Telia döms till att lämna ut uppgifter om 8 600 fildelare

Permalänk
Medlem

Det jag inte kan låta bli att undra är vad för information som "danskjävlarna" (skall inte läsas som grannlandshat utan som citat från känd serie och skådespelare...) presenterat för den svenska domstolen? Att bara dyka upp med en 8600 IPadresser lång lista och säga att "vi vet att dom här är fildelare - ge oss deras adresser" borde ju inte räcka, ANNARS är det åt h-vte.
Jag har absolut inget till övers för det här sättet att kräva fildelare på pengar men jag är intresserad av vad som krävs för att få Patent- och marknadsdomstolen att fatta ett utlämningsbeslut.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, men det är en annan fråga och hur Telia ställer sig där vet jag inte. Det är ju ingen revolutionerande teknik bara Bahnhof har möjlighet att använda direkt.

Fast nu var det ju du som sa "De är lika tvungna att följa lagen som alla andra.". Det är givetvis sant men de har inga uppgifter att lämna ut för den tiden det kommer ta att bearbeta ett ärende. Så det spelar absolut roll.

Det tråkiga är ju att det gått så långt att Bahnhof indirekt skyddar pedofiler och andra också eftersom påtryckningarna från filmbolagen tvingar dem att göra detta för att skydda integriteten för sina användare.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Bara neka och strunta i kraven, läggs ner i brist på bevis.
Har fina klistermärken på mina datorer och hårddiskar så jag vet, finns inga lagar som säger att man måste ha lösenord på wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Det jag inte kan låta bli att undra är vad för information som "danskjävlarna" (skall inte läsas som grannlandshat utan som citat från känd serie och skådespelare...) presenterat för den svenska domstolen? Att bara dyka upp med en 8600 IPadresser lång lista och säga att "vi vet att dom här är fildelare - ge oss deras adresser" borde ju inte räcka, ANNARS är det åt h-vte.
Jag har absolut inget till övers för det här sättet att kräva fildelare på pengar men jag är intresserad av vad som krävs för att få Patent- och marknadsdomstolen att fatta ett utlämningsbeslut.

Det regleras väl av IPREDlagen. Den lagen är ju till för precis det här. Att upphovsrättsinnehavarna ska kunna se efter sina rättigheter och själva ligga på och få ut uppgifter från operatörerna för att jaga pirater.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

För oss med comhem gäller detta:
"Till rättighetsinnehavare, endast efter beslut från domstol enligt IPRED-lagen vid upphovsrättsintrång, exempelvis olaglig fildelning av film eller musik, kan namn/adress avseende IP-nummer komma att lämnas ut. Utlämnande av uppgifter i sådant fall kräver beslut av domstol samt tillräcklig bevisning."

Detta borde ju då betyda att fram tills comhem dras upp i rätten är vi säkra?
Fast det är väl bara en tidsfråga innan det är dags.

Jo, om bevisningen räckte för att begära ut från Telia så lär väl bevisningen inte bli sämre eller annorlunda för att det är en annan IP som tillhandahåller accessen.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av FredrikMH:

Fast nu var det ju du som sa "De är lika tvungna att följa lagen som alla andra.". Det är givetvis sant men de har inga uppgifter att lämna ut för den tiden det kommer ta att bearbeta ett ärende. Så det spelar absolut roll.

Ja? Vad är det som inte skulle spela roll?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det regleras väl av IPREDlagen. Den lagen är ju till för precis det här. Att upphovsrättsinnehavarna ska kunna se efter sina rättigheter och själva ligga på och få ut uppgifter från operatörerna för att jaga pirater.

Tack, den hade jag förträngt...

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk

Jag hoppas dom här 8600 säger upp sig från telia på stört.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken domstol är det som har tagit beslutet?

Permalänk
Medlem

Att dessa maffiametoder är lagliga är ju helt sjukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur bredband2 gör?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dagens pirater behöver ta sig i kragen. Det går bra att tanka hem både film och serier från uppenbart illegala tjänster utan att ha dåligt samvete, men när rättvisan knackar på dörren börjar det bölas ordentligt. Om något bör vi väl applådera att begära summorna är relativt vettiga, i.e. kostnaden för något års användning av 1-2 likvärdiga legala tjänster (Spotify+Netflix etc).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man vill säga upp sitt avtal med Telia p.g.a detta, har man någon rättighet att kringgå eventuell uppsägningstid och/eller slutfaktura?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

bör man inte teoretiskt kunna fakturera Njord Lawfirm vad man anser att det kostat att läsa och förstå deras hotbrev och själv anse att sin tid är värd det tredubbla av vad de kräver?

Visa signatur

Silverstone TJ08-E, Corsair AX860i, Asus Maximus IV Gene-z, i5 3570K @ 4.7GHz, MSI GTX 680, Corsair Vengeance LP 16GB, Samsung 830 256GB, Intel 510 120GB Asus Xonar STX custom Dirvers,
allt vattenkylt med TYST som prio1
Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Dagens pirater behöver ta sig i kragen. Det går bra att tanka hem både film och serier från uppenbart illegala tjänster utan att ha dåligt samvete, men när rättvisan knackar på dörren börjar det bölas ordentligt. Om något bör vi väl applådera att begära summorna är relativt vettiga, i.e. kostnaden för något års användning av 1-2 likvärdiga legala tjänster (Spotify+Netflix etc).

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver tänka större, det är fortsättningen på denna trend dom flesta är oroliga över. Det börjas med att reglera internet mot barnporr, sedan illegal fildelning, sedan nått annat och tillslut ska du ha offentligt synlig epost, för du har ju inget att dölja... eller?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Om man vill säga upp sitt avtal med Telia p.g.a detta, har man någon rättighet att kringgå eventuell uppsägningstid och/eller slutfaktura?

Nej. Du kan inte bryta ett avtal för att de följer lagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Nej. Du kan inte bryta ett avtal för att de följer lagen

Fast det gör dom ju inte om uppgifter lämnas ut, enligt EUs lag iaf.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

sveriges rättsystem är patetiskt.

Ja, patetiskt att ett företag följer lagen genom att skicka in en stämningsansökan och få den provad i en domstol får rätt. Dom borde vara emot det istället och låta olagligheter förekomma på nätet bara för att filmbolagen inte har en vettig tjänst än.
Säg vad man vill om att netflix inte är speciellt stort, men det är ändå olagligt, och olagligheter ska gå till domstol. Nu har ju inte polisen lagt ned tid och pengar på detta, vilket gör att man inte kan gnälla på att polisen prioriterar detta istället för mord och våldtäkter.

Skrivet av Dunder:

De är lika tvungna att följa lagen som alla andra.

Många VPNer sparar dock ingen data alls, eftersom dom inte omfattas av datalagringsdirektivet. Så det hade inte gett något.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Det jag inte kan låta bli att undra är vad för information som "danskjävlarna" (skall inte läsas som grannlandshat utan som citat från känd serie och skådespelare...) presenterat för den svenska domstolen? Att bara dyka upp med en 8600 IPadresser lång lista och säga att "vi vet att dom här är fildelare - ge oss deras adresser" borde ju inte räcka, ANNARS är det åt h-vte.
Jag har absolut inget till övers för det här sättet att kräva fildelare på pengar men jag är intresserad av vad som krävs för att få Patent- och marknadsdomstolen att fatta ett utlämningsbeslut.

När spridningskollen var uppe så hade dom lagt sig som en peer på en torrent och sparat ned alla som connectat till torrenten. På så vis kan dom se vilka som piratar och inte tar random personer. Annars hade det aldrig gått igenom domstolen.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Dagens pirater behöver ta sig i kragen. Det går bra att tanka hem både film och serier från uppenbart illegala tjänster utan att ha dåligt samvete, men när rättvisan knackar på dörren börjar det bölas ordentligt. Om något bör vi väl applådera att begära summorna är relativt vettiga, i.e. kostnaden för något års användning av 1-2 likvärdiga legala tjänster (Spotify+Netflix etc).

Skickades från m.sweclockers.com

För min del har det inte så mycket med piratande i sig att göra, jag tycker mest det är allmänt vidrigt att lobbyisterna kan bedriva häxjakt på tusentals personer som vars ända brott är att ha ett internet abonnemang som någon har gjort någonting olagligt med någon gång. Att den möjligheten finns och att dom får detta igenom, och kommer att skicka ut sina brev, tycker jag på alla sätt är fel väg att gå.

Ponera detta: Du lurar mig på internet, jag har 'bevis' på att ditt ip-nummer lurade mig. Då bör jag kunna gå till domstol för att begära ut din identitet, och domstolen bör inte säga nej om alla är lika inför lagen.

Detta är inga poliser, detta är lobbyister från mediebolagen. Hade dom gjort en polisanmälan och polisen begärt ut ip, FINE, jag köper det. Men att några utomstående ska bedriva egen jakt på personer med hjälp av rättsväsendet, nej fyfan.

Se mitt resonemang ovan, tänk alla som blivit lurade på blocket och liknande, ska nu alla dessa personer börja begära ut ip-addresser och sen göra vad? Skicka kravbrev till bedragarna/Åka dit och slå dom? Det är polis och rättsväsende som ska sköta ordning, inte något danskt pissluffar bolag. Det öppnar upp för en väldigt läskig framtid och är mycket mer än ''pirater''...

dom har bevis på att denna ip har laddat ner denna film
jag har bevis på att denna ip har bedragit mig@snott pengar.

Vad är skillnaden? Båda bör ju kunna få ut identiteter bakom ip-addresser om rätt ska vara rätt.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marticus:

Fast det gör dom ju inte om uppgifter lämnas ut, enligt EUs lag iaf.

Jo, det gör dom väl?
Det EUdomstolen har kommit fram till är inte att det är förbjudet att lämna ut uppgifter. Den delen sköts av IPREDlagen vilken inte varit uppe för granskning eller ifrågasättande i EU. De har heller inte kommit fram till att operatörerna inte får datalagra.

Det EUdomstolen däremot har kommit fram till är att Sverige inte får tvinga sina operatörer att datalagra i den omfattningen som svensk lag nu säger.

Det är av relevant skillnad!
Är det så att Telia brutit mot vad ni kom över ens om i avtalet så går det säkerligen att bryta avtalet. Men det är inte så troligt att ni kom överens om något specifikt kring det här va? Eller ja kanske, men det är upp till dig att leta upp en punkt som håller i så fall.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag TROR ju inte att de kommer att dra en enda som inte betalar inför domstol, de kommer nog vara nöjda med de pengar som rullar in utan ansträngning. Orka gå igenom en domstolsprocess då man kan leva gott på de som betalar i första ledet!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Dagens pirater behöver ta sig i kragen. Det går bra att tanka hem både film och serier från uppenbart illegala tjänster utan att ha dåligt samvete, men när rättvisan knackar på dörren börjar det bölas ordentligt. Om något bör vi väl applådera att begära summorna är relativt vettiga, i.e. kostnaden för något års användning av 1-2 likvärdiga legala tjänster (Spotify+Netflix etc).

Skickades från m.sweclockers.com

Fast trots att man abonnerar på alla film/Serietjänster som vi har tillgängliga i Sverige så får man inte tag i allt.
Ge oss en stor plattform likt Spotify fast för film och serier där allt blir tillgängligt dag ett oavsett vart i världen vi bor. Jag betalar gärna 500:- eller mer per månad för en sån plattform.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Dagens pirater behöver ta sig i kragen. Det går bra att tanka hem både film och serier från uppenbart illegala tjänster utan att ha dåligt samvete, men när rättvisan knackar på dörren börjar det bölas ordentligt. Om något bör vi väl applådera att begära summorna är relativt vettiga, i.e. kostnaden för något års användning av 1-2 likvärdiga legala tjänster (Spotify+Netflix etc).

Skickades från m.sweclockers.com

Jo för hotbrev/utpressningsbrev mot personer som fullt möjligt kan vara helt oskyldiga (en IP-adress bevisar inte ett skit) är ju rätt väg att gå.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Intressant! Här är kommer vi in på hårklyveri som spelar roll.
Det tele2 frågat efter var inte om de fick sluta lagra uppgifter utan de frågade om sverige kunde tvinga dem till att lagra uppgifter.
Utfallet blev att sverige inte kan tvinga dem till detta.
Huruvida tele2 har kvar uppgifterna eller ej är alltså inte något man kan dra slutsatser från. Det enda vi kan säga är att EU inte är nöjda med Sveriges tvång att datalagra med nuvarande omfång.
Får operatörerna datalagra om de själva vill enligt svensk lagstiftning? Bra fråga, det är inte utrett.

En trolig gissning är att tele2 inte byggde om den infrastruktur som de installerade under närmsta timman efter att domen blev offentliggjord utan det tar säkert lite tid att koppla ur. En följdfråga är huruvida de får slänga de uppgifter som de dömts att dela med sig av. Det är inte så självklart att de får dumpa de uppgifterna.

Möjligt att det inte går heller, men kanske kan operatörerna iaf sluta datalagra om de vill nu. Det där är för svårt juridiskt så det är väl mer en idé än någon teori om hur jag tror det fungerar.

Det du skriver ser vettigt ut, skulle inte förvåna mig om det är exakt så.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Nu vet jag inte om det egentligen är rätta lösningen. Anarki på nätet tror jag inte är så bra trots att det kan kännas lockande för en del...
Men om det nu är ett problem för operatörerna att de kan begära ut uppgifterna så är det väl bara att sluta datalagra och slänga sina loggar? Tele2 har ju tagit frågan till EU och frågat om Sverige får tvinga operatörerna att datalagra och det fick Sverige tydligen inte tvinga sina operatörer att göra i nuvarande form.
Såattteee... lösningen är ju rätt lättillgänglig om så önkskas känns det som.

Förutom att Sverige har ignorerat sådana lagar tidigare. När FRA ska spionera på folk åt USA eller när media bolagen ska förstöra folks liv då finns det inga lagar. Det gäller bara att skrika "hur högt" och böja fram sig.

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

För oss med comhem gäller detta:
"Till rättighetsinnehavare, endast efter beslut från domstol enligt IPRED-lagen vid upphovsrättsintrång, exempelvis olaglig fildelning av film eller musik, kan namn/adress avseende IP-nummer komma att lämnas ut. Utlämnande av uppgifter i sådant fall kräver beslut av domstol samt tillräcklig bevisning."

Detta borde ju då betyda att fram tills comhem dras upp i rätten är vi säkra?
Fast det är väl bara en tidsfråga innan det är dags.

Till brottsbekämpande myndigheter enligt lag
(Till följd av Kammarrättens beslut om inhibition i datalagringsmålet mellan PTS och Tele2 den 22 december 2016 har Com Hem slutat lagra data enligt den s k Datalagringsregleringen)

Till rättighetsinnehavare, endast efter beslut från domstol enligt IPRED-lagen vid upphovsrättsintrång, exempelvis olaglig fildelning av film eller musik, kan namn/adress avseende IP-nummer komma att lämnas ut. Utlämnande av uppgifter i sådant fall kräver beslut av domstol samt tillräcklig bevisning.

Hur ska dom ha det? x)

Permalänk
Medlem

Ska någon konstig organisation börja agera polis?

Var är rättssäkerheten i att döma böter till någon som de inte bevisat begått brott?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Yes dom gick ner från 24 timmar.
Dom har bara 12 timmar för man måste ha lite för felsöknings syfte och lite annat.

Om man visste med 100% säkerhet att personuppgifterna bara sparades för att bekämpa grov brottslighet som barnsexbrott, terrorism o.s.v. skulle säkert de flesta vara OK med att det lagrades en längre tid. Men nu när vem som helst kan kräva ut personuppgifter för vad som helst och bara plånboken sätter gränsen så vill folk få bort det så fort som möjligt. Detta leder till att det blir svårare att bekämpa riktig brottslighet bara för man ska bekämpa "låtsasbrottslighet" som att Carl-Nisse har lite tråkigt i stugan och laddar hem en film nån lördagskväll.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Ska någon konstig organisation börja agera polis?

Var är rättssäkerheten i att döma böter till någon som de inte bevisat begått brott?

http://www.domstol.se/Tvist/

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]