Köpa min första bil, behöver råd

Permalänk
Medlem

Köpa min första bil, behöver råd

Hejsan

Ska köpa nu min första bil och behöver lite hjälp med att välja ut en. Budgeten ligger på max 85.000 och är ute efter en "hot hatch" en liten bil asså som är rolig att köra och ser sportig ut. Bilar jag har kollat på är Ford Fiesta -14, Citroën DS3.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Köp japanskt.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

@Anhjo: ooh ja. Älskar Honda, nissan, subaru osv. Har kollat på type r, drar lite för mycket. 200hk verkar ju roligt ändå :). Några förslag?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@korbevel: köp inte tre dörrars, jag gjorde det misstaget och irriterade mig väldigt ofta.

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

@b0bber: Nää, älskar tre dörrars. Har inte så mycket behov av fem. Forden tycker jag om dock, den är fem dörrars. De enda som kommer tycka att tre dörrars är jobbigt är mina passagerare där bak, dem får lida hehe

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Hedersmedlem

Ford Fiesta har fått mycket bra omdömen. ST är nog dock utanför budget.

Volkswagen Golf GT och GTI är klassiker i klassen. Suzuki Swift Sport har blivit hyllad för sina glada köregenskaper. Mazda 3 MPS finns för under 80000kr (260hk!). Mini Cooper är också en klassiker det finns många av begagnade.

Jag tror det finns många fler men dessa var de jag kom att tänka på först.

[edit:] VW Polo GTI, Renault Clio i diverse heta versioner, Opel Corsa finns också i en del olika utföranden.

Permalänk
Medlem

Kolla upp försäkringspremien när du tittar på bilar så du inte står där sen med 15 000kr i årskostnad för enbart försäkringen. Har du nyligen tagit körkort och är ung så kan du räkna med skyhög försäkringskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Kolla upp försäkringspremien när du tittar på bilar så du inte står där sen med 15 000kr i årskostnad för enbart försäkringen. Har du nyligen tagit körkort och är ung så kan du räkna med skyhög försäkringskostnad.

Yup Är medveten om det. Bilen kommer inte stå på mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Ford Fiesta har fått mycket bra omdömen. ST är nog dock utanför budget.

Volkswagen Golf GT och GTI är klassiker i klassen. Suzuki Swift Sport har blivit hyllad för sina glada köregenskaper. Mazda 3 MPS finns för under 80000kr (260hk!). Mini Cooper är också en klassiker det finns många av begagnade.

Jag tror det finns många fler men dessa var de jag kom att tänka på först.

[edit:] VW Polo GTI, Renault Clio i diverse heta versioner, Opel Corsa finns också i en del olika utföranden.

Tycker verkligen om swiften, har kollat in på dess med. Väldigt bra förslag du kom med, ska kika på dessa! Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Yup Är medveten om det. Bilen kommer inte stå på mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Då hoppas jag du bor hemma. För om den står på någon annan och du inte bor på samma adress så är det skenförsäkring och då kan du stå utan ersättning för din bil om du hamnar i en olycka. Försäkringsbolagen är hårda med detta så du vet.

Permalänk
Medlem

Honda type r EP3, Du hittar ingen roligare, sportigare "hot hatch" än denna under 85k skulle jag säga. drar inte för mycket heller om du inte kör in i Vtec. men svårt och hålla sig dock. Ger ett leende på läpparna varje gång

Permalänk
Medlem

@korbevel: Inte bara det, åkte oftast utan passagerare själv, men jag kom på mig att ofta sakna bakdörrarna

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Min första bil var en saab, 200HK för 90k. Den gick som fan. Efter 3 månader insåg jag att 200hk var helt överdrivet. 2år senare köpte jag mig en snål diesel polo med 90hk och dsg låda. Den gick som ett spjut och kostade bara en bråkdel i förbrukning. Nu kör jag en Tiguan, kommer aldrig köpa något annat än en SUV igen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Då hoppas jag du bor hemma. För om den står på någon annan och du inte bor på samma adress så är det skenförsäkring och då kan du stå utan ersättning för din bil om du hamnar i en olycka. Försäkringsbolagen är hårda med detta så du vet.

Aah shit juste. Äh, får bita i det sura och skriva bilen på mig. Tack för att tog upp det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Skrivet av Trackmaster:

Kolla upp försäkringspremien när du tittar på bilar så du inte står där sen med 15 000kr i årskostnad för enbart försäkringen. Har du nyligen tagit körkort och är ung så kan du räkna med skyhög försäkringskostnad.

Hah! 15k gulligt. Jag fick ge 28 000kr/år för min Bmw 540 och kompisen 52 000kr för sin Merca Amg

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Min första bil var en saab, 200HK för 90k. Den gick som fan. Efter 3 månader insåg jag att 200hk var helt överdrivet. 2år senare köpte jag mig en snål diesel polo med 90hk och dsg låda. Den gick som ett spjut och kostade bara en bråkdel i förbrukning. Nu kör jag en Tiguan, kommer aldrig köpa något annat än en SUV igen.

315hk saab 9-5 här Håller med , all denna kraft behövs inte men fan billigt att få!

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Avstängd

Min flickvän köpte en Swift -13 förra veckan för typ 80k. Hade gått drygt 4K mil. Mkt sportig och förvånadsvärt snygg.. metallicblå med tonade bakrutor.

Försäkring var inte dyrt heller tydligen. Hon snackade om 2-2,5k/året för hel, samt att skatten ligger runt 1500kr. Mkt pris röd bil. Se dock upp för äldre swift's då de inte håller lika hög standard som nyarezz

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

ska försöka få en bra deal på forden, tycker verkligen om den. tack för alla förslag, fortsätt att komma med fler om ni har några!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@Genx031: Brorsan hade en lite äldre Swift, och det kändes som att köra en gokart

Men visst annars är väl alltid en bra rekommendation att köpa en Japansk bil, då de i jämförelse med priset håller mycket högre kvalitet över vissa andra bilar från andra länder. Extra plus om bilen även är byggd i Japan istället för i fabriker i "billigare länder".

Permalänk
Medlem

Mitt enda tips är att välja en bil som är under 8 år och har gått mindre än 10 000 mil. Ett motorhaveri kan bli dyrt och då snackar vi inte om att behöva byta motor eller så.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd

Skulle säga japanskt jag med som toyota t.e.x gör bra tåliga bilar och ford, citroen, renault, peugeot är oftast skit när dom blir några år gamla och dyrare märken som audi, bmw, mercedes är oftast dyrare att försäkra och laga men toyota har bättre kvalitet är rätt billiga och ett vettigt val alla kategorier

Själv körde jag mercedes 190e sen en till sån sen bmw 525 men man leker ju så förbannat i den åldern och 525an så var det drifting varje gång det regnat ute runt rondeller och skit så körkortet ligger betydligt säkrare till med en lite tråkigare bil

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

En golf GTI eller Ford Focus ST, dock ingen aning om vad de ligger i för prisklass.

Ford Focus ST
Ford Focus ST Långmilare
Verkar ligga inom din prisklass efter en snabb koll, åtminstone 06-07'orna. Dock skulle jag gissa på att de kan vara lite lätt buskörda av föregående ägare, verkar vara den typen av bil

GTI'n verkar ligga någorlunda likadant...
Golf GTI DSG Låda

Edit:
Om man nu är ute efter en "vettig/sansad" bil och inte en liten gokart/lekbil skulle jag instämma med ett par som nämnt Toyota, svårt att hitta en pålitligare bil än en Corolla, även Hyundai i20/i30 verkar vara rätt stabila för tillfället. Köpte själv en i10 som pendlarbil till jobbet då den är liten och billig ^^ (Kamkedja med 1.2-liters motorn, kort väg till jobbet )

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

@FireFox: ja precis, det är precis så jag tänker. forden är helt ny, så ska satsa på den

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Rekordmedlem

Hur roligt och sportigt ska det vara ? En Mazda Miata (MX5) är rolig, inte så motorstark och passagerare i baksäte och tak kan du glömma, otroligt driftsäker och prisvärd med fantastisk körglädje.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Inte så kul kanske men ett smart köp och en liten hyfsat pigg bil som är praktiskt med lite mil och oftast håller rätt bra låt oss kalla det ett moget köp även om jag förstår det svider i själen
Toyota_Auris

Hade nästan kunnat överväga en sandero för dom är helt ny med garanti och är väll ingen super bil men löjligt prisvärda ändå när dom är så billiga ny Dacia

Ska man ha roligt skulle jag sikta på något som den här fast helst med lite mindre mil
Bmw 530

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@korbevel:

Mitt råd är att tänka på hur mycket du kommer använda bilen. Nästan allt man läser på nätet om ekonomi och bilar utgår ifrån att man kör bilen mycket. Jag har bara använt min bil på kvällar och helger och cyklat till jobbet. 95% av kostnaderna är då bara att ha bilen ståendes. Parkering, försäkring, service, skatt, nya däck, biltvätt.. osv osv.

Så om du inte ska pendla: köp en bensinbil som är lite omodern och drar mycket bensin. Den har antagligen på köpet lägre begagnatpris, lägre servicekostnader och är mer hållbar än den där Citroen turbodieseln som drar 0,39/mil...

Permalänk
Medlem

Ganska sansat alternativ: Volvo C30?
Jag har haft en sådan. Det var inte direkt någon sportbil, men den var bekväm på långresa OCH den tyckte om att svänga. Och den var klart rymligare än den såg ut att vara.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Mini Cooper S? Audi A3/S3?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jag har en av 400st tillverkade Toyota Yaris Turbo, som jag planerar att sälja för cirka 30-35 000kr. Den är helfestlig och väldigt billig att äga (försäkras och skattas som en vanlig Yaris 1,5).

Jag betalar 3020kr/år för helförsäkring och 1504kr i årsskatt

Faller den dig inte i smaken skulle jag också rekommendera Suzuki Swift Sport, Honda Civic Type R (EP3), Mitsubishi Colt CZT, Toyota Corolla T-Sport (VVTL-i, dvs. Vtec på Toyotas vis) eller en Ford Fiesta ST om du inte vill ha en japansk bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Yup Är medveten om det. Bilen kommer inte stå på mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är också lite dumt, råkar du ut för något gör försäkringsbolaget allt för att påvisa att det är du som är huvudbrukaren och kan därmed dra ner på, alternativt helt låta bli att ersätta dig. Du kan få stora bekymmer vid en eventuell olycka.