Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Högkontrastläge efter öppnad core

Tjenare. Nyligen så öppnade jag en ny core till min processor och nu startas min dator alltid i "Högkontrastläge". Osäker på om det har med processorn att göra dock då det inte har någonting med processorn att göra men det har börjat hänt efter det. Kanske även pga virus eller liknande som ändrat min shell. (Kollat mycket på dreamfilm och sånt händer ibland.) Har ni några förslag på vad jag kan göra? Jättejobbigt att stänga av varje gång man startar.

Alla svar välkomna!
Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Några få detaljer om vad det är för hårdvara som tex datortyp/märke/cpu skulle nog hjälpa din fråga enormt mycket.

Och vad exakt menar du med "öppnad core"???
Jag gissar på att du kanske har en AMD cpu som du lyckats låsa upp en till cpu kärna på?

Och med shell gissar jag på att "explorer" (dsv windows standard shell) är/var ändrat till något annat (som man kan göra själv om man vill, inget du gjort självmant?).

Sen är risken att råka ut för virus/etc troligen större på aftonbladet/eller dom flesta gammelmedia siterna än dreamfilms site då gammelmedia har betydligt fler skit (ads/scripts/etc) på sina sidor.
Flertalet gammelmedia sidor (som tex new york times och ett par andra lika stora) har råkat ut för hackade ads/scripts/annat skit som sen gett besökare som inte ens behövt klicka på nånting tex cryptolocker.

Det absolut bästa skyddet mot all skit idag är att köra en ad/scriptblocker vilket är ett betydligt bättre skydd mot skit än vad antivirus prg är idag och skillnaden ökar dagligen dvs antivirus bli sämre o sämre att skydda oss och till och med nu sista 2åren öppnat nya vägar (dvs har varit ett par riktigt stora/allvarliga säkerthetshål i antivirus/brandväggar senaste året) för hackare/virus/annat skit att komma in i datorn.
ALLA säkerhets experter (som ej har investeringar i antivirus bolag) rekomenderar idag att skippa antivirus/brandväggar helt och hållet och enbart kära med en BRA ad/scriptblocker.

Jag (amatör) liksom dom flesta säkerhets experter gillar/tipsar om µblock origin och det ska då vara origin inte enbart µblock (origin är samma person som startade µblock men blev uttvingad av annat folk som ville täna pengar på µblock)

Så börja använda µblock origin så kanske du slipper skit framöver.
Och JA µblock origin är miltals bättre än tex adblock plus då adblock/adblock plus ej stoppar scripts vilket är vad som kan göra mest skada.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Några få detaljer om vad det är för hårdvara som tex datortyp/märke/cpu skulle nog hjälpa din fråga enormt mycket.

Och vad exakt menar du med "öppnad core"???
Jag gissar på att du kanske har en AMD cpu som du lyckats låsa upp en till cpu kärna på?

Och med shell gissar jag på att "explorer" (dsv windows standard shell) är/var ändrat till något annat (som man kan göra själv om man vill, inget du gjort självmant?).

Sen är risken att råka ut för virus/etc troligen större på aftonbladet/eller dom flesta gammelmedia siterna än dreamfilms site då gammelmedia har betydligt fler skit (ads/scripts/etc) på sina sidor.
Flertalet gammelmedia sidor (som tex new york times och ett par andra lika stora) har råkat ut för hackade ads/scripts/annat skit som sen gett besökare som inte ens behövt klicka på nånting tex cryptolocker.

Det absolut bästa skyddet mot all skit idag är att köra en ad/scriptblocker vilket är ett betydligt bättre skydd mot skit än vad antivirus prg är idag och skillnaden ökar dagligen dvs antivirus bli sämre o sämre att skydda oss och till och med nu sista 2åren öppnat nya vägar (dvs har varit ett par riktigt stora/allvarliga säkerthetshål i antivirus/brandväggar senaste året) för hackare/virus/annat skit att komma in i datorn.
ALLA säkerhets experter (som ej har investeringar i antivirus bolag) rekomenderar idag att skippa antivirus/brandväggar helt och hållet och enbart kära med en BRA ad/scriptblocker.

Jag (amatör) liksom dom flesta säkerhets experter gillar/tipsar om µblock origin och det ska då vara origin inte enbart µblock (origin är samma person som startade µblock men blev uttvingad av annat folk som ville täna pengar på µblock)

Så börja använda µblock origin så kanske du slipper skit framöver.
Och JA µblock origin är miltals bättre än tex adblock plus då adblock/adblock plus ej stoppar scripts vilket är vad som kan göra mest skada.

Skippa brandvägg har jag inte hört någon säga, det verkar enormt osmart. En mjukvarubrandvägg tycker jag är ett måste, dels för att skydda mot diverse utifrån men en stor grej är att skydda så inget "ringer ut" från din dator utan din vetskap.

Permalänk
Medlem

Du har rätt, vad jag menade med skippa brandvägg är att köra med microsofts inbyggda och inte installera någon annan brandvägg.
Men jag glömde visst bort det i inlägget det skulle vara det sista jag skrev men det började väl lukta bränt o pofff så var den tanken borta

Det man möjligen skulle kunna installera är en bättre gui för MS brandväggen (som har rätt rutten gui).
Tex https://tinywall.pados.hu/ som jag kör och har sett ett par experter tipsa om.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666:

Tack för svaret.
Här är mina specs: https://gyazo.com/2e40462ecf037d6a21709d3da2624e66

Med öppnad core menar jag att jag bytt från 1 användande core till 2 i min processor via windows:
https://www.youtube.com/watch?v=TX1VFL-tABA
[EDIT]: Har nu sett att videon är en scam och bytt tillbaka men problemet kvar står fortfarande.

Med shell menar jag de program/scripts som startars samtidigt som windows men har ej sett någon unusual, dock har jag inte hittat vart man kollar efter hidden program.

Har lagt till ublock origins i chrome nu och ser vad som händer!

Permalänk
Medlem

g3250 har två cores och inställningen i youtubevideon du länkar till ska med andra ord vara inställd på 2.
Är det inställd på 1 core så använder du i absolut bästa fall 50% av din cpu!
Så ändra till 2cores igen då cpu är byggd för det.

Det finns en inställning till som kan lura en så att man tror att enbart en core används.
Du hittar den om du öppnar taskmanager och sen vid 1min i din länkade video ser du den stora cpu graphen högerklickar du på den sen väljer "ändra graph till" (har eng språk så kommer ej ihåg exakt namn på svenska men det är det översta valet) så kan du välja mellan "overall" och "logical" (samma här kommer ej ihåg sve namn).
Har du det inställd på overall så ser man enbart en "core" i taskmanager som är en representation för alla cores, ställer du in logical istället ser du alla cores för sig.
Det är inte detta du har ändrat?

I µblock kan du slå av/på olika scripts/ads per websida om du klickar på µblock ikonen.
Om du gör det här på swec så ser du "sweclockers.com" i en ruta i ungefär mitten till höger om detta ser du två olika kolumner.
I dessa två olika kolummner kan du "kryssa" i röd/grön (när du för muspekaren över) och grå i mitten röd=blocka grön=unblock grå=kryssa ur röd/grön ikryssning.

Den vänstra kolummnen gäller globalt dvs på ALLA websidor så om du tex inte vill blocka youtube/facebook videos på några sidor så kryssar du i grönt.
Den högra kolummnen är till för enbart en domain dvs om du öppnar µblock i denna tråd och kryssar grönt på youtube/facebook i högra kolummnen så kommer youtube/facebook enbart att vara unblockat på sweclockers.com och inga andra sidor.

Utöver detta om du klickar på den stora blåa "power ikonen" i µblock så stängs blockering av för den domain du är på dvs om du gör det i denna tråd så är ads/scripts på swec inte blockat, trycker du en gång till slås blockningen på igen.

Nu när jag tänkte till lite kom jag ihåg att jag slagit på advanced mode i µblock utan advanced mode kan man enbart slå av blockering med "power ikonen" och man ser bara en kolummn som man ej kan klicka i/på.
Dvs man kan enbart slå av block per sida och man kan ej välja.

Detta gör du genom att klicka på µblock ikonen sen klicka på den mörkgråa randen allra längst upp där det står µblock origin, sen settings och advanced mode i mitten.

Mitt råd är slå på advanced mode och unblocka enbart dom viktigaste bitarna globalt (dvs i vänstra kolummnen) som tex youtube/facebook.

Sen unblockar du annat som du vill/behöver per sida i vänstra kolummnen när du vill/behöver.
tex om du behöver ladda ner nåt så kan man behöva unblocka nåt ibland är det rätt självklart vad som behövs men ibland så behöver man helt enektl ta en sak åt gången tills det funkar.
Och i en del fall så kan man behöva unblocka ett visst script för att just det scriptet pekar till ett annat script som i sig har nedladningen.

Det är små krångligt i början men efter ett tag börjar man komma in i det och börjar veta vad som kan behövas unblockas och efter att man varit på sina mest besökta sidor så har man ju det man vill ha igång på dessa inställt och efter det blir det nån sida då o då som behöver pillas lite med.

Gå till tex aftonbladet och kolla med µblock på och av sidan laddar på min burk nästan dubbelt så fort med µblock påslaget.
Nu är aftonblaskan inte så där jätte nedladdad med ads o scripts (bara 34 olika) som en del andra sidor kan vara har sett en del sidor med 3-400 olika ads/scripts som kan ta 3sek att ladda in om man blockar och över minuten om man ej blockar.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka sidor det var och leta runt i 5min nu men hittade ingen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: ublock har jag fixat med nu och det funkar finfint Till och med aftonbladet går som smort (+ slipper bildhelveten).
Dock nu när jag försökt byta tillbaka till 2 cores så funkar det ej? https://gyazo.com/4c46f06540a3386de253460141f9c65e

Högkontrast läget funkar fortfarande inte, omformatering eller systemåterskapning antar jag? :/

Permalänk
Medlem

Kollade hur det ser ut på i min windows och det är ej ikryssat alls och krysar jag i kan jag välja det som min cpu stödjer.

Så prova att köra utan att ha nånting ikryssat under avancerade start alternativs rutan.
När du har kryssat ur allt o startat om öppna taskmanager och ändra från "overall" till "logical" som jag skrev i förra inlägget.
Då bör du se två cpu graph's så länge du ser två så funkar din cpu som den ska (så länge du har "logical" istället för "overall").

Googla windows 10 highcontrast problem så kommer en hel del upp och när jag snabbt tittat runt så verkar vissa saker ha hjälpt många.
Så kolla runt lite o se vad du hittar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!