Apple börjar tillverka egen grafikprocessor för Iphone och Ipad

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

68K -> PPC -> x86 -> x86_64

Datorer: 6502 -> 68K -> PowerPC -> x86 (64).

Avancerade enheter (palmtops/PDAer, telefoner): ARM -> ARM (64)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Verkar som att Apple tar Alan Kay-citatet ett steg längre.
Fast det är ju precis det Intel gör.
http://www.sweclockers.com/nyhet/23051-intel-kan-borja-anvand...

...

https://en.wikipedia.org/wiki/AIM_alliance
Inledningen sammanfattar det väldigt bra.

Japp. Intel licensierar en hel del patent och IP, och skulle misstänka att det även gällande detta med AMD innebär främst en licensiering av IP/teknik, och inte att Intel direkt kommer att använda AMD:s egna kretsar (men jag kan kanske ha fel där).

Har inte läst Wiki-artikeln (ivf. inte på ett bra tag), men Apple var mer på beställar/kundsidan, och hela tekniken kommer ifrån huvudsakligen IBM och deras POWER-serie med processorer. Motorola var väl med på att anpassa de till att bli lite enklare i uppbyggnad och tillverkningsmässigt sätt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

De har haft 1920*1080 sen iPhone 6 Plus, vilket var 2014. Dessutom är det en LCD-skärm vilket gör att det är 1920*1080 pixlar i alla tre färgerna, istället för att vara hälften så många i blått och rött som det är på AMOLED. Om nu siffrorna var viktiga.

(Själv tycker jag att iPhone 4 var jätteskarp när den kom, och även om upplösningen gått upp sen dess så ser det inte skarpare ut för mina ögon. Moderna telefoner har jättehög upplösning och jag hade hellre sett lite bättre batteritid än ännu fler pixlar, men det är naturligtvis min åsikt)

vist värre modellerna har 1080p men inte dom lägre och ta en iphone 7 plus med ips lcd så vist skärmen är ok men är inte så enastående att man utesluter en bra amoled och finns flera mobiler som har ips skärmar tom min gamla honor 7 från 2015 har ips lcd med högre pixeldensitet än iphone 7 plus men även mobilen jag köpte från 2013 en lG-G2 som min treåring använder har ips lcd i 1080p med bättre pixeldensitet så även om skärmen är ok är det ingen wow faktor och apple unikt

Och säger inte apple är skit eller jo det gör jag för det finns ingenting som motiverar priset för en iphone 7 plus som ligger i samma prisnivå som en s8+ som förnedrar den alla kategorier i den prisklassen och vill man ha en billig ips telefon så en g4 är ett bra alternativ honor 8 eller varför inte p9 med bättre kamera och är bättre med ips skärm för halva priset

Sen om vi går tillbaks till topic så har apple släpat efter även på gpu delen och är nog en del av orsaken dom legat så lågt i upplösning och vill kunna fixa grafikdelar efter behov och tror inte dom kommer gå från scratch utan köper säkert upp nått dom kan bygga vidare på men tror ändå som jag sa tidigare att det är svårt att få till bra gpu och även amd och intel har haft mycket problem med integrerade kretsar som är enkla och kommer nog vara problem tid innan allt funkar som det ska för apple med och tror det är stor risk att det blir bara skit av det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Och vad hade Chinas patentdomstol liknade sagt innan? Och är det partiet som bestämmer så räknas det väl i term med en patentdomstol? Och då är det ju ett beslut fattad från en författare vilket är en sak.

Som jag skrev tidigare har aldrig varit med om ett land där en domstol sagt att det gör intrång och sedan går ledarn ut och lagt in ett vetto som överstrider beslutet.

Om en domstol säger att det inte gör ett intrång så är det är beslutsfattare som har beslutad att det inte är ett intrång.

I ett USA liknade seniro i Kina skulle vara att kinesiska beslutsfattare beslut om att det har skett ett intrång och ska därmed betala ett skadestånd sedan så kommer Xi Jinping gå in med vetto och ändra beslutet som författaren har fattad.

Det är ju självklart att beslutsfattaren beslut ska kvarstå ledarn för landet ska inte lägga in vettorätt och ändra beslut som beslutsfattaren har gjort.

Liknade senario i Sverige skulle vara om patentdomstolen säger att typ Volvo gör patentintrång, så kommer Stefan Löfven och lägger in veto och säger att volvo inte gör något patent intrång.

Sorry. Hänger inte alls med i dina, som jag upplever det, virriga tankegångar. Mycket mystiska (för mig ivf.).

Du alluderar till att det är problematiskt om USA skyddar sin industri, men har inga som helst problem med om Kina eller Sverige gör det samma?

(Nu skall jag inte fokusera på att rätta ord, men Kina heter det om man inte är amerikan och/eller engelsktalande.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Och säger inte apple är skit eller jo det gör jag för det finns ingenting som motiverar priset för en iphone 7 plus som ligger i samma prisnivå som en s8+ som förnedrar den alla kategorier i den prisklassen och vill man ha en billig ips telefon så en g4 är ett bra alternativ honor 8 eller varför inte p9 med bättre kamera och är bättre med ips skärm för halva priset

Jag föredrar normalt OLED, men fördelen som jag ser med iPhone är iOS som är ett mer stabilt system, och som ger ett bättre flyt/användarupplevelse.

Även ekosystemet med appar tycker jag är klart bättre på iPhone med iOS än hos telefoner med Android (även om bägge är klart bättre än Windows).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Jag föredrar normalt OLED, men fördelen som jag ser med iPhone är iOS som är ett mer stabilt system, och som ger ett bättre flyt/användarupplevelse.

Även ekosystemet med appar tycker jag är klart bättre på iPhone med iOS än hos telefoner med Android (även om bägge är klart bättre än Windows).

Tycket dom är likvärdiga prestanda mässigt och Apple har fördel att bygga mot sin hårdvara med en ipc snabb cpu och bör rent tekniskt vara den som är snabbast men samtidigt är hårdvaran så snabb att det inte spelar någon roll och mjukvarurelaterade prestandan är oviktig i valet av os

Jag tror appar är mycket relaterade till vad man är van vid och jag föredrar android och är samma om jag går över till dator så föredrar jag linux och Apple mjukvaran är inte dålig men blir lite mer låst vilket kan vara att jag är van med linux och irriterar mig på det pga det och är lite off för mig personligen men telefoner av båda läger är lite för Låst när även Android känns lite som en efterbliven Linux men det som irriterar mig är inte mjukvaran utan priset för hårdvaran är orimligt och är samma på dator delen med där man betalar dubbla/tre dubbla för samma prylar i princip

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Sen om vi går tillbaks till topic så har apple släpat efter även på gpu delen och är nog en del av orsaken dom legat så lågt i upplösning och vill kunna fixa grafikdelar efter behov och tror inte dom kommer gå från scratch utan köper säkert upp nått dom kan bygga vidare på men tror ändå som jag sa tidigare att det är svårt att få till bra gpu och även amd och intel har haft mycket problem med integrerade kretsar som är enkla och kommer nog vara problem tid innan allt funkar som det ska för apple med och tror det är stor risk att det blir bara skit av det

Hur tänker du nu, legat efter på GPU-delen? Sen iPhone 6 har Apple alltid legat i topp vad gäller GPUn vid lansering och även om det svängt över mer på CPU-delen som deras starkaste sida nu så har GPUn fortfarande stått sig mycket väl mot konkurrenterna. Jag tycker du skall ta och gå tillbaks och kika på hur det såg ut när iPhone 7 släpptes:
http://www.gsmarena.com/apple_iphone_7-review-1497p5.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tycket dom är likvärdiga prestanda mässigt och Apple har fördel att bygga mot sin hårdvara med en ipc snabb cpu och bör rent tekniskt vara den som är snabbast men samtidigt är hårdvaran så snabb att det inte spelar någon roll och mjukvarurelaterade prestandan är oviktig i valet av os

Tycker även moderna Galaxy-telefoner laggar/hackar något mer vid använde än iOS (och även min Windowstelefon).

Skrivet av lord_vasagos:

Jag tror appar är mycket relaterade till vad man är van vid och jag föredrar android och är samma om jag går över till dator så föredrar jag linux och Apple mjukvaran är inte dålig men blir lite mer låst vilket kan vara att jag är van med linux och irriterar mig på det pga det och är lite off för mig personligen men telefoner av båda läger är lite för Låst när även Android känns lite som en efterbliven Linux men det som irriterar mig är inte mjukvaran utan priset för hårdvaran är orimligt och är samma på dator delen med där man betalar dubbla/tre dubbla för samma prylar i princip

För mer avancerade appar, som för musikproduktion och DJ, så finns det i princip bara för iOS.

Skulle aldrig klara mig med Linux på desktop då hela ekosystemet med både appar och hårdvara är bedrövligt dåligt. Kul, men praktiskt oanvändbart för mig (värre än apputbudet på min jobbtelefon som kör Windows).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Apple mjukvaran är inte dålig men blir lite mer låst vilket kan vara att jag är van med linux och irriterar mig på det

Som användare av Windows, Linux och MacOS (dock mest MacOS) blir jag alltid nyfiken när folk tycker att MacOS är låst. På vilket sätt är det mer låst än andra operativsystem (om vi bortser från argumentet att det rullar på mer begränsad hårdvara)?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Tänkas detta bli för MacBook också?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelements:

x86 hade de väl aldrig dock? Core 2 Duo är ju 64-bitars. Iofs kanske de släppte någon laptop med Core Duo eller Core Solo, men var inte de x86_64-prollar de med?

De släppte macbook, mac mini och imac med Core Duo som är 32bit. 64bitars-stödet kom först med Core 2.
Även den första modellen av Apple TV var 32bit Intel, den körde Pentium M.

Så det dröjde faktiskt ett tag innan MacOS blev 64bit.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Hur tänker du nu, legat efter på GPU-delen? Sen iPhone 6 har Apple alltid legat i topp vad gäller GPUn vid lansering och även om det svängt över mer på CPU-delen som deras starkaste sida nu så har GPUn fortfarande stått sig mycket väl mot konkurrenterna. Jag tycker du skall ta och gå tillbaks och kika på hur det såg ut när iPhone 7 släpptes:
http://www.gsmarena.com/apple_iphone_7-review-1497p5.php

Tänkte dom släpat efter på den saken dom varit bra på mot senaste mobilerna som dom är prissatt mot som har vassare gpu som s8

Skrivet av martinot:

Tycker även moderna Galaxy-telefoner laggar/hackar något mer vid använde än iOS (och även min Windowstelefon).

För mer avancerade appar, som för musikproduktion och DJ, så finns det i princip bara för iOS.

Skulle aldrig klara mig med Linux på desktop då hela ekosystemet med både appar och hårdvara är bedrövligt dåligt. Kul, men praktiskt oanvändbart för mig (värre än apputbudet på min jobbtelefon som kör Windows).

Det finns absolut saker mac är bra på och är inget snack om det men är inget av mina användnings områden och linux har det jag behöver och faller sig mer naturligt för mig då jag använt det från tidiga redhat versioner och största orsaken jag gillar det över osx är att jag blir fast och får sitta och trassla med små saker som tar 2 sec i linux för jag är mer van

men mobiler så märker jag inte skillnaden på prestanda och tycker att säga Android laggar är att ta i för är ju absolute inte segt på en modern bra telefon och ingen skulle märka skillnaden om dom hade 2 mobiler utan att veta vilken som är vilken

Skrivet av star-affinity:

Som användare av Windows, Linux och MacOS (dock mest MacOS) blir jag alltid nyfiken när folk tycker att MacOS är låst. På vilket sätt är det mer låst än andra operativsystem (om vi bortser från argumentet att det rullar på mer begränsad hårdvara)?

På mobiler menar jag att man blir låst på båda när man inte utan hax kan ändra dom som man vill men på dator är det mer att jag blir låst p.g.a att jag är ovan att hantera MacOS och fastnar med skit saker som blir irriterande trots linux är relativt likt men i övrigt är mjukvara inte det jag irriterar mig på utan som jag sa den är helt ok och handlar mer om att jag är van vid linux och allt går snabbare för mig personligen och är därför jag gillar linux mer

Det jag irriterar mig på är priserna på hårdvaran att man är låst till hårdvaran och får betala mycket pengar extra för ytligare apple godkänd och kompatibel hårdvara då dom mjölkar pengar som fan bara på att ha egna standards och vist om det är lite extra det har jag förståelse för men tycker priserna blir helt löjliga och är det jag tycker förstör mest för iphone och mac då dom kan vara vettiga alternativ om priset var mer rätt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tänkte dom släpat efter på den saken dom varit bra på mot senaste mobilerna som dom är prissatt mot som har vassare gpu som s8

Du menar att den 7 månader gamla iPhone 7s GPU är långsammare än en ännu icke släppt mobil gör att de släpar efter? Konstig logik tycker jag. Mot alla de senaste modellerna som du faktiskt kan få tag på idag står den sig fortfarande fint och som sagt när den släpptes var den som tidigare år den vassaste GPUn på marknaden. Knappast att släpa efter i mina ögon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Du menar att den 7 månader gamla iPhone 7s GPU är långsammare än en ännu icke släppt mobil gör att de släpar efter? Konstig logik tycker jag. Mot alla de senaste modellerna som du faktiskt kan få tag på idag står den sig fortfarande fint och som sagt när den släpptes var den som tidigare år den vassaste GPUn på marknaden. Knappast att släpa efter i mina ögon.

Jag menar att 7s är klenare än s8 och även plus modellen är sämre än s8 alla kategorier och en äldre telefon som är sämre bör rimligen inte kosta mer än nått som är det senaste när dom faller även på deras starkaste kort och har släpat efter även där och det tycker jag är helt logiskt och att den inte är släppt är inte relevant då den är prissatt och testad

Jag personligen skiter jag helt i prestanda och behöver varken cpu eller gpu att tala om och skulle kunna sitta på en 2013 telefon och skulle föredra batteri tid över prestanda så skulle inte ens titta åt någon av dom men inser att vill man tävla i samma klass som topp modellerna så måste man ha hårdvara som håller måttet hela vägen men kan komma undan med en liten trade off där man är extra bra på något för att kunna ha ett likvärdigt pris ..nu är det inte så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag menar att 7s är klenare än s8 och även plus modellen är sämre än s8 alla kategorier och en äldre telefon som är sämre bör rimligen inte kosta mer än nått som är det senaste när dom faller även på deras starkaste kort och har släpat efter även där och det tycker jag är helt logiskt och att den inte är släppt är inte relevant då den är prissatt och testad

Jag personligen skiter jag helt i prestanda och behöver varken cpu eller gpu att tala om och skulle kunna sitta på en 2013 telefon och skulle föredra batteri tid över prestanda så skulle inte ens titta åt någon av dom men inser att vill man tävla i samma klass som topp modellerna så måste man ha hårdvara som håller måttet hela vägen men kan komma undan med en liten trade off där man är extra bra på något för att kunna ha ett likvärdigt pris ..nu är det inte så

Det jag reagerar på är ditt ordval att Apples GPUer "släpat efter" vilket får det att låta som att deras GPU inte har nått upp till samma nivå som som konkurrenternas GPU när de släpps, vilket ju är helt helt fel. Att den sen får se sig slagen av en mobil som kommer vara över 7 månader nyare är ju inte direkt oväntat (Och CPU mässigt är den ju fortfarande iPhone vassare).

Om jag förstår dig rätt är det att de inte sänker priset på sina modeller under året, som så gott som alla andra tillverkare gör, som stör dig. Det är ju ett affärsval Apple gjort och som uppenbarligen fungerar väldigt bra då folk fortsätter köpa för det priset. Själv köper jag alltid precis vid lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag menar att 7s är klenare än s8 och även plus modellen är sämre än s8 alla kategorier och en äldre telefon som är sämre bör rimligen inte kosta mer än nått som är det senaste när dom faller även på deras starkaste kort och har släpat efter även där och det tycker jag är helt logiskt och att den inte är släppt är inte relevant då den är prissatt och testad

Jag personligen skiter jag helt i prestanda och behöver varken cpu eller gpu att tala om och skulle kunna sitta på en 2013 telefon och skulle föredra batteri tid över prestanda så skulle inte ens titta åt någon av dom men inser att vill man tävla i samma klass som topp modellerna så måste man ha hårdvara som håller måttet hela vägen men kan komma undan med en liten trade off där man är extra bra på något för att kunna ha ett likvärdigt pris ..nu är det inte så

IPhone 7 är fortfarande en toppmodell prestandamässigt och du jämför den med en telefon som inte ens finns att köpa än. Apple kommer med en ny modell om 6 mån och då kommer även de sedvanliga prissänkningarna på föregående modell.

För övrigt har iPhone 7 en av de absolut bästa, om inte den bästa, skärmen på marknaden. Du kan ju kolla DiaplayMates test.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

De släppte macbook, mac mini och imac med Core Duo som är 32bit. 64bitars-stödet kom först med Core 2.
Även den första modellen av Apple TV var 32bit Intel, den körde Pentium M.

Så det dröjde faktiskt ett tag innan MacOS blev 64bit.

Första generationen Macbook Pro också - allt utom Mac Pro, om du vill formulera det på det viset - men iMac och Macbook Pro bytte till Core 2 Duo inom sex månader medan övriga var lite segare.

Apple gjorde macOS till 64-bit ett steg åt gången. Det första steget togs redan innan Intel-övergången medan det senaste (tog bort stödet för 32-bitars EFI, samt att alla drivrutiner måste vara i 64-bitars version) kom i 10.7 eller 10.8. Alla delade bibliotek finns fortfarande kvar i 32-bitars version också, och det tar nog ett tag innan det försvinner.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

@MakeCoke: Tror inte samsung använt pentile på väldigt länge.

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

"Att tappa Apple som kund innebär en stor förlust för Imagination, då hälften av företagets inkomster kommer från grafikprocessorer utvecklade för telefontillverkarens produkter"

Detta visar bara att man inte ska lägga alla ägg i en korg. Ska bli intressant att se hur Imagination Technologies ska väga upp denna förlusten av deras största kund.

Tror ni att Apple är ett steg närmare en helt egen processor för sina datorer nu i och med detta?

Man kan alltid hoppas. Jag gillar Intel, och ogillar Apple, men konkurrens är alltid bra, vi kanske får se AMD och Apple börja klättra in på jätten.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Det jag reagerar på är ditt ordval att Apples GPUer "släpat efter" vilket får det att låta som att deras GPU inte har nått upp till samma nivå som som konkurrenternas GPU när de släpps, vilket ju är helt helt fel. Att den sen får se sig slagen av en mobil som kommer vara över 7 månader nyare är ju inte direkt oväntat (Och CPU mässigt är den ju fortfarande iPhone vassare).

Om jag förstår dig rätt är det att de inte sänker priset på sina modeller under året, som så gott som alla andra tillverkare gör, som stör dig. Det är ju ett affärsval Apple gjort och som uppenbarligen fungerar väldigt bra då folk fortsätter köpa för det priset. Själv köper jag alltid precis vid lansering.

Tycker det var ganska uppenbart när grafikdelen är deras starka sida eller hela chipseten närmare bestämt är deras starka sida med cpu inräknad men som android mobil hade den nog landat på mer runt 5000kr eller så inte 8200kr och närmaste motståndaren är s7an som ligger på 4800kr och är likvärdiga trots olika fördelar ett bättre val helst till det priset

Skrivet av DasIch:

IPhone 7 är fortfarande en toppmodell prestandamässigt och du jämför den med en telefon som inte ens finns att köpa än. Apple kommer med en ny modell om 6 mån och då kommer även de sedvanliga prissänkningarna på föregående modell.

För övrigt har iPhone 7 en av de absolut bästa, om inte den bästa, skärmen på marknaden. Du kan ju kolla DiaplayMates test.

Skickades från m.sweclockers.com

Deras skärmar är inte dåliga och det har jag inte sagt men det är inte en samsung s7 amoled i 1440p heller på mobiler som kostar betydligt mindre än även 7s och är inte långt i från halva priset av en 7s plus och apple mobilerna är inte dåliga men absolut inte värd pengarna och s7 har även lite bättre skärm och i sin helhet och vore det en mer normal prisnivå att sätta sig på trots apple är lite snabbare får man mer med en s7

men men... smaken är som baken och apples priser är det som kommer ur den

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tycker det var ganska uppenbart när grafikdelen är deras starka sida eller hela chipseten närmare bestämt är deras starka sida med cpu inräknad men som android mobil hade den nog landat på mer runt 5000kr eller så inte 8200kr och närmaste motståndaren är s7an som ligger på 4800kr och är likvärdiga trots olika fördelar ett bättre val helst till det priset

Ren spekulation.

Citat:

Deras skärmar är inte dåliga och det har jag inte sagt men det är inte en samsung s7 amoled i 1440p heller på mobiler som kostar betydligt mindre än även 7s och är inte långt i från halva priset av en 7s plus och apple mobilerna är inte dåliga men absolut inte värd pengarna och s7 har även lite bättre skärm och i sin helhet och vore det en mer normal prisnivå att sätta sig på trots apple är lite snabbare får man mer med en s7

men men... smaken är som baken och apples priser är det som kommer ur den

Nej, deras skärmar är inte dåliga. De har den mest korrekta färgåtergivningen av alla mobiler, samtidigt som den slåss om förstaplats med Samsung på övriga skärmegenskaper. Om sen Samsungs skärmar återfinns i andra modeller är helt irrelevant eftersom samma skärmar presterar olika beroende på hur de är implementerade, kalibrerade och kontrollerade innan produkten levereras. Apple tenderar att vara riktigt anala när det gäller sånt och därför får deras skärmar otroligt bra resultat i test.
Grejen med iPhone är att de är riktigt bra på precis allt, och på vissa saker är de bäst. De ger en mycket bra helhet med CPU/GPU, skärm, ljud, kamera, design osv. samt en väldigt lyckat ekosystem. Därför kan de också ta betalt.

Jag betalar gärna Apples priser när kartongen telefonen levereras i är mer välbyggd än en billig Kina-telefon.

Permalänk
Skrivet av KTL:

Kan inte påstå att det är oväntat med tanke på stegen de tagit med sina egna processorer. Men det lär ju komma en cirkus av stämningar och motstämningar framöver. Guess thats a form of entertainment to...

Alltså, dock så kan de ju bara köpa upp patenten och Imagination som företag, misstänker att de kanske blir en billigare lösning för Apple.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av martinot:

Jag skulle misstänka att du har väldigt höga tankar om både patentsystem och myndigheter i Kina och andra asiatiska länder.

Även EU är knappast alltid helt opartiska (iaf. i indirekta handelsregleringar, eller relaterade besult på sådana praktiska påverkan).

Tror snarare han har ett klassiskt "USA" förakt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av martinot:

Har man nytta av 4K i mobilen?

(Finns många som inte har det ens på alla datorskärmar och alla TV änn.)

Själv sitter jag och väntar på att mobiler ska få grymt lång batteri tid och "meh" specifikationer när de gäller skärm och kamera

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Tror snarare han har ett klassiskt "USA" förakt.

Jo, det är ju också en möjlighet! (Upplever det som enormt inkonsekvent med en sådan ensidig bild av verkligheten.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Jo, det är ju också en möjlighet! (Upplever det som enormt inkonsekvent med en sådan ensidig bild av verkligheten.)

Det är det absolut, att avsky "pengar" och "kapitalism" är ensidigt. Ska man vara politiskt lagd åt antingen höger eller vänster ska man iallafall veta vad man talar om. Och ett Taiwanesiskt eller Koreanskt företag är varken sämre eller bättre än ett Amerikanskt, nu råkar det vara så att Apple just, är ökända av teknik entusiaster på grund av deras dåliga värde.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

men mobiler så märker jag inte skillnaden på prestanda och tycker att säga Android laggar är att ta i för är ju absolute inte segt på en modern bra telefon och ingen skulle märka skillnaden om dom hade 2 mobiler utan att veta vilken som är vilken
På mobiler menar jag att man blir låst på båda när man inte utan hax kan ändra dom som man vill men på dator är det mer att jag blir låst p.g.a att jag är ovan att hantera MacOS och fastnar med skit saker som blir irriterande trots linux är relativt likt men i övrigt är mjukvara inte det jag irriterar mig på utan som jag sa den är helt ok och handlar mer om att jag är van vid linux och allt går snabbare för mig personligen och är därför jag gillar linux mer

Kanonon om du är nöjd med Linux och dess väldigt begränsade ekosystem.

Själv är jag, i ungefär samma situation, och är väldigt nöjd med Windows på min arbetstelefon, trots dess begränsade ekosystem även där (det viktiga som BankID, Swish, Slack, Skype/Lync och VPN/påloggningsappar jag behöver för jobbet fungerar fint). Föredrar det för mig mycket trevligare gränssnittet med levande tiles som snabbt ger mig en överblick över vad jag behöver veta om kalender, meddelanden, etc.

Sedan så har vi alla olika behov och preferenser.

Som Unix så föredrar jag *BSD framför Linux-distar, men kör inte något av de nuförtiden då jag helt enkelt: 1: Har inte tid att pilla med det för att få saker att fungera. 2: De kan inte stödja de behov och krav jag har varken på jobbet eller privat (musikproduktion, DJ, fotoredigering, spel).

Därav att jag föredrar system som fungerar mer eller mindre direkt, och som har det ekosystem som jag praktiskt behöver stöd för.

Det innebär för mig en kombination av MacOS, Windows och IOS. Tycker de dessutom fungerar riktigt bra och trivs med att använda de.

Men vi är alla olika; och trivs någon annan, som du med Linux, så är det bara fantastiskt. Tycker det är tråkigt, oavsett om datorer och telefoner, om det bara finns 1-2 system att välja på.

Mångfald och valfrihet är alltid trevligt så långt det går och är möjligt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

IPhone 7 är fortfarande en toppmodell prestandamässigt och du jämför den med en telefon som inte ens finns att köpa än. Apple kommer med en ny modell om 6 mån och då kommer även de sedvanliga prissänkningarna på föregående modell.

För övrigt har iPhone 7 en av de absolut bästa, om inte den bästa, skärmen på marknaden. Du kan ju kolla DiaplayMates test.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med om att det finns betydligt fler viktiga parametrar än endast upplösning på en skärm.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Själv sitter jag och väntar på att mobiler ska få grymt lång batteri tid och "meh" specifikationer när de gäller skärm och kamera

Håller faktiskt med om att kort batteritid är den absolut svagaste punkten i de flesta av dagens mobiler.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av UMJ:

Och du tror apple bryr sig det är ett amerikansk företag och USA president har vetorätt, Apple losa ju mot Samsung i patentstrid då gick ju Obama in och la in sitt veto så kunde de bryta patenter hur de vill för det skulle skada amerikanska ekonomin om Apple fick betala skadestånd etc till ett tawian företag.

USA skyddar sina företag gentemot andra länder eller mindre företag, så amerikanska stora företag har rätt bryta patentstrider hur mycket det vill för förlorar de pengar så lägger bara USA president in sitt veto.

Så fungerar det normalt inte i andra länder där kan de även skada sina egna länders företag om det är så det bryter mot patentet så fungerar det inte riktigt i USA, patentsystemet i USA är för skydda amerikanska företag, inte företag som ansöker om patent i USA, men som drar in inkomster utanför USA.

Bästa exemplet är kanske Håkan Lans, den genialiske uppfinnaren som fick både liv och karriär förstört av patentstrider.