Permalänk

Wi-fi problem

Tja, har flyttat till ett nytt hus och det ligger ca 5km från 4g masten, vi betalar för 80mbit hos BBB men får bara in ca 5mbit:(
Vi har sim-kortet i en D-link DWR-923 och den har en extra antenn (Poynting XPOL MIMO-antenn) (http://www.communica.se/index.asp?artikel=4400844) från den är det en ASUS RT N66U.
Min fråga är: finns det någon antenn som är BRA, max 3-4000kr, eller någon annan lösning?

Permalänk
Rekordmedlem

Är du säker på att du har wifiproblem och att det inte beror på det mobila bredbandet ? Hur har du mätt, har du referensmätt med kabel direktansluten i D linken och vad får du då för prestanda mot tex Bredbandskollen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:
hej, asså jag är inte så bra på detta ämne. men ja jag har testat med kabel och trådlöst, med bbk blir det runt 5 och det är rakt mot maste:((

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gabriel1farm:

@mrqaffe:
hej, asså jag är inte så bra på detta ämne. men ja jag har testat med kabel och trådlöst, med bbk blir det runt 5 och det är rakt mot maste:((

Menar du att du får 5Mbit/s när du är ansluten med kabel direkt till "4g-modemroutern" (D-link) så har du inte använt wifi alls och dålig prestanda kan då inte heller bero på wifi utan det är din 4g-internetuppkoppling det handlar om så det är viktigt att du är tydlig med hur du gjort när du mätt.
Antennen du länkar till har heller inget med wifi att göra utan är för mobilnätet.
Handlar det om wifi eller mobilt bredband ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Menar du att du får 5Mbit/s när du är ansluten med kabel direkt till "4g-modemroutern" (D-link) så har du inte använt wifi alls och dålig prestanda kan då inte heller bero på wifi utan det är din 4g-internetuppkoppling det handlar om så det är viktigt att du är tydlig med hur du gjort när du mätt.
Antennen du länkar till har heller inget med wifi att göra utan är för mobilnätet.
Handlar det om wifi eller mobilt bredband ?

... dum jag är, det är mobilt bredband. När jag mätta gjorde jag det via kabel in i d-link

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antennen ger bara 2dBi i förstärkning så nåt bättre behövs nog.
En riktantenn på över 10dBi blir nog bättre, typ Poynting Riktantenn 11dBi.
För full fart behövs två st. Den övre riktas vertikalt och den under horisontellt med 50-70 cm emellan.
Ju högre upp du kan få dem desto bättre brukar det bli.
Det brukar oftast vara 800MHz bandet som man får in så över 50Mbit kommer man inte.

Sedan får jag inte ihop det med att du har ett abonnemang hos BBB. De har väl inte 4G?

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel1farm:

Tja, har flyttat till ett nytt hus och det ligger ca 5km från 4g masten, vi betalar för 80mbit hos BBB men får bara in ca 5mbit:(
Vi har sim-kortet i en D-link DWR-923 och den har en extra antenn (Poynting XPOL MIMO-antenn) (http://www.communica.se/index.asp?artikel=4400844) från den är det en ASUS RT N66U.
Min fråga är: finns det någon antenn som är BRA, max 3-4000kr, eller någon annan lösning?

Köp en starkare antenn på ebay, finns både billigare och mycket bättre än det typ kjell & company har.
ditt falla hade jag nog köpt en rundstrålande och fäst på ytterväggen om du har så nära till tornet.
har du fri sikt till tornet kan du annars gå på en panelanten som du också fäster på väggen.

Något att tänka på är kabel mellan antenn och router, den ska vara så kort som möjligt och
ha så bra shield som möjligt, (man tappar mycket av signalen i en dålig kabel)
Med andra ord kolla efter en riktigt tjock kabel)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

@aragon: Okej, tack för svar. Men skulle du kunna länka något som är bra, är kass på detta och vet ej vad jag ska leta efter:((
hur tjock är en tjock sladd?

Permalänk
Permalänk

@Prelatur: okej tack för tipset, jo tydligen är det de:D men ska jag inte köpa en parabol med 34 dbi istället? t.ex denna : https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846443

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prelatur:

Sedan får jag inte ihop det med att du har ett abonnemang hos BBB. De har väl inte 4G?

BBB har mobilt bredband i sitt utbud.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel1farm:

@Prelatur: okej tack för tipset, jo tydligen är det de:D men ska jag inte köpa en parabol med 34 dbi istället? t.ex denna : https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846443

Det där är en Wifi antenn så den blir inte bra.
Finns ingen kategori på prisjakt för 4G antenner.

Skrivet av Peppar2014:

BBB har mobilt bredband i sitt utbud.

Jag hittade den nu med det lite konstiga namnet "WiFi To Go".

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

detta är en panelantenn (riktantenn)
http://www.ebay.com/itm/New-design-800-2700MHz-outdoor-dual-b...

har du inte fri sikt hade jag gått på rundstålande typ denna:
http://www.ebay.com/itm/3G-4G-LTE-Outdoor-Omni-directional-An...

Jag körde yagi innan på sommarstället i Italien men tycker själv dom är alldeles för väderkänsliga.
sedan körde vi panelantenn och sist nu rundstrålande
rundstrålande ger utan tvekan stabilast uppkoppling då dom inte är alls känsliga.
vi ligger ett antal km från stationen men får ca 60mbs med panel var det lite högre dock hoppade hastigheten mycket mer.

Hur långt ska du dra kabel?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

@aragon: kablen beror på, man ska la ha antennen så högt som möjligt, och isåfall så ca 15 meter
så en rundantenn är det jag ska ha då:)
Ska jag ha två av den runda antennen? eller en?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel1farm:

@aragon: kablen beror på, man ska la ha antennen så högt som möjligt, och isåfall så ca 15 meter
så en rundantenn är det jag ska ha då:)
Ska jag ha två av den runda antennen? eller en?:)

Modellen jag länkade till är bara ett exempel, om du ger mig en stund kan jag ta fram antenn och kabel åt dig.
det räcker med 1 antenn, dock ska den ha dubbla kablar, observera att din router eller modem måste ha dubbla antenn ingångar
för att dra nytta av dubbla antenner.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Modellen jag länkade till är bara ett exempel, om du ger mig en stund kan jag ta fram antenn och kabel åt dig.
det räcker med 1 antenn, dock ska den ha dubbla kablar, observera att din router eller modem måste ha dubbla antenn ingångar
för att dra nytta av dubbla antenner.

Skulle vara väldigt tacksam om du la tid på det😙

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel1farm:

Skulle vara väldigt tacksam om du la tid på det😙

Skickades från m.sweclockers.com

Denna ser lämplig ut för dig.
Det följer med 2x10 meter kabel räcker det? (den behöver inte sitta jätte högt)
sedan skulle jag behöva veta modellen på din router eller modem (den som har SIM-kortet i sig)
så jag kan kolla vilka adaptrar du behöver köpa eller om dom som följer med passar.

http://www.ebay.com/itm/Omni-Directional-4G-3G-LTE-MIMO-Exter...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Denna ser lämplig ut för dig.
Det följer med 2x10 meter kabel räcker det? (den behöver inte sitta jätte högt)
sedan skulle jag behöva veta modellen på din router eller modem (den som har SIM-kortet i sig)
så jag kan kolla vilka adaptrar du behöver köpa eller om dom som följer med passar.

http://www.ebay.com/itm/Omni-Directional-4G-3G-LTE-MIMO-Exter...

Det är en D-Link dwr-923 router:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel1farm:

Det är en D-Link dwr-923 router:)

Skickades från m.sweclockers.com

då är det SMA Male du ska ha.
Beställer du från den jag länkade ser det ut som du kan säga till vilken kontakt du ska ha så får du med det.

//Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

då är det SMA Male du ska ha.
Beställer du från den jag länkade ser det ut som du kan säga till vilken kontakt du ska ha så får du med det.

//Mvh

Tja, skulle denna kunna funka??

http://m.ebay.com/itm/11dBi-4G-3G-700-2700-MiMo-Antenna-suit-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel1farm:

Funkar gör det nog, dock är det riktantenner så det skulle jag inte köra på.
(blir väldigt väderkänsligt) är det någon särskild anledning till att du inte vill gå på rundstrålande?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Funkar gör det nog, dock är det riktantenner så det skulle jag inte köra på.
(blir väldigt väderkänsligt) är det någon särskild anledning till att du inte vill gå på rundstrålande?

Nej inte någon anledning, men hjälper någon med 3 dbi? Eftersom den jag har är på 2 dbi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel1farm:

Nej inte någon anledning, men hjälper någon med 3 dbi? Eftersom den jag har är på 2 dbi?

Skickades från m.sweclockers.com

3db? den jag länkade är på 2x15db

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

3db? den jag länkade är på 2x15db

Förlåt, jag kollade på en annan. Den du länkade, det är bara en jag behöver eller 2?😀🙏🏼

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel1farm:

Förlåt, jag kollade på en annan. Den du länkade, det är bara en jag behöver eller 2?😀🙏🏼

Skickades från m.sweclockers.com

du behöver bara 1
glöm inte säga till säljaren att du vill ha SMA Male på sidan som ansluter till router.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.