Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

6 år gammal SSD, köpa ny?

Permalänk
Medlem

6 år gammal SSD, köpa ny?

Hej, jag har en gammal Corsair Force 3 SSD på 120 GB. På Corsair SSD Toolbox står det 19.8 TB reads och 34.4 TB writes. Jag vet inte om det här stämmer eftersom jag har ominstallerat min dator 2< gånger och vet inte om den infon hänger med. Enligt AS SSD Benchmark så får jag ut 190/95 R/W på sequential, jag anser det vara riktigt illa. Min andra SSD på 240 GB är en Intel SSD på drygt 6 månader och får ut 514/240 R/W. Beror detta på åldern tro?
Min fråga är då om det lönar sig att köpa en ny SSD och ersätta min Corsair som jag har mitt OS på?
Hur fan fungerar corsairs kloning med deras SSD Toolbox? Finns bannemig ingen info eller exakt beskrivning på hur det funkar. Är det så simpelt som att ha alla diskar inkopplade och köra programmet? Sedan bara ta bort min gamla SSD och boota up?

Intel verkar ha det mycket enklare med deras Data Migration Software.
Planerar allt som allt såhär; Intel 240 GB → (NY) Samsung 850 EVO 1 TB och sedan Corsair 120 GB → Intel 240 GB. Funkar detta så enkelt som bara några knapptryck och vänta på resultat?

Tack på förhand!

Fel ord
Permalänk
Medlem

Osäker faktiskt. Men antar att du inte har ett medelade om ny firmware i SSD tollbox. Jag har ganska många ssd. De flesta sandfisk2 som hamnat i en växt. Så jag satt dem som extra diskar.
Finns gratis program för att klona men om du köper en ny så brukar det ingå.
Sliter på cellerna men jag kör då och då och även lågnivåformaterat så att kontrolern ska koppla bort skadade celler,

Acronis som ingår med flera fungerar mycket bra. Har ändå testad den innan jag bart arbetslös, så lite jäv. Men även efter med både sf2, e840 e850 samt en crusial mx300.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Men 3 low levelformat på minnna sp900 så fungerade de igen.
Hur mycket celler som låstes bort vet jag inte. De är shadowplay temp. En har hamnat i en gammal bärbar, en i en gammal stationär e6600. Så om du är osöker formatera om dem och var medveten om att det sliter. Så kan du använda dem i alla fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeyoX:

Beror detta på åldern tro?

Ja, tveklöst. Det finns betydligt snabbare enheter idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, tveklöst. Det finns betydligt snabbare enheter idag.

Första gången jag hör att en SSD tappar så pass mycket prestanda med tiden, speciellt då den inte har läst/skrivit så extremt stora mängder. Lust att utveckla?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Första gången jag hör att en SSD tappar så pass mycket prestanda med tiden, speciellt då den inte har läst/skrivit så extremt stora mängder. Lust att utveckla?

Nja, det var nog något du tolkade själv ur det jag skrev.

Med några få undantag (Samsung 830?) handlar det om att grejerna inte var bättre förr. Den äldsta SSDn jag använder fortfarande är en 160 GB Intel X18-M, och den är ju horribelt långsam i jämförelse med vad som helst idag i princip.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nja, det var nog något du tolkade själv ur det jag skrev.

Med några få undantag (Samsung 830?) handlar det om att grejerna inte var bättre förr. Den äldsta SSDn jag använder fortfarande är en 160 GB Intel X18-M, och den är ju horribelt långsam i jämförelse med vad som helst idag i princip.

Hans fråga gällde ifall de kraftigt försämrade läs/skrivhastigheterna berodde på ålder (antal år använd, inte releasedatum), då Corsair Force 3 som ny ger drygt 500 MB/s i läs/skriv.

Sen så är X18-M en SSD med gränssnittet SATA 3 Gbit/s, till skillnad från Corsair Force 3 som har SATA 6 Gbit/s. Klarar X18-M fortfarande av ca 250/100 läs/skriv så är den som när den var ny, till skillnad från TS vars SSD bara har 20-40% av sin ursprungliga läs/skrivhastighet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Hans fråga gällde ifall de kraftigt försämrade läs/skrivhastigheterna berodde på ålder (antal år använd, inte releasedatum), då Corsair Force 3 som ny ger drygt 500 MB/s i läs/skriv.

Nja, frågan är ju just vad TS har mätt eftersom det handlar om sekventiella överföringar för att få ut dom hastigheterna. När man googlar tester på Force 3 från den tiden så är den verkliga prestandan inte ens i närheten av 500 MB/s.

Skrivet av Casgar:

till skillnad från TS vars SSD bara har 20-40% av sin ursprungliga läs/skrivhastighet.

Det kan ju vara så enkelt att enheten nästan är full, eller att testet TS gjort inte mäter de sekventiella skrytsiffrorna den såldes med en gång i tiden.

Permalänk
Medlem

Jo sekventiell överföring är en sak. Men om vi pratar 4k random så blir det fortfarande gigantisk skillnad bara på sata150 då den stora flaskhalsen inte är sekvensie skrivning.
Men backa upp alt testa en low efter så att celler låser ut och blir aktivarede igen. Tror fortfarande det är ett av problemen även om jag inte är sker på att det är det ända längre.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

SSD blir långsam om de inte motioneras med så mycket skrivning över tiden. Detta gäller alla SSD även om verkan av det är olika tydlig mellan modeller och generationer samt tidsspann .

Detta beror på att det är läckage i minnescellerna och gör avkodningen långsammare när spänningsnivåerna över tiden sjunker så mycket att de kan börja misstolkas som ett annat värde. (vad som händer är att man kör viterbi-avkodning och senare versioner av SSD, LDPC-avkodning fler och fler varv per läsning ju 'otydligare' datat är och varje varv tar en viss tid)

Kort sagt en SSD skall användas om de skall behålla snabbhet, annars blir de trötta vid både läsning och skrivning. - för din 100 GB stora disk så bör du skriva minst 1TB per år, helst bra mycket mer - gärna något så när jämt utspritt över året.

Har man en lätt använd SSD som är flera år gammal så kan den vara mycket långsam med halverad och tom 1/4-dels hastighet gentemot när den var ny - och vissa ännu mer då en Samsung 840 var på ca 88 MB/s (långsammare än tom 2.5" laptop-snurrdisk) skrivhastighet och efter motion (skrev första till sista sektorn på disken 2-3 gånger med slumptal) nådde över 500 MB/s hela disken igenom.

Med andra ord det här att man skall undvika skriva på SSD och optimera att skriva så lite som möjligt på SSD kan ha en kontraproduktiv verkan på dess läs och skrivhastighet över tiden... detta är heller inget som det skrivs om från tillverkarsidan eller för den delen olika forum eftersom de flesta vill inte veta eller erkänna att SSD har sina 'issue' - en SSD 'får' inte vara dålig eller långsam sas. ...

Men SSD blir både långsam över tiden och om den lagras strömlöst under en tid, så kan det börja bli läsfel, min ena 120 GB började med läsfel redan efter 9-11 månader strömlöshet och då hade den bara skrivits 4 P/E-cykler som mest....

---

Ett sätt att få fart på en trött SSD är att först göra en image-kopia på innehållet på denna disk - därefter skriva disken från första till sista sektorn med slumptal med tex. hjälp av veracrypt ett par gånger med olika passord (detta för att eventuell komprimering inte skall kunna arbeta på datat som lagras då vissa SSD använder komprimering osynligt för att minska på slitaget av minnet och skriver man bara '0' eller andra regelbundna mönster så kanske man bara skriver om några procentsatser av dess flash-minne fast man tycker att man skrivit från första till sista sektorn) och därefter lägger man tillbaka diskimagen och SSD är i stort sett lika snabb som när den var ny en gång i tiden.

Somliga SSD kan man göra security erase och all flashminne skrivs om/raderas - men idag är det det allt vanligare att man bara byter ut en intern krypteringsnyckel och väldigt lite minne raderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

SSD blir långsam om de inte motioneras med så mycket skrivning över tiden. Detta gäller alla SSD även om verkan av det är olika tydlig mellan modeller och generationer samt tidsspann .

Detta beror på att det är läckage i minnescellerna och gör avkodningen långsammare när spänningsnivåerna över tiden sjunker så mycket att de kan börja misstolkas som ett annat värde. (vad som händer är att man kör viterbi-avkodning och senare versioner av SSD, LDPC-avkodning fler och fler varv per läsning ju 'otydligare' datat är och varje varv tar en viss tid)

Kort sagt en SSD skall användas om de skall behålla snabbhet, annars blir de trötta vid både läsning och skrivning. - för din 100 GB stora disk så bör du skriva minst 1TB per år, helst bra mycket mer - gärna något så när jämt utspritt över året.

Har man en lätt använd SSD som är flera år gammal så kan den vara mycket långsam med halverad och tom 1/4-dels hastighet gentemot när den var ny - och vissa ännu mer då en Samsung 840 var på ca 88 MB/s (långsammare än tom 2.5" laptop-snurrdisk) skrivhastighet och efter motion (skrev första till sista sektorn på disken 2-3 gånger med slumptal) nådde över 500 MB/s hela disken igenom.

Med andra ord det här att man skall undvika skriva på SSD och optimera att skriva så lite som möjligt på SSD kan ha en kontraproduktiv verkan på dess läs och skrivhastighet över tiden... detta är heller inget som det skrivs om från tillverkarsidan eller för den delen olika forum eftersom de flesta vill inte veta eller erkänna att SSD har sina 'issue' - en SSD 'får' inte vara dålig eller långsam sas. ...

Men SSD blir både långsam över tiden och om den lagras strömlöst under en tid, så kan det börja bli läsfel, min ena 120 GB började med läsfel redan efter 9-11 månader strömlöshet och då hade den bara skrivits 4 P/E-cykler som mest....

---

Ett sätt att få fart på en trött SSD är att först göra en image-kopia på innehållet på denna disk - därefter skriva disken från första till sista sektorn med slumptal med tex. hjälp av veracrypt ett par gånger med olika passord (detta för att eventuell komprimering inte skall kunna arbeta på datat som lagras då vissa SSD använder komprimering osynligt för att minska på slitaget av minnet och skriver man bara '0' eller andra regelbundna mönster så kanske man bara skriver om några procentsatser av dess flash-minne fast man tycker att man skrivit från första till sista sektorn) och därefter lägger man tillbaka diskimagen och SSD är i stort sett lika snabb som när den var ny en gång i tiden.

Somliga SSD kan man göra security erase och all flashminne skrivs om/raderas - men idag är det det allt vanligare att man bara byter ut en intern krypteringsnyckel och väldigt lite minne raderas.

Tror vi tänker samma men jag använder gratis programmet http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/
Sen beror det lite på os och mjukvara till diskkontroler hur funktionerna för radera ike använda celler (skriva nollar) samt hur disken skriver om data för att se till att celerna utnte hamnar i för låg spänning. I detta fallet är det bättre att använda magnet diskar om de ska ligga några år eller mer innan de ska användas igen. T.ex om i ett kassaskåpp och ni flyttat, och sen glömmer det hella eller dör och barn vill se datat. Inte världens roligaste att tänka på efterlevande men ja. det händeder. Då tänkter jag för privatpersoner som vill ha lite säkerhet inte för företag.

Edit:
Använder ett program som heter FreeSpaceCleaner_FF på sandfiskarna för att skriva nollor då och då. ff ska vara i bockat.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Om det skall bara skrivas '0' så duger 'dd' under linux startad på en USB-sticka

Jag föredrar verktyg som kan generera slumptal eller psedoslumptal (som AES-kryptering) framför att skriva '0' för i alla fall SSD och det har att göra med att somliga av dessa SSD använder HW-kompression för att minska på 'writing amplifing' på sin nand-flash som det alltid blir när man skriver mer eller mindre slumpmässigt över diskytan som vid normal användning.

Slumpsekvenser är inte komprimerbart (annars är det dålig slump eller dålig krypteringsalgoritm) vilket gör att man tvingar SSD:n att köra alla 'synliga' celler på disken om man kör från sektor noll tills det tar stopp med slumptal, sedan behöver man köra minst en gång till för att omsätta större delen av den 'gömda' minnet på mellan 5 och 15% beroende på modell av SSD som ligger i beredskap att raderas och prepareras för att vara redo för skrivning.

Den delen med 'gömd minne' har man ingen kontroll då man inte vet hur garbage-collektorn arbetar och enda sättet är se till att den har mycket att göra och låta mycket nya skrivuppgifter flöda igenom (dvs. den andra skrivningen) och den vägen tvinga att använda upp all kvarvarande 'gamla' trötta minne i den gömda delen.

Det viktiga är att all minne blir omskriven då och då med inte allt för lång mellanrum (för att behålla läshastigheten) så att dess nivåer hålls lättolkade och går att läsa snabb då långsam minne påverkar förutom läshastigheten också skrivhastigheten (när den gömda buffern tar slut efter att man skrivit några få GB kontinuerligt) då det alltid involverar läsning en eller flera gånger när den gamla minnet flyttas över till gömda arean och sedan raderas och till slut bli redo för omskrivning.

---

Med andra ord gammal trött flerårig SSD kan renoveras med en omskrivning enligt tidigare så att den återfår i stort sett sina fabriksdata i hastighet - givetvis kan den aldrig konkurrera med moderna SSD-minne med dess mycket snabbare gränssnitt men å andra sidan så är sällan den kontinuerliga läs och skrivtakten det avgörande utan snabbheten i den slumpmässiga dataaccessen och där är skillnaden mindre mellan SSD medan skillnaden mellan SSD och snurrdisk är stor.

Permalänk
Medlem

@xxargs fast om man ska nolla enn ssd disk så den presterar igen så är inte slumptal bra. Du pratar säkerhet. Jag pratar prestanda.

Edit:
Sen har ju fortfarande gamla sandfisken 2 bättre prestanda än många billiga ssd diskar. Problemed med sandforce 2 var ju som bekant buggar och data som inte gick att packa via kontrollern. att den bra hade 128bit kryptering och påstod 256 var ingen höjdare men det bryde inte geneme man sig om. Var mer strömspar prolbemen som gav blåskärmar som var det stora problemet som tog MÅNADER för lång tid att lösa.

Edit2:
@xxargs
Som du påpekat så är IO mer intressant och det har gått ner på biligare diskar. Hitta en som kan levererar 95k med tlc t.ex. Mätvärdena är fantasi siffror men det har inte hänt så mycket för oss vanliga användare. Även om vi går MLC.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

@WeyoX:

Det ser faktiskt inte ut som att den saktat ned så mycket.

Se:

Så den presterar inte så mycket sämre än en helt ny en (när det gäller sekventiella hastigheter åtminstone).

Permalänk
Medlem

Ber om ursält glöde bort hela. SP900 Adatas variant på MLC sandfisk. Inte de bästa data men tänk på att det är 4k som är det tviktiga.
I ditt och minna värden. Minna andra diskar ä bättre på det men vardags erfarenhet en annan annan.
https://www.dropbox.com/s/2bffsx6rvyl1qa6/Sk%C3%A4rmklipp%202...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@xxargs fast om man ska nolla enn ssd disk så den presterar igen så är inte slumptal bra. Du pratar säkerhet. Jag pratar prestanda.

Nej - inte avseende säkerhet utan att försäkra sig om att alla celler verkligen motioneras med ej komprimeringsbar data - en rad nollor kan tex. beskrivas som 120000000000 gånger '0' (i 120 GB SSD) i en algoritm mha. kompression på några få byte i en flash-cell trots att du skrivit hela vägen från LBA 0 till LBA max med nollor för disken och större delen av nand-flash motioneras inte och därmed kommer inte att bli snabbare när man sedan skriver stora mängder data (går läsningen trögt så går också skrivningen trögt eftersom data alltid läses innan skrivning när den skall flytta om till nya skrivna block)

Vissa SSD har kompressionsalgoritmer just för att minska slitaget av cellerna då om man kan komprimera datat till 50% innan skrivning så behöver man bara skriva 50% av minnet som annars skulle gå åt - och det är ett sätt att minska 'writing amplifying'.

Denna komprimering sker i ett mellanlager i diskkontrollern medans datan som skrivs i själva cellerna senare XOR:as alltid med en slumpad nyckel (som för visso är samma i samma serie av NAND-flash-chip/controller) för att datat skall lagras så mycket det går som 'vit' brus av rent dataintergritetsskäl och minimera överhörning av grannceller vid läsning av data. Att man scramblar datat till brusliknande form är väldigt vanligt i alla sammanhang vid dataöverföring (som tex. via Ethernet) eller lagring på media för att få bort mönster (som kan vara besvärlig vid senare EMC-mätningar på tex kommunikationslänkar) och vinner också kvalitet gentemot termisk brus och andra störningar på det sättet.

Det är också viktigt för kalibrering av TLC-celler och dess spänningsdrift med tiden att det inom samma grupp fins celler som har värde '0' liksom värde '7' (för 3 bitar i samma cell) inom rimlig läslängd då om man skulle ha flera MB med enbart nollor i rad och sedan en cell som avläses värde 6 (bitmönster '110')- så kommer den efter en tid ha allt svårare att avgöra om värdet '6' verkligen är värdet '6' eller om den är värde '5' ('101') eller om den var en värde '7' ('111') tidigare. Med scrambling ser man till att det alltid finns värde 0-7 inom några cellers avstånd inom samma läsning och vid kalibrering så skannar man efter högstavärden för värde '7' över ett antal celler och stannar alla värden på värde '6' rent spänning/strömmässigt vid avläsning och det finns ingen högre än så, så kan man anta att värde '6' egentligen är värde '7' och man justerar förstärkningen för detektionsfönstret för detta så att värde '6' nu hamnar inom värde '7' i den fortsatta avläsningen.

Denna kalibrering görs kontinuerligt eftersom olika block har olika ålder sedan när de skrevs sist och därmed olika mycket spänningsdrift.

Permalänk
Medlem

Kul att ni svarade, men svaret på min fråga gick inte fram så väl. Kloningen funkade inte och det blev bara flicker och blå backgrund när jag startade från kopian, det slutade med att jag ominstallerade mitt OS vilket jag redan hade planerat att göra om ett par månader. Tack för all er hjälp hur som helst! @xxargs @hACmAn @Glaring_Mistake @Sveklockarn @Casgar

Permalänk
Medlem

@weyox
Tråkigt att höra att det inte ledde någon stans. Om du får samma problem igen och hittar vad orginalfelet ör så skriv gärna i tråden igen och @på mig kan vara intressant.
tråkigt att vi inte kunde hjälpa. Labil hårdvara... Mindre myror i huvudet om det är helt paj.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeyoX:

Hej, jag har en gammal Corsair Force 3 SSD på 120 GB. På Corsair SSD Toolbox står det 19.8 TB reads och 34.4 TB writes. Jag vet inte om det här stämmer eftersom jag har ominstallerat min dator 2< gånger och vet inte om den infon hänger med. Enligt AS SSD Benchmark så får jag ut 190/95 R/W på sequential, jag anser det vara riktigt illa. Min andra SSD på 240 GB är en Intel SSD på drygt 6 månader och får ut 514/240 R/W. Beror detta på åldern tro?
Min fråga är då om det lönar sig att köpa en ny SSD och ersätta min Corsair som jag har mitt OS på?
Hur fan fungerar corsairs kloning med deras SSD Toolbox? Finns bannemig ingen info eller exakt beskrivning på hur det funkar. Är det så simpelt som att ha alla diskar inkopplade och köra programmet? Sedan bara ta bort min gamla SSD och boota up?

Intel verkar ha det mycket enklare med deras Data Migration Software.
Planerar allt som allt såhär; Intel 240 GB → (NY) Samsung 850 EVO 1 TB och sedan Corsair 120 GB → Intel 240 GB. Funkar detta så enkelt som bara några knapptryck och vänta på resultat?

Tack på förhand!

Skrivet av Casgar:

Hans fråga gällde ifall de kraftigt försämrade läs/skrivhastigheterna berodde på ålder (antal år använd, inte releasedatum), då Corsair Force 3 som ny ger drygt 500 MB/s i läs/skriv.

Sen så är X18-M en SSD med gränssnittet SATA 3 Gbit/s, till skillnad från Corsair Force 3 som har SATA 6 Gbit/s. Klarar X18-M fortfarande av ca 250/100 läs/skriv så är den som när den var ny, till skillnad från TS vars SSD bara har 20-40% av sin ursprungliga läs/skrivhastighet.

Okej låt oss reda ut vad som sker här.

Force 3 och Force GT är 2 st SSDer från Corsair från samma tidsperiod. 240GB var värstingen och 120/60GB var de mindre. Mao, 240GB hade fulla 8st NAND paket och full prestanda.
120GB var gjord med samma NAND typ och storlek, men bara 4 paket. Detta gör att dens prestanda var lägre, vilket märktes i skrivningen speciellt. Det fanns också senare nyare gen som var 120/240/480, vilket ger en riktigt usel prestanda på 120GB.

Sen ska vi lägga till att Force 3 var budget varianten och GT den dyrare. Det som skiljde var typ av NAND, där GT hade Synkront NAND med med ca 100MB/s bandbredd per paket, och Force 3 hade Asynkront med typ halva bandbredden, dvs 50MB/s.

Om vi nu tar denna info och tittar på denna 190/95MB/s så ser man varför den troligen toppar på ca 200MB/s... den har 4 Asynkrona paket. Sen är skrivprestandan lägre, då det normalt är långsammare att skriva. Så det är inte "åldern", utan tekniken den var byggd på. Som en enkel Systemdisk för en som inte använder datorn tungt så fungerar den än.

TS mäter sedan med just AS SSD, som är ett av de hårdaste testerna man kan göra för en SSD, och på tiden när dessa såldes så var SSDer med komprimering det som var vanligast. Sandforce 2280 kontrollern i Force 3 kan därför skriva 500MB/s... när datan kan komprimeras. Testar du med ATTO, eller Crystal Disk Mark (med 0x00 eller 1x11 test data) så kommer du få detta också. Verkligheten är ofta att Windows brukar kunna komprimeras 30-40% iaf, så lägg till det i prestandan iaf.

Dagens SSDer har både bättre och sämre prestanda, beroende på vilken disk man jämför med. En 1TB 850 EVO kommer springa cirklar runt dessa gamla, utan tvekan. Men en 850 EVO tex kan bara skriva 250MB/s i TLC skrivläge... så det har fortfarande med storlek o göra. 1TB dock har flera gånger om prestandan för att mätta SATA3 6Gbps.

Intel 240GB säger inte mycket, då det beror på vilken model det är, men Intel 520/530/535 är alla byggda på samma grund som din gamla Force 3 disk, dock bara med annat NAND. 540 är en 3:e part SSD, mer eller mindre ihopplockad av Intel som inte hade något annat att sälja. Den har en 3:e part Silicon Motion kontroller och NAND från Toshiba.

Men jag hade installerat om, inte klonat, även om det i teorin borde gå.

@WeyoX Ett tips att göra med din gamla Force 3 disk är att köpa ett billigt USB3-> Sata chassi från Ebay, och sätt den där i. Även om du "bara får" 190/95, så är det ändå mer än många USB3 minnen kan ge, och du har mycket bättre IOPs... Blir som en liten portabel disk, som är stöttålig

Permalänk
Medlem

@Paddanx
Det låter ganska lovande med en portabel SSD :). Glömde ju säga att det var en Intel 535, tack för infon!

Permalänk
Medlem

Jag anser fortfarande att 4k utan q är det viktigaste, därav att det går bra, mycket bra att sätta ok eller bättre ssd i en burk som bara har sarta 1 150. IO och 4k random.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Min likadana corsair stendog och gick inte att återuppliva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag anser fortfarande att 4k utan q är det viktigaste, därav att det går bra, mycket bra att sätta ok eller bättre ssd i en burk som bara har sarta 1 150. IO och 4k random.

Helt rätt.

Om en HDD klarar sig på 150MB/s så lär en SSD göra det också
Men det som ofta segar efter en HDD är 4k prestandan, som brukar hamna på typ 1-2MB/s... och där är en SSDs 20-30-40MB/s helt klart vinnande.

Sen kan man se på många budget SSDer som hävdar att de har 80k IOPs osv.. men tittar man på QD1-QD2-QD4 så är prestandan inte så bra, vs tex 750/850 EVO som har enormt bra värden, så förstår man varför vissa SSDer är snabbare än andra när man ska ladda saker på en klient maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Jag föredrar verktyg som kan generera slumptal eller psedoslumptal (som AES-kryptering) framför att skriva '0' för i alla fall SSD och det har att göra med att somliga av dessa SSD använder HW-kompression för att minska på 'writing amplifing' på sin nand-flash som det alltid blir när man skriver mer eller mindre slumpmässigt över diskytan som vid normal användning.

Vad säger du om UBCD med "Darik's Boot And Nuke", 1-2 pass PRNG Mersenne Twister?