Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem

@0p: Jag hade helt glömt bort detta.
Jag har inte använt den så mycket på sistone men här är en liten sammanfattning.

Jag tittade på en film via det trådlösa nätverket häromdagen (5GHz) och SPMC fick för sig att buffra flera gånger, jag tröttnade och drog en TP-kabel lite snabbt istället och problemen försvann.
Detta är inget som jag har upplevt tidigare innan jag hade en SSD-ansluten till en USB-port.

Brudens grabb satt och spelade några spel ifrån Google Play på den och allt flöt på utan problem. TP-kabeln var då fortfarande ansluten.

Jag kommer nog inte rota så mycket mer i ämnet eftersom jag personligen inte behöver ha någon extra lagring ansluten till Shield-enheten.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Har Viaplay blivit bättre på Shield än? Jag har sideloadat det på Mi Box och det funkar hyfsat men jag måste "logga in" med mobilen varje gång jag ska kolla och det är sjukt drygt. Är det likadant på Shield? Får en kod i Android TV som jag ska knappa in i mobilen.

/Knight

Viaplay fungerar utmärkt på Shield Nu finns det ju en Android-TV anpassad app och du behöver inte logga in varje gång - jag har loggat in en gång och har inte behövt göra det igen.

Jag tycker dock att appen är lite seg i navigeringen (inte lika snabb som Netflix mfl) men det känns som en småsak.

Funderar skarpt på att skaffa mig en andra Shield till sovrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Viaplay fungerar utmärkt på Shield Nu finns det ju en Android-TV anpassad app och du behöver inte logga in varje gång - jag har loggat in en gång och har inte behövt göra det igen.

Jag tycker dock att appen är lite seg i navigeringen (inte lika snabb som Netflix mfl) men det känns som en småsak.

Funderar skarpt på att skaffa mig en andra Shield till sovrummet.

Jag har fått logga in en massa gånger så du har nog haft tur eller jag otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Jag har fått logga in en massa gånger så du har nog haft tur eller jag otur.

Kan det ha att göra med om man loggar in ofta via andra apparater som TV, surfplattor, mobiler mfl ?

Jag använder i princip uteslutande Viaplay på Shield.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Kan det ha att göra med om man loggar in ofta via andra apparater som TV, surfplattor, mobiler mfl ?

Jag använder i princip uteslutande Viaplay på Shield.

Kan nog vara så men får det bara på shielden .

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@0p: Jag hade helt glömt bort detta.
Jag har inte använt den så mycket på sistone men här är en liten sammanfattning.

Jag tittade på en film via det trådlösa nätverket häromdagen (5GHz) och SPMC fick för sig att buffra flera gånger, jag tröttnade och drog en TP-kabel lite snabbt istället och problemen försvann.
Detta är inget som jag har upplevt tidigare innan jag hade en SSD-ansluten till en USB-port.

Brudens grabb satt och spelade några spel ifrån Google Play på den och allt flöt på utan problem. TP-kabeln var då fortfarande ansluten.

Jag kommer nog inte rota så mycket mer i ämnet eftersom jag personligen inte behöver ha någon extra lagring ansluten till Shield-enheten.

Okej, jag har kommit till samma slutsats det räcker med 16GB och kör också kabel och det fungerar bara så bra!

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Jag har fått logga in en massa gånger så du har nog haft tur eller jag otur.

Skrivet av Pulver:

Kan det ha att göra med om man loggar in ofta via andra apparater som TV, surfplattor, mobiler mfl ?

Jag använder i princip uteslutande Viaplay på Shield.

Jag använder bara Viaplay på Mi Box men måste logga in nästa varje gång. Har kontaktat Viaplay och återkommer när de svarat.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Någon som har Nvidia Shield och kör HDR-videos genom Kodi?
Jag har inte kört någonting med HDR nyligen, men idag när jag skulle göra det så fungerar det inte. Fungerar inte i Youtube heller, men fungerar i Netflix. Jag ser att Kodi är nyligen uppdaterat, om den uppdateringen gjorde någonting. Men lite konstigt att det inte fungerar i Youtube heller, då det fungerar i Netflix så ska det inte vara något felinställt på min TV eller Nvidia Shield.

Permalänk
Inaktiv

Är det någon som kopplat till en externt strömförsörjd SSD i USB-uttaget?
Fortfarande problem med frysningar?

Permalänk
Medlem

@derpious:

HDR fungerar för mig, kolla igenom inställningarna i KODI..

jag har dock andra probs med min shield.

Har problem att ljudet försvinner bitvis i bland annat Netflix, Plex, Youtube och Svt Play, (Fungerar till 99% i Kodi hänt 1gång)

Problemet artar sig så att efter 2-3 min spelning klipper den ljudet i typ 1sekund, sen kommer det tillbaka, går 2-3 min sen samma, mycket störande.

Är kopplat, Shield -> HDMI-> Onkyo -> HDMI -> TV

Googlat lite och är några till som har samma problem, men ingen har riktigt hittat någon lösning.
Nån här som upplevt samma problem.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

@derpious:

HDR fungerar för mig, kolla igenom inställningarna i KODI..

Kollat lite grann, hittar inte så mycket inställningar som kan påverka HDR, har du/ni några förslag på vad jag borde kolla?
Jag har ingen större lust att göra en ny installation av kodi och ställa in allting igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

@derpious:

HDR fungerar för mig, kolla igenom inställningarna i KODI..

jag har dock andra probs med min shield.

Har problem att ljudet försvinner bitvis i bland annat Netflix, Plex, Youtube och Svt Play, (Fungerar till 99% i Kodi hänt 1gång)

Problemet artar sig så att efter 2-3 min spelning klipper den ljudet i typ 1sekund, sen kommer det tillbaka, går 2-3 min sen samma, mycket störande.

Är kopplat, Shield -> HDMI-> Onkyo -> HDMI -> TV

Googlat lite och är några till som har samma problem, men ingen har riktigt hittat någon lösning.
Nån här som upplevt samma problem.?

Händer samma sak om du kopplar direkt till TV:n?

Hade likadant med min nexus player dock. Vad jag läste om den så var det hårdvarufel, bara att lämna in och få en ny. Min shield tv fungerar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av derpious:

Någon som har Nvidia Shield och kör HDR-videos genom Kodi?
Jag har inte kört någonting med HDR nyligen, men idag när jag skulle göra det så fungerar det inte. Fungerar inte i Youtube heller, men fungerar i Netflix. Jag ser att Kodi är nyligen uppdaterat, om den uppdateringen gjorde någonting. Men lite konstigt att det inte fungerar i Youtube heller, då det fungerar i Netflix så ska det inte vara något felinställt på min TV eller Nvidia Shield.

Jag svarar mig själv utifall någon annan skulle få samma problem. Jag ändrade från hårdvaru acceleration till hårdvaru acceleration (surface), vad nu det betyder. Sen fungerade HDR igen.

Permalänk
Medlem

Läste lite om nya versionen, inget uppladdningsbart batteri i fjärren, mycket mindre, ingen micro SD kort plats osv jag har både uppladdningsbart, stor och micro sd är det så att 16GB's förändrades men 500GB v2 är exakt likadan som v1?

Kollar man på nvidias sida 16gb vs 500gb så är det storleksskillnader

nVidia Shield Pro Android TV 500GB V2 var den jag köpte
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4112697

Permalänk
Medlem

Vilket är bäst, ycbrc 444 8bit, eller ycbrc 422 12bit? Kan inte välja 10bit, tror det är förstärkaren som bromsar det, då den bara är hdmi 1.4. Tycker det blir mindre banding med 422 12bit, men kanske inbillning..?

Permalänk
Medlem

@Swennis: http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

@Laxpudding har ju skrivit en del om ämnet som kanske vara till hjälp.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

Hmm.

hur får man till EPG tiden nu när det är sommartid?
KODI kanske ska tilläggas och Simple IPTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Läste lite om nya versionen, inget uppladdningsbart batteri i fjärren, mycket mindre, ingen micro SD kort plats osv jag har både uppladdningsbart, stor och micro sd är det så att 16GB's förändrades men 500GB v2 är exakt likadan som v1?

Kollar man på nvidias sida 16gb vs 500gb så är det storleksskillnader

nVidia Shield Pro Android TV 500GB V2 var den jag köpte
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4112697

Har du uppladdningsbart batteri i fjärren har du köpt 2015 (V1), hur ser din handkontroll ut då?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Har du uppladdningsbart batteri i fjärren har du köpt 2015 (V1), hur ser din handkontroll ut då?

Jo funderade på samma sak då det är uppladdningsbart, men det är den nya handkontrollen så lite konstigt känns det. Den var ju listad som v2 också

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Jo funderade på samma sak då det är uppladdningsbart, men det är den nya handkontrollen så lite konstigt känns det. Den var ju listad som v2 också

Kan ju vara nån lagervara dom hade kvar, låg allt i samma kartong (en stor med allt i)? Eller var det olika kartonger för fjärr och shielden?
Vad betalade du ?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Läste lite om nya versionen, inget uppladdningsbart batteri i fjärren, mycket mindre, ingen micro SD kort plats osv jag har både uppladdningsbart, stor och micro sd är det så att 16GB's förändrades men 500GB v2 är exakt likadan som v1?

Kollar man på nvidias sida 16gb vs 500gb så är det storleksskillnader

nVidia Shield Pro Android TV 500GB V2 var den jag köpte
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4112697

Pro versionen V1 och V2 är likadana förutom kontrollen som är bluetooth .

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Kan ju vara nån lagervara dom hade kvar, låg allt i samma kartong (en stor med allt i)? Eller var det olika kartonger för fjärr och shielden?
Vad betalade du ?

allt i samma låda, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4112697 3199 från komplett

Skrivet av jimjans:

Pro versionen V1 och V2 är likadana förutom kontrollen som är bluetooth .

Svårt att själv se om det är BT eller inte men det är nog V2 jag har.

Permalänk
Medlem

Isf kan man ju undra vad som är skillnaden på PRO 2015 (v1) vs PRO 2017 (v2)? Har dom bara bytt ut handkontrollen då eller, och kallar den 2017.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Isf kan man ju undra vad som är skillnaden på PRO 2015 (v1) vs PRO 2017 (v2)? Har dom bara bytt ut handkontrollen då eller, och kallar den 2017.

Tyvärr så tror jag faktiskt att det ända som skiljer konsolerna åt är att V2 har HDMI 2.0b istället för HDMI 2.0a. Skillnaden med att köpa V1 eller V2 är ju att man får den nya handkontrollen och att fjärrkontrollen ingår i lådan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Isf kan man ju undra vad som är skillnaden på PRO 2015 (v1) vs PRO 2017 (v2)? Har dom bara bytt ut handkontrollen då eller, och kallar den 2017.

USB/WiFi-problemen är skillnaden vad jag hört.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Är det inte bara Gen2 som har problem vid samtidig användning av USB (3) och WiFi (2,4)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Vilket är bäst att använda för videosignal, ycbrc 444 8bit, eller ycbrc 422 12 bit? Kan inte välja 10bit med shielden, är väl förstärkaren som bromsar, men sen är projektorn en full HD icke hdr ready(epson tw6600), och kör till 99% BD ripar, eller BD iso över nätverket... då borde 8bits vara bäst? Även om jag tycker det blir lite mer banding/dithering med 8bit... eller kanske inbillning...

Lite som dom förklarar här...

http://www.burosch.de/video-technik/423-displaybanding.html

Edit> konstigt... från den gamle boxeen blir det 10bit ycbrc 444 1080p.... men det går inte från shielden...
Skriver i fel tråd med... har v1... men borde ju kvitta...

Permalänk
Medlem

Köpt en Shield TV v2 och den verkar ganska bra så här långt. Men den svarta fjärren som följer med är helt död. Det händer inget när man försöker para den med huvudenheten. Finns det någon LED på fjärren (eller något annat) så att man se om den ens har ström? Har plockat ur och satt i batterierna men det hjälper inte. Får antagligen skicka tillbaka den för att få en ny...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nilsman:

Köpt en Shield TV v2 och den verkar ganska bra så här långt. Men den svarta fjärren som följer med är helt död. Det händer inget när man försöker para den med huvudenheten. Finns det någon LED på fjärren (eller något annat) så att man se om den ens har ström? Har plockat ur och satt i batterierna men det hjälper inte. Får antagligen skicka tillbaka den för att få en ny...

Snabbast är nog att göra en retur och köpa ett nytt ex om du har ångerrätt kvar på köpet. Garantiärende är hemskt då du måste skicka in hela kartongen med mediaspelare och alla tillbehör.