Telia döms till att lämna ut uppgifter om 8 600 fildelare

Permalänk
Medlem

@Commander: ja håller med om att det är störigt, det är ju ett sätt (kanske föga verkningsfullt) att förhindra spridning / kopiering
Det försvårar ju för hederliga konsumenter att använda den köpta varan som man kanske borde har rätt till.

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Är det safe att tanka ner spel eller kollar de bara filmer?

Tänker säga som så att vill du göra något och inte bli övervakad så skaffa vpn. Om du dock planerar bryta mot lagen så är det emot också sweclockers riktlinjer. Alla spel är dock inte olagliga att tanka ned, finns de som är gratis.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRitZa:

@Commander: ja håller med om att det är störigt, det är ju ett sätt (kanske föga verkningsfullt) att förhindra spridning / kopiering
Det försvårar ju för hederliga konsumenter att använda den köpta varan som man kanske borde har rätt till.

Det blir billigare för mig att tanka ner en film än att hyra/köpa den från hemmakväll då jag slipper köpa en BluRay spelare som håller sig uppdaterad på nya krypteringsnycklar. Samt som jag skrev tidigare så funkar inte Netflix/HBO på alla operativsystem i dagsläget.

Använder idag Spotify Premium, samt YouTube och SoundCloud för musik. Finns tyvärr inget för filmer/serier. Använde HBO Nordic tills Adobe uppdaterade flash där det slutade fungera pga deras DRM. Var inget annat än att säga upp kontot.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

jag har fått hotbrev 3-4 gånger senaste åren om fildelning. har inte hänt ett skit ännu. får se om det blir ändring snart då.

Permalänk
Musikälskare

Man tar sig för pannan... Vart är förnuftet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av djohnny:

jag har fått hotbrev 3-4 gånger senaste åren om fildelning. har inte hänt ett skit ännu. får se om det blir ändring snart då.

Har du då bara laddat ner torrent eller har du lagt upp filmer för andra att ladda ner? Det är väl lagligt att ladda ner men olagligt att ladda upp?

Permalänk
Medlem

@nimren: har alltid bara laddat ner men aldrig ändrat så jag inte delat med mig av torrenten efter den blir klar. tex. dragit ner 30 torrenter och sedan åkt hemifrån och kommit hem 2 dagar efter. och kanske har uppladdat 5 mb/sek på varje torrent. då har jag stängt ner det .

Permalänk
Medlem
Skrivet av djohnny:

@nimren: har alltid bara laddat ner men aldrig ändrat så jag inte delat med mig av torrenten efter den blir klar. tex. dragit ner 30 torrenter och sedan åkt hemifrån och kommit hem 2 dagar efter. och kanske har uppladdat 5 mb/sek på varje torrent. då har jag stängt ner det .

Jaha okej. Sällan jag kör torrents (bara usenet) men stänger av torrenten direkt. Nu ska man nog ändå försöka skaffa nån bra VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Ja, så har det väl varit i alla tider? Filmer har ju inte släppts samtidigt på biografer runtomkring världen? Världen är inte ett land. Vi har tullar och skatter m.m.

Och hur svårt skulle det vara för dem att släppa filmen/serien samtidigt överallt? Eller åtminstone samtidigt överallt i de olika regionerna som spelindustrin gör.

Finns absolut inga ursäkter för att hålla på som de gör nu, förutom att mjölka pengar (som att de inte redan gör helt sinnessjuka stora summor), men saken är den att de bara är för jävla dumma för att förstå att de faktiskt skulle tjäna på att fixa en sådan lösning istället för att lägga hur mycket pengar som helst på att jaga pirater.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Har du då bara laddat ner torrent eller har du lagt upp filmer för andra att ladda ner? Det är väl lagligt att ladda ner men olagligt att ladda upp?

Hahaha nej, streama är dock i en gråzon så som jag förstått det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Saxat: "Till SVT säger Telias Inger Gunterberg på Telias Pressenhet att företaget värnar om sina kunders integritet, men att de i detta fall inte har något annat val än att följa domen."

Tycker att telia agerar dåligt, då dom bara böjer sig och tillåter att deras kunder får töjd bak.

Inte ett ord om att överklaga även om där finns två instanser som kan ta upp målet här i Sverige, änn fler om man betänker att ta det till EU rätt.

Mycket dåligt av Felia

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Hahaha nej, streama är dock i en gråzon så som jag förstått det.

Att streama räknas som tillfällig kopia, vilket är lagligt enligt svensk lag samt enligt EU-domstol. Däremot så begår ju den som tillhandahåller materialet ett brott.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Saxat: "Till SVT säger Telias Inger Gunterberg på Telias Pressenhet att företaget värnar om sina kunders integritet, men att de i detta fall inte har något annat val än att följa domen."

Tycker att telia agerar dåligt, då dom bara böjer sig och tillåter att deras kunder får töjd bak.

Inte ett ord om att överklaga även om där finns två instanser som kan ta upp målet här i Sverige, änn fler om man betänker att ta det till EU rätt.

Mycket dåligt av Felia

Vilka instanser är det ?
Dömdes inte telia i marknadsdomstolen så det inte går att överklaga ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Och hur svårt skulle det vara för dem att släppa filmen/serien samtidigt överallt? Eller åtminstone samtidigt överallt i de olika regionerna som spelindustrin gör.

Finns absolut inga ursäkter för att hålla på som de gör nu, förutom att mjölka pengar (som att de inte redan gör helt sinnessjuka stora summor), men saken är den att de bara är för jävla dumma för att förstå att de faktiskt skulle tjäna på att fixa en sådan lösning istället för att lägga hur mycket pengar som helst på att jaga pirater.

Skickades från m.sweclockers.com

På t.ex Steam så lägger spelbolagen upp apparna själva. Netflix köper rättigheterna av bolagen. Det är inte bolagen som lägger upp sina filmer. Netflix egna serier släpps samtidigt över hela världen. Om man kollar på appstore m.m. så märker man mer att bolagen lägger in olika datum för olika regioner. Pokemon gjorde detta.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

På t.ex Steam så lägger spelbolagen upp apparna själva. Netflix köper rättigheterna av bolagen. Det är inte bolagen som lägger upp sina filmer. Netflix egna serier släpps samtidigt över hela världen. Om man kollar på appstore m.m. så märker man mer att bolagen lägger in olika datum för olika regioner. Pokemon gjorde detta.

Ja och det är ju precis vad min poäng var från första början.
Bolagen ska alla släppa sitt skit till en och samma plattform LIKT netflix eller spotify.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Intressant! Här är kommer vi in på hårklyveri som spelar roll.
Det tele2 frågat efter var inte om de fick sluta lagra uppgifter utan de frågade om sverige kunde tvinga dem till att lagra uppgifter.
Utfallet blev att sverige inte kan tvinga dem till detta.
Huruvida tele2 har kvar uppgifterna eller ej är alltså inte något man kan dra slutsatser från. Det enda vi kan säga är att EU inte är nöjda med Sveriges tvång att datalagra med nuvarande omfång.
Får operatörerna datalagra om de själva vill enligt svensk lagstiftning? Bra fråga, det är inte utrett.

En trolig gissning är att tele2 inte byggde om den infrastruktur som de installerade under närmsta timman efter att domen blev offentliggjord utan det tar säkert lite tid att koppla ur. En följdfråga är huruvida de får slänga de uppgifter som de dömts att dela med sig av. Det är inte så självklart att de får dumpa de uppgifterna.

Möjligt att det inte går heller, men kanske kan operatörerna iaf sluta datalagra om de vill nu. Det där är för svårt juridiskt så det är väl mer en idé än någon teori om hur jag tror det fungerar.

Har jag inte fel, läste nyheten om just detta för ett tag sen och polisen t.ex har tappat totalt möjligheten att kolla dataloggar från leverantörer (tror alla dumpade datan efter EU dommen om jag inte har fel).

Oavsett, så verkar det som dom inte tar någon till domstol i Danmark (än i alla fall). Får hoppas detta inte förutsätter, för ingen vet hur det kommer sluta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Ja och det är ju precis vad min poäng var från första början.
Bolagen ska alla släppa sitt skit till en och samma plattform LIKT netflix eller spotify.

Du menar en plattform som har monopol? Vi har ju plattformar som Youtube och Vimeo där bolagen kan lägga upp sina filmer. Där ser man vilken kvalitet det blir på sakerna pga att det inte är ekonomiskt försvarbart. Visst de skulle kunna höja priset på reklamen som visas. Men de skulle nog bli otroliga summor för storfilmerna. Det är inte många youtube-kanaler som kan leva på sina intäkter (pewdie är en som kan göra det). De skulle kunna ha en månadskostnad likt Netflix, men jag vet inte hur mycket folk skulle vara villiga att betala.

Som jag skrev också, spelmarknaden har nu också börjat att fragmanteras mer. Det finns fler tjänster: Steam, GOG, Microsoft, Sony, Apple, Google m.m. och jag tror att det bli så att företag släpper exklusiva saker till olika marknader även där (EA access, PSN NOW osv.). För man märker att företagen inte överlever på Steam. Hur många spel som släpps där är inte bara skit, kickstarter och early access?

Precis som varuhus. Det finns inget varuhus i världen som säljer samma produkter. H&M säljer sina egna, som Netflix. Visst, de har blivit större och fler i och med globaliseringen. Men det har även slagit ut de mindre aktörerna. Kina skulle lätt kunna konkurera ut hela Sverige om det inte vore för moms m.m. Och då riskerar man dessutom att få en massa skit (som gifter). Det fungerar på samma sätt i filmbranschen. En film är likt mjölk. En produkt. FUCK ARLA!!

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Har hört att även om säg Person A avslutar samtliga av sina tjänster hos Telia så raderar de ingen data gällande denna personen. Person A kan inte häller begära ut data som Telia har på denne vilket låter konstigt men ska vara helt enligt lag.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Datalagringen gällde alla. Du har fortfarande möjligheter att på begäran från Polisiära myndigheter kräva en operatör att logga och lämna ut data när det handlar om brott som kan ge fängelse. Pedofiler kan få fängelse över ett år vad jag vet så myndigheterna kan fortfarande kräva att logga data vid en misstanke om pedofilbrott.

Fri marknad som Amerikanerna brukar säga, kan de inte leverera filmer på någon tjänst utan djävla DRM och annat som blockerar användare ja då är det fri marknad och i nuläget vinner piraterna på alla lägen. Tillgänglighet, Pris, Kvalite.

HBO Nordic inte tal på deras smala utbud funkar bara på Windows eller speciella appar på TVn.
Netflix erbjuder bara 1080P på MS Edge eller speciella Windows appar.

Varför skall jag betala för en tjänst som ger mig sämre kvalite, till ett högre pris och mindre utbud mot tillexempel Popcorntime som funkar på alla möjliga enheter utan DRM, alla OS, och 1080P och högre så länge hårdvaran orkar driva det samt funkar även offline samt textat på Engelska.

Att HBO Nordic inte har engelska texter är för den delen skrattretande.

Håller med. Känns lite som de vill att tjänsten ska vara "bra nog" och därför slutat utveckla den. När tom. Youtube (även om det är ganska komprimerat) utvecklar sin plattform snabbare än rena subscriptionbased plattformar så vet man att något är fel.

Skrivet av cRitZa:

Jag förstår inte varför detta inte har gjorts för 10 år sedan? Fildelning har ju varit en stor grej hur länge som helst och en lika olaglig företeelse då som nu?!
Helt sjukt att fildelare har fått härja fritt och ostraffat i så många år att det nästan anses som lagligt bland många.

För att för 10 år sedan var det inte olagligt att ladda ner. Bara att ladda upp. Dessutom är detta inte något bättre. Byt bara ut "fildelare" till "privat pajasorganisation" samt "Inte behöver ge belägg för något alls" så har du exakt samma scenario. Folk springer omkring och hotar andra att ge dem pengar annars drar de en inför rätta.. Även om bevisföringen i bästa fall är bristfällig. Jag menar.. vilket annat brott blir man bestraffad utan att det ens finns bevis att man gjort sagda brott?

Skrivet av Traumklang:

Men det kan gå åt elvet.... ochså.
Vet ej om man hört här om fallet i Tyskland, där ett advokatsbyrå likt det här fallet har sniffat trafiken samt IP-Adresser av användare på RedTube som dom senare fick rätt av tyska domstolen att begära ut personuppgifter till dessa IP-Adresser.
När dom började skicka ut hotbrev, var det allt fler som nekat kraven och polisanmält dem ist. TOM Konsumentverket började klaga på dom. Det slutade med att alla inblandade advokater och affärsmän som låg bakom det företaget bleft efterlyst av polisen och två blev tom häktad och dömt för organiserad kriminalitet och utpressning.
Tusentals personer har efter denna dom börjat kräva tillbaka det beloppet dom kände sig tvungna att betala.
Minst två av dessa vinkeladvokater är fortfarande efterlysta.

Det som gjorde att dessa giriga idioter föll, var att IP-Adresserna var olagligt samlade via ett flash-ad hack, vilket var olaga intrång på websidan RedTube eller vad den hette.

Visst, går det inte att jämföra direkt med det här fallet, men dom åker på tunn is. Även att öppna en torrent tracker till det syftet är högst tvivelaktig, då dom på så sätt främjar fildelning, vilket dom inte får.

Jag får inte heller erbjuda dig en stulen bil, för att sedan låta dig åka dit för det. Inte ens om jag fömedlar kontakten till en hälare som du ska sedan köpa av.

Där ser man. I Norge så försökte dessa clowner samma sak (alltså denna advokatbyrå som tas upp i artikeln) tydligen men folk gav bara fan i att betala. Hände ingenting..

Skrivet av cRitZa:

@Commander: jag har tyvärr bara lite insikt i DRM, vad är det som är så sjukt, kan du ge ett exempel?

Vi kan ta privatkopieringslagen som ett exempel. Du betalar en summa för att få privatkopiera men DRM som finns på majoriteten av alla medium förhindrar en att göra detta. Alltså betalar man skatt för ungefär luft.

Skrivet av nimren:

Har du då bara laddat ner torrent eller har du lagt upp filmer för andra att ladda ner? Det är väl lagligt att ladda ner men olagligt att ladda upp?

Nej det är det inte. Det är både olagligt att ladda upp och ladda ned. Fokuset ligger dock på de som laddar upp.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Om man får ett sådant här brev av sin operatör då har dom ju förlorat en kund på livstid, telia kanske borde göra lite mer motstånd ?

Permalänk

Är det någon som har koll på ownits syner på detta? Har telia just nu men har möjligthet att byta till ownit.

Permalänk
Skrivet av JohanKJIP:

Är det någon som har koll på ownits syner på detta? Har telia just nu men har möjligthet att byta till ownit.

Fråga dem?

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk

"[...]men att de i detta fall inte har något annat val än att följa domen."

Det tror jag inte på förrns de åtminstone försökt gå till eu domstolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_andersson:

Någon som har en aning om vilka filer detta gäller?

Finns säkert mer, men kort lista om vilka filmer det handlar om:

http://www.breakit.se/artikel/6621/fildelarjakten-i-5-steg-har-ar-filmerna-som-kan-ge-kravbrev

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@IceDread:

Hur funkar det med VPN exakt, måste jag ha det igång hela tiden eller kan man slå på det när man ska ladda ner något? Då gratisversioner har ett download cap.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

@IceDread:

Hur funkar det med VPN exakt, måste jag ha det igång hela tiden eller kan man slå på det när man ska ladda ner något? Då gratisversioner har ett download cap.

Du bör kunna slå av och på det när det passar. Som vilken annan tjänst som helst använder du den när du vill.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det om man fått ett hotbrev från tex. spridningskollen och betalat dom, finns det nånting överhuvudtaget som då hindrar nästa "företag" (Njord law denna gång), från att skicka hotbrev för samma förteelse?

Permalänk

Flyttar till ny lägenhet i månadsskiftet och lämnar Sunet efter 11 år med dem... Byebye gratis Gbit.. Jobbar för Telia och skulle väl kunna få 100mbit för ungefär samma pris som Bahnhof på nya stället men valde Bahnhof. Känns finfint. Ska bli intressant att se hur bra deras VPN är.

Permalänk
Medlem

Det låter som en bra tid att starta ett bluffbolag och börja skicka ut kravbrev till folk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

Hur funkar det om man fått ett hotbrev från tex. spridningskollen och betalat dom, finns det nånting överhuvudtaget som då hindrar nästa "företag" (Njord law denna gång), från att skicka hotbrev för samma förteelse?

Vi pratar om privatabolag här, självklart kan de komma med hotbrev på samma företeelse. Du har egentligen inte blivit fälld i rätten för något utan vad de säger är att vi går inte vidare om du betalar detta men även om du betalar så finns det inget som säger att de inte kan gå vidare. Din betalning kan dessutom ses som ett bevis för det är väl mindre troligt att någon betalar 1000 lappar utan att känna sig skyldig.

Spridningskollen hade mycket väl kunnat inkassera pengarna men sen ändå gå vidare med ärendet. Men efter som de inte har några bevis merän din betalning och då din IP address så tvivlar jag på det. Däremot hade de kunnat skicka ut ett nytt hotbrev till dig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide