Hjälp mig med att välja dator!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig med att välja dator!

Som rubriken säger vill jag ha hjälp att hitta den perfekta datorn att ha på jobbet.

Jag fick äran att välja vilken dator jag ville till jobbet, Jag jobbar som CNC-tekniker och kommer behöva köra program som cimco (inte krävande alls) Autodesk inventor 2017 (CAD) solidworks 2016 (CAD) Autodesk HSM (CAM) Fusion 360 (CAM) och Edgecam (CAM)

jag har några krav, och några saker jag helst vill att datorn ska ha!

1. Den ska kunna "dockas" så jag enkelt kan ta med den utan att sätta in 5 sladdar till olika saker.
2. lätt! jag springer runt mycket med datorn, framför allt till möten, konstruktörer och till andra operatörer.
3. "Tablet" hade varit ett stort plus med en 2 in 1 dator, då vi har funderingar på att digitalisera alla ritningar så vill jag gärna ha en platta.
3. dam och vattentålig är inget måste, men ett stort plus!
4. som jag sa innan 2 in 1 hade varit skönt, men då jag inte vill skita ner skärmen med mina smutsiga fingrar vill jag gärna att den har en penna!

jag har kollat på 2 olika
1. Microsoft surface pro 4 med i7, 16gb ram och 512gb ssd
2. Panasonic TOUGHPAD FZ-Y1 Prestandamodell, 17,16gb ram, 512gb ssd.

Kostnaden är inget problem, alla SERIÖSA förslag är välkomna!

Tack i förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusk1:

Som rubriken säger vill jag ha hjälp att hitta den perfekta datorn att ha på jobbet.

Jag fick äran att välja vilken dator jag ville till jobbet, Jag jobbar som CNC-tekniker och kommer behöva köra program som cimco (inte krävande alls) Autodesk inventor 2017 (CAD) solidworks 2016 (CAD) Autodesk HSM (CAM) Fusion 360 (CAM) och Edgecam (CAM)

jag har några krav, och några saker jag helst vill att datorn ska ha!

1. Den ska kunna "dockas" så jag enkelt kan ta med den utan att sätta in 5 sladdar till olika saker.
2. lätt! jag springer runt mycket med datorn, framför allt till möten, konstruktörer och till andra operatörer.
3. "Tablet" hade varit ett stort plus med en 2 in 1 dator, då vi har funderingar på att digitalisera alla ritningar så vill jag gärna ha en platta.
3. dam och vattentålig är inget måste, men ett stort plus!
4. som jag sa innan 2 in 1 hade varit skönt, men då jag inte vill skita ner skärmen med mina smutsiga fingrar vill jag gärna att den har en penna!

jag har kollat på 2 olika
1. Microsoft surface pro 4 med i7, 16gb ram och 512gb ssd
2. Panasonic TOUGHPAD FZ-Y1 Prestandamodell, 17,16gb ram, 512gb ssd.

Kostnaden är inget problem, alla SERIÖSA förslag är välkomna!

Tack i förhand

Köp en mac! Kanske en av dom där nya till och med!? Min pojkvän köpte en Dell xps 13 för några månader sen (finns som touch med), och hade det inte varit för att det krånglade, så hade jag rekommenderat den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linn9090:

Köp en mac! Kanske en av dom där nya till och med!? Min pojkvän köpte en Dell xps 13 för några månader sen (finns som touch med), och hade det inte varit för att det krånglade, så hade jag rekommenderat den!

Tyvärr så är inte en Mac ett alternativ, cad programmet jag till stor del använder 3h utav 8h på arbetet finns till Mac, men! Det har inte samma funktioner som till Windows.
Dell xps 13 har jag kikat lite på men faller mig riktigt inte in i smaken.
Tack så hemskt mycket för ditt svar iallafall!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusk1:

Tyvärr så är inte en Mac ett alternativ, cad programmet jag till stor del använder 3h utav 8h på arbetet finns till Mac, men! Det har inte samma funktioner som till Windows.
Dell xps 13 har jag kikat lite på men faller mig riktigt inte in i smaken.
Tack så hemskt mycket för ditt svar iallafall!

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo, men varför inte bara köra windows i bootcamp? Mac är annars riktigt bra valuta för pengarna. Min pojkvän köpte hem den nya för ett tag sedan... Macbook Pro (2016) nTB 13! Han valde att köpa den med tillval så den gick loss för 25 000:-, vilket är lite väl saftigt... Annars finns standard versionen för drygt 17 000 :- har jag för mig...

Även jag sitter på en mac faktiskt, 4,5 år gammal air och den är fortfarande hur bra som helst!

/Linn

Permalänk
Medlem

Känt och provat på denna utomlands (https://www.microsoft.com/sv-se/surface/devices/surface-book/...). Kan rekommendera den starkt. En enkel knapptryckning och du har en tablet när du känner för det. Sen så får du extra kraft när du dockar tillbaka paddan till tangentbordet med ett GTX kort i tangentbordet för extra kraft.

Rekommenderas starkt om priset inte är viktigt och om du har tålamod

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcusk1:

Som rubriken säger vill jag ha hjälp att hitta den perfekta datorn att ha på jobbet.

Jag fick äran att välja vilken dator jag ville till jobbet, Jag jobbar som CNC-tekniker och kommer behöva köra program som cimco (inte krävande alls) Autodesk inventor 2017 (CAD) solidworks 2016 (CAD) Autodesk HSM (CAM) Fusion 360 (CAM) och Edgecam (CAM)

jag har några krav, och några saker jag helst vill att datorn ska ha!

1. Den ska kunna "dockas" så jag enkelt kan ta med den utan att sätta in 5 sladdar till olika saker.
2. lätt! jag springer runt mycket med datorn, framför allt till möten, konstruktörer och till andra operatörer.
3. "Tablet" hade varit ett stort plus med en 2 in 1 dator, då vi har funderingar på att digitalisera alla ritningar så vill jag gärna ha en platta.
3. dam och vattentålig är inget måste, men ett stort plus!
4. som jag sa innan 2 in 1 hade varit skönt, men då jag inte vill skita ner skärmen med mina smutsiga fingrar vill jag gärna att den har en penna!

jag har kollat på 2 olika
1. Microsoft surface pro 4 med i7, 16gb ram och 512gb ssd
2. Panasonic TOUGHPAD FZ-Y1 Prestandamodell, 17,16gb ram, 512gb ssd.

Kostnaden är inget problem, alla SERIÖSA förslag är välkomna!

Tack i förhand

Har ni ingen leverantör du kan prata med. Utifrån programmen du listar så arbetar du även i 3D, vilket ställer större krav på denna datorn. Vidare så är dina önskemål att kunna använda datorn i en skitig miljö lite speciella i den meningen att de flesta inte har sådana krav.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Med de program du vill köra så lär du vilja ha en certifierad GPU, dvs i praktiken nVidia Quadro eller ATi Fire Pro (i den mån dom finns kvar). Finns t.ex. vissa saker i Solid Works som bara fungerar med certifierade GPUer (exakt vad vet jag dock inte då det inte är program jag normalt använder själv).

Sett till att kostnaden inte verkar vara något problem och behovet så finns det nog i praktiken bara 3 alternativ, en workstation från HP, Dell eller Lenovo, där jag skulle rekommendera HP och Lenovo främst, dvs ZBook eller ThinkPad.

http://www.notebookcheck.net/Notebookcheck-s-Top-10-Workstati...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Med de program du vill köra så lär du vilja ha en certifierad GPU, dvs i praktiken nVidia Quadro eller ATi Fire Pro (i den mån dom finns kvar). Finns t.ex. vissa saker i Solid Works som bara fungerar med certifierade GPUer (exakt vad vet jag dock inte då det inte är program jag normalt använder själv).

Sett till att kostnaden inte verkar vara något problem och behovet så finns det nog i praktiken bara 3 alternativ, en workstation från HP, Dell eller Lenovo, där jag skulle rekommendera HP och Lenovo främst, dvs ZBook eller ThinkPad.

http://www.notebookcheck.net/Notebookcheck-s-Top-10-Workstati...

Certifierad gpu har jag tänkt på men!
Eftersom det mesta dels handlar om enbart parter och inga assemblys och när de handlar om assemblys kanske det bara är 10 parter, så frågan är om det verkligen behövs med en certifierad gpu

Lenovo är nog märket jag kommer gå på, känns som dom vet vad dom gör eller vad man ska säga när det kommer till workstations:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så du vill inte att ditt fruntimmer ska ha åtgång till den?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusk1:

Certifierad gpu har jag tänkt på men!
Eftersom det mesta dels handlar om enbart parter och inga assemblys och när de handlar om assemblys kanske det bara är 10 parter, så frågan är om det verkligen behövs med en certifierad gpu

Lenovo är nog märket jag kommer gå på, känns som dom vet vad dom gör eller vad man ska säga när det kommer till workstations:)

Skickades från m.sweclockers.com

Är tyvärr bortom mina kunskaper då jag själv aldrig kör något som kräver certifierade GPUer, men finns folk här på forumet som har bättre koll. Gör förslagsvis en sökning på "quadro" i detta forum så lär du hitta en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Så du vill inte att ditt fruntimmer ska ha åtgång till den?

Haha vad menar du? XD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusk1:

Haha vad menar du? XD

Skickades från m.sweclockers.com

tror han syftar på att du skrev "dam och vattentålig" istället för damm. Lite fyndigt kanske, lite långsökt definitivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

tror han syftar på att du skrev "dam och vattentålig" istället för damm. Lite fyndigt kanske, lite långsökt definitivt

Dumheter!

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Dumheter!

Hahaha jaha, sorry för den 😂

Skickades från m.sweclockers.com