Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Jävlarns sjukt, vi har den högsta marginalskatten i HELA VÄRLDEN och politikerna får det inte att gå ihop eller prioritera rätt då det mest vitala delarna i samhället som skola/rättsväsende/vård och omsorg går på sina knän med få vårdplatser och NEDLÄGGNINGAR av sjukhus runt om i Sverige. Där skolresultat sjunker. Poliser som inte orkar med sitt jobb mer och säger upp sig när det inte är färre utan MER poliser vi behöver, faktiskt flera tusen till.

Och MER skatter vill dom pumpa ur oss som gör rätt för oss och jobbar och sliter som vargar. Det är käpprätt åt helvete. Och att folk inte vaknat ur sin dvala och ifrågasatt är ju helt galet enligt mig. VARS fasen tar alla dessa pengar vägen vill man ju ha svar på.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-arbete/Marg...

Vad har detta med TV- och Radioavgift att göra?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vad har detta med TV- och Radioavgift att göra?

Statligt?! Har ju varit prat om att sätta det på skatten istället vilket jag tror det kommer bli till slut vilket jag självklart tror kommer generera mer pengar eftersom folk inte har nått val mer om så inträffar.

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hade varit intessant att veta hur många som har tv, tittar regelbundet och faktiskt betlat avgiften. På sweclockers tror jag majoriteten är under 30 och denna grupp bryr sig inte alls om tv.

Lyssnade lite imorse för skojs skull på radio p4, och damn vilken propaganda det var ang Stockholms incidenten igår. Allvarligt, vem orkar lyssna på det dravlet?

Har TV och betalar gladeligen de där sketna växelpengarna var månad till något som faktiskt främjar samhället i stort.
Om jag ser på TV? Inte ett dugg. De där 200:- i månaden är det väl ingen som märker ens? De skulle kunna femdubbla den avgiften utan att jag märkt av det. Över huvud taget. Jag ger mer till Rumänska tiggare var månad.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Har TV och betalar gladeligen de där sketna växelpengarna var månad till något som faktiskt främjar samhället i stort.
Om jag ser på TV? Inte ett dugg. De där 200:- i månaden är det väl ingen som märker ens? De skulle kunna femdubbla den avgiften utan att jag märkt av det. Över huvud taget. Jag ger mer till Rumänska tiggare var månad.

Det är ju bra du har det så bra ställt, men alla har inte det. Har själv gått ur kyrkan och betalar inte tv-avgiften för jag har ingen tv, där tjänar jag närmare 5000kr per år, för mig är det enormt mycket pengar. Det är hela fordonsskatten och en bra bit på bilförsäkringen.

Jag tycker regeringen borde ändra så dom som tycker dom har för mycket pengar får betala extra om dom vill för tydligen finns det ju såna också

Sen har nog inte jag samma inställning till SVT som du har eller för den delen överlag

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

De där 200:- i månaden är det väl ingen som märker ens?

För många som inte tjänar så bra kan det vara rätt mycket extra att betala varenda månad med redan beskattade inkomster.

För mig personligen så handlar det främst om en princip att vägra betala (ideologiskt baserad protest).

Sedan om vi ser bortom min principiella vägran, även om jag drar in någorlunda i normal lön (60k+/m), så gillar jag inte att betala en massa löpande abonnemang varje månad utan vidare. Är ganska försiktig innan jag drar på mig sådana. Jag kan dessutom få betydligt mer roligt för 200 pix per månad ifrån många andra tjänster än vad SVT ger mig.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: Jo, men den målgruppen hänger nog inte här. Då har man nog inte stålar till varesig dator eller bredband, än mindre bil eller månadskort till kollektivtrafik.
Jag köper det politiska statementet dock. Det är som jag och skatt för barnomsorg till exempel. Varför skall jag betala för barnomsorg som inte har barn? Eller hjälpa till att finansiera motorvägar via skatten, som varken har bil eller körkort.

och så vidare

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Har TV och betalar gladeligen de där sketna växelpengarna var månad till något som faktiskt främjar samhället i stort.
Om jag ser på TV? Inte ett dugg. De där 200:- i månaden är det väl ingen som märker ens? De skulle kunna femdubbla den avgiften utan att jag märkt av det. Över huvud taget. Jag ger mer till Rumänska tiggare var månad.

200kr/mån är halv förmögenhet för mig som är student, minst 4-5 middagar.

Permalänk
Medlem

Betalar avgiften skönt att ha kanaler vars sändningar inte är sönderhackade av sketreklam vars enda syfte är att lura konsumenter till onödiga köp eller lura in folk i onödiga abonemang/lån eller dessa sketreklamer för spelfällorna!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Betalar avgiften skönt att ha kanaler vars sändningar inte är sönderhackade av sketreklam vars enda syfte är att lura konsumenter till onödiga köp eller lura in folk i onödiga abonemang/lån eller dessa sketreklamer för spelfällorna!

exakt! så nu får du vinklade nyheter och program istället, mycket bättre.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

exakt! så nu får du vinklade nyheter och program istället, mycket bättre.

Tack för att du håller med mig, finns många som tror att reklamfinansierade kanaler är 100% objektiva & inte styrs av sina reklamintäkter!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Finns det nån tv station som har högre budget än SVT? Att över 8 Miljarder nästan 8200 miljoner per år eller att 24 miljoner per dag inte räcker för att streama lite program låter helt sjukt.
Dom skulle säker kunna sparka 50% av personalen och det hade inte ens märkts på produktionen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@bael

Förstår att en del gillar och föredrar SVT. Förstår också att det kan vara skönt att det är reklamfritt (även om vissa andra kanaler som Axess och Cmore också är det).

Det är helt OK även om jag personligen inte uppskattar och tittar på det (men ser inte på 3:an eller 4:an heller). Jag ser i princip bara streamat på icke-SVT-kanaler. Det blir för mig främst sportkanaler som Eurosport, Viasat, etc, och andra kanaler som Discovery, Natural Geography, Animal Planet, Axess, etc. Resten streamade filmer och YouTube.

Vi är alla olika. Jag respekterar det.

Det som är synd är att det inte är valfritt, och att vi inte själva kan välja efter vad vi föredrar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Det enda man fick fram av ditt jätte inlägg var att du är positiv till SVT+SR och TV-licens och att du tycker att alla som är emot den, är dumma och inte kan debattera.

Tack för dina personangrepp det undertrycker verkligen dina ideer som uppenbart inte är dina personliga åsikter till skillnad mot mina och andra SVT/SR och TV-licens motståndare.

Ojdå, skrev jag för mycket!

Men jag tror du missförstod mig. Jag menade inte att säga att du inte kunde debattera, bara att du av någon anledning valde att låta bli och vilka konsekvenserna av det blir.

Skrivet av martinot:

@bael

Förstår att en del gillar och föredrar SVT. Förstår också att det kan vara skönt att det är reklamfritt (även om vissa andra kanaler som Axess och Cmore också är det).

Det är helt OK även om jag personligen inte uppskattar och tittar på det (men ser inte på 3:an eller 4:an heller). Jag ser i princip bara streamat på icke-SVT-kanaler. Det blir för mig främst sportkanaler som Eurosport, Viasat, etc, och andra kanaler som Discovery, Natural Geography, Animal Planet, Axess, etc. Resten streamade filmer och YouTube.

Vi är alla olika. Jag respekterar det.

Det som är synd är att det inte är valfritt, och att vi inte själva kan välja efter vad vi föredrar.

Men det kan du ju! Om du ändå bara streamar så behöver du ju ingen tv och då behöver du inte betala. Problem solved.

Skrivet av kaya:

Finns det nån tv station som har högre budget än SVT? Att över 8 Miljarder nästan 8200 miljoner per år eller att 24 miljoner per dag inte räcker för att streama lite program låter helt sjukt.
Dom skulle säker kunna sparka 50% av personalen och det hade inte ens märkts på produktionen.

Så eftersom SVT:s budget bara är ca 50% av de 8,2-miljarder du pratar om, så tycker du i princip att de ligger rätt? Och ditt antagande om att man borde kunna producera det SVT producerar för ca 4,1 miljarder verkar stämma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

@bael

Förstår att en del gillar och föredrar SVT. Förstår också att det kan vara skönt att det är reklamfritt (även om vissa andra kanaler som Axess och Cmore också är det).

Det är helt OK även om jag personligen inte uppskattar och tittar på det (men ser inte på 3:an eller 4:an heller). Jag ser i princip bara streamat på icke-SVT-kanaler. Det blir för mig främst sportkanaler som Eurosport, Viasat, etc, och andra kanaler som Discovery, Natural Geography, Animal Planet, Axess, etc. Resten streamade filmer och YouTube.

Vi är alla olika. Jag respekterar det.

Det som är synd är att det inte är valfritt, och att vi inte själva kan välja efter vad vi föredrar.

Det är valfritt, det står dig fritt att inte titta på SVT hur mycket du vill. Däremot är det inte valfritt att betala avgiften för sitt eventuella TV-innehav, men det är förstås en helt annan sak och det står dig fritt att inte ha en TV och då slippa avgiften. Man kan diskutera rättvisan i avgiften och upplägget av den hur mycket man vill, men huruvida du tittar på kanalerna eller ej är det ingen som bryr sig om och har inget med din avgiftsskyldighet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

200kr/mån är halv förmögenhet för mig som är student, minst 4-5 middagar.

Jag har varit fattig student också, och fattig arbetslös, dock prioriterade jag annat än att ha TV-mottagare. Det var långt innan Internet dock, slutet av åttiotalet. Men TV, dator och liknande är inget måste.
Undra varför inte radiomottagare är avgiftsbelagd utan bara TV-mottagare?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Då kan jag meddela att TVn kommer att "säljas".

Jag tänker inte sponsra vänster-propaganda-TV med ÄNNU mera pengar, det är dyrt nog som det är...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Har TV och betalar gladeligen de där sketna växelpengarna var månad till något som faktiskt främjar samhället i stort.
Om jag ser på TV? Inte ett dugg. De där 200:- i månaden är det väl ingen som märker ens? De skulle kunna femdubbla den avgiften utan att jag märkt av det. Över huvud taget. Jag ger mer till Rumänska tiggare var månad.

Men kan du inte bara skicka in det femdubbla varje månad då?
Tänk om fler hakar på så slipper radiotjänst höja avgiften för dom som inte vill betala

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har varit fattig student också, och fattig arbetslös, dock prioriterade jag annat än att ha TV-mottagare. Det var långt innan Internet dock, slutet av åttiotalet. Men TV, dator och liknande är inget måste.
Undra varför inte radiomottagare är avgiftsbelagd utan bara TV-mottagare?

Radiomottagare har varit avgiftspliktiga men om jag inte misstar mig så gick avgiften in under tv-avgiften.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tycker Radiotjänst är så utdaterat.

Tanken var att man skulle förse landets invånare med nyheter m.m. över radio och tv.

Idag är tv och radio i denna form mer eller mindre dött hos de yngre generationerna då vi har INTERNET.

Tack vare internet kan användaren och konsumenten välja vad man vill se. Detta har HBO, Netflix m.fl. insett och detta är hur det borde vara. Personligen skulle jag kunna betala TV4 m.fl. för en reklamfri prenumerationstjänst.

Skötsel av radio och tv-sändare borde ligga på skatten. Några radiokanaler med nyheter, väder, lite musik och kultur och utbildning. Radio är inte dyrt att driva.
Personligen tycker egentligen TV-nätet skulle läggas ner och öppna upp frekvenserna för mobilt bredband.
SVT1, 2 borde brytas ut och bli en prenumerationstjänst för de som är intresserade av det utbudet. Då skulle antagligen kvalitén öka och pengasvinnet minska också.

Slutsats: Hur kan Radiotjänst och SVT finnas kvar på 2000-talet?

Från en som skänkt pengar till detta i flera år men kanske kollat 5-15h per år totalt.
0h 0m 0s i år hittills.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Har TV och betalar gladeligen de där sketna växelpengarna var månad till något som faktiskt främjar samhället i stort.
Om jag ser på TV? Inte ett dugg. De där 200:- i månaden är det väl ingen som märker ens? De skulle kunna femdubbla den avgiften utan att jag märkt av det. Över huvud taget. Jag ger mer till Rumänska tiggare var månad.

Låter som du försöker skryta att du har pengar och visa hur duktig du är som ger pengar till tiggare men missar poängen att statsägd media inte bör vara politiskt bunden utan oberoende då "alla" oavsett politisk ståndpunkt betalar sen är det ur politisk eller ekonomiskt perspektiv skiter jag i för oberoende tv ska vara det annars förtjänar dom inte ett skit och ekonomiskt är det vettigaste att prioritera bort

Att ge tiggare pengar är korkat för dom landar högre i hierarkin till personer som hotar och utnyttjar människor och är ett hora/hallick system där tiggarna får smulor och pengarna stärker grov brottslighet som utnyttjar och hotar människor så kaffe + macka är ok men kasta pengar är att stärka dom som skapar problemet och endast bra för ditt ego

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Har TV och betalar gladeligen de där sketna växelpengarna var månad till något som faktiskt främjar samhället i stort.
Om jag ser på TV? Inte ett dugg. De där 200:- i månaden är det väl ingen som märker ens? De skulle kunna femdubbla den avgiften utan att jag märkt av det. Över huvud taget. Jag ger mer till Rumänska tiggare var månad.

Ursäkta men i mina ögon är du bara korkad haha

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Maffiaverksamheten SVT? Nej tack.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man inte bara sänker den till typ 50kr/månad och lägger det på skatten istället.
Ge SVT rättigheter till alla landslagsevenemang som EM, VM och OS.
Done, vi slipper reklam i intressanta evenemang och Sveriges befolkning kan sluta klaga på 200kr i månaden.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Ojdå, skrev jag för mycket!

Men jag tror du missförstod mig. Jag menade inte att säga att du inte kunde debattera, bara att du av någon anledning valde att låta bli och vilka konsekvenserna av det blir.

Men det kan du ju! Om du ändå bara streamar så behöver du ju ingen tv och då behöver du inte betala. Problem solved.

Så eftersom SVT:s budget bara är ca 50% av de 8,2-miljarder du pratar om, så tycker du i princip att de ligger rätt? Och ditt antagande om att man borde kunna producera det SVT producerar för ca 4,1 miljarder verkar stämma.

Fortfarande kan inte ni vänster/globalister/EU/multikulti anhängare acceptera att en allt större del av svenska folket inte vill ha SVT eller SR som informationskälla. Eftersom Stasi-media är så agenda styrt.
Därför vill man inte betala för SVT eller SR.

Att skriva så är enligt din verklighetsuppfattning att inte "debattera på rätt sätt".

"Men det kan du ju! Om du ändå bara streamar så behöver du ju ingen tv och då behöver du inte betala. Problem solved."
Så vida man inte använder en TV-apparat som bildskärm, för då måste man betala TV-licens vare sig man kan få in SVT-sändningar eller inte.
Man får enligt lag inte använda billiga 40-60 tums TV-apparater som bildskärm utan att betala TV-licens.
Vill man streama måste man använda små pyttiga datorskärmar eller svindyra public display skärmar utan TV-licens plikt.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Förstår inte varför man inte bara sänker den till typ 50kr/månad och lägger det på skatten istället.
Ge SVT rättigheter till alla landslagsevenemang som EM, VM och OS.
Done, vi slipper reklam i intressanta evenemang och Sveriges befolkning kan sluta klaga på 200kr i månaden.

Ja, eller så kan vi prova på något nytt som kan verka lite galet till en början. Låt oss välja själva om vi vill betala för SVT, gör det till en betalkanal. Betalar man så får man se på ettan och tvåan. Betalar man inte så får man ingen tillgång till kanalerna. Bra va?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Inte ens två hundra i månaden. Det är inte mycket pengar. Det kan vem som helst få ihop bara genom att samla pantflaskor. Det är runt 6-7 kronor om dagen.
Jag vet inte hur din ekonomi ser ut, men för mig, och de flesta i min bekantskapskrets antar jag, är det precis ingenting.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Att ge tiggare pengar är korkat för dom landar högre i hierarkin till personer som hotar och utnyttjar människor och är ett hora/hallick system där tiggarna får smulor och pengarna stärker grov brottslighet som utnyttjar och hotar människor så kaffe + macka är ok men kasta pengar är att stärka dom som skapar problemet och endast bra för ditt ego

Jag ger aldrig kontanter till tiggare. Har aldrig hänt. Jo, en gång på Mc Donalds, stod ett finskt fyllo bakom mig och salade till en hamburgare. Han fick en 20-lapp, det enda kontanta jag hade.

Men jag bidrar månatligen till olika välgörenhetsorganisationer. Mycket mer än 200:- dock.
Det är säkert bra för mitt ego, fast jag tänker inte riktigt så. Jag ser aldrig pengarna. Så Rumänska tiggare för att ta mitt exempel, får mycket mer än 200:- i månaden av mig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag är glad att vi har både tv-licens och presstöd, livet skulle vara outhärdligt om jag inte mot en avgift kunde få berättat för mig vad jag ska tycka och tänka.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Fortfarande kan inte ni vänster/globalister/EU/multikulti anhängare acceptera att en allt större del av svenska folket inte vill ha SVT eller SR som informationskälla. Eftersom Stasi-media är så agenda styrt.
Därför vill man inte betala för SVT eller SR.

Att skriva så är enligt din verklighetsuppfattning att inte "debattera på rätt sätt".

"Men det kan du ju! Om du ändå bara streamar så behöver du ju ingen tv och då behöver du inte betala. Problem solved."
Så vida man inte använder en TV-apparat som bildskärm, för då måste man betala TV-licens vare sig man kan få in SVT-sändningar eller inte.
Man får enligt lag inte använda billiga 40-60 tums TV-apparater som bildskärm utan att betala TV-licens.
Vill man streama måste man använda små pyttiga datorskärmar eller svindyra public display skärmar utan TV-licens plikt.

Men du ser, du har ju lösningen där redan! Och senast på framsidan så var det en 43"-skärm, det är inte jättelitet och vill du ha större finns det projektorer. Det finns ju till och med en opt-out för alla er som ser spöken överallt.

Och jag tror att du kommer få problem med nomenklaturen snart. Stasimedia är ett fint sätt att presentera verkligeheten. Det är inte alls att gå till överdrifter. Du säger att du vill föra en debatt, men så fort det inte passar plockar du hyperboler ur luften för att försöka förstärka din sviktande argumentation. "När argumenten tryter, höj rösten!", som det lärdes ut till prästerna när dessa var den primära informationskanalen ut i landet.

Du är i gott sällskap dock! Churchill målade upp Ghandi så svart att han inte hade något språk kvar att ta till för att beskriva Hitler när denne kom till makten. Stasi-media, vad kommer härnäst?

Alternativet som du predikar för, att Robert Murdoch köper upp hela nyhetssverige är inte någon förbättring av situationen! Det går bra att klanka ner på SVT, men bara om man inte jämför det med alternativen och Fox news är sannerligen inget aptitligt alternativ. Då är nyhetskällor som faktiskt går att påverka ett klart bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Enda värt att se är Mysteria, dottern gillar Labyrint med.

I övrigt kan vänstertelevisionen dra åt helvete.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."