Ang Ryzen's spelprestanda (matchar 7700K idag, presterar bättre i morgondagen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Där det skär sig är exakt var många kärnor är användbart. i7-7700K är speciell i att den modellen har högst prestanda per CPU-tråd av ALLA CPU-modeller som överhuvudtaget säljs idag. Sett över alla program som körs på skrivbordet är det väldigt få applikationer som ser någon relevant boost efter två kärnor. De flesta verkar också inse det, över 70 % av alla PC som säljs är bärbara där en klar majoritet av enheterna har två kärnor med HT.

Ska inte skära sönder ditt inlägg men grunden till att det säljs mer bärbara pc'r än stationära beror till stor del på priset och portabiliteten.
Hur många av de som köper en typisk bärbar tror du klagar över att den är för trög när dom skall göra en del på pc'n? Intel har monopol i budgetmarknaden och det mesta har ju stagnerat, både på software och hardware tack vare det. Bara två av 10 bärbara på topp 10 har mer än 2 kärnor, medans nästan hälften av topp 10 på stationära har mer än 2 kärnor. (grovt räknat)

Grunden till detta är inget annat än ekonomi och den som styr det, Intel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Någon med Ryzen som har lust att köra API testet i 3Dmark?
#16741585

mina resultat:
DirectX 11 single-thread
1 543 116 Draw calls per second
DirectX 11 multi-thread
2 704 485 Draw calls per second
DirectX 12
19 759 494 Draw calls per second
Vulkan
16 048 288 Draw calls per second

Detta på en Ryzen 1800X, SLI Titan X (Maxwell), 32GB DDR4 @2400 MHz (3200MHz egentligen men mobot tillåter inte det ännu :/).

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

mina resultat:
DirectX 11 single-thread
1 543 116 Draw calls per second
DirectX 11 multi-thread
2 704 485 Draw calls per second
DirectX 12
19 759 494 Draw calls per second
Vulkan
16 048 288 Draw calls per second

Detta på en Ryzen 1800X, SLI Titan X (Maxwell), 32GB DDR4 @2400 MHz (3200MHz egentligen men mobot tillåter inte det ännu :/).

Mvh

Hej, jag antar att det är en helt oklockad Ryzen, tycker att siffrorna är suspekt låga. Vad det nu beror på...

Permalänk

@MarkSix: Kan vara RAM:et, kör de i 2133 MHz.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Däremot är de som vill påstå att Ryzen är värdelösa betydligt mer aktiva i nästan varenda tråd om AMD än de som vill försvara Ryzen. Iallafall i de trådar jag har läst.

Förstår inte hur folk inte kan acceptera att Ryzen är en riktigt hopp framåt för AMD eller att AMD inte riktigt rår på Intel ännu.

Den senaste månaden eller två har jag hängt mest på /r/amd när jag är på reddit, så det är ett ständigt navigerande mellan de AMD-frälsta och trollen som gör allt för att basha Ryzen. För att komma undan diskussionen en stund så gick jag in på /r/intel istället för att se vad som var populärt på den subredditen, men vad hittar jag? Inte är det diskussioner om hur man skall få ut det mesta ur Intel-cpuer, eller i vilka work loads den ena eller andra processorn har en fördel, utan det är precis samma personer som trollar /r/amd som har en egen privat konversation om hur dålig Ryzen är och vilka stollar det är på /r/amd.

Det är lättare att inte ifrågasätta sina förutfattade meningar, kan vi ju konstatera. I det tycker jag att diskussionen som förts här är mycket mer saklig och öppnare för olika perspektiv, även om vi i många fall kan ha svårt att sätta oss in ur vilket specifikt användningsfall som var och en av oss argumenterar ifrån. Den enda som är tydlig med det är Yoshman som istället beskylls för att inte ta hänsyn till alla användningsfall.

Därmed inte sagt att det inte funnits argumentatörer som helt saknat underbyggnad av sin argumentation om sina åsikters förträfflighet:D

Permalänk

Ytterligare ett inlägg i debatten: https://www.youtube.com/watch?v=lN5mxFfkr7g
Lite kul

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har också tryckt på att Ryzen är ett väldigt bra val, för rätt typ av uppgifter. Ryzen är idag i de flesta fall absolut mer prisvärd än E-serien i de få fall man faktiskt har nytta av många kärnor på skrivbordet.

Där det skär sig är exakt var många kärnor är användbart. i7-7700K är speciell i att den modellen har högst prestanda per CPU-tråd av ALLA CPU-modeller som överhuvudtaget säljs idag. Sett över alla program som körs på skrivbordet är det väldigt få applikationer som ser någon relevant boost efter två kärnor. De flesta verkar också inse det, över 70 % av alla PC som säljs är bärbara där en klar majoritet av enheterna har två kärnor med HT.

Spel är det stora området där det finns en poäng med fler än två CPU-kärnor, flera moderna spel ser faktiskt en viss skalning ända till de tio kärnor som i7-6950X har. Dock är skalningen med kärnor allt annat än linjär så i praktiken blir åter igen i7-7700K toppvalet här då Skylake/Kaby Lake har högre IPC för heltal än någon annan CPU-design och den är högre klockad än någon annan x86-modell.

IPC * frekvens för skalära heltal är så pass hög i i7-7700K att det matchar r7-1700 i kompilering när man har så pass många filer att kompilera att problemet skalar perfekt med kärnor. Men långt ifrån alla moment vid programutveckling skalar perfekt med kärnor, faktum är att det är en försvinnande liten del. Precis som "final render" är en försvinnande liten del av den tid de som jobbar i Blender och liknande lägger ner.

Min åsikt (som är baserad på att jag har tillgång till alla möjliga typer av CPUer och har mätt tiden att utföra en lång rad moment för att hitta vad som är "bäst") är därför att högsta möjligt prestanda per CPU-kärna är den tveklöst viktigaste egenskapen för en desktop CPU.

Har försökt länka massor med fall som visar att det gäller inom en väldigt brett spektra av uppgifter. Fast blir lite svårt när 90 % av alla CPU-benchmarks (exklusive spel) skalar perfekt med CPU-kärnor och jobbar med skalära flyttal medan >90 % alla "vanliga" program skalar rätt mediokert och jobbar främst med skalära heltal. Än värre blir det då relativ IPC mellan CPU-modeller skiljer sig en hel del för skalära heltal (Skylake har ett klart högre värde här än både Broadwell och Zen och här är även Broadwell > Zen), men det är rätt jämnt för skalära flyttal (Skylake, Broadwell och Zen är garanterat inom 10 % här och Broadwell == Zen i detta fall).

För att ta ett konkret exempel, som också visar att "finns inget som inte skalar med CPU-kärnor där CPU-kraft spelar roll" inte stämmer. Sitter precis och skriver unit-tester för en modul (så kompilerar C++ något som är känt CPU-tungt). Att göra en inkrementell kompilering och köra alla tester är något som då utförs rätt frekvent (till skillnad från att kompilera om allt, det är något man bara gör frekvent på en byggserver och den har massor med kärnor). Tiden att göra detta är ~15 s, en väldigt irriterande tidsperiod då det inte är omedelbart men ändå allt för kort för att man ska kunna göra något annat.

I detta fall är en i7-7600U (15 W laptop CPU) faktiskt en sekund snabbare än dual Xeon E5 2690 (16 sandy bridge kärnor). Går man till i7-6770K (45 W laptop CPU med samma boost frekvens som i7-7600U) vinner man endast en sekund (är en del i processen som teoretiskt skalar till 6 CPU-trådar men t.ex. länkning är seriellt). Har ingen i7-7700K på jobbet, men detta är ännu ett exempel där det vore den snabbaste CPU pengar kan köpa idag. Det är helt enkelt i genomsnitt den bästa desktop CPU.

Och ber om ursäkt om du tog illa vid dig kring E-serien. Tänkte bara rikta mitt uttalande mot en anonym grupp som råkat posta sina resultat på 3Dmark servern. I den anonyma gruppen verkar inte överklockning vara något som lockar speciellt mycket, nästan alla resultat för 6900K/6950X har sin ursprungliga base-clock och en boost på 4,0 GHz (d.v.s. man verkar köra med Turbo Boost 3.0 påslaget, av någon anledning hade däremot nästan inget av teknikwebbplatserna TB3.0 påslaget för Broadwell-E när de jämförde mot Ryzen).

Något jag efterlyser i den här diskussionen är ett lite bredare spektrum när det gäller just spel, vilket verkar väga tyngst av alla variabler i datoranvändande i just den här diskussionen.

Absolut viktigaste faktorer när man bestämmer sig för en ny CPU, i min mening gällande spel, är vilken typ av skärm man har och vilken typ av grafikkort man kommer att använda i den närmaste framtiden. Givetvis är det så att om man siktar på 144Hz+ när det gäller uppdateringsfrekvens och skärm är det sannolikt så att 7700K är det logiska valet. Dock tycker jag inte alls att detta är fallet när man sitter på en 60-100Hz skärm. Då kommer exempelvis en Ryzen 1700 eller bättre vara bra nog, samt erbjuda ett lite bredare spektra gällande arbete utanför eller samtidigt med spel.

Just den här delen av diskussionen saknar jag, allt handlar trots allt inte om vilken CPU som kan erbjuda bäst maxfps i vissa fall utan det är betydligt fler variabler som behöver räknas in i ekvationen.

Gällande råprestanda får vi nog också besinna oss lite och avvakta fler tester och resultat med snabba minnen innan vi drar någon total slutsats i jämförelsen. Detta då vi redan sett prov på ganska rejält ökad prestanda hos Ryzen med just högre frekvens på minnen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Något jag efterlyser i den här diskussionen är ett lite bredare spektrum när det gäller just spel, vilket verkar väga tyngst av alla variabler i datoranvändande i just den här diskussionen.

Absolut viktigaste faktorer när man bestämmer sig för en ny CPU, i min mening gällande spel, är vilken typ av skärm man har och vilken typ av grafikkort man kommer att använda i den närmaste framtiden. Givetvis är det så att om man siktar på 144Hz+ när det gäller uppdateringsfrekvens och skärm är det sannolikt så att 7700K är det logiska valet. Dock tycker jag inte alls att detta är fallet när man sitter på en 60-100Hz skärm. Då kommer exempelvis en Ryzen 1700 eller bättre vara bra nog, samt erbjuda ett lite bredare spektra gällande arbete utanför eller samtidigt med spel.

Just den här delen av diskussionen saknar jag, allt handlar trots allt inte om vilken CPU som kan erbjuda bäst maxfps i vissa fall utan det är betydligt fler variabler som behöver räknas in i ekvationen.

Gällande råprestanda får vi nog också besinna oss lite och avvakta fler tester och resultat med snabba minnen innan vi drar någon total slutsats i jämförelsen. Detta då vi redan sett prov på ganska rejält ökad prestanda hos Ryzen med just högre frekvens på minnen.

sitter med 144hz skärm, köper fortfarande 6 kärnad Ryzen.
får prolle, mkort samt minne för typ samma pris Intel har för bara cpu.
7700k är helt enkelt inte ens på kartan då massor av recensioner visar, stuttering uppstår med 7700k idag

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

sitter med 144hz skärm, köper fortfarande 6 kärnad Ryzen.
får prolle, mkort samt minne för typ samma pris Intel har för bara cpu.
7700k är helt enkelt inte ens på kartan då massor av recensioner visar, stuttering uppstår med 7700k idag

Ja det kan jag förstå. Mitt inlägg handlade främst om jämförelsen mellan 7700K och Ryzen 1700 då de ligger i samma prisklass.

En Ryzen hexacore är ju billigare och då blir det också en annan jämförelse.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

sitter med 144hz skärm, köper fortfarande 6 kärnad Ryzen.
får prolle, mkort samt minne för typ samma pris Intel har för bara cpu.
7700k är helt enkelt inte ens på kartan då massor av recensioner visar, stuttering uppstår med 7700k idag

Kan du länka dom massorna med recensioner? Tack

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=0tfTZjugDeg&feature=push-u-su...

Det är Nvidias dåliga drivrutiner som håller Ryzen tillbaka!

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Vi har redan test där snabbare minne gör skillnad, kolla bara på DF.
Måste faktiskt säga att den här tråden är lite lik r/amd. Folk gillar inte att Ryzen presterade under deras förväntningar i spel å försöker hitta situationer i spel där Ryzen hänger med eller spöar intel, Oftast pga gpu flaskning eller med snabbare minnen. För mig är det helt enkelt cherry picking, om Ryzen hade varit lika bra som intel i spel så hade ju det återspeglats i alla dessa cpu reviews vi har sett, spec där det utfördes med låg upplösning.

Shiat, hoppas inte att de som skriver skit på r/amd är de som e verksamma här oxå, för då blir man lite mörkrädd

Now now, skulle inte kalla det "cherry picking" när man uppmärksammar förbättringar och optimiseringar på en splitterny arkitektur. Jag är bara nöjd över att det går att välja bort Intel om man vill, därför jag vill ge AMD en extra chans innan jag klöser lös en ny dator, dock om förbättringar uteblir från dagslägets prestanda kommer jag självklart välja Intel. För oss som verkligen är opartiska försöker att se det bästa i båda lägren, vi vet redan hur bra Intel är, frågan är bara hur bra AMD kan bli?

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ska man prata om "vett" när det gäller spel bör man inte ens, som du själv gör ofta, nämna 7700K då exempelvis 7600K är betydligt mer prisvärd.

Håller med! Och eftersom 1600X kommer kosta nästan exakt samma som en 7600k tycker jag att det ska bli extremt intressant att jämföra denna processor med i5. Skulle 1600X prestera likvärdigt med 7600k i spel har AMD lyckats göra hela i5 serien obsolet, för vem skulle välja 4 trådar istället för 12 för samma pris? Om man nu inte bestämt sig i förväg att Intel alltid, utan förbehåll, är bättre än AMD i allt, månlandningen var fejkad, Bush sprängde WTC osv...

Skrivet av Tumnus:

Målet med Ryzen var 40% högre IPC gentemot Excevator. I slutändan fick man 52% högre IPC. Alltså så slår man det utlovade siffrorna med 12% och samtidigt gällde det för AMD att komma så nära Intel som möjligt och det gör man ju.

Vill bara rätta: Man slår det utlovade siffrorna med 12 procentenheter. 52 är 30 procent högre än 40.

40 x 1,3 = 52

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Absolut viktigaste faktorer när man bestämmer sig för en ny CPU, i min mening gällande spel, är vilken typ av skärm man har och vilken typ av grafikkort man kommer att använda i den närmaste framtiden. Givetvis är det så att om man siktar på 144Hz+ när det gäller uppdateringsfrekvens och skärm är det sannolikt så att 7700K är det logiska valet. Dock tycker jag inte alls att detta är fallet när man sitter på en 60-100Hz skärm. Då kommer exempelvis en Ryzen 1700 eller bättre vara bra nog, samt erbjuda ett lite bredare spektra gällande arbete utanför eller samtidigt med spel.

Just den här delen av diskussionen saknar jag, allt handlar trots allt inte om vilken CPU som kan erbjuda bäst maxfps i vissa fall utan det är betydligt fler variabler som behöver räknas in i ekvationen.

Skulle vilja påstå att det är mer komplicerat än så. Kör du med en 144hz skärm spelar du förmodligen tävlingsinriktade (skjut)spel. Då vet du att fps drops är en av de värsta epidemierna du vill vaccinera dig mot. Ryzen har visat fina höjningar i 1% low och 0.1% low vid högre minneshastighet. Dessutom, är du som mig som gillar att leva fritt och inte behöva vara särskilt disciplinerad med vad du har igång på datorn medans du spelar och ta hänsyn till detta för att undvika prestandaförlust tror jag att Ryzen kan vara alldeles utmärkt. Självklart är då också 7700k ett utmärkt val men anledningen att jag tycker att polletten trillar över på AMDs sida är på grund av att deras AM4plattform kommer vara mer framtidssäker, eftersom vi känner Intel vid det här laget så vet vi att FCLGA1151 kommer fasas ut snart. Det vill säga, när du kommer vilja byta upp dig från 7700k kommer du med all sannolikhet att behöva sprätta dina surt förvärvade stålar på ett nytt moderkort, igen.

Skrivet av Flopper:

7700k är helt enkelt inte ens på kartan då massor av recensioner visar, stuttering uppstår med 7700k idag

Jag tror denna video kan vara intressant för dig: https://youtu.be/88IOcFE4yho

Skulle detta stämma så har Ryzen en oerhörd fördel. Vi får se om Wendel på Level1Tech forskar vidare kring detta, blir det bekräftat så vet vi vilken processor som kommer att vara den bästa för skjutarspel.

Visa signatur

EDM/Hardstyle fanatic. Competitive Gamer.

https://youtu.be/j9YRPrwfv9I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

https://www.youtube.com/watch?v=0tfTZjugDeg&feature=push-u-su...

Det är Nvidias dåliga drivrutiner som håller Ryzen tillbaka!

Håller å håller, nått e knepigt minst sagt. Ryzen är ju ändå efter Intel spec i dx11 med xfire men i dx12 shiat då händer det saker.
Undra vad det kan vara, är detta ett exempel på hur bra dx12 är att kunna utnyttja maximalt av systemprestandan eller är det verkligen nvidia som bromsar upp för amd medvetet? Hmm. Jag vet varken ut eller in nu.

vad vi vet är att:
Ryzen har det svettigt i rena cpu intensiva spel/scener och dx12 ska underlätta för bördan för cpuer så att säga.

Nvidia är inte lika bra på dx12/Vulcan eller snarare drar inte lika stor fördel som AMD. Man kan säga att AMD helt enkelt inte klarat av att göra dx11 drivrutiner och nu med api som är "closer to the metal" så unyttjas allt det smaskiga i amd gpuerna bättre än innan och är på prestanda nivå med nvidia.

Allt jag kan komma på är att Nvidia inte är lika cpu krävande som AMD och vare sig med dx11 eller dx12 så ligger det å suger is sig den mängd data från cpu så att den kan göra sitt jobb.

AMD gpuer har alltid varit mer cpu beroende än Nvidia, å kanske med dx12 så får xfire som är ännu cpu hungrigare komma till sin rätt med Ryzen jämfört med vad Nvidia gör, eller så gör Nvidia något fult bakom ryggen nu... Ja, vet inte hur jag ska tolka detta, intressant är det dock.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Håller å håller, nått e knepigt minst sagt. Ryzen är ju ändå efter Intel spec i dx11 med xfire men i dx12 shiat då händer det saker.
Undra vad det kan vara, är detta ett exempel på hur bra dx12 är att kunna utnyttja maximalt av systemprestandan eller är det verkligen nvidia som bromsar upp för amd medvetet? Hmm. Jag vet varken ut eller in nu.

vad vi vet är att:
Ryzen har det svettigt i rena cpu intensiva spel/scener och dx12 ska underlätta för bördan för cpuer så att säga.

Nvidia är inte lika bra på dx12/Vulcan eller snarare drar inte lika stor fördel som AMD. Man kan säga att AMD helt enkelt inte klarat av att göra dx11 drivrutiner och nu med api som är "closer to the metal" så unyttjas allt det smaskiga i amd gpuerna bättre än innan och är på prestanda nivå med nvidia.

Allt jag kan komma på är att Nvidia inte är lika cpu krävande som AMD och vare sig med dx11 eller dx12 så ligger det å suger is sig den mängd data från cpu så att den kan göra sitt jobb.

AMD gpuer har alltid varit mer cpu beroende än Nvidia, å kanske med dx12 så får xfire som är ännu cpu hungrigare komma till sin rätt med Ryzen jämfört med vad Nvidia gör, eller så gör Nvidia något fult bakom ryggen nu... Ja, vet inte hur jag ska tolka detta, intressant är det dock.

https://www.youtube.com/watch?v=i8V_ozojXtE&feature=youtu.be&...
https://www.youtube.com/watch?v=4UpIde2CMNk&feature=youtu.be&...
https://www.youtube.com/watch?v=sQyy62oCtwQ&feature=youtu.be&...

Enligt dom där så drar nvidia grafikkort mer cpu och ger ibland mindre fps.
Enlgit detta ser det ut som att AMD drar mindre cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Håller å håller, nått e knepigt minst sagt. Ryzen är ju ändå efter Intel spec i dx11 med xfire men i dx12 shiat då händer det saker.
Undra vad det kan vara, är detta ett exempel på hur bra dx12 är att kunna utnyttja maximalt av systemprestandan eller är det verkligen nvidia som bromsar upp för amd medvetet? Hmm. Jag vet varken ut eller in nu.

vad vi vet är att:
Ryzen har det svettigt i rena cpu intensiva spel/scener och dx12 ska underlätta för bördan för cpuer så att säga.

Nvidia är inte lika bra på dx12/Vulcan eller snarare drar inte lika stor fördel som AMD. Man kan säga att AMD helt enkelt inte klarat av att göra dx11 drivrutiner och nu med api som är "closer to the metal" så unyttjas allt det smaskiga i amd gpuerna bättre än innan och är på prestanda nivå med nvidia.

Allt jag kan komma på är att Nvidia inte är lika cpu krävande som AMD och vare sig med dx11 eller dx12 så ligger det å suger is sig den mängd data från cpu så att den kan göra sitt jobb.

AMD gpuer har alltid varit mer cpu beroende än Nvidia, å kanske med dx12 så får xfire som är ännu cpu hungrigare komma till sin rätt med Ryzen jämfört med vad Nvidia gör, eller så gör Nvidia något fult bakom ryggen nu... Ja, vet inte hur jag ska tolka detta, intressant är det dock.

En av nackdelarna med i7-7700K är ju att den bara har fyra kärnor. AdoreTV visade 6 mars i en video med titeln "Ryzen - The Tech Press Loses The Plot" hur fyra kärnor börjar bli en begränsning. Vi vet också att GHz inte kommer att kunna öka mer framöver. Vi når ju inte högre än runt 5 GHz på luft- eller vattenkylning, vilket i7-7700K nått; det kallas "breakdown of Dennard scaling" vilket @Yoshman kom ihåg:

Citat:

När Dennard Scaling havererade hade man två val för att öka prestanda

  • lägga transistorerna på ökad IPC, det var vägen Intel och Apple tog. Problemet med denna väg är att vi i princip nått taket på hur mycket ILP (instruction level parallelism) som kan extraheras

  • lägga transistorer på fler CPU-kärnor / trådar, detta var vägen de flesta andra tog. Problemet här är att bara vissa typer av problem kan skalas med kärnor, bara en väldigt smal andel skalar någorlunda linjärt

Tyvärr verkar vi nu även se slutet på Moores lag, det betyder att vi snart också kommer se slutat på snabbare GPUer och samt CPUer med allt fler kärnor. I alla fall till att man hittar en ersättare till att göra transistorer och kretsar med kisel.

AdoreTV visade hur Ryzen kan växa i samklang med framtiden, men att i7-7700K kommer att stå och stampa med sina fyra kärnor med hyperthreading på 95 % av max, när. Han menar också att framtiden kommer att kräva fler hårdvarustödda trådar, vilket redan bevisats i att AMD FX-8350 har vuxit ikapp och förbi i5-2500K, i och med att fler och fler spel och annan mjukvara har stöder numera. Här är två skärmdumpar som visar vad han menar, i DX11. Klicka på knappen Visa innehåll för att se dem.

Dold text

Ryzen är rätt cpu för framtiden och nu gäller det att vänta in två patchar, en i april och en i maj så bör begränsningarna med minnena vara ett ... äh, minne blott...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Mm ser det, var en nyhet för mig nu måste jag säga.
Alltid varit för mig att AMD dragit mer cpu kraft än Nvidia iaf fram till 7970 å möjligtvis 290x om jag minns det rätt.
Var ju alltid tjat att det var mer microstutter på AMD jämfört med Nvidia å jag tyckte att det var bla just att amd drog mer cpu kraft än Nvidia.

@sAAb:

mm en quadcore visar hög cpu load men prestandan är ju ändå där, å även om jag säger att just hög cpu load när det är hög fps brukar ge mig stutterring med min quad så har många sagt att det är inbillning när jag själv har bekräftat att man slipper stuttering med att köra med en äldre 8core x79 cpu.

Men detta som Jim på AdoreTV hittat är ju något helt annorlunda, något gör att Ryzen med nvidia kort i iaf detta spelet gör att cpun begränsar gpun, men med två rx480 så är denna spärren borta å systemen presterar likvärdigt nästan ända upp tills xfire setupen säger stopp.

Skulle vara så trevligt för AMD om detta verkar visa stämma för alla spel.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Har inte kollat klippet det pratas om än. Men vad är det som klippet visar? Att Nvidias kort presterar sämre med AMD än Intel och Nvidia används av alla recensenter för att dom har det kraftigaste kortet (så klart). Har jag fattat det rätt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har inte kollat klippet det pratas om än. Men vad är det som klippet visar? Att Nvidias kort presterar sämre med AMD än Intel och Nvidia används av alla recensenter för att dom har det kraftigaste kortet (så klart). Har jag fattat det rätt?

Så kan man väl sammanfatta det, vid användning av dx12.
Men AMD korten presterar även de bättre med intel system, kolla på videon

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har inte kollat klippet det pratas om än. Men vad är det som klippet visar? Att Nvidias kort presterar sämre med AMD än Intel och Nvidia används av alla recensenter för att dom har det kraftigaste kortet (så klart). Har jag fattat det rätt?

Mm precis.

med två rx480 så är prestandan snarlik mellan två systemen vilket inte är så fallet med nvidia kortet.
om det är så i andra spel vet ingen, bara att det är så i detta spelet spec med dx12.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Håller å håller, nått e knepigt minst sagt. Ryzen är ju ändå efter Intel spec i dx11 med xfire men i dx12 shiat då händer det saker.
Undra vad det kan vara, är detta ett exempel på hur bra dx12 är att kunna utnyttja maximalt av systemprestandan eller är det verkligen nvidia som bromsar upp för amd medvetet? Hmm. Jag vet varken ut eller in nu.

vad vi vet är att:
Ryzen har det svettigt i rena cpu intensiva spel/scener och dx12 ska underlätta för bördan för cpuer så att säga.

Nvidia är inte lika bra på dx12/Vulcan eller snarare drar inte lika stor fördel som AMD. Man kan säga att AMD helt enkelt inte klarat av att göra dx11 drivrutiner och nu med api som är "closer to the metal" så unyttjas allt det smaskiga i amd gpuerna bättre än innan och är på prestanda nivå med nvidia.

Allt jag kan komma på är att Nvidia inte är lika cpu krävande som AMD och vare sig med dx11 eller dx12 så ligger det å suger is sig den mängd data från cpu så att den kan göra sitt jobb.

AMD gpuer har alltid varit mer cpu beroende än Nvidia, å kanske med dx12 så får xfire som är ännu cpu hungrigare komma till sin rätt med Ryzen jämfört med vad Nvidia gör, eller så gör Nvidia något fult bakom ryggen nu... Ja, vet inte hur jag ska tolka detta, intressant är det dock.

Eller Så är det Failvidia som failar åter igen som det har gjort sedan Geforce 5

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Har kollat nu. Varför testade han inte fler spel? :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Eller Så är det Failvidia som failar åter igen som det har gjort sedan Geforce 5

geforce 5xxx eller geforce gtx 580?
Jag har nästan uteslutande kört geforce å kan inte säga att jag har varit så missnöjd med dem, dock har jag varit missnöjd med de få ati kort jag ägt

Sen varje gång jag har rekkomenderat ati/amd till folk så har de alltid gnällt, vilket gjort att jag aldrig rekommenderar något som jag inte själv testat

@ClintBeastwood:

han sade att det tog honom 100h att göra detta, vem vet. vill se mer iaf

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har kollat nu. Varför testade han inte fler spel? :/

Tar nog en del tid att testa igenom ett spel så pass noga. Får hoppas att det kommer mer!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jo, det hade tagit en del tid men jag vill se mer. Är det i fler spel eller är detta one of a kind. Det är av rätt stor betydelse.

Hoppas fan inte det blir AMD grafikkort - AMD processor. Nvidia grafikkort - Intel processor. Behöver Nvidia (och AMD) optimera för olika processorer i sina drivrutiner? Vi får se om någon gör fler test av den här sorten.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jo, det hade tagit en del tid men jag vill se mer. Är det i fler spel eller är detta one of a kind. Det är av rätt stor betydelse.

Hoppas fan inte det blir AMD grafikkort - AMD processor. Nvidia grafikkort - Intel processor. Behöver Nvidia (och AMD) optimera för olika processorer i sina drivrutiner? Vi får se om någon gör fler test av den här sorten.

Jag tror han valde det spelet för det är ett spel som amd hjälpt med "eller var det bara dom äldre tomb raider spelen?"
och Ryzen gjorde skit dåligt, men alla tester visade olika det var nog därför han valde just det spelet.

Dock är det inte AMD som gör felet isåfall utan NVIDIA som gör att sammarbetet ej funkar bra , intel och nvidia brukar köra fult kanske dom jobbar isåfall ihop ;D ? Dock tror jag detta är bara att nvidia gjorde en ful lösning för att få dx12 att funka bra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Jag tror han valde det spelet för det är ett spel som amd hjälpt med "eller var det bara dom äldre tomb raider spelen?"
och Ryzen gjorde skit dåligt, men alla tester visade olika det var nog därför han valde just det spelet.

Dock är det inte AMD som gör felet isåfall utan NVIDIA som gör att sammarbetet ej funkar bra , intel och nvidia brukar köra fult kanske dom jobbar isåfall ihop ;D ? Dock tror jag detta är bara att nvidia gjorde en ful lösning för att få dx12 att funka bra ?

som du säger så valde han det för det är just det spelet där Ryzen får mest smisk, det sade han bla i klippet oxå.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Kan verka som om The Division har liknande tendenser.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=QBf2lvfKkxA

Hittade en till video där Ryzen testas med AMD samt Nvidia gpu i Dx11 och Dx12

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Här är http://www.pcgamer.com/mass-effect-andromeda-pc-performance-a... Mass Effect testat med lite oväntade resultat mellan olika cpuer och gpuer. Författaren noterar lite i förbigående:

Citat:

Interestingly, it's at 4K that the X99 system shows the greatest benefit (percentage-wise), maintaining a 5 fps margin of victory even in what is traditionally a GPU-limited scenario

Jag har inte riktigt förstått det hela här men misstänker att mönstret finns även här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatty:

Jag tror han valde det spelet för det är ett spel som amd hjälpt med "eller var det bara dom äldre tomb raider spelen?"
och Ryzen gjorde skit dåligt, men alla tester visade olika det var nog därför han valde just det spelet.

Dock är det inte AMD som gör felet isåfall utan NVIDIA som gör att sammarbetet ej funkar bra , intel och nvidia brukar köra fult kanske dom jobbar isåfall ihop ;D ? Dock tror jag detta är bara att nvidia gjorde en ful lösning för att få dx12 att funka bra ?

han valde spelet för att det är en gameworkz title Så redan där vet vi att prestanda är Nvidia biased.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.