Dags för en ny dator (spel, animering, 3D)

Permalänk

Dags för en ny dator (spel, animering, 3D)

Hej, jag har en del erfarenhet av att bygga ihop datorer men detta är första gången jag ska göra det med lite kraftfullare delar så tänker att om det finns några vänliga själar som vill hjälpa mig så är jag väldigt tacksam.

Datorn kommer användas till spel(GTA V, Battlefield 1), 3D grafik och animeringar, samt videoredigering och videoeffekter.

Kan tänka mig köpa delar eller grunden begagnat men vill ha en bra grund för utveckling/uppgraderings-möjligheter. Länka gärna om ni har tips på bra köp på datorer eller delar.

Såhär ser min köplista ut i dagsläget, vad skulle ni ändra på och varför?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10267750/

Budget runt 10–11k

Tack!

Uppdaterade länk
Permalänk
Medlem

skulle satsa på minst 16gb ram om du spenderar främsta tiden på videoredigering och dylikt. Beroende hur mycket du redigerar skulle du också kunna gynnas av en i7.
Vilken upplösning spelar du på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Skrivet av 165Hz:

skulle satsa på minst 16gb ram om du spenderar främsta tiden på videoredigering och dylikt. Beroende hur mycket du redigerar skulle du också kunna gynnas av en i7.
Vilken upplösning spelar du på?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej, tack för svar! Ja, jag har också funderat på att köra på en i7. Frågan är vad som föredras, kaby lake eller skylake?
Mina skärmar här hemma har en upplösning på 1080 så det blir väl det till en början.
16gb ram kommer sen då jag fortfarande kan klippa film på min laptop(som är maxad), har bytt ut ramminnet om du vill ta en till titt.

Vill försöka hålla det runt 11k.

Permalänk
Medlem

Om du spelar på 60hz och vill hålla budgeten låg skulle du eventuellt kunna byta ut 1070 mot ett 1060 6gb och byta till en i7. Är dock osäker hur ett 1060 kör på högre upplösningar om du skulle uppgradera skärmen i framtiden.

Mellan Kaby Lake och Skylake är det ingen större skillnad egentligen men jag skulle nog gå för Laby Lake då det är nyare, om du nu inte kan hitta några schyssta deals på marknaden här då många byter till Ryzen.

Du skulle också kunna byta ut SSDn om det blir så att du köper från inet mot en Samsung 850 Evo eller en OCZ då det borde bli en del billigare.

Se om du kan få lite mer feedback från andra då jag inte är speciellt kunnig om vad exakt som är bra för 3D & animering och dylikt.

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Skrivet av 165Hz:

Om du spelar på 60hz och vill hålla budgeten låg skulle du eventuellt kunna byta ut 1070 mot ett 1060 6gb och byta till en i7. Är dock osäker hur ett 1060 kör på högre upplösningar om du skulle uppgradera skärmen i framtiden.

Mellan Kaby Lake och Skylake är det ingen större skillnad egentligen men jag skulle nog gå för Laby Lake då det är nyare, om du nu inte kan hitta några schyssta deals på marknaden här då många byter till Ryzen.

Du skulle också kunna byta ut SSDn om det blir så att du köper från inet mot en Samsung 850 Evo eller en OCZ då det borde bli en del billigare.

Se om du kan få lite mer feedback från andra då jag inte är speciellt kunnig om vad exakt som är bra för 3D & animering och dylikt.

Yes, jag tänkte köra på. Kör på en i7:a så testar jag mig fram

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3333948&view=l

  • Chassit är onödigt dyrt. Phanteks Eclipse P400 är billigare och duger fint.

    Dold text
  • Z270

    Moderkortet du valt är Z170

    Skrivet av Eric Hjalmarsson:

    Z170 till en 7600K kräver en Skylake CPU för BIOS update.
    Det blir 400kr på en processor som endast kommer att användas för att uppdatera BIOS.

    Kör Z270 istället.
    MSI Z270-A-Pro

    Dold text
  • Större SSD

  • Onödigt dyrt 1060

  • 8GB RAM är snålt, kör på 16GB

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|