Lämpligt pris på en MSI GS40 i nyskick!?

Permalänk
Medlem

Lämpligt pris på en MSI GS40 i nyskick!?

Hej! Detta blir min första tråd här på forumet, så jag hoppas att jag inte lagt min tråd i fel forumdel (ber om ursäkt för det isåfall). Nu för att komma till mitt problem... För ungefär 10 månader sen köpte jag en ny laptop till min pojkvän för över 19,000 kronor, alltså modellen MSI GS40... Han ville ha den för att spela på, men ville samtidigt att den skulle vara liten och smidig i och med att han också studerar på universitetet här. Hans spel-intresse för PC höll i sig i cirka 3-4 månader, sedan köpte han ett X-Box one och slutade använda datorn till att spela på etc., med undantag från att använda office tjänster (word, powerpoint) resten av den här tiden. Jag har dock själv en macbook air så han har låtit denna laptop stå och "damma" ganska ofta, eftersom han endast behöver en laptop för att bedriva skolarbete nuförtiden...

Så till min fråga då. Alltså hur mycket skulle denna laptop vara värd om jag beslutade för att försöka sälja den!? Beslutet har väl egentligen redan tagits eftersom den knappt används längre... Men hur mycket skulle jag kunna sälja den för, och är det ens lönt att försöka, kommer någon ens vara intresserad av att köpa!? Antar att jag måste ge någon information om specifickationer och nuvarande skick, ska försöka, trots mina begränsade datorkunskaper (kollar deras hemsida )...

MSI GS40 6QE-011NE
* GeForce GTX 970M
* 14-tum IPS 1920x1080 skärm
* 128 GB SSD (NVMe M.2 SSD) + 1TB HDD
* Intel Core i7 6700HQ
* 8 GB ram
* 1,6kg

Annan information som kanske kan vara av intresse...
* Används 3-4 månader till spelande (AION, guild wars 2 och Blade & Soul).
* Han har valt att spela på medium settings om det nu har nog betydelse!?
* Inga repor, skador eller liknande. Den ser ut som när jag köpte den (har kvar alla saker till den med, kartong, skärmskydd etc etc).
* Den har aldrig öppnats upp, tagits isär eller liknande
* Han har haft den på en kylplatta när han spelat (han säger dock att temp. varit låg och att kylningen på laptop är förvånansvärt bra även utan kylplattan igång), om det nu har någon betydelse!?
* Drivrutiner är detsamma som när han köpte den
* Han har inte laddat ned filmer eller liknande, och endast använd webbläsaren till att surfa på Aftonbladet eller liknande

Jag vet inte om jag kan tillägga något mer... Mina kunskaper (hans också för den delen) är begränsade vad gäller sånt här, så antar att ni får fråga om det är något specifikt ni undrar...

Hade varit väldigt tacksam ifall någon av er kunde ta er tid att svara, hade varit guld värt!

Mvh/ Linn

Permalänk
Hedersmedlem

Den säljs fortfarande. Priset är ca 16000. Avdrag från det beror mycket på vilket skick datorn har. Jag sålde en gaming laptop för ca två år sedan som jag hade använt i ett år. Jag fick ungefär hälften av nypriset.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Verkar ligga på ca 17k. Vilket innebär att du rimligtvis borde kunna få ut mellan 15-13 tusen för din GS40 beroende på vilken tur och vilket tålamod du har.

Detta förutsatt att datorn är i det skick som du beskriver. Lägg ut den här på Swecklockers marknad, startpris 13k. Därefter bud....

Lycka till!

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk

Den finns att köpa fortfarande ja, Men ingen skulle ju betala dom pengarna för den datorn idag när man kan få nya modellen för drygt en tusenlapp extra, Så jag tror att 13-15k är väldigt överskattat, Skulle snarare säga 9-12k pga gammal modell, Förra generationens grafikkort samt att den är nästan 1 år gammal.

Det är dock vad jag tror/tycker är rimligt, Man kan ju alltid försöka få ut mer

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Den finns att köpa fortfarande ja, Men ingen skulle ju betala dom pengarna för den datorn idag när man kan få nya modellen för drygt en tusenlapp extra, Så jag tror att 13-15k är väldigt överskattat, Skulle snarare säga 9-12k pga gammal modell, Förra generationens grafikkort samt att den är nästan 1 år gammal.

Det är dock vad jag tror/tycker är rimligt, Man kan ju alltid försöka få ut mer

Nu var det ett tag sen jag skrev i den här tråden... Datorn har stått och dammat lite till, men nu har vi bestämt att lägga ut den här på Sweclockers... Skicket är som sagt mycket bra, och den är sparsamt använd! Blir nog att sälja av den för 9500:- eller liknande!

Permalänk
Medlem

Känner mig lite tråkig som glider in nu men då du först startade tråden hade inte 1050ti kommit till laptops. Det har kommit nu och går att få för samma pris du lagt ut gs40n för.
1050ti presterar bättre och är kallare och strömsnålare än 970m så tveksamt att du får 9500.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Känner mig lite tråkig som glider in nu men då du först startade tråden hade inte 1050ti kommit till laptops. Det har kommit nu och går att få för samma pris du lagt ut gs40n för.
1050ti presterar bättre och är kallare och strömsnålare än 970m så tveksamt att du får 9500.

1050TI och 970m presterar ganska lika, Dessutom finns inte MSI GS40 (Numera GS43) med 1050ti, Den har GTX 1060 och börjar på ca 16000:-

Så jag vet inte, För mig så låter 9500kr ganska rimligt för datorn

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

@Emil Hansson: Fast 1050Ti är svalare och drar mindre ström så det är bättre hur du än vill vrida och vända på det. Att det inte finns en MSI motsvarighet är väl helt irrelevant, det är en spellaptop. Om man vill betala mer för 14" skärm och thermal throttling är det väl ens eget val men att säga att 9500 är rimligt är ganska vilse. Den är inte nämnvärt mindre och den presterar sämre.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@Dr.Pez: Fast 1050Ti är svalare och drar mindre ström så det är bättre hur du än vill vrida och vända på det. Att det inte finns en MSI motsvarighet är väl helt irrelevant, det är en spellaptop. Om man vill betala mer för 14" skärm och thermal throttling är det väl ens eget val men att säga att 9500 är rimligt är ganska vilse. Den är inte nämnvärt mindre och den presterar sämre.

Jag påpekade att dom presterade ungefär likadant, Försökte inte vrida eller vända på det.

Sedan om du tycker "laptop som laptop" hör inte riktigt hit och det påverkar inte värdet på datorn i fråga.

En slimmad 14" laptop är helt enkelt värd mer än en standard 15" laptop som väger 500gram mer, Det är fakta och inte min personliga åsikt.

Ska man kunna ge korrekta svar och råd så måste man kunna hålla isär konkreta fakta och dina personliga åsikter, Det är inte du som ska köpa datorn

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Mattecoach

Om jag var som TS skulle jag lägga ut datorn på marknaden här med startbud typ 7500 kr, sen får marknaden helt enkelt avgöra vad den är värd. Låt den ligga ute ca en vecka så har den kommit så högt som den kommer göra...

Permalänk
Medlem

@Emil Hansson: Värmeutveckling och strömförbrukning är prestanda i en laptop men skitsamma. Kontentan är att TS kommer inte få den såld för 9500 här, möjligtvis på blocket till någon mindre uppdaterad person.