Skydda datorn. Max 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

AVG (gratis version) är bra.
http://www.avg.com/ppc/ww-en/protection-ultimate-vs-free?dsc=...

Även Avast har bra gratis version.

Annars så skulle jag säga att windows 10 medföljda skydd är bra och räcker, så länge du inte går in på diverse sidor och klickar runt på allt hej vilt.

AVG är skit nu för tiden, bloatat som fan och massa jävla popups om att köpa ditten och datten. Jag kör Bitdefender, har fått bra betyg och det är extremt minimalt och tar inte upp några resurser alls.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Siffran kommer från Symantec och det är väl lite därför jag tycker att den är ganska trovärdigt, det ligger ju inte i deras intresse att ljuga om hur dåliga antivirusprogrammen är på att stoppa attacker.

Här är en annan källa som anger siffran 20 procent blockering, dvs att antivirusprogrammen släpper igenom hela 80 procent. Det är från en kille som har jobbat på AVG. Han rekommenderar för övrigt att man ska köra Windows Defender.

Why are Independant lab results unreliable?

antivirus software blocks about 20% of the malware out there, considering that the other 80% are more advanced threats. --Kiwimike

Siffran kommer från ett företag som samtidigt säger att de ska satsa på andra produkter, inte kommer man säga att AV fortfarande är det bästa då. Hur ligger det inte i deras intresse?

Nej, det är inte han som säger det, hans källor är Google, en artikel från pcworld, t.ex, och ingen av dem säger 20%.

Du får nog börja läsa dina egna länkar snart, det är lite jobbigt att göra all källkritik åt dig.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Problemet är mer relaterat till användaren än antivirus som inte tar alla virus när det är omöjligt och man kan få dom igenom sociala medier till mail eller installerade program till obskyra sidor "vanliga med "och att lära sig att inte installera udda hembakad mjukvara till inte klicka på konstiga mail eller klickbait på socialmedia och undviker flash, java, extensions för webläsare i största möjliga mån är man flera hundra procent säkrare än skillnaden mellan windows inbyggda eller något annat skydd som är ganska oviktigt val

Är det som gör linux bra när man p.g.a rättigheter inte tillåts på samma sätt att installera saker och oftast program från ett programcenter som är säker mjukvara och större ändringar kräver lösenord och linux är inte imun mot virus eller användare men finns mindre mindre risk att dom kommer in men man lär fortfarande använda huvudet där med

Sen kan man utgå ifrån att vill någon komma åt din information och är duktig kommer personen få den för det finns enormt med exploiter buggar som kan utnyttjas till man in the middle o.s.v och har personen fysisk tillgång till datorn är du körd och även jag skulle kunna döda allt du har eller sno vad jag vill på 5sec med en usb och är varken kodare eller haxxor och script kiddie "noob" vore nästan smickrande namn på min nivå

Men är som vanliga livet att ser du en hells angels kille eller polis är inte en pung spark att rekommendera och ser du en länk med att gudrun schyman får en kaktus i röven så även om det är frestande så klicka inte på den och använd lite logik och sunt förnuft och windows egna så kommer du långt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@buddaz: Kaspersky forskar mest och hittar mest skadliga koder i branschen, vilket talar till deras fördel, dock så delar de med sig av allt de hittar, så jag hade nog valt det som använder minst resurser, typ nod32. Men skulle nog tro att Kaspersky är "bäst".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Siffran kommer från ett företag som samtidigt säger att de ska satsa på andra produkter, inte kommer man säga att AV fortfarande är det bästa då. Hur ligger det inte i deras intresse?

Nej, det är inte han som säger det, hans källor är Google, en artikel från pcworld, t.ex, och ingen av dem säger 20%.

Du får nog börja läsa dina egna länkar snart, det är lite jobbigt att göra all källkritik åt dig.

Google, Symantec, Sweclockers AVG whatever. De är de siffror jag har sett på antivirusprogrammens verkliga effektivitet, så det ligger nog där någonstans 20-45 procent. Men finns det andra siffror så är jag idel öra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@buddaz: Kaspersky forskar mest och hittar mest skadliga koder i branschen, vilket talar till deras fördel, dock så delar de med sig av allt de hittar, så jag hade nog valt det som använder minst resurser, typ nod32. Men skulle nog tro att Kaspersky är "bäst".

Har inga riktiga siffror på vem som är störst. Tror nog fortfarande det är Symantec och sedan Mcafee med tanke på att Mcafee gick samman med IBM.

Kör ESET på hemmaplan annars är det mest via Iphone. Kör ESET för att det är enkelt och dess helhetsskydd skyddar bra med många funktioner. Senaste versionen har även fått skydd som skyddar hela nätverket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Kanske kan bringa lite klarhet för TS (eller inte):

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.649717/gratis-antivirus

Det har blivit Bäst Val.
Avira. Har tom hämtat till mobilen. Verkar fungera ok. Segar inte datan. Inte vad jag kan sen.

Tummen upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Det har blivit Bäst Val.
Avira. Har tom hämtat till mobilen. Verkar fungera ok. Segar inte datan. Inte vad jag kan sen.

Tummen upp!

Avira har stämpeln bra val, inte bäst val. Men det kanske inte är så noga, låter lite som att hastigheten var viktigast här.

Permalänk
Medlem

Den har fått 8/10. Bra...

Därför valdes denna. Det att den inte segar har jag nämn då några påpekade här, att antivirus segar datan.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av A-gubbe:

Den har fått 8/10. Bra...

Därför valdes denna. Det att den inte segar har jag nämn då några påpekade här, att antivirus segar datan.

Det har nog inte något av de stora gjort på många år nu.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

JAg behöver något antivirus program för att skydda min Windows 10 dator.
Vad rekommenderar ni för max 500?

För mig ingår Norman internet security i mitt abonnemang ..Kanske du med har.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Eset Nod 32

Hej
Kör Nod 32 på 3 Datorer, fungerar utmärkt
1 års licensens koster 405:- för en dator
http://www.eset.se/produkter/eset-nod32-antivirus/?gclid=Cj0K...

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

Kört utan antivirus sen windows 8.1 . Innan dess körde jag AVG. Alla datorer jag installerar till vänner/familj kör jag in AVG på för de lyckas alltid få hem Malware, virus och annat skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubbe1:

Hej
Kör Nod 32 på 3 Datorer, fungerar utmärkt
1 års licensens koster 405:- för en dator
http://www.eset.se/produkter/eset-nod32-antivirus/?gclid=Cj0K...

Hujedamej, 405 kronor för en dator. Det blir 1215 kronor för tre stycken. Google Chromes säkerhetschef tycker inte att man ska betala något.

Stop Buying Bad Security Prescriptions
You’re paying too much and it’s just not working

Permalänk
Keeper of Traditions

Visst, om man anser sig vara ett företag och har tillgång till ett säkerhetsteam (och bygger sitt system från grunden, visst lycka till...) så stämmer väl det Justin skriver.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Hujedamej, 405 kronor för en dator. Det blir 1215 kronor för tre stycken. Google Chromes säkerhetschef tycker inte att man ska betala något.

Stop Buying Bad Security Prescriptions
You’re paying too much and it’s just not working

Nja så är det ju inte, väljer man 3 Datorer (enheter) så blir priset 540:-....

https://shop.eset.se/a/cart/

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubbe1:

Nja så är det ju inte, väljer man 3 Datorer (enheter) så blir priset 540:-....

Vad bra, kraftig rabatt för tvåan och trean.
Men fortfarande onödiga pengar att lägga på antivirusprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Vad bra, kraftig rabatt för tvåan och trean.
Men fortfarande onödiga pengar att lägga på antivirusprogram.

Snälla, du säger samma sak om på om. Blir tjatigt. Vi förstår att du anser MSE är det bästa som finns. Vi andra tycker helt annorlunda. Det finns andra som har högre krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Snälla, du säger samma sak om på om. Blir tjatigt. Vi förstår att du anser MSE är det bästa som finns. Vi andra tycker helt annorlunda. Det finns andra som har högre krav.

Det verkar inte som att ni förstår det. Det dyker hela tiden upp nya trådar med spörsmål som vilket antivirus är bäst, vad rekommenderar Microsoft, källor på att tredjeparts antivirusprogrammen är fulla med sårbarheter osv.

Klart man ställer upp och skriver när folk undrar så mycket om antivirus och datorsäkerhet.

Permalänk
Avstängd

Sunt förnuft och Norton har fungerat för mig i flera år

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Sunt förnuft och Norton har fungerat för mig i flera år

Norton och sunt förnuft

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Ja Norton antivirus skulle jag ju inte rekommendera på Windows. De kör skannern direkt i kärnan, väldigt långt från säker programmering. Det är lustigt att det inte finnas något säkerhetsteam på antivirusföretagen, som säkerhetsgranskar programmerarnas lösningar. Kul bild och länk till buggrapport här från Tavis Ormandy.

On Windows, this results in kernel memory corruption, as the scan engine is loaded into the kernel (wtf!!!), making this a remote ring0 memory corruption vulnerability - this is about as bad as it can possibly get.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Norton och sunt förnuft

Ja, det har fungera bra mig för? Vad rekommenderar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Vad bra, kraftig rabatt för tvåan och trean.
Men fortfarande onödiga pengar att lägga på antivirusprogram.

ok, kör med Windows Defender eller nåt annat gratis då..

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag vet inte varför du tror att man behöver dubbelblindade test eller involvera användare, det finns ingen större poäng med det.

Därför att undersöka vilka hot man utsätts för i praktiken.

I teoretiska tester så skyddar Microsofts egna och inbyggda mot färre hot som testarna har använt sig av.
Är dessa hot representativa för vilka hot som vanliga folk faktiskt kommer i kontakt med? Osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubbe1:

ok, kör med Windows Defender eller nåt annat gratis då..

Ja precis tack. Det är det som säkerhetsforskarna rekommenderar (Joxean Koret och Tavis Ormandy):

Don’t Use Your Antivirus’ Browser Extensions: They Can Actually Make You Less Safe

Interestingly enough, Ormandy–who’s found a variety of security holes in many, many different antivirus programs–ends up recommending Microsoft’s Windows Defender, stating that it’s “not a complete mess” and “has a reasonably competent security team.”

Zero-Day Exploit Found in Avast Antivirus

If you're looking for advice on what security product to use, in the discussion that followed on Twitter after Avast announcement, Ormandy surprisingly recommended Windows Defender as a good solution to use.

Permalänk
Medlem

Alltså AVG blev ju skräp efter 2015-versionen, är ju Nortonklass på skiten nu.
Kör Microsofts eget och klicka inte på allt du ser; problem solved for free.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Kör Trend Micro på alla burkar och har så gjort dom senaste 10 åren. Mycket bra program

https://www.av-test.org/en/compare-manufacturer-results/

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Här är lite information till de som är intresserade av Trend Micro:

Hackers Tear Apart Trend Micro, Find 200 Vulnerabilities In Just 6 Months

Permalänk
Hedersmedlem

*Okonstruktiva inlägg raderade (§1.6)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...