Är hårdvarupressen fel ute med speltest för processorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@sKRUVARN: Piledriver kom 1½ år senare än i5 2500k, inte 3½ år.

Angående tester, så känns tester i 720p väldigt konstlat, jag kan dock tänka mig tester i 1080 och låga inställningar, för att få upp frameraten.

Läs om, läs rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

@sKRUVARN: Ok såg att du skrev 8370, den presterar ungefär som en 8350.
Men jag håller med om att 8370 var en fullständigt ointressant CPU när den släpptes.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ser man till Steams statistik så ligger genomsnittsupplösningen väldigt lågt. Detta är förstås globalt sett, men alla kan ju inte testa så det passar svenska användare

Och med tanke på hur lågt genomsnittsupplösningen ligger globalt så lär vi ju inte se att den radikalt skulle stiga inom en snar framtid.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hjälpsam

Jag anser att man alltid skall testa med realistiska inställningar, lägsta upplösning på low är inte realistiskt, inte heller 4k i ultra som ibland sker när man testar grafikkort.

Orsaken är den att helt fel saker som kan begränsa i extremfallen, att ett grafikkort presterar 10 hz och ett annat 12 Hz i 4k Ultra, säger inte ett skit, om hur de presterar runt 60 Hz.

Samma sak gäller faktiskt en CPU, vad begränsar? minnesbandbredden, flyttal, heltal, PCI-buss, övrig IO? det kan vara något helt annat, än vad som begränsar i vettiga inställningar.

Men vi som vill spela i 144 Hz då? säger en del av er, ja testa gärna i 144 Hz, men testa med realistiska inställningar, ingen av er spelar i 720p, testa tex i low och 1080 i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Läs om, läs rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Det var jag som var trött och skrev fel. menade 8350 >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ser man till Steams statistik så ligger genomsnittsupplösningen väldigt lågt.

Man ska dock ta med i beräkningen att många hushåll har betydligt fler än en enda dator, även utanför Sverige, och att Steam installeras på mycket annat än rena speldatorer. När det gäller laptops är 1366x768 (24.09%) inte så ovanligt på billigare maskiner, men det är samtidigt intressant att se att förstaplatsen på Steam numera knips av 1920x1080 (43.23%).

Jag gjorde en tråd för ett tag sedan som avspeglar hur det ser ut på Sweclockers:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1426246-vilken-upplosni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beino:

Intels R&D spenderar fyra gånger så mer än vad hela AMD har i totala tillgångar, så att säga att intel inte är intresserad att pusha tekniken framåt är ju falskt...

Så vad har de gjort sedan sandy bridge ? det enda de har gjort är att ge oss sketna quad cores och satt orimliga priser.

bara för att de lägger mer på R&D betyder det inte att det ger något. mer att ge kastar pengar i sjön för att de kan.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Så vad har de gjort sedan sandy bridge ? det enda de har gjort är att ge oss sketna quad cores och satt orimliga priser.

bara för att de lägger mer på R&D betyder det inte att det ger något. mer att ge kastar pengar i sjön för att de kan.

Du gillar att skriva inlägg för att försäkra dig om att absolut ingen tar dig på allvar?

Man tar sig för pannan.

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt idiotiskt med dessa FPS-tester. Allvarligt talat, vad ska du med siffrorna till om dom bara är där som virtuellt guld? En benchmark är jättebra - för en intern jämförelse, däremot är den värdelös om du inte applicerar den på något vettigt.

En gatuborr kommer garanterat att klara av dina betongväggar, men blir lite jobbigt med att få upp tavlorna.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Du gillar att skriva inlägg för att försäkra dig om att absolut ingen tar dig på allvar?

Man tar sig för pannan.

hur du sett listan över företag som intel har köpt ? de verkar hellre köpa upp företag än att utveckla själv.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jämför han 8370 med 2500k? 8370 kom 3 och halvt år efter 2500k.
nu först över 4år senare så ser de ut att dra hyfsat jämt i spel som är bra multitrådsoptimerade. Detta låter för mig som ett uselt argument för att 8350 skulle vart någon bra spelprocessorköp, snare ser det ut att vara tvärtom.... Till skillnad från Bulldozer som kunde prestera riktigt dåligt i vissa enkeltrådstunga spel så ser ryzen mycket mer lovande ut.

En överklockad 1700 kan mycket väl vara en värd investering, även för spel, men man behöver knappast komma med konstiga bulldozer jämförelser för att argumentera för det.

8350 är den som jämförs mot 2500K. Efter 2016 så började sidan Adored använde för data att testa 8370 istället, men som han förklarar i videon så är den enda skillnaden mellan dessa processorer att den nyare modellen har 100MHz högre boost-frekvens, vid enkärnig last, vilket gör ~2% skillnad om prestanda skalar perfekt med klockfrekvens, men är i praktiken irrelevant då processorn i princip alltid kommer att använda mer än en kärna; d.v.s. 8370 är i praktiken identisk med 8350 när det kommer till spelprestanda.

Men hela poängen med att kolla på dessa siffror är att AMD 8350 har gått från att vara 15% långsammare än Intel 2500K i spel år 2012 till att vara runt 10% snabbare år 2017 (data från 480*640 & 720p test). En jämförelse som görs för att visa att prestanda i låg upplösning inte nödvändigtvis kommer att representera framtida prestanda väl; vi skulle mycket väl kunna se liknande trender med Ryzen 7 CPUer och Intel i7 7700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

från att vara 15% långsammare [...] i spel år 2012 till att vara runt 10% snabbare år 2017

Too little too late är ett begrepp man brukar använda i det sammanhanget. AMD har mycket kortare tid på sig att bli relevanta om de ska klara av detta. Ryzen är klart mer lovande på alla punkter än sålänge, men det kan snabbt gå söderut igen om de envisas med att göra saker som marknaden inte stödjer.

För övrigt tycker jag synd om folk som frivilligt sitter med så gamla datorer.

Permalänk
Hjälpsam

@Sveklockarn: Hör du! <hytter med näven> säg inget ont om min gamla FX-8350!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

För övrigt tycker jag synd om folk som frivilligt sitter med så gamla datorer.

...
Jag brukar vänta minst 5 år mellan mina processorbyten. Känns som att min 4670K (2013) kommer att hänga med i 2-3 år till med lite överklockning.
Rullar på över 144FPS i både Battlerite och Dirty Bomb just nu, vilket är de enda titlarna i vilka jag känner behovet av en såpass hög framerate.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Too little too late är ett begrepp man brukar använda i det sammanhanget. AMD har mycket kortare tid på sig att bli relevanta om de ska klara av detta. Ryzen är klart mer lovande på alla punkter än sålänge, men det kan snabbt gå söderut igen om de envisas med att göra saker som marknaden inte stödjer.

För övrigt tycker jag synd om folk som frivilligt sitter med så gamla datorer.

varför ? 7970 funkar fortfarande är high/ultra i de flesta spelen. intel 3820 rullar på bra fast med facit i hand så hade en bulldozer varit bättre för de nyare spelen.

vissa av oss har något miljötänk och byter så sällan vi kan. allt handlar inte om att ha det senaste helatiden även om man har råd.
mycket mer tillfredsställande att hitta sweet-spotten och köpa en dator i rätt tid så du får best Prisprestanda för bästa livslängd räknat i antal drift år.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

varför ? 7970 funkar fortfarande är high/ultra i de flesta spelen. intel 3820 rullar på bra fast med facit i hand så hade en bulldozer varit bättre för de nyare spelen.

Mmh, du kan ju testa det i maxinställningar med 1440p i GTA V.

Skrivet av _Merc_:

vissa av oss har något miljötänk och byter så sällan vi kan.

Mina gamla grejer slutar inte användas, men om de gör det så hamnar de på återvinningsstationen. Man får nog acceptera att mänskliga framsteg är en del av naturen.

Skrivet av _Merc_:

allt handlar inte om att ha det senaste helatiden även om man har råd.

Jag undanber mig din moralism i frågan.

Skrivet av _Merc_:

mycket mer tillfredsställande att hitta sweet-spotten och köpa en dator i rätt tid så du får best Prisprestanda för bästa livslängd räknat i antal drift år.

Jag är intresserad av att använda mina pengar för att få bästa möjliga spelupplevelse, inte vinna någon sniktävling. Om det funkar för dig så är det ju kul, men att sitta och berätta för andra vad de ska tycka om är väldigt ofräscht.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Mmh, du kan ju testa det i maxinställningar med 1440p i GTA V.
Mina gamla grejer slutar inte användas, men om de gör det så hamnar de på återvinningsstationen. Man får nog acceptera att mänskliga framsteg är en del av naturen.
Jag undanber mig din moralism i frågan.
Jag är intresserad av att använda mina pengar för att få bästa möjliga spelupplevelse, inte vinna någon sniktävling. Om det funkar för dig så är det ju kul, men att sitta och berätta för andra vad de ska tycka om är väldigt ofräscht.

kanske inte allt handlar om dig ? kanske det är mitt perspektiv som jag ger på det ? om jag fick det att framstå som om jag pushar hur jag tänker på andra så är det fel, men det kan vara bra att ha i åtanken när bästa tid är att köpa för att få mest för pengarna. Tex efter 7000 serien så såg vi inte ett hopp i tillverknings teknik på många år. Vilket gjorde att det lönade sig ganska lite att uppgradera oftast.

7970 är inget för 1440p men 1080p är den grym för. Vram på 7970 är på gränsen för alla dagens spel, hade gärna haft 1gb mer. har även funderat på att köpa ett till och köra Crossfire, men sandy bridge kommer nog att flaskhalsa dem i nyare spel.

Det långsiktiga perspektivet är även vad AdoreTV tar upp Vilket många helt undviker, och med facit i handen så var 7000 serien och FX serien det bättre valet om man inte tänkte byta på 7 år, men som han säger inget att rekommendera och oftast så funkar det inte.

Men när tekniken nu närmar sig taken för vart Kisel kan komma i NM krympningar hur värt blir det då att tänka med kortsiktighet ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Utan att ha läst tråden ordentligt:
1. För det första tycker jag man ska testa de mest populära spelen i olika upplösningar.
T.ex. CS och HoTs, Dota och LoL. (visst de flesta korten borde klara +120fps i dessa)
2. Sedan borde man testa ett modernt spel med varje spelmotor. T.ex. Frostbite, Unity och Unreal engine. Här på SweC så testar man Dragon Age som är lite gammalt vid det här laget. Där borde det räcka med Battlefield 1 t.ex.
3. Man kan ju kolla på steam t.ex. vilka spel som är de mest populära och välja några pärlor därifrån.
4. Kanske att man väljer vissa spel med uttalat Vulcan och DX12 stöd. Men egentligen så verkar de spelen inte jättepopulära (Ashes of Singularity och Doom)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Klart man måste mäta i lägre upplösning för att se bottlenecks men det spelar egentligen ingen roll om vi ska ha hela ryzen vs intel snacket.

Som vi ser så är låga frames långt ifrån 7700k, runt 20 fps och i average fps så är det runt 10 fps i skillnad.

Visst 10-20 fps gör kanske inte skillnad för dig men för många av oss som lägger flera tusenlappar på de bästa grafikkorten tycker det är en jäkla stor skillnad. Jag som håller på med lite video editing och en hel del programmering väntar hellre några extra sekunder/minuter på arbetsuppgifter än att konstant straffas med så mycket lägre fps.

Ryzen är bra men snälla, tipsa inte din stackars polare om att han ska ha Ryzen istället för 7700k om han är ute efter spelprestanda.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.