lagg" från Nintendo Mini oavsett vad din subjektiva upplevelse är. Bara googla på youtube så blir det uppenbart. Gör den ospelbar för mig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är bevisat att emulationen är halv-okej och att det betydande "lagg" från Nintendo Mini oavsett vad din subjektiva upplevelse är. Bara googla på youtube så blir det uppenbart. Gör den ospelbar för mig.

De flesta som klagar på lagg har antingen en TV med dålig hastighet och/eller så kör de i 4:3 som skapar lagg på grund av den extra bildbehandlingen. Pixel Perfect på en snabb skärm så är lagg inte märkbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De flesta som klagar på lagg har antingen en TV med dålig hastighet och/eller så kör de i 4:3 som skapar lagg på grund av den extra bildbehandlingen. Pixel Perfect på en snabb skärm så är lagg inte märkbart.

Är din subjektiva åsikt ja.

Har du en riktig konsol med tex hdmi ut kan du ha en långsam tv och fortfarande ligga under en nes classic i input lag.

Tror inte de flesta har gaming monitorer som tv heller de flesta snabba tvs ligger väl på 30ms i tester.

Sen ser det ju inte riktigt ut med pixel perfect heller långsmala gubbar nej tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om någon har vägarna förbi Dubai så finns både NES mini och Famicom mini på Virgin megastore i Mall of Emirates.
Köpte båda, bara för att...

Visa signatur

The allmighty latsmurf!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De flesta som klagar på lagg har antingen en TV med dålig hastighet och/eller så kör de i 4:3 som skapar lagg på grund av den extra bildbehandlingen. Pixel Perfect på en snabb skärm så är lagg inte märkbart.

En annan cool sak är att med hakchi2 så kan man inte bara ladda upp nya spel, men även ladda upp nya emulatorer.

Gör NES Mini till en mycket roligare och mer mångsidig/långsiktig box att använda även när man tröttnat på den medföljande NES-emuleringen och spelen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av latsmurf:

Om någon har vägarna förbi Dubai så finns både NES mini och Famicom mini på Virgin megastore i Mall of Emirates.
Köpte båda, bara för att...

https://i.imgur.com/NWk9heV.jpg

Grymt - grattis!

Däremot så hur var det på kontrollerfronten, med just extra originalkontrollers (ser inga på bilden)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Tror inte de flesta har gaming monitorer som tv heller de flesta snabba tvs ligger väl på 30ms i tester.

Så är det naturligtvis.

Skall du vara väldigt kräsen får du koppla upp till en gammaldags CRT-skärm.

Dock inget för mig. Gillar retro, men inte *så* retro!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Grymt - grattis!

Däremot så hur var det på kontrollerfronten, med just extra originalkontrollers (ser inga på bilden)?

De hade inga extra originakontrollers, köpte kinakontrollern som syns på bilden och den är väl ok, men visst, den känns inte som originalkontrollen som medföljde basenheten. Famicomkontrollerna är en egen historia, yttepyttesmå, men absolut spelbara

Visa signatur

The allmighty latsmurf!!!

Permalänk
Medlem

Denna brist av denna konsol speglar verkligen inte på Tradera. Kan inte heller förstå att auktionerna når upp till de priser som de gör. Är ju bara att välja och vraka för köparna.
Det är totalt 62 Nes mini classic konsoler ute på tradera. 62!
Kollade för någon dag sedan och då var det uppe i över 70.

Sen som vi märkt här så går det att få tag från utlandet kring 1000-lappen.

Nå, hoppas min andra konsol kommer från Dustin någon gång. (ja jag har redan en, men vill ha en i oöppnad med mitt kompletta NES Action Set).

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Så är det naturligtvis.

Skall du vara väldigt kräsen får du koppla upp till en gammaldags CRT-skärm.

Dock inget för mig. Gillar retro, men inte *så* retro!

I mitt spel / biorum har jag nes rgb scart till crt tv, men i vardagsrummet kör jag med platt tv och hdmi .

Några vettiga recensioner vet inte om de har varit länkade till innan.

https://youtu.be/IQzQxRgsFMY

https://youtu.be/Lxek9ZD3Njw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Denna brist av denna konsol speglar verkligen inte på Tradera. Kan inte heller förstå att auktionerna når upp till de priser som de gör. Är ju bara att välja och vraka för köparna.
Det är totalt 62 Nes mini classic konsoler ute på tradera. 62!
Kollade för någon dag sedan och då var det uppe i över 70.

Sen som vi märkt här så går det att få tag från utlandet kring 1000-lappen.

Nå, hoppas min andra konsol kommer från Dustin någon gång. (ja jag har redan en, men vill ha en i oöppnad med mitt kompletta NES Action Set).

Tjaaa, hur menar du speglas inte på Tradera? Traderas priser reflekterar ju verkligheten så de speglar ju precis bristen av denna konsol.

Från wiki: "Priset (P) på en produkt (Q) bestäms av jämvikten mellan utbudet (S) och efterfrågan (D). Jämvikt uppstår där priset per producerad enhet (utbudet) möter konsumentens betalningsvilja (efterfrågan) vid varje givet pris." (Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Utbud_och_efterfr%C3%A5gan).

Dvs. om konsumenten är villig att betala 1500/enhet så kommer auktionerna landa därefter. Sen förstår jag inte riktigt "välja och vraka" för köparna, 70 enheter är väl inte särskilt mycket med tanke på efterfrågan? Det är ju som att säga att priset på bilar borde ligga runt 1000-lappen för att det är sånt sjukt utbud av bilar på Blocket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baron:

Tjaaa, hur menar du speglas inte på Tradera? Traderas priser reflekterar ju verkligheten så de speglar ju precis bristen av denna konsol.

Från wiki: "Priset (P) på en produkt (Q) bestäms av jämvikten mellan utbudet (S) och efterfrågan (D). Jämvikt uppstår där priset per producerad enhet (utbudet) möter konsumentens betalningsvilja (efterfrågan) vid varje givet pris." (Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Utbud_och_efterfr%C3%A5gan).

Dvs. om konsumenten är villig att betala 1500/enhet så kommer auktionerna landa därefter. Sen förstår jag inte riktigt "välja och vraka" för köparna, 70 enheter är väl inte särskilt mycket med tanke på efterfrågan? Det är ju som att säga att priset på bilar borde ligga runt 1000-lappen för att det är sånt sjukt utbud av bilar på Blocket?

Självklart får vem som helst betala det pris som de gör för en produkt, men det tar inte ifrån mig rättigheten att uttrycka min åsikt i frågan. Det jag inte förstår är varför folk inte har is i magen när det är överflöd av dem på Tradera? 70st är mycket, väldigt mycket och för var dag som går fylls det på med mer. Människans konsumtionshets är rent av vansinnig och blind, detta leder till just denna löjliga hets där alla måste ha en nu och just nu utan att själv behöva lägga ner desto mer tid (t.ex. bara besöka ebay.com och vips så blev det helt plötsligt flera hundralappar billigare).

På två månader har 263 auktioner avslutats med Classic Mini, de finns i överflöd hos scalpers, synd att ingen annan ser det.
Som det ser ut nu verkar det bara vara Sverige (eventuellt norden) som hamnat rejält i klorna hos scalpers.
Det enda som det verkar vara brist på fortfarande är original handkontrollen.

Tittar vi på slutpris vid sålda enheter efter bud på Ebay.com och endast Europa så ser vi i att priserna hamnar kring nypriset här i Sverige, i vissa fall lägre, i vissa fall högre (exkl. frakt på ca 100-200kr till Sverige).
http://www.ebay.com/sch/Video-Game-Consoles/139971/i.html?_so...

Som sagt, is i magen och ägna åtminstone fem minuter till att orka söka internationellt så går det att få en Classic Mini för ordinarie pris.
Tar vi även ekvationen där vi jämför avslutade auktioner hos Ebay.com i hela Europa så är de totalt 198 stycken sedan december (inte inkl. butiker med flera enheter) och har till klar majoritet ett lägre slutpris.
Alltså, hela Europa 198 st sedan december mot Sverige med 263 st på två månader, inte överflöd?
Den senaste månaden har ingen auktion på ebay.com gått över 1000 kr så min gissning är att den är mer lättillgänglig i andra Europeiska länder vilket gör att folk köper nya från butik istället för att bjuda på auktioner.

Vet inte om jag ska tycka synd om den vanliga konsumenten när det begagnade värdet på Classic Mini sjunker eftersom den har sålts flera miljoner exemplar världen runt, eller om konsolen skulle gå sönder och alla som köpt begagnat (även om den är oöppnad) riskerar att inte få den lagad även fast det händer inom garantitiden.

Sen om någon tror att konsolen kommer sluta säljas i Sverige även om Bergsala slutar ta in enheter så tror den fel, svaret är gråimport.

Förstår inte din biljämförelse, på vilket sätt är den relevant i frågan? Klumpa ihop alla bilmärken, alla bilmodeller av alla årsmodeller, i alla varierande skick med varierande utrustning samt teknik och jämföra det med en hemelektronikprodukt vars nypris är under 1000-lappen?
Vill du diskutera en jämförelse är får du gärna återkomma med något mer relevant.

Edit: Uppdaterade avslutade auktioner från Ebay, glömde ta "ended listings" istället för "sold".

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroSthlm:

@bluepanda: Tack bluepanda! Kan man inte koppla in det direkt till tvns usb-uttag och få ström därifrån?

Det kan räcka. Kommer inte ihåg vad som krävs. Men om rekommendationen är 1A så kan du det på en modern tv.