Video: The 8-Bit Guy förklarar BASIC

Permalänk
Melding Plague

Video: The 8-Bit Guy förklarar BASIC

Det blir aldrig tråkigt att gräva i gammal datorhistoria. Häng med när Youtube-profilen The 8-Bit Guy gottar ned sig i klassiska programmeringsspråket BASIC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Försökte lära mig programmera i Basic på Atari 520 STe. Kunde göra lite enklare saker men sen hade dom i Datormagazine ett hänga-gubbe-spel. Det var flera hundra rader av kod som man skulle skriva och tyckte jag fick allting rätt men spelet vägrade funka. Någonstans hade jag väl missat nån klammer eller nåt

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Följer kanalen sedan tidigare, han gör lite roliga retrogrejer. Angående BASIC så hade jag önskar mer om Simons Basic som han bara snuddade vid. Minns fortfarande hitten "shoot the rectangles" jag knåpade ihop

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

wohow älskar 8-bit guy kanalen (så har naturligtvis redan sett videon), även lätt att fastna framför hans andra kanal 8-bit keys även om man inte hade något intresse alls av synthar tidigare

Permalänk
Medlem

Satt man & knappade lite i (mycket lite iofs. men men) på en Luxor ABC80 runt 1981 när man gick i gymnasiet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Ush ja det det satt man och tragglade med på sin laser 210 och fixade en del enkla spel och program och även enkel musik kunde man koda men var grymt tidskrävande och vart en hel del felsökning men tillslut funkade det mesta och man kunde göra lite enkla demos och skit

Sen fanns det även i skolans datorer av modellen compis men var anorlunda variant av basic som jag inte minns namnet på men var nära identiskt och fick vi traggla med det till jag gick ur nian 93 då det fanns 1pc med windows och resterande var compis i datasalen

Säkerhet existerade inte på dom så alla dokument som alla skrivit var helt öppna och tillgängliga att läsa/kopiera/radera/ändra och man brukar säga att det var bättre förr men det gäller inte basic och förstår inte idag trots det är retro roligt att se det hur man orkade krångla med skiten men gick ganska snabbt över till amiga 500 sen och såg aldrig tillbaks

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig programmera Basic på en ZX Spectrum 48k runt 1985, man blir riktigt nostalgisk när man ser detta

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett textäventyr (tänk Stugan) i BASIC någon gång på 90-talet, det skulle man haft kvar nu.

Permalänk
Medlem

Lekte en del med min c64. Blev ibland många sidor kod. Har kvar den än i någon kartong

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Gammal basic skiljer sig rätt mycket ifrån ny. Idag är det VB.Net som gäller inom basic-världen och det är i princip enbart samma namn. Detsamma gäller VBA och VB6, där VB6 har en utgångsdatum på runt 2000 men används flitigt än idag.

Orsaken är som vanligt otroligt mycket pengar har lagts ner i utveckling och ta steget och lägga ner någon miljon på att göra om lösningen till t.ex. C# finns det aldrig budget till, så VB6 kommer nog leva tills 2030. Nyproduktion är dock i princip obefintlig även om det finns förespråkare. https://www.codeproject.com/articles/710181/visual-basic-6-0-...
Ska man dessutom göra en activeXkomponent till Excel, Word så tycker jag VB6 är det lättaste än idag.
Och jag pratar om ganska stora teknikföretag som gör detta som har en omsättning på någon miljard om året enbart i sverige.
*edit*
Om någon fungerar så är det oftast billigast att enbart fixa till småsaker som gör att det går att köra på nyare Windows, än att koda om precis allt i nytt språk och sätta sig in i alla delar. Och så är det med varje windowsversion ifrån de första windows tills window server 2016.

Permalänk
Medlem

Saknar Visual Basic 6.0
Finns den att hämta någonstans?

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pergro:

Saknar Visual Basic 6.0
Finns den att hämta någonstans?

Den kanske faller under Abandonware, men det är en gråzon.

Jag själv kör med helt laglig version och jag gillar flera saker i VB6, men nyutveckla i den känns lite som bäddat för problem. Men förra året portade jag en bokstavligen megastor VB6 lösning som innehöll det mesta till Windows 2012 R2 och det var inga märkvärdigheter, det var några filer som saknades i Windows som man fick registrera etc, men sedan gick det helt problemfritt, lika stabilt som innan.

Permalänk
Medlem

Mina första rader kod på en ZX Spectrum 48k

10 PRINT "otto"
20 GOTO 10
RUN

Sen kunde man snabba upp detta världsomvälvande otto scrollande programmet med..

10 PRINT "OTTO": GOTO 10
RUN

Kodoptimering på hög nivå... nåväl detta var mina första och bland dom enda försök till programmering.
Jag insåg ganska snart(too much debugging) att det fanns folk som hade betalt för sitt kodknackande, så min karriär som programmerare var ganska kortlivad.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Nu är detta c64 men ändå:

10 poke 53281,0
20 poke 53280,0

Blev snyggare så.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

BASIC i all ära, men vad var det för programmeringsspråk i de hiskeliga Texas-räknarna vi var tvungna att köpa på gymnasiet?
Roligast var tank-spelet som liknade Worms i LCD-form eller en variant på snake.

Kuriosa:
Måste gymnasie-eleverna fortfarande köpa de hiskeliga Texas-räknarna eller har världen utvecklats?

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wereaz:

BASIC i all ära, men vad var det för programmeringsspråk i de hiskeliga Texas-räknarna vi var tvungna att köpa på gymnasiet?
Roligast var tank-spelet som liknade Worms i LCD-form eller en variant på snake.

Kuriosa:
Måste gymnasie-eleverna fortfarande köpa de hiskeliga Texas-räknarna eller har världen utvecklats?

TI-BASIC, casio hade sin egen basic. I Casio-miniräknarna 7700 och 9700 så fanns inte ens exotiska funktioner som for och whileloppar, utan goto was the shit. Det ska även gå att programmera Texasminiräknarna i assembler.

Att miniräknarna är så svindyra beror på flera saker som liten konkurrens ihop med lärare som inte precis belönar bättre miniräknare. Idag skulle nog mobilen vara bra för väldigt många, öven om jag fördrar riktiga tangenter.

*edit*
Casio 7700 programmeringskurs.
Lärare Goto är det fullaste man kan använda och helt förbjudet, det leder till spagettikod. Eleven: Ok, vad ska jag då istället använda?

Permalänk
Medlem

Själv körde jag Small-C och Forth på den tiden. Någon som kommer ihåg Comal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

BASIC i all ära, men vad var det för programmeringsspråk i de hiskeliga Texas-räknarna vi var tvungna att köpa på gymnasiet?
Roligast var tank-spelet som liknade Worms i LCD-form eller en variant på snake.

Kuriosa:
Måste gymnasie-eleverna fortfarande köpa de hiskeliga Texas-räknarna eller har världen utvecklats?

Det var Texas Instruments version/dialect av BASIC. Tyckte själv det var underbart ungefär fram tills jag insåg hur jobbigt det var att skriva kod på miniräknaren.

För övrigt var det nostalgi-overload på den där videon, även om jag först kom i kontakt med BASIC på slutet av 80-/ början på 90-talet.

Päronen brukade släpa med mig på semester i Finland i över en månad på somrarna. Mitt ute i ett jäkla myggträsk och utan någon dator. Inne i byn fanns dock ett bibliotek som hade ett par datorer. Blev många timmar där, skrivandes helt menlösa BASIC-program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

*edit*
Casio 7700 programmeringskurs.
Lärare Goto är det fullaste man kan använda och helt förbjudet, det leder till spagettikod. Eleven: Ok, vad ska jag då istället använda?

Casio-användarna var så jävla jobbiga.

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Japp, jag kommer ihåg Comal, programmerade på skolans Compis-datorer. Sen hade skolan gamla ABC-80 man satt och lekte med. Hemma blev det först VIC-20, sen C64...ahh...nostagli till max.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk

Själv lärd i Basic på min VIC-20 och lärde mig precis som i videon genom att skriva av basic kod från tidningar. Till slut gjorde jag spelet masken. Men sedan så tog ju minnet slut och då var det inget skoj längre när man ville avancera.

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem

Mina första program skrevs i qbasic. En gång gjorde jag en fake dos promt som startade ett fake antivirus program när man skrev "win" som nästan gav "dataläraren" hjärtattack.

Idag tycker jag python har fått ta över rollen lite som basic hade. Klart betydligt mer avancerat men lätt använt och går att skriva programmet medans man kör

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Något Amiga fan förutom jag som lekte med Amos Basic?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

Hej å hå, det var i Basic på olika generationer av ITT datorer jag skrev diverse text och grafiska spel... för att sedan spela dem själv. Sedan kom fascinationen för fraktaler. Huh, det var många timmar som försvann i denna ensamma värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Något Amiga fan förutom jag som lekte med Amos Basic?

Jag körde lite STOS på atari

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Mina första program skrevs i qbasic. En gång gjorde jag en fake dos promt som startade ett fake antivirus program när man skrev "win" som nästan gav "dataläraren" hjärtattack.

Idag tycker jag python har fått ta över rollen lite som basic hade. Klart betydligt mer avancerat men lätt använt och går att skriva programmet medans man kör

Haha, jag gjorde nåt liknande fast bara med en fake DOS-prompt. Blev avstängd från datasalen i två månader.

Permalänk
Medlem

Fast riktigt kompatibelt mellan plattformarna var det ju aldrig tyvärr.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Något Amiga fan förutom jag som lekte med Amos Basic?

Självklart! Amos Professional, Blitz basic och 68k assembler

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Min låtsatsfarfar berättar ibland om den gången han var tvungen att programmera omoperativsystemet för att få plats med basic på datorn han använde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även jag lärde med att programmera i Basic på C64 för väldigt många år sedan. Internet fanns inte då. På skolan fanns inga datorer. Ingen som man pratade med visste någonting om programmering, om de ens visste vad det innebar. All kunskap samlade man in på egen hand med hjälp av instruktionsmanualen till C64:an samt fyra lila böcker (nån som vet vilka jag pratar om?) som jag lånade om och om igen på biblioteket. Även om allting som jag gjorde var skräp är jag ändå mer stolt över det än det jag gjort senare :).

Egna varianter av ”Hanga gubbe” utvecklade jag. För att få ordet mitt på skärmen skrev jag:

Position = SkärmBredd – OrdBredd / 2

Men min lilla formel som jag slitit med att ta fram fungerade inte :(. Jag felsökte och experimenterade och kom fram till om jag istället skrev:

Temp = SkärmBredd – OrdBredd
Position = Temp / 2

Då fungerade det. Uppenbarligen var det något fel på min dator!

Några år senare i sjunde klass förklarade läraren hur prioriteringar fungerar i matematiken. Division och multiplikation ska beräknas för addition och subtraktion. Jag kopplade ihop detta nästan direkt på den där formeln jag skrivit tidigare… Snabbt traskade man hem efter den skoldagen och testade istället formeln:

Position = (SkärmBredd – OrdBredd) / 2

Det fungerade! Den där underbara känslan man får när man verkligen förstår något är något man får alldeles för sällan idag.

Några år senare fick jag min första PC och började leka med QBasic. Nu behövde man plötsligt inte inleda varje kodrad med ett radnummer. Mycket konstigt! De var ju så smidigt att med goto kunna hoppa in var som helst i programmet… Efter ett tag insåg man fördelarna med det också. Ibland blir jag nostalgisk och använder goto i den kod jag skriver idag :).

Idag är allting mycket enklare. Dokumentation är bara några musklick bort och man sitter på kraftfulla utvecklingsverktyg. Men ibland stöter man på märkliga buggar där detta inte räcker till. Då får man damma av en del av de kunskaper och framför allt erfarenheten allt felsöka utan verktyg som man var tvungen att behärska på C64:an. Med dagens mått var det en primitiv tid man växte upp i men man är ändå tacksam över att man lärde sig kämpa med grundläggande tekniker.