Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

VPN olika IP på olika sidor

Hej
Kör med Openvpn server på min Asusrouter.

När jag sitter hemma hos sambon med 4G modemet och kopplar mig emot VPNserver och så går ja in på t.ex https://ipnr.nu/ så får jag rätt ipadress, vill säga VPN-serverns externa ip

Så långt funkar allt.

Men surfar jag in på en websida och kollar access.log så reggar den in sambons 4G-adress istället för den externa eller / 192.168.** adressen den fick ifrån servern.

Jag vill ju att den ska ge VPN-serverns adress i access.log istället

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Dizzzad:
Förmodligen DNS läcka.
Gå till denna dns leak test och kör testet, visar den inte VPN'ens DNS, föjl tips/guide där hur man "fixar" det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Med VPN PÅ

Utan VPN

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har ingen susning varför det visas Google's DNS.
Blir det annorlunda om du efter du kopplat upp dig till VPN'n rensar datorn DNS cache?
Vet bara hur man gör det i Windows, vilket är att i dos/command fönster skriva ipconfig /flushdns

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Dizzzad:

Hej
Kör med Openvpn server på min Asusrouter.

När jag sitter hemma hos sambon med 4G modemet och kopplar mig emot VPNserver och så går ja in på t.ex https://ipnr.nu/ så får jag rätt ipadress, vill säga VPN-serverns externa ip

Så långt funkar allt.

Men surfar jag in på en websida och kollar access.log så reggar den in sambons 4G-adress istället för den externa eller / 192.168.** adressen den fick ifrån servern.

Jag vill ju att den ska ge VPN-serverns adress i access.log istället

Ändra DNS:en från din router (ASUS) och starta om datorn/router.

Permalänk
Medlem

den kör automatiskt nu

Så nu får jag bara en server på extended och det är likadant med eller utan VPN.

Men access.log snor ändå mitt mobila IPnummer och inte VPN-ip

Visa signatur