Säkerhetshål upptäckt i smarta TV-apparater – upp till 90 procent av alla enheter drabbade

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag ångrar inte SMART-TV köpet jag gjorde. Det är väldigt nice att bara kunna ha NAS och slippa ha en extra HTPC eller vad folk nu har. Men visst är det tråkigt med säkerhetshål. Kanske borde kolla efter uppdateringar då

Eller inte. Min blu-ray spelare hade youtube/Picasa stöd, men med senaste firmware så kan Picasa inte hitta innehåll utan att man loggar in och youtube appen har lagt av.
Kör på en gammal ultrabook som htpc idag för att komma runt detta.
Min tv är för övrigt för dum för att vara en "smart-tv" då den enbart kan hantera mp3/jpg på USB-sticka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

bara för man köpt en smart tv är det ingen som tvingar en att använda funktionen? bara inte ha den kopplad till nätet

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Passa dig, när jag uppdaterade min sony i somras försvann webbläsaren. Och nu för några månader sedan kom en till uppdatering efter det kommer något i stilen " Vissa funktioner fungerar inte på grund av startfel " upp så jag kan inte använda smarttv funktionerna alls längre

Grattis! Det är dig denna nyhet vänder sig till.
Så klart du inte kan använda funktionerna längre, nu när inkräktarna roffat åt sig alla din TV's resurser.
Webbläsare (för fjärrstyrning) - Check! Kamera - Check! Mikrofon - Check! Ditt Netflix abbonemang - Check!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Grattis! Det är dig denna nyhet vänder sig till.
Så klart du inte kan använda funktionerna längre, nu när inkräktarna roffat åt sig alla din TV's resurser.
Webbläsare (för fjärrstyrning) - Check! Kamera - Check! Mikrofon - Check! Ditt Netflix abbonemang - Check!

Min TV har icke kamera eller mic ( som jag känner till men vem vet vad Fbi monterat dit ) den har heller aldrig blivit uppkopplad mot TV sändningar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Är bara en tidsfråga innan vi ser ett scenario liknande det i The hacker and the ants, där en förrymd AI lyckats infektera "smarta" TV apparater.
https://www.fourmilab.ch/documents/figures/hants.png

Grejen med övervakning just nu är att det är mycket enklare att massövervaka ALLT, och sedan sålla i data efter det dom är ute efter. Just nu handlar det inte så mycket om utfall dom hittar något intressant, utan mer därför att dom Kan. Det är ju inte bara 'en' statsmakt som utför övervakning, som bekant så finns det många statsmakter som ägnar sig åt detta, varav vissa går extra långt för att övervaka vissa grupper. Exempelvis Turkiet som jagar Gülen anhängare världen över, även i sverige, är någon av dina jobbarkompisar turk så kanske det räcker för att Du ska vara intressant.

Det är Aldrig Du som bestämmer om ditt mjöl är rent eller ej.

Det som är extra farligt med detta hack, är ju att TV'n ens behöver vara uppkopplad på internet för att det skall funka. Det kan ju iofs bli klurigt att utnyttja hacket, men om tv'n har wifi så lär den kunna koppla mot internet och hacket är fullbordat.
Sedan är det ju bara en tidsfråga innan andra hackers utnyttjar detta hack.

Så om TV:n inte är uppkopplad mot internet. Hur menar du du att mottagarna ("hackers") skall få tag på informationen från TV:n? Brevduvor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Som jag förstår så använder sårbarheten DVB-T-signaler som är trådlösa. Så då kanske du inte ens behöver göra något. Vet inte om du behöver använda nån funktion. Så fort den kollar på något så mottar den ju DVB-T signaler kanske.

Om inte din TV har en inbyggd antenn så måste du koppla in en antenn för att ta emot DVB-T signaler.
Så om man enbart använder teven som en datorskärm utan att koppla in några antenner, TV boxar eller dylikt så borde man vara säker mot denna attacken.
Men det är ju rätt många som använder en TV som, ja en TV. Åtminstone delvis.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Min TV har icke kamera eller mic ( som jag känner till men vem vet vad Fbi monterat dit )

Samma här. Min TV har ingen kamera eller mikrofon... som jag känner till.
Undrar hur det är med detta, om vissa modeller har dolda mikrofoner och/eller kameror.

Jag har TV och TV-spel kopplade till kombinerad förgreningsdosa/överspänningsskydd med strömbrytare.
Exempelvis Xbox 360 har extern nätadapter som drar en del ström även när Xboxen är avstängd.
Tycker det är onödigt att ha det igång 24/7 så brukar bryta strömmen när jag inte använder det.
Så då får de iaf bara avlyssna mig på tider jag väljer själv, om inte någon har gömt en UPS (och elverk?) i teven också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Är DVB-T-signaler samma sak som IPTV?

nä, T står för "terresteriell" alltså vanliga marksändningar. C=kabel S=satellit

Skrivet av Wiggin:

Med det sagt, måste inte TV'n ha en inbyggd mikrofon (samt kamera för bildupptagning) då den tar upp ljud?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Min TV har icke kamera eller mic ( som jag känner till men vem vet vad Fbi monterat dit ) den har heller aldrig blivit uppkopplad mot TV sändningar.

behövs inte. praktiskt taget alla TV, särskilt de av den smarta sorten, har både IR och ljussensorer. genom att analysera diffraktion i rummet som orsakas av att fönster, tavlor, glas och liknande sätts i svängning går det effektivt att använda dem som supermikrofoner. kvaliten blir tämligen usel ur hifi-synpunkt, men det går att rekonstruera minsta viskningar i resten av huset med detta.

tekniken inspirerades lustigt nog av en pryl ryssarna använde för att avlyssna amerikanska ambassaden i Moskva redan på sjuttiotalet. denna var såklart analog men poängen med den var att den fungerade utan strömförsörjning alls, då enbart luftrörelserna genererade energin till sändaren.

så det räcker alltså inte ens att dra ur strömsladden till en TV idag då de även har gott om potentiella "generatorer".

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Om inte din TV har en inbyggd antenn så måste du koppla in en antenn för att ta emot DVB-T signaler.
Så om man enbart använder teven som en datorskärm utan att koppla in några antenner, TV boxar eller dylikt så borde man vara säker mot denna attacken.
Men det är ju rätt många som använder en TV som, ja en TV. Åtminstone delvis.

Hur vanligt är det att en TV har inbyggd antenn?

Permalänk
Medlem

Om jag förstod rätt så slår man av Hbb så är allt löst? Vilket stort icke-problem isåfall, ingen använder Hbb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

nä, T står för "terresteriell" alltså vanliga marksändningar. C=kabel S=satellit

behövs inte. praktiskt taget alla TV, särskilt de av den smarta sorten, har både IR och ljussensorer. genom att analysera diffraktion i rummet som orsakas av att fönster, tavlor, glas och liknande sätts i svängning går det effektivt att använda dem som supermikrofoner. kvaliten blir tämligen usel ur hifi-synpunkt, men det går att rekonstruera minsta viskningar i resten av huset med detta.

tekniken inspirerades lustigt nog av en pryl ryssarna använde för att avlyssna amerikanska ambassaden i Moskva redan på sjuttiotalet. denna var såklart analog men poängen med den var att den fungerade utan strömförsörjning alls, då enbart luftrörelserna genererade energin till sändaren.

så det räcker alltså inte ens att dra ur strömsladden till en TV idag då de även har gott om potentiella "generatorer".

Lite för mycket att köpa på första april va?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Lite för mycket att köpa på första april va?

en illa vald dag ja..

och några detaljer svamlades minst sagt till lite, men nejdå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hur vanligt är det att en TV har inbyggd antenn?

Det vanliga är att någon form av mottagare sitter i teven, men inte själva antennen.
Då behöver man köpa till något sånt här Enklare antenn eller bättre om man vill använda DVB-T.

Permalänk
Avstängd

Finns ganska enkel lösning till problemet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Borde vi inte stämma de ansvariga?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Är DVB-T-signaler samma sak som IPTV?

DVB-T är digitalt kodade signaler som tas upp med TV-antenn. IPTV går med bredbandsanslutning. Så det är lungt. Jag har själv IPTV från Telia med en liten söt ARRIS box
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja bara du läser innan vad uppdateringen "förbättrar".

Försök hitta någon sådan info till en Samsung Tv. Där uppdateras i blindo.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]