Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Ska ge det ett försök, inställningarna heter lite olika på olika moderkort.

Adaptive Voltage innebär att du sätter en Vcore som CPU får under load, och när den inte är i load går spänningen ner igen. Det här är en bra start. Testa det med 1.2 och se vad du får för värden. Verkar detta stabilt efter några timmar i stresstest (tex. ROG Realbench) så kan du testa sänka ytterliggare.

I mitt fall gick volten av någon outgrundlig anledning ändå upp över 1.3, och jag fick därför välja att köra "Offset Voltage" utöver adaptive voltage. Det offset voltage gör (som namnet antyder) är att addera/subtrahera en konstant från tidigare valda vcore. För att få ner vcore ytterliggare valde jag därför att subtrahera 0.07V, vilket gav slutgiltig Vcore på 1.28 under load.

In short: Börja med adaptive voltage på 1.2V och arbeta dig nedåt därifrån. Bry dig inte om offset tillsvidare.

Var försiktig när du pillar, och känner du dig osäker så googla lite på de termer du inte förstår i BIOS

HAHA det gick åt helvete, gjorde som du sa och körde ROG stress test. Temp låg stabilt på 69-72 grader men OS krascha efter 7-8 min... wtf

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

Alla Intel cpuer likadana. Tempen kan gå från 30 till 60-70 på sekunder. Tänk om ugnen hemma hade varit lika snabb. xD

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

HAHA det gick åt helvete, gjorde som du sa och körde ROG stress test. Temp låg stabilt på 69-72 grader men OS krascha efter 7-8 min... wtf

Inget lustigt, då behöver din CPU mer spänning för att vara stabil. Testa 1.24V och se vad du får för temps och om den är stabil. Återigen, är den stabil vid 1.24V kan du sänka lite (typ 0.01 i taget) tills du hittar gränsen

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Men när du tabbar ut används ju inte processen 100%, så klart att temperaturen går ner då?
Gör samma sak för mig. Inget konstigt med det.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Inget lustigt, då behöver din CPU mer spänning för att vara stabil. Testa 1.24V och se vad du får för temps och om den är stabil. Återigen, är den stabil vid 1.24V kan du sänka lite (typ 0.01 i taget) tills du hittar gränsen

Ok, jag ändrar under något som heter "CPU Core/cache Voltage, där finns alternativen
- Auto
- Offset
- Manual
- Adaptive

Jag tog adaptive från början och testade med 1.2V men som sagt det kraschade.
Bredvid finns en liten ruta där det står 1.200 men dom siffrorna går inte att ändra, hur gör jag ?
Går inte att ändra dom som är i svarta rutan utan bara under, när offset fältet dyker upp.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Ok, jag ändrar under något som heter "CPU Core/cache Voltage, där finns alternativen
- Auto
- Offset
- Manual
- Adaptive

Jag tog adaptive från början och testade med 1.2V men som sagt det kraschade.
Bredvid finns en liten ruta där det står 1.200 men dom siffrorna går inte att ändra, hur gör jag ?
Går inte att ändra dom som är i svarta rutan utan bara under, när offset fältet dyker upp.

Du kanske kan ta en bild? Svårt att säga exakt hur du gör då jag inte sett hur ditt bios funkar.

Hursom, du ändrar rätt grejer. Den lilla rutan du pratar om verkar indikera nuvarande/vald vCore.

Gör precis som du gjorde innan, välj adaptive och ta 1.24V.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Du kanske kan ta en bild? Svårt att säga exakt hur du gör då jag inte sett hur ditt bios funkar.

Hursom, du ändrar rätt grejer. Den lilla rutan du pratar om verkar indikera nuvarande/vald vCore.

Gör precis som du gjorde innan, välj adaptive och ta 1.24V.

Jag tog 1.24 och rörde inget mer, ingen offset eller nåt. krascha ändå.
Grejen är att jag inte är ute efter att överklocka utan jag vill inte att den ska rusa som den gör nu.
Så fort jag öppnar ett program så rusar cpu:n och fläktarna med, så det blir ett jävla hackande
hela tiden om du fattar vad jag menar.

Jag tog allt på default och körde ROG Real Bench stress test och då kraschar Luxmark "slutat fungera" meddelandet
kommer upp efter 10 minuter. Vafan är det för fel på datorn egentligen?

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Jag tog 1.24 och rörde inget mer, ingen offset eller nåt. krascha ändå.
Grejen är att jag inte är ute efter att överklocka utan jag vill inte att den ska rusa som den gör nu.
Så fort jag öppnar ett program så rusar cpu:n och fläktarna med, så det blir ett jävla hackande
hela tiden om du fattar vad jag menar.

Jag tog allt på default och körde ROG Real Bench stress test och då kraschar Luxmark "slutat fungera" meddelandet
kommer upp efter 10 minuter. Vafan är det för fel på datorn egentligen?

Jo förstår vad du vill åt. Det här är egentligen ingen överklockning, utan endast att du manuellt ställer in Vcore, inga frekvenser på din CPU ändras.

Kan vara så att din CPU ändå behöver mer spänning för att vara stabil. Testa gå upp i steg om 0.01V (dvs nästa test blir 1.25V) tills du får den stabil. Innan du kör stresstest nästa gång, ladda ner HWiNFO64 och håll koll på Vcore där (självklart även core temps och package temp som vanligt). Vad får du för värden? Ligger Vcore relativt stabilt under load?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Jo förstår vad du vill åt. Det här är egentligen ingen överklockning, utan endast att du manuellt ställer in Vcore, inga frekvenser på din CPU ändras.

Kan vara så att din CPU ändå behöver mer spänning för att vara stabil. Testa gå upp i steg om 0.01V (dvs nästa test blir 1.25V) tills du får den stabil. Innan du kör stresstest nästa gång, ladda ner HWiNFO64 och håll koll på Vcore där (självklart även core temps och package temp som vanligt). Vad får du för värden? Ligger Vcore relativt stabilt under load?

Jag använder just HWinfo64 !
Okej ska lägga den på 1.24 nu igen och vilket test ska jag köra ?
Aida64 trial version, ROG real bench, eller nåt annat ?

På HW64 så finns det en rad under Voltages som heter VID, antar att jag ska kolla på den raden ?

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem med min 7700K. Konstant hoppande mellan 30-60 Celsius i idle, spikande upp emot 75-80 med AIDA64.

Monterade om kylaren ett antal gånger, vilket slösade bort en halv tub med kylpasta, och slet mitt hår då jag inte förstod hur den kunde vara så krånglig att få på ordentligt. När jag sedan läste runt lite insåg jag att det är ett vanligt problem orsakat av en kombination av värdelöst TIM mellan kärnorna och IHS:en, samt i de flesta fall alldeles för hög spänning.

Löste problemet genom att manuellt sänka Vcore från 1.3V till 1.150V, vilket funkar prima, nu går kärnorna mellan 30-35 i idle, och går aldrig högre än ~60 med både AIDA64 och en stressad GPU.
(Det sitter för övrigt en Be Quiet! Pure Rock på den)

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Hade exakt samma problem med min 7700K. Konstant hoppande mellan 30-60 Celsius i idle, spikande upp emot 75-80 med AIDA64.

Monterade om kylaren ett antal gånger, vilket slösade bort en halv tub med kylpasta, och slet mitt hår då jag inte förstod hur den kunde vara så krånglig att få på ordentligt. När jag sedan läste runt lite insåg jag att det är ett vanligt problem orsakat av en kombination av värdelöst TIM mellan kärnorna och IHS:en, samt i de flesta fall alldeles för hög spänning.

Löste problemet genom att manuellt sänka Vcore från 1.3V till 1.150V, vilket funkar prima, nu går kärnorna mellan 30-35 i idle, och går aldrig högre än ~60 med både AIDA64 och en stressad GPU.
(Det sitter för övrigt en Be Quiet! Pure Rock på den)

Vilket moderkort har du ?
Vad heter inställningsrutorna som du ställde in detta på ?

Kör nu på 1.24v
och här är ser ni. http://imgur.com/a/0WvIC

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Jag använder just HWinfo64 !
Okej ska lägga den på 1.24 nu igen och vilket test ska jag köra ?
Aida64 trial version, ROG real bench, eller nåt annat ?

På HW64 så finns det en rad under Voltages som heter VID, antar att jag ska kolla på den raden ?

Spelar ingen större roll för tillfället, mest en smaksak. Jag själv kör somsagt ROG realbench.

Skrivet av Severin87:

Vilket moderkort har du ?
Vad heter inställningsrutorna som du ställde in detta på ?

Kör nu på 1.24v
och här är ser ni. http://imgur.com/a/0WvIC

Näe, VID är vad jag förstått den volt som moderkortet själv skulle ha satt vid det aktuella tillfället. Det är VCORE du ska kolla på, och i din HWmonitor ser den ut att vara helt åt skogen, troligtvis felläsning? Kan ha helt galet fel här!

Här har du HWinfo64 (https://www.hwinfo.com/download.php) som jag är mer bekant med.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Vilket moderkort har du ?
Vad heter inställningsrutorna som du ställde in detta på ?

Kör nu på 1.24v
och här är ser ni. http://imgur.com/a/0WvIC

Ska du inte överklocka så reseta bara bios och kör på stockinställningarna, de bör inte dra din volt över 1.2V om du har ett vettigt moderkort. Mitt moderkort i auto på allt la volten någonstans på 1.15V. Sen ändrar du fläktinställningarna till en delay på 12 sek så slipper du att de revar upp o ned hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Ska du inte överklocka så reseta bara bios och kör på stockinställningarna, de bör inte dra din volt över 1.2V om du har ett vettigt moderkort. Mitt moderkort i auto på allt la volten någonstans på 1.15V. Sen ändrar du fläktinställningarna till en delay på 12 sek så slipper du att de revar upp o ned hela tiden.

Om allt hade varit bra tror du jag hade bett om hjälp här :D?
Jag är ju här för att stock inställningarna inte funkar, tempen hoppar som fan.
Vart lägger jag delay på fläktarna ?
Jag har Asus Z270G Strix.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

Min 7700k är hopplös, 80-85 grader i Wildlands, 90+ i Aida64, helt stock med volt på 1.2 på en H100i. Monterat om kylaren 3 gånger utan någon skillnad, testat olika kylpastor osv.. Rockit88 delid-kit beställt, verkar som att dom glömde stoppa någon TIM överhuvudtaget på min cpu-die...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klad:

Min 7700k är hopplös, 80-85 grader i Wildlands, 90+ i Aida64, helt stock med volt på 1.2 på en H100i. Monterat om kylaren 3 gånger utan någon skillnad, testat olika kylpastor osv.. Rockit88 delid-kit beställt, verkar som att dom glömde stoppa någon TIM överhuvudtaget på min cpu-die...

Kan känna att det borde gå att lämna tillbaka på garantin annars. Vi får se hur många med 7700K som inte har så bra koll på sina temperaturer som får problem med throttling till sommaren då rumstemperaturen sticker iväg till en 30+ Celsius hos vissa.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Kan känna att det borde gå att lämna tillbaka på garantin annars

Absolut, om inte problemet var så omfattande med höga temperaturer på 7700k så hade jag gjort det men tyvärr känns det rätt poänglöst. Delid sänker temp med 15-30 grader, det blir kanon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Om allt hade varit bra tror du jag hade bett om hjälp här :D?
Jag är ju här för att stock inställningarna inte funkar, tempen hoppar som fan.
Vart lägger jag delay på fläktarna ?
Jag har Asus Z270G Strix.

Tanka Aisuit så kan du styra fläktarna från windows, lättare så.
Ser ut så här:

Permalänk
Medlem

Har också en galen jävla 7700k.. Ligger på 30 grader men fläktjävlarna snurrar på som jetmotorer. Tysta som möss fram till att man startar ett spel eller något stressigt, då slutar dom aldrig snurra trots att rpm är samma som innan enligt ai suite..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det är något fel på tempsensorn som ställer till det.
Känns lite otroligt att den kan hoppa upp så jättefort i värme för att några sekunder senare droppa ner rejält i temperatur.
Jag satte min fläktkurva statiskt för att slippa jojofläkten, när man känner på kylaren under Intel stresstest så är den bara ljummen och då visar den i temp mellan 50-74 grader.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag allt på default igen och xmp avstängd, lägger märke till att idle tempen har gått ner med 4 grader med xmp avstängd.

På default inställningar så hoppar cpun i temp och aktivitet som vanligt utan att man gör något
och kommer upp i 1.312V som högst. Vet inte längre vad jag ska göra eftersom jag har provat att köra på 1.24 och det går ju men den hoppar i Vcore och temp på samma sätt hur jag än gör.
Detta är för jävla tråkigt.

Hur kontrollerar man att pumpen på vattenkylningen går ?
Jag använder CAM software och där står det att den går men jag kan fan inte känna på slangarna något eller höra den alls typ, hör bara fläkten på radiatorn.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Nu kör jag allt på default igen och xmp avstängd, lägger märke till att idle tempen har gått ner med 4 grader med xmp avstängd.

På default inställningar så hoppar cpun i temp och aktivitet som vanligt utan att man gör något
och kommer upp i 1.312V som högst. Vet inte längre vad jag ska göra eftersom jag har provat att köra på 1.24 och det går ju men den hoppar i Vcore och temp på samma sätt hur jag än gör.
Detta är för jävla tråkigt.

Hur kontrollerar man att pumpen på vattenkylningen går ?
Jag använder CAM software och där står det att den går men jag kan fan inte känna på slangarna något eller höra den alls typ, hör bara fläkten på radiatorn.

Om pumpen är kopplad till CPU-fan så bör man kunna se varvtalet i biosen, sedan så har väl även Asus mjukvara som gör att man kan se varvtal och liknades inne i Windows

Permalänk
Medlem

Läser denna tråden(Intel forum) om I7 7700K hoppande temperaturproblem.
https://communities.intel.com/thread/110728?start=195&tstart=...
Har nästan gått 2 månader sedan den skapades och har blivit 14 sidor lång.
Intel har inte kommit fram med ett svar till varför detta händer.
Standard frasen från Intel är
"Hello Everyone,

We appreciate the data provided and all your feedback.

We are continuing to investigate this report.

We will provide updates as we progress with our review."

Permalänk

Byggde nyligen ihop en dator åt en polare och vi tycker att hans temperaturer är höga.
Ingen överklock ger uppemot 86 grader som max uppmätta i HWmonitor under gaming. Idle ser temperaturen normal ut och ligger på ca 35-40 grader samt att CPU fläkten går på lågvarv.
Testade att installera om och rengöra kylare och cpu men det gjorde inte många grader skillnad.
Är det ett problem med i7 7700k alltså? Kör man CPU+GPU stress test i MSI kombustor så hamnar cpu runt 85 grader @ 1,2V (auto) . Att en Evo 212 ska vara i minsta laget oklockat känns för mig konstigt!

Det är dock bara 2st fläktar i chassit, men det ska räcka tycker jag?
Behöver vi oroa oss för att den går för varmt?

i7 7700k @ stock/auto
MSI Z270-A Pro
Cooler Master Hyper 212 Evo
Phanteks Eclipse P400
GTX 1070

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

@Klad: Jag ligger i 45 grader i alla spel jag kört med Corsair h100i v2 med 7700 i turbon på 4.2 ghz.
Men är ingen k modell men borde ändå inte ha betydelse om man kör stock ? / Surxx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Klad: Jag ligger i 45 grader i alla spel jag kört med Corsair h100i v2 med 7700 i turbon på 4.2 ghz.
Men är ingen k modell men borde ändå inte ha betydelse om man kör stock ? / Surxx

Tydligen måste det skilja något mellan 7700 och 7700k om du verkligen har 45 grader i spel. Kör igång Realbench stress-test i 15 min och släng upp en bild på temps vettja Sänkte min temp från 85-90c i Aida64/Realbench till 60-65c efter Delid, h100i v2 här också.

Permalänk
Medlem

@Pepperflame: Ja, Intel har använt alldeles för mycket silikon mellan IHS och CPU-Die så det blir ett mellan rum och temperaturen skjuter i höjden, det blir galna temperaturer. Finns enorma trådar om detta på Intels forum, Overclock.net, YouTube. Intel har skapat en marknad för Delid-tools nu... Gick från 85-90c till 60-65c efter delid @ Stock.

Permalänk
Medlem

@Klad: hehe brukar aldrig benchmarka utan bara spela 🙂