Permalänk

Köpråd Mac/Pc

Hej, min flickvän ska precis byta skola och tröttnat på sin macbook pro 13"

Frågan är om det är värt å lägga pengar på ny apple, eller om en pc är bättre? För som alla vet så student + apple = nudlar.

Kursen hon ska hoppa på är https://www.nti.se/nti_course/grafisk-kommunikation/

I detta står det att man behöver :

Programvara: Adobe Illustrator, Adobe Illustrator, Adobe Indesign Material: Medlemskap på videotjänsten Moderskeppet krävs, mer info vid kursstart

Och hur mycket kan man få för en en begagnad macbook pro 13?

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbo...

Ganska säker på att att de är den från sent 2013?

Permalänk
Medlem

Går det alltså inte att köra programmen på den befintliga Macbook Pro:n? Eller är skärmen för liten? 2013 är inte jättegammalt, i alla fall inte om man är studerande. Att "tröttna" på en dator känns inte som bästa anledningen att byta.

Det smartaste (enligt mig) är att stanna kvar på den och köpa en ny dator när studierna är klara och hon har fått jobb.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Ser att detta är en distanskurs. Och då undrar jag varför skall man köra en grafik/designkurs på en laptop när man kan få en billigare dator men kostnaden för bildskärm tillkommer ju så klart. Men det viktigaste måste ju vara att ha en bra skärm och gärna storskärm. Finns säker någon som vill sälja sin gamla speldator här på sweclockers som kommer att fungera jätte bra speciellt om datorn har ett geforce grafikkort. Och till det en bra stor skärm.

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem

Om det kräver design så kan hon ju köpa en pc och samtidigt köpa en gedigen ritplatta för samma pris

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 13 verkar vara en helt ok dator för att köra Photoshop, Illustrator och InDesign på. Jag kör själv på 15-tummaren av samma årgång och det går utmärkt. Den har visserligen 4 processorkärnor istället för 2 men jag tror inte det påverkar så mycket för dessa program. Det har inte hänt jättemycket i hastighet på Macbook Pros sedan 2013 heller, så jag skulle satsa pengarna på en stor extern skärm istället. Speciellt som det är en distanskurs. Enligt Apple ska det gå att ansluta en 4k-skärm också och en skarp bild är mer värdefull än några procent extra processorkraft för dessa program.
Ansluta 4K-bildskärmar på Mac: https://support.apple.com/sv-se/HT206587
Grafikkort är inte så viktigt heller, det räcker med det inbyggda för denna kurs.

Väljer ni att köpa ny dator så fungerar programmen lika bra på mac/pc, det är mer vilket man är van vid. Antagligen går det att få mer value for money med en ny pc men i slutändan är det bara en smaksak. Satsa på en dator med bra skärm, ssd och mycket ram.