Permalänk
Medlem

Jag har följt denna tråden ett tag för att få inspiration och nu tänkte jag posta en bild på min.

Som ni ser är den extremt basic. LXDE på Debian.
Anledningen: Jag kör den via GNURoot på min androidtelefon (Galaxy Note 3).

Extremt händigt att ha en "riktig" dator i mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Jag har följt denna tråden ett tag för att få inspiration och nu tänkte jag posta en bild på min.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/83242904/tmp_17795-Screenshot_20170202-141231-464538255.png

Som ni ser är den extremt basic. LXDE på Debian.
Anledningen: Jag kör den via GNURoot på min androidtelefon (Galaxy Note 3).

Extremt händigt att ha en "riktig" dator i mobilen.

Kan du ringa och så då? Det är coolt som proof of concept, men är det smidigt?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@serverfel: Du startar en terminalemulator och sedan kör det via en xserver som viewer så det ligger som en app i android, så när man vill ringa så minimerar man bara xserverappen och kör på som vanligt.
Den är seg såklart eftersom mobilen bara har en snapdragon 800 cpu och 3gb ram plus att android ligger tuggar i bakgrunden.

Som du ser på bilden kan man köra tex desktop firefox vilket är ett stort plus då jag tycker att mobilwebbläsare ofta känns vingklippta i jämförelse.
Än har jag inte lagt in så många program men jag tänkte bygga på det efter hand med sådant som är bra att ha med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

@serverfel: Du startar en terminalemulator och sedan kör det via en xserver som viewer så det ligger som en app i android, så när man vill ringa så minimerar man bara xserverappen och kör på som vanligt.
Den är seg såklart eftersom mobilen bara har en snapdragon 800 cpu och 3gb ram plus att android ligger tuggar i bakgrunden.

Som du ser på bilden kan man köra tex desktop firefox vilket är ett stort plus då jag tycker att mobilwebbläsare ofta känns vingklippta i jämförelse.
Än har jag inte lagt in så många program men jag tänkte bygga på det efter hand med sådant som är bra att ha med sig.

Jag tänkte att ett blåtandstangentbord och extern skärm kan va rätt användbart. Man kan ju jobba i google docs och drive om man inte hatar google.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@serverfel: Jo jag har testat med blåtands tangentbord+mus och det fungerar väldigt bra. Tyvärr så verkar min MHL-adapter ha gått sönder så jag har inte testat att slänga upp det på en större skärm än.

Permalänk
Medlem

Solus

Solus. Grymt stabil rullande dist som jag verkligen kan rekommendera.

Permalänk
Medlem

Arch linux med Openbox wm.
Körs på min gamla trotjänare HP Elitebook 8460p. Används främst som verktyg till serveradministration när jag inte är hemma.
Väldigt basic Conky, men visar det jag vill just nu. Mätarna där nere visar ledigt utrymme på mina diskar i servern. Blir alltså tomma om jag är utan nätverk eller inte kopplat upp mig via min VPN ifall jag är utanför lokala nätverekt.

Permalänk
Medlem

Mint 18 cinnamon

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Arch <3

I mångt och mycket den mest bekymmerslösa distrubitionen, du installerar vad du vill ha, uppdaterar regelbundet, inga problem.. Ubuntu? Fedora? Fett med problem, Alltid några buggar man måste lösa, vissa går fort, någon kan men leva med, någon irriterar. Arch? Om det inte finns i Wiki så är det säkert inget problem.

Nytt mediacenter, Librelec, basic operativsystem med Kodi på. Linux+Kodi.

https://minfil.org/60M4sbbfb7/libreelecmain.png

Precis! Av någon anledning har Arch rykte att vara tvärtom. Vafan, t.o.m min Brother Wifi skrivare lirade direkt efter yaourt -S <min driver>

Nä, Arch kan (kommer) bli mer mainstream, är jag övertygad om. Tyvärr så bidrar Manjaro inte så mycket som jag hoppats, iallafall inte KDE versionen.

Min openbox med alla apps jag behöver (gimp, kdenlive, geany, etc etc): 846

Kde out-of-the-box manjaro: 1253 (ändå stöds inte all min hårdvara)

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av magican:

Precis! Av någon anledning har Arch rykte att vara tvärtom. Vafan, t.o.m min Brother Wifi skrivare lirade direkt efter yaourt -S <min driver>

Nä, Arch kan (kommer) bli mer mainstream, är jag övertygad om. Tyvärr så bidrar Manjaro inte så mycket som jag hoppats, iallafall inte KDE versionen.

Min openbox med alla apps jag behöver (gimp, kdenlive, geany, etc etc): 846

Kde out-of-the-box manjaro: 1253 (ändå stöds inte all min hårdvara)

Arch kommer aldrig att bli mainstream, inte för att det på något vis är en dålig distro, men för att folk är av naturen fruktansvärt lat. Om du inte kan "peka och klicka" kommer det aldrig att anammas av den större massan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Arch kommer aldrig att bli mainstream, inte för att det på något vis är en dålig distro, men för att folk är av naturen fruktansvärt lat. Om du inte kan "peka och klicka" kommer det aldrig att anammas av den större massan.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr måste jag hålla med om det. Installera Arch med pacstrap o allt de där tar ju på sin höjd 15 min. Det som tar längst tid för mig är att tanka paket (ADSL, yey).

Ska precis göra en review på Manjaro KDE 17.1-rc1, visst.. Arch.. men överlag så suger det för new-to-linux. Det är bara inse, en som kommer från win eller dylikt och är nyfiken på Linux måste bannemig köra Mint eller något. Sen kanske vi kan lura över dom till den mörka sidan (arch) ;P

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

Gjorde nyligen en clean install av Manjaro med XFCE, då jag verkligen gillar hur lätt det är att skräddarsy det efter eget tycke.
Körde Solus tidigare (i ca 1 månads tid) vilket är superlätt att använda men jag upplevde default DE'n svår att få som jag vill, dessutom så saknas för många paket som jag gärna vill ha.
Men får väl återkomma till det när flatpack är integrerat och mer vanligt förkommande.

Ang. Win to Linux användare så var Manjaro den disten som gjorde att jag bytte från Windows.
Manjaro är till Arch vad Ubuntu är till Debian enligt mitt tycke

Permalänk
Medlem

Varför gömmer så många av er användarnamn/host? Inte så att någon kan göra något med den informationen direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

GalliumOS på min Chromebook. Windowsskadad som ni säkert ser.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag ser aldrig min bakgrund utan det ser ut såhär (skärmen längst upp är en 1920x1080 skärm i fullscreen):

Manjaro i3 med egenpulad i3conf är det jag använder mig av förövrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Jag har följt denna tråden ett tag för att få inspiration och nu tänkte jag posta en bild på min.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/83242904/tmp_17795-Screenshot_20170202-141231-464538255.png

Som ni ser är den extremt basic. LXDE på Debian.
Anledningen: Jag kör den via GNURoot på min androidtelefon (Galaxy Note 3).

Extremt händigt att ha en "riktig" dator i mobilen.

Vad får du i sysbench?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Kände för att kopiera lite Chrome OS i GNOME. Sitter samtidigt o pillrar på ett av mina teman.

GNOME tillägg: Dash-to-panel
Bakgrund
Tema (Långt ifrån klart.)
Ikoner: Numix-circle
Typsnitt: Roboto / Ubuntu Mono

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Fedora 25 Gnome med bild från wallpaperswide.com

Permalänk
Avstängd

GhostBSD med Xfce och bild från wallpaperswide.com

Permalänk
Avstängd

Precis installerat Xubuntu med lite mac-tema på min Zenbook. Tycker det ser helt ok ut och lär väl alltid reta nån får skaffa ett äppel-klistermärke och klistra över Asus-loggan också för att irritera ännu mer

Stationära rullar med linux Mint (cinnamon), haft samma look ett par år nu så kanske borde förnua mig snart.

Permalänk
Medlem

Den 22 februari 2007 var troligen en ganska tråkig dag för mig för den dagen skapade jag ett script som tar screenshot automatiskt av mitt skrivbord en gång per dag och sparar till en mapp. Kanske inte den smartaste idén i säkerhetssynpunkt, men men... Idag noterade jag att jag nu har över 10 år med screenshots. Dags för en jämförelse av vad som hänt de senaste årtiondet.

Mitt script ger ingen indikation att screenshot tas så detta är ett oarrangerat snapshot av hur saker såg ut för mig den 3:de mars 2007 21:35. Jag körde dualhead med en 1680x1050 TFT skärm och en CRT vid sidan med imponerande 1024×768 upplösning. 2007 var tiden då folk på allvar övergav CRT för flatpanels och min TFT var bara några veckor gammal.

Enligt systemövervakaren hade jag 1 sata disk och 3 pata diskar. 2007 var också övergångstiden mellan pata och sata.

Tio år senare den 3:de mars 2017 20:00 såg det ut såhär. Gissa varför jag valde just det här datumet? Jag har fortfarande en dualhead setup men nu med två 1920x1200 TFT och 11 hårddiskar (alla sata förutom en som är usb). Det mest intressanta är nog hur lite skillnad det egentligen är.

Det är ganska deprimerande att det skett så lite skillnad på tio år men egentligen så är det ett medvetet val. För runt 10 år sedan var det mycket snack om framtidens skrivbord och hur de skulle revolutionera hur vi använder datorer. Flera aktörer fick den briljanta idén att man ska använda samma shell på både desktop och mobile. Resultatet blev windows 8, gnome 3, unity och liknande "moderna skrivbord". Jag är inte det minsta imponerad av dom och använder fortfarande vad som nu kallas "klassiskt skrivbord" i stället.

Jag är också ganska bekväm av mig så om ett program funkar bra nog letar jag inte efter ersättare.

Desktop 2007: Kde-3
Desktop 2017: XFCE-4.12 (Jag bytte till XFCE eftersom både kde-4 & 5 var i min mening fiaskon)
Browser 2007: Firefox
Browser 2017: Firefox (2007 års version såg bättre ut)
Terminal 2007: Konsole
Terminal 2017: Konsole
Systemövervakning 2007: Gkrellm
Systemövervakning 2017: Gkrellm (med samma fula tema)
Mediaspelare 2007: mplayer
Mediaspelare 2017: mpv (mplayer fork)
IRC klient 2007: x-chat
IRC klient 2017: Konversation (vet inte varför jag bytte)
Musikspelare 2007: Amarok (deltog till och med i utvecklingen)
Musikspelare 2017: Clementine (amaroks layout förstördes efter kde-4 och clementine skapades för att bevara det gamla utseendet)

En annan intressant observation är att jag 2007 använde kopete (msn, icq, google talk, osv) men 2017 gör jag det inte. Till viss del beror det på att mycket av folket jag umgicks med på den tiden var kursare på universitetet och jag har tappat kontakten med många av dom. Runt 2010 började många gå över till facebook och smartphones blev populära. WhatsApp och liknande appar tog över i stället. Jag IRCar mer än tidigare nu så på sätt och vis jag har gått bakåt i stället.

Permalänk
Medlem

@Emaku: Alltså, detta är bara så häftigt. Du borde göra en "morph" på alla desktopbilder, på ett par minuter
underbart!

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det här för hattande?

Desktop 2007: Awesome
Desktop 2017: Awesome

Permalänk

Liten uppdatering av skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är ny på Linux. kör Linux Ubuntu 16.04

Hur ändrar man sitt skrivbordsutseende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Jag är ny på Linux. kör Linux Ubuntu 16.04

Hur ändrar man sitt skrivbordsutseende?

Jag vet inte hur du loggar in, men dom flesta desktop managers (Den skärm du ser när du loggar in, kallas desktop manager) brukar kunna välja vilken skrivbordsmiljö du vill logga in till. Jag vet inte vad Ubuntu har i sina program förråd, men eftersom det finns massvis av Ubuntu derivat med andra skrivbords miljöer så bör det vara ganska enkelt att antingen direkt installera en skrivbordsmiljö, logga ut, välja skrivbordsmiljö och logga in. Om det inte finns i dom officiella program förråden så kan du troligtvis lägga till vad du behöver via någon guide som finns ute, det finns ubuntu med xfxe mate lxde lxqt och massvis av andra, så det finns säkert någon distrubition som du bara kan lägga till deras program förråd och ladda ner din skrivbordsmiljö du vill ha. Jag gissar att det är så enkelt iallafall, Åtminstone Arch kan du installera enkelt vilken miljö du vill.

Du borde kunna använda typ sudo apt-get install cinnamon

typ

http://ubuntuhandbook.org/wp-content/uploads/2014/05/lxqt-ses...

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd

Tror mer @Lafa tänker på typ teman och sånt än att byta DE. De flesta DE's har teman man kan ändra till, tanka hem eller göra egna. Vet inte vilken du använder då du bara skriver ubuntu, men gissar att det är Unity som baseras på Gnome.

Är inte så bekant med just unity men borde vara under settings/appearance eller liknande, sen är dte bara googla och tanka hem teman eller lägga till en repository som har fler t.ex:
sudo add-apt-repository ppa:noobslab/themes
sudo apt-get update

Så får du theman att välja på i den vanliga software manager'n

Permalänk
Medlem

OS: Manjaro Gnome edition 17.0
GNOME-tillägg: plank för dockan och backslide för att skifta bakgrund var femte minut.
Bakgrundsbilder: Hämtade från min mac mini.
Tema: Flatix
GTK+: Gnome-OSX-II
Ikoner: La-capitaine
Typsnitt: Droid Naskh

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Får väl ta o säga att mitt tema nu är ganska klart.

Hämta: https://github.com/lassekongo83/plano-theme

Väggpapper: http://memovaslg.deviantart.com/art/Alone-353235628
Ikoner: https://github.com/snwh/paper-icon-theme
GNOME tillägg: https://github.com/jderose9/dash-to-panel

Visa signatur
Permalänk

Snyggt! Blir sugen att börja köra Linux på allvar igen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I