Permalänk

Nätverks Problem

Hej, sorry om jag skriver detta i fel tråd men hittade inte någon tråd som passade in bra.
För ett par veckor sedan så uppgraderade vi vårt internet från 100mbps till 250mbps och vi får inte ut 250 utan vi får fortfarande 100 när det gäller våra datorer men vi kan få 250 med mobilen eller surfplattan osv. problemet är då att vi kan bara koppla oss själva till den kanalen med 2.4 GHz på routern och inte den med 5ghz dvs datorerna hittar inte ens den anslutningen med 5ghz så jag undrar om det finns något sätt man kan göra 5ghz kanalen till "huvud" anslutningen så man slipper den med 2,4ghz. En annan fråga som dök upp är borde inte en 2,4 GHz kanal ändå klara att skicka ut 250mbps hastighet? som sagt vi får bara 100 utav den kanalen och jag har kollat upp routerns spec och det står att den ska klara upp till 600-700.
Uppskattar all hjälp

Permalänk
Vila i frid

Förmodligen har ni en snik-router, snik-switch eller snik-dator med enbart 100 mbit portar.

Permalänk
Medlem

Låter som att ni inte har 5GHz kompatibla nätverkskort i datorerna helt enkelt.

Leta efter kort som följer 802.11ac standarden.

protip: dra sladd så slipper ni huvudvärk.

Permalänk
Skrivet av lizzard8:

Låter som att ni inte har 5GHz kompatibla nätverkskort i datorerna helt enkelt.

Leta efter kort som följer 802.11ac standarden.

protip: dra sladd så slipper ni huvudvärk.

Ok, menar du att vi ska köra sladd från routern till datorerna eller från modemet till datorerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@solidthegoat: Routern till datorerna

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Skrivet av phoenix96:

@solidthegoat: Routern till datorerna

Det är det vi har gjort men får bara 100?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidthegoat:

Det är det vi har gjort men får bara 100?

Skickades från m.sweclockers.com

vilken router

Permalänk

@solidthegoat: Kan bero på er router eller att datorernas nätverkskort helt enkelt inte kan gå över 100.. Finns många faktorer tyvärr :/

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

"Nätverk och uppkoppling" vore lämpligare..: http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling

För många faktorer spelar in, vad har ni för hårdvara och har ni senaste drivrutiner?

Får ni det i era telefoner är det garanterat era datorer som inte stödjer mer än 100Mbit/s alternativt är de låsta till den hastigheten.

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

vilken router

asus rt66u tror jag den heter

Permalänk
Skrivet av tcntad:

"Nätverk och uppkoppling" vore lämpligare..: http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling

För många faktorer spelar in, vad har ni för hårdvara och har ni senaste drivrutiner?

Får ni det i era telefoner är det garanterat era datorer som inte stödjer mer än 100Mbit/s alternativt är de låsta till den hastigheten.

ok låter dock konstigt eftersom jag köpte denna datorn for 2 månader sedan av webhallen för 12k så man tror att en relativt ny dator för 12k borde stödja mer än 100Mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidthegoat:

ok låter dock konstigt eftersom jag köpte denna datorn for 2 månader sedan av webhallen för 12k så man tror att en relativt ny dator för 12k borde stödja mer än 100Mbit

Kan vara en gammal CAT 5 kabel som begränsar.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Klicka på start, skriv in "visa nätverksanslutningar" och öppna den, dubbelklicka sen på den aktiva anslutningen och se om den är 100mbit eller gigabit. Om den bara är 100mbit så kan det som ponanmsi säger vara att det är en CAT 5 kabel. Du behöver 5e eller 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Klicka på start, skriv in "visa nätverksanslutningar" och öppna den, dubbelklicka sen på den aktiva anslutningen och se om den är 100mbit eller gigabit. Om den bara är 100mbit så kan det som ponanmsi säger vara att det är en CAT 5 kabel. Du behöver 5e eller 6

Kan ju vara inkommande kabeln till routern också.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Kan ju vara inkommande kabeln till routern också.

Nej, för han får ju 250 på till exempel mobilen. Alltså ligger inte problemet innan routern

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av solidthegoat:

ok låter dock konstigt eftersom jag köpte denna datorn for 2 månader sedan av webhallen för 12k så man tror att en relativt ny dator för 12k borde stödja mer än 100Mbit

Då är det drivrutiner alt. inställningar alt lastgammal kabel.

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Klicka på start, skriv in "visa nätverksanslutningar" och öppna den, dubbelklicka sen på den aktiva anslutningen och se om den är 100mbit eller gigabit. Om den bara är 100mbit så kan det som ponanmsi säger vara att det är en CAT 5 kabel. Du behöver 5e eller 6

det står att det är 1.0 Gbit/s