fastnat i silver pga Elo system?

Permalänk
Medlem

fastnat i silver pga Elo system?

folk som bara har lust att gnälla på en för att säga att jag är sämst på cs behöver inte skriva nåt alls!

Jag är en riktigt silverscrub dvs silver 1. Jag har vunnit 248 matcher, jag har vart rankad guld. men tappat ranken. min tanke är om det är möjligt att det kan vara svårt att ranka upp med tanke på vilket motstånd man får, jag möter nästan bara silver 1 och 2. kan det va därför jag trotts höga scores inte rankar?

Permalänk
Medlem

Borde inte vara därför. För du borde stig i ELO om du vinner matcher och mvp-stjärnor. För oavsett om ni är lågrankade eller inte borde ni får poäng för vinst.

Många borde, men det är för att det inte har släppts så mycket information om deras rank-system.

Permalänk
Medlem

Är man bättre än ens elo kan man ta sig ur, det gäller alla elo system i alla spel.

Däremot fungerar dom också så att om du spelar hundratals matcher på samma elo så blir man "rotad", då systemet har hittat rätt elo för spelaren, det är helt enkelt där ens skillnivå varit under alla dessa hundratals matcher.

För att ta sig ur behövs oftast en högre win %

Det är alltid enklare att klättra på nya konto då elo systemet inte hunnit "rota" sig.
CS är ett spel där man ensam kan carrya ett lag väldigt enkelt om man är bättre.

Enklaste annars är om man har polare som är mycket bättre som spelar på lägre smurfkonto
Har en som har ett 10 tal konto där han spelar med kompisar som är lägre, och ja han vinner ju typ nästan alla games för han solo carryar det.
Vilket innebär att hans kompisar också ökar i rank fast dom gör nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Är man bättre än ens elo kan man ta sig ur, det gäller alla elo system i alla spel.

Nja. Gäller inte dota iallafall.. I cs däremot fungerar det. I rocket league fungerar det.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Är man bättre än ens elo kan man ta sig ur, det gäller alla elo system i alla spel.

Nej.

Finns spel som har dubbla system, ett synligt som du rankas efter och en osynlig som du matchas efter. Ex, du är i brons och spelar med och mot guldspelare, hör du hemma bland dem har du säg 50% winrate och stannar kvar i brons. Detta är dock inte fallet i CS, men ville bara påpeka ordvalet "alla elo system i alla spel". Varje spel har sin egen tolkning på ELO-systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Nej.

Finns spel som har dubbla system, ett synligt som du rankas efter och en osynlig som du matchas efter. Ex, du är i brons och spelar med och mot guldspelare, hör du hemma bland dem har du säg 50% winrate och stannar kvar i brons. Detta är dock inte fallet i CS, men ville bara påpeka ordvalet "alla elo system i alla spel". Varje spel har sin egen tolkning på ELO-systemet.

Detta gäller även lol.
Såklart finns det en visible rating och ens hidden MMR som används i många spel, ex OW, LOL etc.

Är du bronze i LOL har matchas mot Gold spelare är det ett smurf konto som har hamnat i winstreak, dvs din hidden mmr är mycket högre än din visible mmr.

Och du kommer börja få sjukt med points när du klättrar, dvs du kommer ta dig ur det hur enkelt som helst.

Det du säger är helt fel.
Du matchas inte mot gold spelare om du har 50% winrate om du är bronze med många spelade games.
Jag har själv boostat många bronze konto i lol från bronze -> plat+ tidigare, ingen av dom har någonsin varit matchade mot gold spelare i början.
Det blir man inte om du är bronze på ett "satt" konto.

Är det ett helt nytt konto du smurfat ner i bronze och börjat få winstreak sen, ja då ökar din hidden mmr fort och du börjar matchas med högre, men då får du även betydligt mer points och förlorar betydligt mindre.

Så, jo.

Har man hamnat på en mmr hör man hemma runt den elon, kvittar vilket spel det är. Så enkelt är det.
Man kan ta sig ur om man är bättre eller förbättrar sitt eget spelande, allt annat är bara en ursäkt för man inte blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Nja. Gäller inte dota iallafall.. I cs däremot fungerar det. I rocket league fungerar det.

För att DOTA2's "ELO"-system är baserat på helt andra saker.

I CS:GO baseras det på W/L, MVP-stjärnor, placering i laget, och viktas gentemot antal vunna rundor. Därmed är det ganska enkelt att få ett individuellt betygsssystem som är rättvis. Förlorar du med 10-16 men ligger längst upp i ditt lag med råge, så förlorar du väldigt lite poäng.

I DOTA2 däremot....finns i princip inget individuellt som räknas, största majoriteten som räknas är K/D och W/L. Den tar alltså i princip inte alls hänsyn till supp-players och gynnar endast mid/carries (Finns många bra videos som förklarar detta på dintub). Dessutom går du upp/ner i rank exakt lika mycket poäng i princip oavsett hur matchen har gått (+-25, eller 24 eller 26). Detta innebär att få gå upp 100 MMR måste du vinna 5 i rad. Oavsett motstånd. Innebärandes att om du vinner mot ett lag som är +300 MMR över dig totalt, så går du upp ändå endast 25 eller 26 MMR. Möter du däremot 3-4 ranks över dig i CSGO, så flyger du upp i rankningarna (a.k.a boost).

CSGO's ELO-system är mycket mer raffinerat och mer rättvis än den i D2. Delvis för att det faktiskt är mycket mycket enklare att mäta individens bidrag i CS, men också delvis för att Valve helt enkelt inte orkat med att göra avancerade algoritmer som tar hänsyn till det komplexa spelet som D2 faktiskt är.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe09:

folk som bara har lust att gnälla på en för att säga att jag är sämst på cs behöver inte skriva nåt alls!

Jag är en riktigt silverscrub dvs silver 1. Jag har vunnit 248 matcher, jag har vart rankad guld. men tappat ranken. min tanke är om det är möjligt att det kan vara svårt att ranka upp med tanke på vilket motstånd man får, jag möter nästan bara silver 1 och 2. kan det va därför jag trotts höga scores inte rankar?

I slutändan räknas i princip endast W/L-ratio i CS:GO. Den syns i dina stats. Går du över en viss gräns, säg 52%, så kommer du att ranka upp, oavsett hur dåligt du spelar.

Vinner man mer än vad man förlorar, går man upp i rank. Vinner man ungefär lika mycket som man förlorar sett över ett större antal matcher stannar man kvar. Detta är rättvist och precis som det ska vara.

Att du vunnit 248 matcher säger inte så mycket om man inte vet hur många matcher du förlorat samtidigt.

Fortsätt spela och förbättras, fortsätt vinna, och du kommer att gå upp.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

För att DOTA2's "ELO"-system är baserat på helt andra saker.

Jag pratar om att solocarrya. Det går inte i dota. ifall dina teammates feedar tillräckligt så är det omöjligt

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

@JimmieSan
Du ger exempel från ett enda spel jag inte har någon som helst praktisk erfarenhet av. Som jag skrev tidigare, många spel har olika tolkningar och implementeringar av ELO-systemet. Att ge ett exempel - även fast grundligt och väl motiverat - är irrelevant till mitt påstående.

@Mithras
Jag trodde winstreaks gällde förr i CS:GO, för att sen gå över till i stort sett MVP-baserat system? Jag vet att jag hade bra flyt med att ranka upp när jag MVP-horade mig, även om det innebar kniva en teammate i ryggen för att få defusen (vilket har en direkt negativ påverkan på hur jag rankas inom laget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

@JimmieSan
Du ger exempel från ett enda spel jag inte har någon som helst praktisk erfarenhet av. Som jag skrev tidigare, många spel har olika tolkningar och implementeringar av ELO-systemet. Att ge ett exempel - även fast grundligt och väl motiverat - är irrelevant till mitt påstående.

@Mithras
Jag trodde winstreaks gällde förr i CS:GO, för att sen gå över till i stort sett MVP-baserat system? Jag vet att jag hade bra flyt med att ranka upp när jag MVP-horade mig, även om det innebar kniva en teammate i ryggen för att få defusen (vilket har en direkt negativ påverkan på hur jag rankas inom laget).

Det är dock svårt att veta om vilket spel du specifikt pratar om eftersom du inte nämner det.
Du nämnde bara "gold, bronze etc" det kan vara vilket spel som helst

Faktum är att alla spel går att ta sig ur, man är aldrig fast någon stans, sen är det en enkel ursäkt dock.
Sen är vissa spel enklare att solo carrya än andra, ex csgo där man kan solo carrya betydligt enklare än i ett spel som är mer än bara 1taps.

Permalänk
Medlem

Jag degraderades till silver när elo crunchen skedde från MSG. Tog mig upp till GNM utan större problem och där hör jag hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Det är dock svårt att veta om vilket spel du specifikt pratar om eftersom du inte nämner det.
Du nämnde bara "gold, bronze etc" det kan vara vilket spel som helst

Ja, att vara diffus var lite med meningen.

Skrivet av JimmieSan:

Faktum är att alla spel går att ta sig ur, man är aldrig fast någon stans, sen är det en enkel ursäkt dock.

Ja precis. Det går alltid att ta sig ur, men lite av min mening som jag aldrig uttryckte (jag har en tendens att skriva wall of texts och ville hålla det riktigt kort), ibland/ofta när man "fastnar" sådär krävs ofta att man ändrar på sin spelstil för att "skaka sig loss" och sen gå upp.

Mer konkret i CS:GO när jag går ner till DMG eller lägre har jag enorma problem att ta mig upp, inte för att jag är för dålig utan för att min normala spelstil är fullkomligt verkningslös på längre ner. Istället för det lagbaserade spel jag normalt är van vid springer folk solo och leker vilda västern, håller man position blir man flankad av en taktiklös cowboy för att en av dina lagkamrater som även han är en taktiklös cowboy inte höll tätt eller rapporterade. Det är inte ett komplicerat spel, men när man ska hålla reda på moståndare OCH lagkamrater blir det betydligt mer komplext, vilket lätt gör att jag fastnar och inte kan gå upp.

Situationer som dessa kan uppfattas av andra som "ELO Hell", även fast jag är kluven på om något sådant existerar eller inte. Jag menar, det existerar uppenbarligen då folk fastnar i systemet där de inte bör stanna, men givetvis existerar den inte då det är faktorer bortom systemet som orsakar dem. Existerar eller icke? Jag kan inte säga. Schrödingers ELO Hell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Ja, att vara diffus var lite med meningen.

Ja precis. Det går alltid att ta sig ur, men lite av min mening som jag aldrig uttryckte (jag har en tendens att skriva wall of texts och ville hålla det riktigt kort), ibland/ofta när man "fastnar" sådär krävs ofta att man ändrar på sin spelstil för att "skaka sig loss" och sen gå upp.

Mer konkret i CS:GO när jag går ner till DMG eller lägre har jag enorma problem att ta mig upp, inte för att jag är för dålig utan för att min normala spelstil är fullkomligt verkningslös på längre ner. Istället för det lagbaserade spel jag normalt är van vid springer folk solo och leker vilda västern, håller man position blir man flankad av en taktiklös cowboy för att en av dina lagkamrater som även han är en taktiklös cowboy inte höll tätt eller rapporterade. Det är inte ett komplicerat spel, men när man ska hålla reda på moståndare OCH lagkamrater blir det betydligt mer komplext, vilket lätt gör att jag fastnar och inte kan gå upp.

Situationer som dessa kan uppfattas av andra som "ELO Hell", även fast jag är kluven på om något sådant existerar eller inte. Jag menar, det existerar uppenbarligen då folk fastnar i systemet där de inte bör stanna, men givetvis existerar den inte då det är faktorer bortom systemet som orsakar dem. Existerar eller icke? Jag kan inte säga. Schrödingers ELO Hell.

Nu har jag inte spelat mm på väldigt länge men jag solokörde flera acc till global innan restriktionerna kom.. Inga problem att plocka 2-3 st per runda vilket oftast räcker för att vinna trots cowboys.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Antal totala wins är ointressant, win ratio är mer intressant. Jag hade ~150 wins när jag var i LEM, nu har jag 250 och är LE. Det enda som räknas är MVP och wins. Tyvärr måste man ju vinna games för att ranka upp också, aldrig sett någon ranka upp på en förlust så spelar ingen roll hur bra du spelar och hur många MVPs du har om ditt lag aldrig vinner.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Enklaste annars är om man har polare som är mycket bättre som spelar på lägre smurfkonto
Har en som har ett 10 tal konto där han spelar med kompisar som är lägre, och ja han vinner ju typ nästan alla games för han solo carryar det.
Vilket innebär att hans kompisar också ökar i rank fast dom gör nada.

Och här är anledningen till varför CS-communityt ser ut som det gör. Förutom snorungar och ryssar så är det massa boostade spelare som inte hör hemma i närheten av ranken man själv är i. (LEM/Supreme)

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Jag pratar om att solocarrya. Det går inte i dota. ifall dina teammates feedar tillräckligt så är det omöjligt

Absolout är det så. Det är exakt det som är problemet med D2 också, att i princip det enda som räknas är W/L. Detta, kombinerat med att man alltid går upp eller ner 24-26 MMR, gör att det är i princip omöjligt i D2 att ranka upp/ner större siffror.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det är helt enkelt för att du är i den skillen, det är verkligen så enkelt. Hade du varit bättre hade du varit högre, är Supreme på CS och 5.3k i dota, var inte speciellt svårt att ta sig dit

Tycker det är betydligt lättare att klättra i CS jämfört med andra spel

Visa signatur

Progamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Borde inte vara därför. För du borde stig i ELO om du vinner matcher och mvp-stjärnor. För oavsett om ni är lågrankade eller inte borde ni får poäng för vinst.

Många borde, men det är för att det inte har släppts så mycket information om deras rank-system.

Vad baserar du det med mvp stjärnor på? Vet att många fått för sig att det är så men det finns inget bevis för det så vitt jag vet. Som du säger själv finns det inte mycket info som valve släppt, så varför tror du det är mvp stjärnor?

Permalänk
Medlem

Finns väl inget "elo-hell" i CS?
Har själv hoppat mellan LEM och GN3 fram och tillbaks. spelar du bra tankar du upp.
Du kan ju testa dig genom att skaffa ett "smurf-komto" och de var du hamnar. 200matcher så borde du vara bättre...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare